A prática docente na Escola Bosque: o desafio educativo de uma proposta construtivista
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2004 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFPA |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/1749 |
Resumo: | In this paper, I investigate the professional experiences of six Elementary School teachers, in which I include myself, from Centro de Referência em Educação Ambiental Escola Bosque Foundation, Belém/Pará, whose educational project embrace interdisciplinary constructivist environmental perspective that presuppose effective pupils participation in constructivist knowledge process interacting scholar contents and making the research possible. Aiming at drawing a profile of pedagogic actions lived in a context of social, historical and cultural implications which reveal structural subsides involved in the investigated educational project, I present docent narratives and report my own pedagogic practice. For such deeds, I utilize theoretical presupposition of narrative research that considers the reports of individual significant experiences from involved people, and I contextualize the docent practice establishing a dialog with pertinent literature and with the schools own documental material. From obtained data I could testify that some pedagogic practices glimmered at Escola Bosques physical space, even presenting imperfections, configure themselves as constructivist and interdisciplinary and institute themselves by research, becoming a special action to be considered for teaching quality amelioration. |
id |
UFPA_9b86f1b10e6484e50dec6c1e754bb464 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufpa.br:2011/1749 |
network_acronym_str |
UFPA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFPA |
repository_id_str |
2123 |
spelling |
2011-03-23T21:19:22Z2011-03-23T21:19:22Z2004-11-23SOUZA, Eliana Silva de. A prática docente na Escola Bosque: o desafio educativo de uma proposta construtivista. 2004. 91 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Pará, Núcleo Pedagógico de Apoio ao Desenvolvimento Científico, Belém, 2004. Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas.http://www.repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/1749In this paper, I investigate the professional experiences of six Elementary School teachers, in which I include myself, from Centro de Referência em Educação Ambiental Escola Bosque Foundation, Belém/Pará, whose educational project embrace interdisciplinary constructivist environmental perspective that presuppose effective pupils participation in constructivist knowledge process interacting scholar contents and making the research possible. Aiming at drawing a profile of pedagogic actions lived in a context of social, historical and cultural implications which reveal structural subsides involved in the investigated educational project, I present docent narratives and report my own pedagogic practice. For such deeds, I utilize theoretical presupposition of narrative research that considers the reports of individual significant experiences from involved people, and I contextualize the docent practice establishing a dialog with pertinent literature and with the schools own documental material. From obtained data I could testify that some pedagogic practices glimmered at Escola Bosques physical space, even presenting imperfections, configure themselves as constructivist and interdisciplinary and institute themselves by research, becoming a special action to be considered for teaching quality amelioration.Neste estudo investigo as experiências profissionais de seis professores de Educação Infantil e Ensino Fundamental, entre os quais me incluo, da Fundação Centro de Referência em Educação Ambiental Escola Bosque, Belém/Pará, cujo projeto educacional abarca a perspectiva ambiental construtivista interdisciplinar que pressupõe a efetiva participação do aluno no processo construtivo do conhecimento inter-relacionando conteúdos escolares e viabilizando a pesquisa. Buscando traçar um perfil das ações pedagógicas vivenciadas num contexto de implicações sócio-históricas, políticas e culturais que revelam os subsídios estruturais envolvidos no projeto educacional investigado, apresento as narrativas docentes e informo minha própria prática pedagógica. Para tanto, utilizo os pressupostos teóricos da pesquisa narrativa que considera os relatos das experiências individuais significativas dos participantes, e contextualizo a prática docente estabelecendo um diálogo com a literatura pertinente e com o material documental da própria escola. A partir dos dados obtidos, pude constatar que algumas práticas metodológicas vislumbradas no espaço físico da Escola Bosque, se configuram de forma construtivista e interdisciplinar e se estabelece por meio da pesquisa, se colocando como ação diferenciada a ser considerada para melhoria da qualidade do ensino.Universidade Federal do ParáPrograma de Pós-Graduação em Educação em Ciências e MatemáticasUFPABrasilInstituto de Educação Matemática e CientíficaCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINOPrática de ensinoEducação ambientalFundação Centro de Referência em Educação Ambiental Escola Bosque Professor Eidorfe MoreiraConstrutivismo (Educação)Belém - PAPará - EstadoAmazônia brasileiraA prática docente na Escola Bosque: o desafio educativo de uma proposta construtivistaThe practical professor in the School Forest: the educative challenge of a proposal constructivistinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisGONÇALVES, Terezinha Valim Oliverhttp://lattes.cnpq.br/0496932429575513http://lattes.cnpq.br/9884421271153269SOUZA, Eliana Silva deinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFPAinstname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAORIGINALDissertacao_PraticaDocenteEscola.pdfDissertacao_PraticaDocenteEscola.pdfapplication/pdf1093327http://repositorio.ufpa.br/oai/bitstream/2011/1749/1/Dissertacao_PraticaDocenteEscola.pdf5a901fdb20297ec75d2bc7809751ffe8MD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-823930http://repositorio.ufpa.br/oai/bitstream/2011/1749/2/license_rdf6b71892b27c4389434057b8b0e86b43eMD52license_textlicense_texttext/html; charset=utf-823738http://repositorio.ufpa.br/oai/bitstream/2011/1749/3/license_text1a64b812a61c51c296c1ad647d0096a6MD53license_urllicense_urltext/plain; charset=utf-852http://repositorio.ufpa.br/oai/bitstream/2011/1749/4/license_url3d480ae6c91e310daba2020f8787d6f9MD54TEXTDissertacao_PraticaDocenteEscola.pdf.txtDissertacao_PraticaDocenteEscola.pdf.txtExtracted texttext/plain178858http://repositorio.ufpa.br/oai/bitstream/2011/1749/5/Dissertacao_PraticaDocenteEscola.pdf.txt7b27ed56f04b9e89e101de890c1c492cMD552011/17492019-05-23 10:25:55.264oai:repositorio.ufpa.br:2011/1749Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufpa.br/oai/requestriufpabc@ufpa.bropendoar:21232019-05-23T13:25:55Repositório Institucional da UFPA - Universidade Federal do Pará (UFPA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A prática docente na Escola Bosque: o desafio educativo de uma proposta construtivista |
dc.title.alternative.none.fl_str_mv |
The practical professor in the School Forest: the educative challenge of a proposal constructivist |
title |
A prática docente na Escola Bosque: o desafio educativo de uma proposta construtivista |
spellingShingle |
A prática docente na Escola Bosque: o desafio educativo de uma proposta construtivista SOUZA, Eliana Silva de CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO Prática de ensino Educação ambiental Fundação Centro de Referência em Educação Ambiental Escola Bosque Professor Eidorfe Moreira Construtivismo (Educação) Belém - PA Pará - Estado Amazônia brasileira |
title_short |
A prática docente na Escola Bosque: o desafio educativo de uma proposta construtivista |
title_full |
A prática docente na Escola Bosque: o desafio educativo de uma proposta construtivista |
title_fullStr |
A prática docente na Escola Bosque: o desafio educativo de uma proposta construtivista |
title_full_unstemmed |
A prática docente na Escola Bosque: o desafio educativo de uma proposta construtivista |
title_sort |
A prática docente na Escola Bosque: o desafio educativo de uma proposta construtivista |
author |
SOUZA, Eliana Silva de |
author_facet |
SOUZA, Eliana Silva de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
GONÇALVES, Terezinha Valim Oliver |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0496932429575513 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9884421271153269 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
SOUZA, Eliana Silva de |
contributor_str_mv |
GONÇALVES, Terezinha Valim Oliver |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO Prática de ensino Educação ambiental Fundação Centro de Referência em Educação Ambiental Escola Bosque Professor Eidorfe Moreira Construtivismo (Educação) Belém - PA Pará - Estado Amazônia brasileira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Prática de ensino Educação ambiental Fundação Centro de Referência em Educação Ambiental Escola Bosque Professor Eidorfe Moreira Construtivismo (Educação) Belém - PA Pará - Estado Amazônia brasileira |
description |
In this paper, I investigate the professional experiences of six Elementary School teachers, in which I include myself, from Centro de Referência em Educação Ambiental Escola Bosque Foundation, Belém/Pará, whose educational project embrace interdisciplinary constructivist environmental perspective that presuppose effective pupils participation in constructivist knowledge process interacting scholar contents and making the research possible. Aiming at drawing a profile of pedagogic actions lived in a context of social, historical and cultural implications which reveal structural subsides involved in the investigated educational project, I present docent narratives and report my own pedagogic practice. For such deeds, I utilize theoretical presupposition of narrative research that considers the reports of individual significant experiences from involved people, and I contextualize the docent practice establishing a dialog with pertinent literature and with the schools own documental material. From obtained data I could testify that some pedagogic practices glimmered at Escola Bosques physical space, even presenting imperfections, configure themselves as constructivist and interdisciplinary and institute themselves by research, becoming a special action to be considered for teaching quality amelioration. |
publishDate |
2004 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2004-11-23 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2011-03-23T21:19:22Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2011-03-23T21:19:22Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
SOUZA, Eliana Silva de. A prática docente na Escola Bosque: o desafio educativo de uma proposta construtivista. 2004. 91 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Pará, Núcleo Pedagógico de Apoio ao Desenvolvimento Científico, Belém, 2004. Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/1749 |
identifier_str_mv |
SOUZA, Eliana Silva de. A prática docente na Escola Bosque: o desafio educativo de uma proposta construtivista. 2004. 91 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Pará, Núcleo Pedagógico de Apoio ao Desenvolvimento Científico, Belém, 2004. Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas. |
url |
http://www.repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/1749 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFPA |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Instituto de Educação Matemática e Científica |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFPA instname:Universidade Federal do Pará (UFPA) instacron:UFPA |
instname_str |
Universidade Federal do Pará (UFPA) |
instacron_str |
UFPA |
institution |
UFPA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFPA |
collection |
Repositório Institucional da UFPA |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://repositorio.ufpa.br/oai/bitstream/2011/1749/1/Dissertacao_PraticaDocenteEscola.pdf http://repositorio.ufpa.br/oai/bitstream/2011/1749/2/license_rdf http://repositorio.ufpa.br/oai/bitstream/2011/1749/3/license_text http://repositorio.ufpa.br/oai/bitstream/2011/1749/4/license_url http://repositorio.ufpa.br/oai/bitstream/2011/1749/5/Dissertacao_PraticaDocenteEscola.pdf.txt |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
5a901fdb20297ec75d2bc7809751ffe8 6b71892b27c4389434057b8b0e86b43e 1a64b812a61c51c296c1ad647d0096a6 3d480ae6c91e310daba2020f8787d6f9 7b27ed56f04b9e89e101de890c1c492c |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFPA - Universidade Federal do Pará (UFPA) |
repository.mail.fl_str_mv |
riufpabc@ufpa.br |
_version_ |
1797787948185288704 |