Theoretical and epistemological foundations of the teacher professional development in a catastrophic perspective

Bibliographic Details
Main Author: Gomes, Emerson Batista
Publication Date: 2014
Other Authors: Fiorentini, Dario, Gonçalves, Tadeu Oliver
Format: Article
Language: por
Source: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Download full: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2370
Summary: This article aims to discuss ideas and to establish relations among the theoretical components of the Experience, Learning, Socialization, Professional Development of Teachers and the Theory of Catastrophes. We adopt the usual procedures of qualitative bibliographic and documental research, in terms of a theoretical essay. As a result we noted the Professional Development in a Catastrophic Perspective (PDCP) is a process of constructing professional identities as part of the socialization of the teacher, and it is a process of conversion, recognition in a given moment and given way of legitimizing identities related knowledge, skills, values and images that form the intelligible contour of teachers' praxeologies.
id UFPA-7_121abe93ffb4bc8e3b48858c0dd4e0f9
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/2370
network_acronym_str UFPA-7
network_name_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository_id_str
spelling Theoretical and epistemological foundations of the teacher professional development in a catastrophic perspectiveBases teórico-epistemológicas do desenvolvimento profissional docente em uma perspectiva catastrófica (DPDPC)teacher learning; mathematics teachers training; professional development; theory of catastrophesaprendizagem docente; formação de professores de matemática; desenvolvimento profissional; teoria das catástrofesThis article aims to discuss ideas and to establish relations among the theoretical components of the Experience, Learning, Socialization, Professional Development of Teachers and the Theory of Catastrophes. We adopt the usual procedures of qualitative bibliographic and documental research, in terms of a theoretical essay. As a result we noted the Professional Development in a Catastrophic Perspective (PDCP) is a process of constructing professional identities as part of the socialization of the teacher, and it is a process of conversion, recognition in a given moment and given way of legitimizing identities related knowledge, skills, values and images that form the intelligible contour of teachers' praxeologies.Este artigo objetiva discutir ideias e tecer relações entre os componentes teóricos da Experiência, Aprendizagem, Socialização, Desenvolvimento Profissional Docente e a Teoria das Catástrofes. Adotamos os procedimentos usuais de uma pesquisa qualitativa do tipo bibliográfica e documental, nos moldes de um ensaio teórico. Como resultado, evidenciamos que o Desenvolvimento Profissional Docente em uma Perspectiva Catastrófica (DPDPC) é um processo de construção de identidades profissionais, fazendo parte da socialização do professor, e constitui um processo de conversão, de reconhecimento num dado momento e num dado espaço de legitimação das identidades relacionadas com conhecimentos, competências, imagens e valores que dão forma ao contorno inteligível das praxeologias docentes.Universidade Federal do ParáGomes, Emerson BatistaFiorentini, DarioGonçalves, Tadeu Oliver2014-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/237010.18542/amazrecm.v11i21.2370Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 11, n. 21 (2014); 53-69Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 11, n. 21 (2014); 53-692317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2370/2624/*ref*/ARNOUD, V. I. Teoria da catástrofe. Trad. Luiz Alberto P.N. Franco. Campinas: Ed. Da UNICAMP, 1989./*ref*/BAKHTIN, Mikhail M. Estética da criação verbal. Trad. Paulo Bezerra. 6ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011./*ref*/BERGER, P. L.; LUCKMANN, T. A construção social da realidade: tratado de sociologia do conhecimento. Petrópolis: Vozes, 1985./*ref*/BZUNECK, J. A. A motivação do aluno: aspectos introdutórios. In: BORUCHOVITCH, E.; BZUNECK, A. (Org.). A motivação do aluno: contribuições da psicologia contemporânea. 3.ed. Petrópolis: Vozes, 2004. pp. 9-36./*ref*/CHEVALLARD, Yves. La Transposition didactique. Du savoir savant au savoir enseigné. France: La pensé e sauvage, 1991./*ref*/CHRISTIANSEN, B. A. G; WALTHER. Task and activity. In: CHRISTANSEN, B. A. G. Howson; OTTE, M. (Eds.), Perspectives on mathematics education. Dordrecht: D. Reidel, 1986. pp. 243-307./*ref*/DEWEY, John. Como pensamos: como se relaciona o pensamento reflexivo com o processo educativo, uma reexposição. Trad. Haydée Camargo Campos. 4ª ed. São Paulo: Ed. Nacional, 1979./*ref*/DEWEY, John. Experiência e educação. Trad. Renata Gaspar. 2ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011./*ref*/DUBAR, C. A. a socialização: construção das identidades sociais e profissionais. Porto: Porto Editora, 1997./*ref*/FARIAS, Isabel Maria Sabino de. Inovação, mudança e cultura docente. Brasília: Liber Livro, 2006./*ref*/FIORENTINI, Dario. Quando acadêmicos da universidade e professores da escola básica constituem uma CoP reflexiva e investigativa. In: FIORENTINI, D; GRANDO, R.C.; MISKULIN, R.G.S. (org.). Práticas de formação e de pesquisa de professores que ensinam matemática. Campinas: Mercado de Letras, 2009, p. 233-255./*ref*/FIORENTINI, Dario. Diários e narrativas reflexivos sobre a prática de ensinar e aprender. In: KLEINE, M.U.; MEGID NETO, J. (Org.). Fundamentos de Matemática, Ciências e Informática para os Anos Iniciais do Ensino Fundamental I. Vol. 2, Campinas: FE/Unicamp, 2010, p. 107-119./*ref*/FIORENTINI, Dario. Aprendizagem Profissional e Participação em Comunidades Investigativas. In. Anais do XI ENEM – Educação Matemática: Retrospectivas e Perspectivas. Palestra. Curitiba: SBEM, 2013./*ref*/GONÇALVES, Tadeu O. A constituição do professor formador de professores de matemática: a prática formadora. Belém: CEJUP, 2006./*ref*/HARGREAVES, A. Os Professores em tempos de mudança. Lisboa: McGraw-Hill de Portugal, 1998./*ref*/IZQUIERDO, Iván. Memória. 2ª ed. Porto Alegre: ARTMED, 2011. LAVE, J; WENGER, E. Situated learning: legitimate peripheral participation. Cambridge: University Press, 1991./*ref*/LAVE, J. La práctica del aprendizaje. In: CHAIKLIN, S.; LAVE, J. (Eds.). Estudiar lãs practices: perspectivas sobre actividad y contexto. Buenos Aires: Amorrortu editores, 2001, pp. 15-45./*ref*/LEFEBVRE, Henri. The Production of Space. Trad. Donald Nicholson-Smith. Oxford: Blackwell Publishing, 1991./*ref*/LISONDO, Héctor R. Mudança sem catástrofe ou catástrofe sem mudanças: liderando pessoas para o processo de mudanças nas organizações. São Paulo: Casa do Psicólogo, Uninove, 2011./*ref*/KUHN, Thomas S. A estrutura das revoluções científicas. Trad. Beatriz Vianna Boeira e Nelson Boeira. 9ª ed. São Paulo: Perspectiva, 2006./*ref*/MENDES, M. J. de; GONÇALVES, T. O. G. Reflexões sobre a formação do professor de matemática. In. ARAGÃO, R. M. R.; GONÇALVES, T. O.; GONÇALVES, T. V. O. (Org.). Formação e inovação curricular no ensino de Ciências e Matemáticas: pesquisando ideias, saberes e processos. Belém: CEJUP, 2007./*ref*/NACARATO, A. M. et. al. Professores e futuros professores compartilhando aprendizagens: dimensões colaborativas em processos de formação. In: NACARATO, A. M.; PAIVA, M. A. V. (Org.). A formação do professor que ensina Matemática: perspectivas e pesquisas. Belo Horizonte: Autêntica, 2006./*ref*/NESTROVSKI, Arthur; SELIGMANN-SILVA, Márcio (Org.). Catástrofe e representação: ensaios. São Paulo: Escuta, 2000./*ref*/POLETTINI, Altair F. F. Análise das experiências vividas determinando o desenvolvimento profissional do professor de matemática. In: BICUDO, Maria A. (Org.). Pesquisa em educação matemática: concepções e perspectivas. São Paulo: Editora da UNESP, 1999./*ref*/PONTE, Pedro da. Perspectivas de Desenvolvimento Profissional de Professores de Matemática. In. PONTE, J. P. et. al.(Org.). Desenvolvimento Profissional dos Professores de Matemática: Que Formação? 1ª Ed. Lisboa: Sociedade Portuguesa de Ciência da Educação, 1996./*ref*/PONTE, Pedro da. O conhecimento profissional dos professores de matemática (Relatório final de Projecto “O saber dos professores: concepções e práticas”). Lisboa: DEFCUL, 1997./*ref*/THOM, René. Paraboles et catastrophes. Collection Champs, vol. 186. Paris: Flammarion, 1995./*ref*/THOM, René. Prédire n’est pas expliquer. Collection Champs, vol. 288. Paris: Flammarion, 1997./*ref*/TUAN, Yi-Fu. Espaço e lugar: a perspectiva da experiência. Trad. Lívia de Oliveira. Londrina: Eduel, 2013./*ref*/VÁZQUEZ, Adolfo S. Filosofia da práxis. 2ª Ed. São Paulo: Expressão Popular, 2011./*ref*/ZEICHNER, K. M. Novos caminhos para o practicum: uma perspectiva para os anos 90. In: NÓVOA, A. (Org.). Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1995./*ref*/WENGER, Etienne. Comunidades de práctica: aprendizaje, significado e identidad. Barcelona: Paidós, 2001.Direitos autorais 2014 CC-BYinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-17T00:59:28Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/2370Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-08-17T00:59:28Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false
dc.title.none.fl_str_mv Theoretical and epistemological foundations of the teacher professional development in a catastrophic perspective
Bases teórico-epistemológicas do desenvolvimento profissional docente em uma perspectiva catastrófica (DPDPC)
title Theoretical and epistemological foundations of the teacher professional development in a catastrophic perspective
spellingShingle Theoretical and epistemological foundations of the teacher professional development in a catastrophic perspective
Gomes, Emerson Batista
teacher learning; mathematics teachers training; professional development; theory of catastrophes
aprendizagem docente; formação de professores de matemática; desenvolvimento profissional; teoria das catástrofes
title_short Theoretical and epistemological foundations of the teacher professional development in a catastrophic perspective
title_full Theoretical and epistemological foundations of the teacher professional development in a catastrophic perspective
title_fullStr Theoretical and epistemological foundations of the teacher professional development in a catastrophic perspective
title_full_unstemmed Theoretical and epistemological foundations of the teacher professional development in a catastrophic perspective
title_sort Theoretical and epistemological foundations of the teacher professional development in a catastrophic perspective
author Gomes, Emerson Batista
author_facet Gomes, Emerson Batista
Fiorentini, Dario
Gonçalves, Tadeu Oliver
author_role author
author2 Fiorentini, Dario
Gonçalves, Tadeu Oliver
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Gomes, Emerson Batista
Fiorentini, Dario
Gonçalves, Tadeu Oliver
dc.subject.por.fl_str_mv teacher learning; mathematics teachers training; professional development; theory of catastrophes
aprendizagem docente; formação de professores de matemática; desenvolvimento profissional; teoria das catástrofes
topic teacher learning; mathematics teachers training; professional development; theory of catastrophes
aprendizagem docente; formação de professores de matemática; desenvolvimento profissional; teoria das catástrofes
description This article aims to discuss ideas and to establish relations among the theoretical components of the Experience, Learning, Socialization, Professional Development of Teachers and the Theory of Catastrophes. We adopt the usual procedures of qualitative bibliographic and documental research, in terms of a theoretical essay. As a result we noted the Professional Development in a Catastrophic Perspective (PDCP) is a process of constructing professional identities as part of the socialization of the teacher, and it is a process of conversion, recognition in a given moment and given way of legitimizing identities related knowledge, skills, values and images that form the intelligible contour of teachers' praxeologies.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-12-31
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2370
10.18542/amazrecm.v11i21.2370
url https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2370
identifier_str_mv 10.18542/amazrecm.v11i21.2370
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2370/2624
/*ref*/ARNOUD, V. I. Teoria da catástrofe. Trad. Luiz Alberto P.N. Franco. Campinas: Ed. Da UNICAMP, 1989.
/*ref*/BAKHTIN, Mikhail M. Estética da criação verbal. Trad. Paulo Bezerra. 6ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011.
/*ref*/BERGER, P. L.; LUCKMANN, T. A construção social da realidade: tratado de sociologia do conhecimento. Petrópolis: Vozes, 1985.
/*ref*/BZUNECK, J. A. A motivação do aluno: aspectos introdutórios. In: BORUCHOVITCH, E.; BZUNECK, A. (Org.). A motivação do aluno: contribuições da psicologia contemporânea. 3.ed. Petrópolis: Vozes, 2004. pp. 9-36.
/*ref*/CHEVALLARD, Yves. La Transposition didactique. Du savoir savant au savoir enseigné. France: La pensé e sauvage, 1991.
/*ref*/CHRISTIANSEN, B. A. G; WALTHER. Task and activity. In: CHRISTANSEN, B. A. G. Howson; OTTE, M. (Eds.), Perspectives on mathematics education. Dordrecht: D. Reidel, 1986. pp. 243-307.
/*ref*/DEWEY, John. Como pensamos: como se relaciona o pensamento reflexivo com o processo educativo, uma reexposição. Trad. Haydée Camargo Campos. 4ª ed. São Paulo: Ed. Nacional, 1979.
/*ref*/DEWEY, John. Experiência e educação. Trad. Renata Gaspar. 2ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
/*ref*/DUBAR, C. A. a socialização: construção das identidades sociais e profissionais. Porto: Porto Editora, 1997.
/*ref*/FARIAS, Isabel Maria Sabino de. Inovação, mudança e cultura docente. Brasília: Liber Livro, 2006.
/*ref*/FIORENTINI, Dario. Quando acadêmicos da universidade e professores da escola básica constituem uma CoP reflexiva e investigativa. In: FIORENTINI, D; GRANDO, R.C.; MISKULIN, R.G.S. (org.). Práticas de formação e de pesquisa de professores que ensinam matemática. Campinas: Mercado de Letras, 2009, p. 233-255.
/*ref*/FIORENTINI, Dario. Diários e narrativas reflexivos sobre a prática de ensinar e aprender. In: KLEINE, M.U.; MEGID NETO, J. (Org.). Fundamentos de Matemática, Ciências e Informática para os Anos Iniciais do Ensino Fundamental I. Vol. 2, Campinas: FE/Unicamp, 2010, p. 107-119.
/*ref*/FIORENTINI, Dario. Aprendizagem Profissional e Participação em Comunidades Investigativas. In. Anais do XI ENEM – Educação Matemática: Retrospectivas e Perspectivas. Palestra. Curitiba: SBEM, 2013.
/*ref*/GONÇALVES, Tadeu O. A constituição do professor formador de professores de matemática: a prática formadora. Belém: CEJUP, 2006.
/*ref*/HARGREAVES, A. Os Professores em tempos de mudança. Lisboa: McGraw-Hill de Portugal, 1998.
/*ref*/IZQUIERDO, Iván. Memória. 2ª ed. Porto Alegre: ARTMED, 2011. LAVE, J; WENGER, E. Situated learning: legitimate peripheral participation. Cambridge: University Press, 1991.
/*ref*/LAVE, J. La práctica del aprendizaje. In: CHAIKLIN, S.; LAVE, J. (Eds.). Estudiar lãs practices: perspectivas sobre actividad y contexto. Buenos Aires: Amorrortu editores, 2001, pp. 15-45.
/*ref*/LEFEBVRE, Henri. The Production of Space. Trad. Donald Nicholson-Smith. Oxford: Blackwell Publishing, 1991.
/*ref*/LISONDO, Héctor R. Mudança sem catástrofe ou catástrofe sem mudanças: liderando pessoas para o processo de mudanças nas organizações. São Paulo: Casa do Psicólogo, Uninove, 2011.
/*ref*/KUHN, Thomas S. A estrutura das revoluções científicas. Trad. Beatriz Vianna Boeira e Nelson Boeira. 9ª ed. São Paulo: Perspectiva, 2006.
/*ref*/MENDES, M. J. de; GONÇALVES, T. O. G. Reflexões sobre a formação do professor de matemática. In. ARAGÃO, R. M. R.; GONÇALVES, T. O.; GONÇALVES, T. V. O. (Org.). Formação e inovação curricular no ensino de Ciências e Matemáticas: pesquisando ideias, saberes e processos. Belém: CEJUP, 2007.
/*ref*/NACARATO, A. M. et. al. Professores e futuros professores compartilhando aprendizagens: dimensões colaborativas em processos de formação. In: NACARATO, A. M.; PAIVA, M. A. V. (Org.). A formação do professor que ensina Matemática: perspectivas e pesquisas. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.
/*ref*/NESTROVSKI, Arthur; SELIGMANN-SILVA, Márcio (Org.). Catástrofe e representação: ensaios. São Paulo: Escuta, 2000.
/*ref*/POLETTINI, Altair F. F. Análise das experiências vividas determinando o desenvolvimento profissional do professor de matemática. In: BICUDO, Maria A. (Org.). Pesquisa em educação matemática: concepções e perspectivas. São Paulo: Editora da UNESP, 1999.
/*ref*/PONTE, Pedro da. Perspectivas de Desenvolvimento Profissional de Professores de Matemática. In. PONTE, J. P. et. al.(Org.). Desenvolvimento Profissional dos Professores de Matemática: Que Formação? 1ª Ed. Lisboa: Sociedade Portuguesa de Ciência da Educação, 1996.
/*ref*/PONTE, Pedro da. O conhecimento profissional dos professores de matemática (Relatório final de Projecto “O saber dos professores: concepções e práticas”). Lisboa: DEFCUL, 1997.
/*ref*/THOM, René. Paraboles et catastrophes. Collection Champs, vol. 186. Paris: Flammarion, 1995.
/*ref*/THOM, René. Prédire n’est pas expliquer. Collection Champs, vol. 288. Paris: Flammarion, 1997.
/*ref*/TUAN, Yi-Fu. Espaço e lugar: a perspectiva da experiência. Trad. Lívia de Oliveira. Londrina: Eduel, 2013.
/*ref*/VÁZQUEZ, Adolfo S. Filosofia da práxis. 2ª Ed. São Paulo: Expressão Popular, 2011.
/*ref*/ZEICHNER, K. M. Novos caminhos para o practicum: uma perspectiva para os anos 90. In: NÓVOA, A. (Org.). Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1995.
/*ref*/WENGER, Etienne. Comunidades de práctica: aprendizaje, significado e identidad. Barcelona: Paidós, 2001.
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2014 CC-BY
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2014 CC-BY
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
dc.source.none.fl_str_mv Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 11, n. 21 (2014); 53-69
Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 11, n. 21 (2014); 53-69
2317-5125
1980-5128
reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron:UFPA
instname_str Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron_str UFPA
institution UFPA
reponame_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
collection Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository.name.fl_str_mv Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)
repository.mail.fl_str_mv amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br
_version_ 1797068756335198208