The teaching of snakes in elementary ii and high school: a systematic literature review

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tomé, Gabriela Mariano
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Marcelino, Carolina Guarini, Marcelino, Paula Guarini
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/13548
Resumo: The objective was to carry out a Systematic Literature Review (SLR), based on a central question: “Are anatomical pieces and histological slides used as a didactic resource in Teaching Snakes in Basic Education?”. For the SLR, the descriptors “Didactic Manual”, “Morphology of Snakes” and “Snakes” were used, totaling 17 journals; 5 congress annals and 2 symposiums related to the theme. As a result, a total of 33,135 works were identified and of these, 57 were selected since they agreed with the central question, and only 28 were classified as Included as they contained theoretical and practical content related to the central question. It is concluded that there are few works that address the theme Snakes, mainly listing theory to practice, and none of them mention Histology.
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spelling The teaching of snakes in elementary ii and high school: a systematic literature reviewO ensino de serpentes no Ensino Fundamental II e Médio: uma revisão sistemática da literaturadidactic resource; biology; sciencesrecurso didático; biologia; ciênciasThe objective was to carry out a Systematic Literature Review (SLR), based on a central question: “Are anatomical pieces and histological slides used as a didactic resource in Teaching Snakes in Basic Education?”. For the SLR, the descriptors “Didactic Manual”, “Morphology of Snakes” and “Snakes” were used, totaling 17 journals; 5 congress annals and 2 symposiums related to the theme. As a result, a total of 33,135 works were identified and of these, 57 were selected since they agreed with the central question, and only 28 were classified as Included as they contained theoretical and practical content related to the central question. It is concluded that there are few works that address the theme Snakes, mainly listing theory to practice, and none of them mention Histology.Objetivou-se a realização de uma Revisão Sistemática da Literatura (RSL), baseando-se em uma questão central: “Utiliza-se peças anatômicas e lâminas histológicas como recurso didático no Ensino de Serpentes na Educação Básica?”. Para a RSL foram utilizados descritores “Manual Didático”, “Morfologia de Serpentes” e “Serpentes”, totalizando 17 periódicos; 5 anais de congressos e 2 simpósios relacionados com a temática. Como resultado, foram identificados ao todo 33.135 trabalhos e destes, 57 foram selecionados por apresentarem concordância com a questão central, e apenas 28 foram classificados como Incluídos por conter conteúdos teóricos e práticos relacionados a questão central. Conclui-se que são poucos os trabalhos que abordam a temática Serpentes, principalmente elencando a teoria à prática, e em nenhum deles foi encontrado menção a Histologia.Universidade Federal do ParáTomé, Gabriela MarianoMarcelino, Carolina GuariniMarcelino, Paula Guarini2022-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1354810.18542/amazrecm.v18i41.13548Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 18, n. 41 (2022): Ahead of print; 63-76Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 18, n. 41 (2022): Ahead of print; 63-762317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/13548/9553/*ref*/AMORIM, L. G. S.; ANDRADE, F. M.; AZEVEDO, W. S.; MARQUES, O. Projeto de Educação Ambiental Serpentes em foco. 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