CURRICULUM DEVELOPMENT:: AN ANALYSIS OF SCIENTIFIC PRODUCTIONS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Virgilio Pereira de Araujo, Laryssa
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: de Jesus Souza, Elaine
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Temas em Educação
Texto Completo: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/66820
Resumo: The field of curriculum development has historically always held the attention of writings on education, and has been widely investigated, with a "plurality of discursive islands” (Pacheco, 2001) of knowledge territories. in curriculum development.Methodologically, this is a study of a qualitative nature, bibliographic in nature, as it has material from scientific production made available through an important repository of the library of theses and dissertations, organized through the matrix RSL – Systematic Literature Review. The results show that professors and students are putting on the agenda the levels of curricular decisions in their academic investigations. field, which can follow the discussion beyond the content and technical dimension, which was constituted in our society culturally.
id UFPB-11_ee6561a144ba92635564066cf29c98b9
oai_identifier_str oai:periodicos.ufpb.br:article/66820
network_acronym_str UFPB-11
network_name_str Temas em Educação
repository_id_str
spelling CURRICULUM DEVELOPMENT:: AN ANALYSIS OF SCIENTIFIC PRODUCTIONSDESARROLLO CURRICULAR: : UN ANÁLISIS DE LAS PRODUCCIONES CIENTÍFICASDesenvolvimento Curricular: : uma análise de produções científicasCurriculum Development.Scientific production.BDTDDesarrollo curricular.Producción científica.BDTDDesenvolvimento CurricularProdução CientíficaBDTDThe field of curriculum development has historically always held the attention of writings on education, and has been widely investigated, with a "plurality of discursive islands” (Pacheco, 2001) of knowledge territories. in curriculum development.Methodologically, this is a study of a qualitative nature, bibliographic in nature, as it has material from scientific production made available through an important repository of the library of theses and dissertations, organized through the matrix RSL – Systematic Literature Review. The results show that professors and students are putting on the agenda the levels of curricular decisions in their academic investigations. field, which can follow the discussion beyond the content and technical dimension, which was constituted in our society culturally.El campo del desarrollo curricular históricamente siempre ha ocupado la atención de los escritos sobre educación, y ha sido ampliamente investigado, con una “pluralidad de islas discursivas” (Pacheco, 2001) de territorios de conocimiento en el desarrollo curricular. Metodológicamente, se trata de un estudio de de carácter cualitativo, de carácter bibliográfico, ya que cuenta con material de producción científica disponible a través de un importante repositorio de la biblioteca de tesis y disertaciones, organizado a través de la matriz RSL – Revisión Sistemática de Literatura.Los resultados muestran que profesores y estudiantes están poniendo en agenda los niveles de decisiones curriculares en su campo de investigaciones académicas, que pueden seguir la discusión más allá de la dimensión de contenido y técnica, que se constituyó en nuestra sociedad culturalmente.Aprendizagens, poder, interesses, valores, diferenças, sequências, sistema, concepção, implementação, avaliação, decisões, ensino, atrizes/atores, ideologias, prescrito, apresentado, programado, planificado, real. São alguns dos descritores que estão presentes na discussão sobre o currículo como um artefato cultural, que (re)produz diferentes saberes e práticas conforme o contexto social e político vigente. Mas afinal, o que o campo do desenvolvimento do currículo vem discutindo em suas pesquisas?  O campo do desenvolvimento curricular historicamente sempre deteve a atenção dos escritos sobre educação, e vem sendo amplamente investigado, com uma "pluralidade de ilhas discursivas” dos territórios dos conhecimentos. O objetivo desse estudo é dar visibilidade às pesquisas que focalizam no desenvolvimento curricular. Metodologicamente trata-se de um estudo de natureza qualitativa, de cunho bibliográfico, pois dispõe de material de produção científica disponibilizada através de um importante repositório da biblioteca de teses e dissertações, organizadas através da matriz RSL – Revisão Sistemática de Literatura. Os resultados evidenciam que docentes e discentes estão colocando em pauta os níveis de decisões curriculares em suas investigações acadêmicas. O estudo conclui que este mapeamento de pesquisas de produção científica no campo do desenvolvimento curricular oferece uma contribuição a mais para os avanços de mais investigações para o campo, que podem seguir a discussão para além, da dimensão conteudista e tecnicista, que foi constituído em nossa sociedade culturalmente.Editora da UFPB2023-07-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/6682010.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.66820Revista Temas em Educação; Vol. 32 No. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202343Revista Temas em Educação; Vol. 32 Núm. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202343Revista Temas em Educação; v. 32 n. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte3212023432359-70030104-2777reponame:Temas em Educaçãoinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPBporhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/66820/37816Copyright (c) 2023 Revista Temas em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Virgilio Pereira de Araujo, Laryssade Jesus Souza, Elaine 2023-06-19T14:29:26Zoai:periodicos.ufpb.br:article/66820Revistahttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteoPUBhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/oaippge@ce.ufpb.br || revistateducppge@ce.ufpb.br || periodicos.ufpb@gmail.com2359-70030104-2777opendoar:2023-06-19T14:29:26Temas em Educação - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv CURRICULUM DEVELOPMENT:: AN ANALYSIS OF SCIENTIFIC PRODUCTIONS
DESARROLLO CURRICULAR: : UN ANÁLISIS DE LAS PRODUCCIONES CIENTÍFICAS
Desenvolvimento Curricular: : uma análise de produções científicas
title CURRICULUM DEVELOPMENT:: AN ANALYSIS OF SCIENTIFIC PRODUCTIONS
spellingShingle CURRICULUM DEVELOPMENT:: AN ANALYSIS OF SCIENTIFIC PRODUCTIONS
Virgilio Pereira de Araujo, Laryssa
Curriculum Development.
Scientific production.
BDTD
Desarrollo curricular.
Producción científica.
BDTD
Desenvolvimento Curricular
Produção Científica
BDTD
title_short CURRICULUM DEVELOPMENT:: AN ANALYSIS OF SCIENTIFIC PRODUCTIONS
title_full CURRICULUM DEVELOPMENT:: AN ANALYSIS OF SCIENTIFIC PRODUCTIONS
title_fullStr CURRICULUM DEVELOPMENT:: AN ANALYSIS OF SCIENTIFIC PRODUCTIONS
title_full_unstemmed CURRICULUM DEVELOPMENT:: AN ANALYSIS OF SCIENTIFIC PRODUCTIONS
title_sort CURRICULUM DEVELOPMENT:: AN ANALYSIS OF SCIENTIFIC PRODUCTIONS
author Virgilio Pereira de Araujo, Laryssa
author_facet Virgilio Pereira de Araujo, Laryssa
de Jesus Souza, Elaine
author_role author
author2 de Jesus Souza, Elaine
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Virgilio Pereira de Araujo, Laryssa
de Jesus Souza, Elaine
dc.subject.por.fl_str_mv Curriculum Development.
Scientific production.
BDTD
Desarrollo curricular.
Producción científica.
BDTD
Desenvolvimento Curricular
Produção Científica
BDTD
topic Curriculum Development.
Scientific production.
BDTD
Desarrollo curricular.
Producción científica.
BDTD
Desenvolvimento Curricular
Produção Científica
BDTD
description The field of curriculum development has historically always held the attention of writings on education, and has been widely investigated, with a "plurality of discursive islands” (Pacheco, 2001) of knowledge territories. in curriculum development.Methodologically, this is a study of a qualitative nature, bibliographic in nature, as it has material from scientific production made available through an important repository of the library of theses and dissertations, organized through the matrix RSL – Systematic Literature Review. The results show that professors and students are putting on the agenda the levels of curricular decisions in their academic investigations. field, which can follow the discussion beyond the content and technical dimension, which was constituted in our society culturally.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/66820
10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.66820
url https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/66820
identifier_str_mv 10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.66820
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/66820/37816
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Temas em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Temas em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da UFPB
publisher.none.fl_str_mv Editora da UFPB
dc.source.none.fl_str_mv Revista Temas em Educação; Vol. 32 No. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202343
Revista Temas em Educação; Vol. 32 Núm. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202343
Revista Temas em Educação; v. 32 n. 1 (2023): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte321202343
2359-7003
0104-2777
reponame:Temas em Educação
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Temas em Educação
collection Temas em Educação
repository.name.fl_str_mv Temas em Educação - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv ppge@ce.ufpb.br || revistateducppge@ce.ufpb.br || periodicos.ufpb@gmail.com
_version_ 1798045908219199488