Psychomotor intervention in child development: an integrative review

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Viana-Cardoso, Kátia Virginia
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Lima, Sarah Amaral
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Brasileira em Promoção da Saúde
Texto Completo: https://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/9300
Resumo: Objective: Understand the effects of psychomotor intervention in children with neuropsychomotor developmental delay. Methods: This study is an integrative review of the scientific literature. For the research, articles were searched in the following databases: PubMed, PEDro (Physiotherapy Evidence Database), VHL (Virtual Health Library). CAPES Journals Portal and Web of Science, from December 2018 to January 2019, and the Research gate were consulted in January 2019. Results: A total of 867 articles were found, of which 142 were excluded due to non-compliance with the inclusion criteria and 33 were read in full. The study consisted of 7 articles selected according to the criteria, which showed that psychomotricity contributes positively to child development. Conclusion: The contribution of structured psychomotor intervention, despite the heterogeneity of protocols adopted, has positive results in the neuropsychomotor development process in childhood, being a usable resource to recover or prevent delays in child development.
id UFOR-2_b5ca1a26b434c2066872059d125c96f8
oai_identifier_str oai:ojs.ojs.unifor.br:article/9300
network_acronym_str UFOR-2
network_name_str Revista Brasileira em Promoção da Saúde
repository_id_str
spelling Psychomotor intervention in child development: an integrative reviewIntervención psicomotora para el desarrollo infantil: una revisión integrativaIntervenção psicomotora no desenvolvimento infantil: uma revisão integrativaChild developmentEarly Intervention (Education)Developmental Disabilities.Desarrollo InfantilIntervención Precoz (Educación)Discapacidades del Desarrollo.Desenvolvimento InfantilIntervenção Precoce (Educação)Deficiências do Desenvolvimento.Objective: Understand the effects of psychomotor intervention in children with neuropsychomotor developmental delay. Methods: This study is an integrative review of the scientific literature. For the research, articles were searched in the following databases: PubMed, PEDro (Physiotherapy Evidence Database), VHL (Virtual Health Library). CAPES Journals Portal and Web of Science, from December 2018 to January 2019, and the Research gate were consulted in January 2019. Results: A total of 867 articles were found, of which 142 were excluded due to non-compliance with the inclusion criteria and 33 were read in full. The study consisted of 7 articles selected according to the criteria, which showed that psychomotricity contributes positively to child development. Conclusion: The contribution of structured psychomotor intervention, despite the heterogeneity of protocols adopted, has positive results in the neuropsychomotor development process in childhood, being a usable resource to recover or prevent delays in child development.Objetivo: Comprender los efectos de la intervención psicomotora frente el retraso del desarrollo neuropsicomotor de niños. Métodos: El presente estudio se trata de una revisión integrativa de la literatura científica. Para la realización de la investigación se buscó artículos en las bases de datos PubMed, PEDro (Physiotherapy Evidence Database), BVS (Biblioteca Virtual en Salud), Portal de Periódicos CAPES y Web of Science en el periodo entre diciembre de 2018 y enero de 2019 y la consulta en el Research gate en el mes de enero de 2019. Resultados: Se han encontrado 867 artículos de los cuales 142 han sido excluidos por el no cumplimiento de los criterios de inclusión. Se han leído 33 artículos completos de los cuales 7 han sido elegidos según los criterios de los cuales se ha observado que la psicomotricidad ha contribuido de manera positiva para el desarrollo del niño. Conclusión: Pese la heterogeneidad de los protocolos adoptados, la contribución de la intervención psicomotora estructurada presenta resultados positivos en el proceso del desarrollo neuropsicomotor en la infancia y es un recurso pasible de utilización para recuperar o prevenir los retrasos del desarrollo infantil.Objetivo: Compreender os efeitos da intervenção psicomotora frente ao atraso do desenvolvimento neuropsicomotor de crianças. Métodos: O presente estudo trata-se de uma revisão integrativa da literatura científica. Para a realização da pesquisa, artigos foram buscados nas seguintes bases de dados: PubMed, PEDro (Physiotherapy Evidence Database), BVS (Biblioteca Virtual em Saúde), Portal de Periódicos CAPES e Web of Science, no período de dezembro de 2018 a janeiro de 2019, e houve consulta ao Research gate no mês de janeiro de 2019. Resultados: Foram encontrados 867 artigos, dos quais se excluíram 142 devido à falta de conformidade aos critérios de inclusão e 33 foram lidos na íntegra, sendo o estudo composto de 7 artigos selecionados de acordo com os critérios, nos quais se observou que a psicomotricidade contribui positivamente para o desenvolvimento da criança. Conclusão: A contribuição da intervenção psicomotora estruturada, apesar da heterogeneidade de protocolos adotados, apresenta resultados positivos no processo de desenvolvimento neuropsicomotor na infância, sendo um recurso passível de utilização para recuperar ou prevenir atrasos no desenvolvimento infantil.Universidade de Fortaleza2019-10-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion"Peer-reviewed Article""Avaliado pelos pares""Avaliado pelos pares"application/pdfapplication/pdfhttps://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/930010.5020/18061230.2019.9300Brazilian Journal in Health Promotion; Vol. 32 (2019)Revista Brasileña en Promoción de la Salud; Vol. 32 (2019)Revista Brasileira em Promoção da Saúde; v. 32 (2019)1806-1230reponame:Revista Brasileira em Promoção da Saúdeinstname:Universidade de Fortaleza (Unifor)instacron:UFORporenghttps://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/9300/pdfhttps://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/9300/pdf_1Copyright (c) 2019 Revista Brasileira em Promoção da Saúdeinfo:eu-repo/semantics/openAccessViana-Cardoso, Kátia VirginiaLima, Sarah Amaral2019-11-25T17:54:13Zoai:ojs.ojs.unifor.br:article/9300Revistahttps://periodicos.unifor.br/RBPS/oai1806-12301806-1222opendoar:2019-11-25T17:54:13Revista Brasileira em Promoção da Saúde - Universidade de Fortaleza (Unifor)false
dc.title.none.fl_str_mv Psychomotor intervention in child development: an integrative review
Intervención psicomotora para el desarrollo infantil: una revisión integrativa
Intervenção psicomotora no desenvolvimento infantil: uma revisão integrativa
title Psychomotor intervention in child development: an integrative review
spellingShingle Psychomotor intervention in child development: an integrative review
Viana-Cardoso, Kátia Virginia
Child development
Early Intervention (Education)
Developmental Disabilities.
Desarrollo Infantil
Intervención Precoz (Educación)
Discapacidades del Desarrollo.
Desenvolvimento Infantil
Intervenção Precoce (Educação)
Deficiências do Desenvolvimento.
title_short Psychomotor intervention in child development: an integrative review
title_full Psychomotor intervention in child development: an integrative review
title_fullStr Psychomotor intervention in child development: an integrative review
title_full_unstemmed Psychomotor intervention in child development: an integrative review
title_sort Psychomotor intervention in child development: an integrative review
author Viana-Cardoso, Kátia Virginia
author_facet Viana-Cardoso, Kátia Virginia
Lima, Sarah Amaral
author_role author
author2 Lima, Sarah Amaral
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Viana-Cardoso, Kátia Virginia
Lima, Sarah Amaral
dc.subject.por.fl_str_mv Child development
Early Intervention (Education)
Developmental Disabilities.
Desarrollo Infantil
Intervención Precoz (Educación)
Discapacidades del Desarrollo.
Desenvolvimento Infantil
Intervenção Precoce (Educação)
Deficiências do Desenvolvimento.
topic Child development
Early Intervention (Education)
Developmental Disabilities.
Desarrollo Infantil
Intervención Precoz (Educación)
Discapacidades del Desarrollo.
Desenvolvimento Infantil
Intervenção Precoce (Educação)
Deficiências do Desenvolvimento.
description Objective: Understand the effects of psychomotor intervention in children with neuropsychomotor developmental delay. Methods: This study is an integrative review of the scientific literature. For the research, articles were searched in the following databases: PubMed, PEDro (Physiotherapy Evidence Database), VHL (Virtual Health Library). CAPES Journals Portal and Web of Science, from December 2018 to January 2019, and the Research gate were consulted in January 2019. Results: A total of 867 articles were found, of which 142 were excluded due to non-compliance with the inclusion criteria and 33 were read in full. The study consisted of 7 articles selected according to the criteria, which showed that psychomotricity contributes positively to child development. Conclusion: The contribution of structured psychomotor intervention, despite the heterogeneity of protocols adopted, has positive results in the neuropsychomotor development process in childhood, being a usable resource to recover or prevent delays in child development.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
"Peer-reviewed Article"
"Avaliado pelos pares"
"Avaliado pelos pares"
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/9300
10.5020/18061230.2019.9300
url https://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/9300
identifier_str_mv 10.5020/18061230.2019.9300
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/9300/pdf
https://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/9300/pdf_1
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Brasileira em Promoção da Saúde
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Brasileira em Promoção da Saúde
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de Fortaleza
publisher.none.fl_str_mv Universidade de Fortaleza
dc.source.none.fl_str_mv Brazilian Journal in Health Promotion; Vol. 32 (2019)
Revista Brasileña en Promoción de la Salud; Vol. 32 (2019)
Revista Brasileira em Promoção da Saúde; v. 32 (2019)
1806-1230
reponame:Revista Brasileira em Promoção da Saúde
instname:Universidade de Fortaleza (Unifor)
instacron:UFOR
instname_str Universidade de Fortaleza (Unifor)
instacron_str UFOR
institution UFOR
reponame_str Revista Brasileira em Promoção da Saúde
collection Revista Brasileira em Promoção da Saúde
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira em Promoção da Saúde - Universidade de Fortaleza (Unifor)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798313068084592640