Shall we introduce narrative investigation practices in math teaching?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Aragão, Rosália Maria Ribeiro
Data de Publicação: 2005
Outros Autores: Gonçalves, Tadeu Oliver
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1620
Resumo: This is a discussion of epistemological, methodological and theoretical elements of research in current Math Education and that of the teacher-reflective-researcher practice in contemporary society. The objectives of such discussion are: a) to introduce basic notions to understand the relation between researcher and the object of investigation; and b) to direct Math teachers to undertake research from the very beginning of their trawling. In order to achieve research goals, teachers in trainning can both study classroom dynamics through the testimony of the students as well as analyze meanings in practices of narrative investigation. It is recommended that such practices are incorporated to daily Math teaching and learning processes
id UFPA-7_bbcd78ad7a4638dcd78fec9dc59f6eb3
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/1620
network_acronym_str UFPA-7
network_name_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository_id_str
spelling Shall we introduce narrative investigation practices in math teaching?Vamos introduzir práticas de investigação narrativa no ensino de matemática?!math education; narrative investigation; research; teacher trainingformação de professores; ensino de matemática; professor reflexivoThis is a discussion of epistemological, methodological and theoretical elements of research in current Math Education and that of the teacher-reflective-researcher practice in contemporary society. The objectives of such discussion are: a) to introduce basic notions to understand the relation between researcher and the object of investigation; and b) to direct Math teachers to undertake research from the very beginning of their trawling. In order to achieve research goals, teachers in trainning can both study classroom dynamics through the testimony of the students as well as analyze meanings in practices of narrative investigation. It is recommended that such practices are incorporated to daily Math teaching and learning processesO presente texto envolve discussões acerca de elementos teóricos, metodológicos e epistemológicos ligados à realização da pesquisa em Educação Matemática nos dias atuais, bem como incide sobre propostas existentes nessa linha, aí incluídas as discussões a respeito do professor-reflexivo-pesquisador da sua própria prática no contexto da sociedade contemporânea. Tem como propósitos (a) introduzir noções fundamentais para compreensão da relação pesquisador-objeto de investigação, e (b) orientar professores de matemática no curso de sua formação inicial ou, continuada para realizar pesquisas, quer dando voz aos seus alunos e alunas, quer atribuindo sentido e signi?cados a práticas de investigação narrativa. De outra forma, orienta para que tais práticas possam ser incorporadas ao cotidiano dos processos de ensino e de aprendizagem que tais professores desenvolvem em suas aulas de matemática.Universidade Federal do Paráde Aragão, Rosália Maria RibeiroGonçalves, Tadeu Oliver2005-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/162010.18542/amazrecm.v1i0.1620Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 1 (2005); 121-128Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 1 (2005); 121-1282317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1620/2063/*ref*/Aragão, R.M.R. A investigação narrativa de ações escolares de ensino e de aprendizagem no âmbito da formação de professores. Trabalho apresentado no II G8 Formação de Professores na 27º Reunião Anual da ANPED, Caxambu- MG, novembro 2004./*ref*/Aragão, R.M.R. A investigação narrativa no âmbito da história oral de ações escolares de ensino e de aprendizagem em aulas. Trabalho apresentado no III Congresso de Produção Cientifica da UMESP, São Bernardo do Campo, 2003./*ref*/Aragão, R.M.R. de e Shenetzler, R.P. Importância. Sentido e contribuições de PESQUISAS para o Ensino de Química. In: Química Nova na Escola – PESQUISA. Nº 1. Maio de 1995./*ref*/Arroyo, M.G. Ofício de mestre: imagens e auto-imagens. Petrópolis. RJ: Vozes, 2000./*ref*/Connelly, F.M. e Clandinin, D.J. Relatos de experiências de investigación narrativa. In: Larrosa, J. el allii. Déjame que te cuente – Ensayos sobre narrativa y educación. Barcelona: Alertes, S.A. de Ediciones, 1995./*ref*/Contreras, J. A autonomia de professores. São Paulo? Cortez, 2002./*ref*/Demartini, Z. B. F. Trabalhando com relatos orais. Reflexões sobre a pesquisa sociológica. Textos. Série 2, Nº3, 1999./*ref*/Freire, P. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 1996./*ref*/Maldaner, O. A. A formação de grupos de professores-pesquisadores como fator de melhorias da qualidade educacional no ensino médio e fundamental. Trabalho apresentado no VII ENDIPE, Goiânia (GO), junho de 1994./*ref*/McEwan H, e Egan, K. ( compiladores). La narrativa em la enseñanza, el aprendizaje y la investigación. ( 2ª . Ed. ampliada) Buenos Aires: Talleres Graficos Color Ef, 1998./*ref*/PAR METROS CURRICULARES NACIONAIS, Vol. 1 Ministério da Educação, Secretária da Educação Fundamental. Brasília: 2001./*ref*/Sacristán, J. G. Educar e conviver na cultura global: as exigências da cidadania. Porto Alegre: Artmed, 2002.Direitos autorais 2005 Amaz RECMinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-17T00:59:05Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/1620Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-08-17T00:59:05Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false
dc.title.none.fl_str_mv Shall we introduce narrative investigation practices in math teaching?
Vamos introduzir práticas de investigação narrativa no ensino de matemática?!
title Shall we introduce narrative investigation practices in math teaching?
spellingShingle Shall we introduce narrative investigation practices in math teaching?
de Aragão, Rosália Maria Ribeiro
math education; narrative investigation; research; teacher training
formação de professores; ensino de matemática; professor reflexivo
title_short Shall we introduce narrative investigation practices in math teaching?
title_full Shall we introduce narrative investigation practices in math teaching?
title_fullStr Shall we introduce narrative investigation practices in math teaching?
title_full_unstemmed Shall we introduce narrative investigation practices in math teaching?
title_sort Shall we introduce narrative investigation practices in math teaching?
author de Aragão, Rosália Maria Ribeiro
author_facet de Aragão, Rosália Maria Ribeiro
Gonçalves, Tadeu Oliver
author_role author
author2 Gonçalves, Tadeu Oliver
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv de Aragão, Rosália Maria Ribeiro
Gonçalves, Tadeu Oliver
dc.subject.por.fl_str_mv math education; narrative investigation; research; teacher training
formação de professores; ensino de matemática; professor reflexivo
topic math education; narrative investigation; research; teacher training
formação de professores; ensino de matemática; professor reflexivo
description This is a discussion of epistemological, methodological and theoretical elements of research in current Math Education and that of the teacher-reflective-researcher practice in contemporary society. The objectives of such discussion are: a) to introduce basic notions to understand the relation between researcher and the object of investigation; and b) to direct Math teachers to undertake research from the very beginning of their trawling. In order to achieve research goals, teachers in trainning can both study classroom dynamics through the testimony of the students as well as analyze meanings in practices of narrative investigation. It is recommended that such practices are incorporated to daily Math teaching and learning processes
publishDate 2005
dc.date.none.fl_str_mv 2005-06-30
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1620
10.18542/amazrecm.v1i0.1620
url https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1620
identifier_str_mv 10.18542/amazrecm.v1i0.1620
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1620/2063
/*ref*/Aragão, R.M.R. A investigação narrativa de ações escolares de ensino e de aprendizagem no âmbito da formação de professores. Trabalho apresentado no II G8 Formação de Professores na 27º Reunião Anual da ANPED, Caxambu- MG, novembro 2004.
/*ref*/Aragão, R.M.R. A investigação narrativa no âmbito da história oral de ações escolares de ensino e de aprendizagem em aulas. Trabalho apresentado no III Congresso de Produção Cientifica da UMESP, São Bernardo do Campo, 2003.
/*ref*/Aragão, R.M.R. de e Shenetzler, R.P. Importância. Sentido e contribuições de PESQUISAS para o Ensino de Química. In: Química Nova na Escola – PESQUISA. Nº 1. Maio de 1995.
/*ref*/Arroyo, M.G. Ofício de mestre: imagens e auto-imagens. Petrópolis. RJ: Vozes, 2000.
/*ref*/Connelly, F.M. e Clandinin, D.J. Relatos de experiências de investigación narrativa. In: Larrosa, J. el allii. Déjame que te cuente – Ensayos sobre narrativa y educación. Barcelona: Alertes, S.A. de Ediciones, 1995.
/*ref*/Contreras, J. A autonomia de professores. São Paulo? Cortez, 2002.
/*ref*/Demartini, Z. B. F. Trabalhando com relatos orais. Reflexões sobre a pesquisa sociológica. Textos. Série 2, Nº3, 1999.
/*ref*/Freire, P. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
/*ref*/Maldaner, O. A. A formação de grupos de professores-pesquisadores como fator de melhorias da qualidade educacional no ensino médio e fundamental. Trabalho apresentado no VII ENDIPE, Goiânia (GO), junho de 1994.
/*ref*/McEwan H, e Egan, K. ( compiladores). La narrativa em la enseñanza, el aprendizaje y la investigación. ( 2ª . Ed. ampliada) Buenos Aires: Talleres Graficos Color Ef, 1998.
/*ref*/PAR METROS CURRICULARES NACIONAIS, Vol. 1 Ministério da Educação, Secretária da Educação Fundamental. Brasília: 2001.
/*ref*/Sacristán, J. G. Educar e conviver na cultura global: as exigências da cidadania. Porto Alegre: Artmed, 2002.
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2005 Amaz RECM
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2005 Amaz RECM
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
dc.source.none.fl_str_mv Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 1 (2005); 121-128
Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 1 (2005); 121-128
2317-5125
1980-5128
reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron:UFPA
instname_str Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron_str UFPA
institution UFPA
reponame_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
collection Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository.name.fl_str_mv Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)
repository.mail.fl_str_mv amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br
_version_ 1797068756095074304