Shall we introduce narrative investigation practices in math teaching?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2005 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1620 |
Resumo: | This is a discussion of epistemological, methodological and theoretical elements of research in current Math Education and that of the teacher-reflective-researcher practice in contemporary society. The objectives of such discussion are: a) to introduce basic notions to understand the relation between researcher and the object of investigation; and b) to direct Math teachers to undertake research from the very beginning of their trawling. In order to achieve research goals, teachers in trainning can both study classroom dynamics through the testimony of the students as well as analyze meanings in practices of narrative investigation. It is recommended that such practices are incorporated to daily Math teaching and learning processes |
id |
UFPA-7_bbcd78ad7a4638dcd78fec9dc59f6eb3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/1620 |
network_acronym_str |
UFPA-7 |
network_name_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Shall we introduce narrative investigation practices in math teaching?Vamos introduzir práticas de investigação narrativa no ensino de matemática?!math education; narrative investigation; research; teacher trainingformação de professores; ensino de matemática; professor reflexivoThis is a discussion of epistemological, methodological and theoretical elements of research in current Math Education and that of the teacher-reflective-researcher practice in contemporary society. The objectives of such discussion are: a) to introduce basic notions to understand the relation between researcher and the object of investigation; and b) to direct Math teachers to undertake research from the very beginning of their trawling. In order to achieve research goals, teachers in trainning can both study classroom dynamics through the testimony of the students as well as analyze meanings in practices of narrative investigation. It is recommended that such practices are incorporated to daily Math teaching and learning processesO presente texto envolve discussões acerca de elementos teóricos, metodológicos e epistemológicos ligados à realização da pesquisa em Educação Matemática nos dias atuais, bem como incide sobre propostas existentes nessa linha, aí incluídas as discussões a respeito do professor-reflexivo-pesquisador da sua própria prática no contexto da sociedade contemporânea. Tem como propósitos (a) introduzir noções fundamentais para compreensão da relação pesquisador-objeto de investigação, e (b) orientar professores de matemática no curso de sua formação inicial ou, continuada para realizar pesquisas, quer dando voz aos seus alunos e alunas, quer atribuindo sentido e signi?cados a práticas de investigação narrativa. De outra forma, orienta para que tais práticas possam ser incorporadas ao cotidiano dos processos de ensino e de aprendizagem que tais professores desenvolvem em suas aulas de matemática.Universidade Federal do Paráde Aragão, Rosália Maria RibeiroGonçalves, Tadeu Oliver2005-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/162010.18542/amazrecm.v1i0.1620Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 1 (2005); 121-128Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 1 (2005); 121-1282317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1620/2063/*ref*/Aragão, R.M.R. A investigação narrativa de ações escolares de ensino e de aprendizagem no âmbito da formação de professores. Trabalho apresentado no II G8 Formação de Professores na 27º Reunião Anual da ANPED, Caxambu- MG, novembro 2004./*ref*/Aragão, R.M.R. A investigação narrativa no âmbito da história oral de ações escolares de ensino e de aprendizagem em aulas. Trabalho apresentado no III Congresso de Produção Cientifica da UMESP, São Bernardo do Campo, 2003./*ref*/Aragão, R.M.R. de e Shenetzler, R.P. Importância. Sentido e contribuições de PESQUISAS para o Ensino de Química. In: Química Nova na Escola – PESQUISA. Nº 1. Maio de 1995./*ref*/Arroyo, M.G. Ofício de mestre: imagens e auto-imagens. Petrópolis. RJ: Vozes, 2000./*ref*/Connelly, F.M. e Clandinin, D.J. Relatos de experiências de investigación narrativa. In: Larrosa, J. el allii. Déjame que te cuente – Ensayos sobre narrativa y educación. Barcelona: Alertes, S.A. de Ediciones, 1995./*ref*/Contreras, J. A autonomia de professores. São Paulo? Cortez, 2002./*ref*/Demartini, Z. B. F. Trabalhando com relatos orais. Reflexões sobre a pesquisa sociológica. Textos. Série 2, Nº3, 1999./*ref*/Freire, P. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 1996./*ref*/Maldaner, O. A. A formação de grupos de professores-pesquisadores como fator de melhorias da qualidade educacional no ensino médio e fundamental. Trabalho apresentado no VII ENDIPE, Goiânia (GO), junho de 1994./*ref*/McEwan H, e Egan, K. ( compiladores). La narrativa em la enseñanza, el aprendizaje y la investigación. ( 2ª . Ed. ampliada) Buenos Aires: Talleres Graficos Color Ef, 1998./*ref*/PAR METROS CURRICULARES NACIONAIS, Vol. 1 Ministério da Educação, Secretária da Educação Fundamental. Brasília: 2001./*ref*/Sacristán, J. G. Educar e conviver na cultura global: as exigências da cidadania. Porto Alegre: Artmed, 2002.Direitos autorais 2005 Amaz RECMinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-17T00:59:05Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/1620Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-08-17T00:59:05Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Shall we introduce narrative investigation practices in math teaching? Vamos introduzir práticas de investigação narrativa no ensino de matemática?! |
title |
Shall we introduce narrative investigation practices in math teaching? |
spellingShingle |
Shall we introduce narrative investigation practices in math teaching? de Aragão, Rosália Maria Ribeiro math education; narrative investigation; research; teacher training formação de professores; ensino de matemática; professor reflexivo |
title_short |
Shall we introduce narrative investigation practices in math teaching? |
title_full |
Shall we introduce narrative investigation practices in math teaching? |
title_fullStr |
Shall we introduce narrative investigation practices in math teaching? |
title_full_unstemmed |
Shall we introduce narrative investigation practices in math teaching? |
title_sort |
Shall we introduce narrative investigation practices in math teaching? |
author |
de Aragão, Rosália Maria Ribeiro |
author_facet |
de Aragão, Rosália Maria Ribeiro Gonçalves, Tadeu Oliver |
author_role |
author |
author2 |
Gonçalves, Tadeu Oliver |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Aragão, Rosália Maria Ribeiro Gonçalves, Tadeu Oliver |
dc.subject.por.fl_str_mv |
math education; narrative investigation; research; teacher training formação de professores; ensino de matemática; professor reflexivo |
topic |
math education; narrative investigation; research; teacher training formação de professores; ensino de matemática; professor reflexivo |
description |
This is a discussion of epistemological, methodological and theoretical elements of research in current Math Education and that of the teacher-reflective-researcher practice in contemporary society. The objectives of such discussion are: a) to introduce basic notions to understand the relation between researcher and the object of investigation; and b) to direct Math teachers to undertake research from the very beginning of their trawling. In order to achieve research goals, teachers in trainning can both study classroom dynamics through the testimony of the students as well as analyze meanings in practices of narrative investigation. It is recommended that such practices are incorporated to daily Math teaching and learning processes |
publishDate |
2005 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2005-06-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1620 10.18542/amazrecm.v1i0.1620 |
url |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1620 |
identifier_str_mv |
10.18542/amazrecm.v1i0.1620 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1620/2063 /*ref*/Aragão, R.M.R. A investigação narrativa de ações escolares de ensino e de aprendizagem no âmbito da formação de professores. Trabalho apresentado no II G8 Formação de Professores na 27º Reunião Anual da ANPED, Caxambu- MG, novembro 2004. /*ref*/Aragão, R.M.R. A investigação narrativa no âmbito da história oral de ações escolares de ensino e de aprendizagem em aulas. Trabalho apresentado no III Congresso de Produção Cientifica da UMESP, São Bernardo do Campo, 2003. /*ref*/Aragão, R.M.R. de e Shenetzler, R.P. Importância. Sentido e contribuições de PESQUISAS para o Ensino de Química. In: Química Nova na Escola – PESQUISA. Nº 1. Maio de 1995. /*ref*/Arroyo, M.G. Ofício de mestre: imagens e auto-imagens. Petrópolis. RJ: Vozes, 2000. /*ref*/Connelly, F.M. e Clandinin, D.J. Relatos de experiências de investigación narrativa. In: Larrosa, J. el allii. Déjame que te cuente – Ensayos sobre narrativa y educación. Barcelona: Alertes, S.A. de Ediciones, 1995. /*ref*/Contreras, J. A autonomia de professores. São Paulo? Cortez, 2002. /*ref*/Demartini, Z. B. F. Trabalhando com relatos orais. Reflexões sobre a pesquisa sociológica. Textos. Série 2, Nº3, 1999. /*ref*/Freire, P. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 1996. /*ref*/Maldaner, O. A. A formação de grupos de professores-pesquisadores como fator de melhorias da qualidade educacional no ensino médio e fundamental. Trabalho apresentado no VII ENDIPE, Goiânia (GO), junho de 1994. /*ref*/McEwan H, e Egan, K. ( compiladores). La narrativa em la enseñanza, el aprendizaje y la investigación. ( 2ª . Ed. ampliada) Buenos Aires: Talleres Graficos Color Ef, 1998. /*ref*/PAR METROS CURRICULARES NACIONAIS, Vol. 1 Ministério da Educação, Secretária da Educação Fundamental. Brasília: 2001. /*ref*/Sacristán, J. G. Educar e conviver na cultura global: as exigências da cidadania. Porto Alegre: Artmed, 2002. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2005 Amaz RECM info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2005 Amaz RECM |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 1 (2005); 121-128 Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 1 (2005); 121-128 2317-5125 1980-5128 reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) instname:Universidade Federal do Pará (UFPA) instacron:UFPA |
instname_str |
Universidade Federal do Pará (UFPA) |
instacron_str |
UFPA |
institution |
UFPA |
reponame_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
collection |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA) |
repository.mail.fl_str_mv |
amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br |
_version_ |
1797068756095074304 |