Globalização, tecnologia e mídias: elementos constituintes do estar-junto juvenil na contemporaneidade

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sousa, Nádia Jane de
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
Texto Completo: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4670
Resumo: The theme related to youth and its gathering, pointing out another way to be together as a social enhancer, is discussed at this moment. For this reason, this study arose from a group of youngsters who practice street dance in the town of Cajazeiras, PB. Having as theoretical and methodological axis, Michel Maffesoli´s comprehensive sociology, the study aimed to identify and analyze the sociocultural and educational elements which constitute and which are constituents of these youngsters´ practice. The research, however, demonstrates the street dance as an educative experience, characterized as the way youngsters, involved in it, found to be together. Such experience, nevertheless, translates the dynamicity and plurality of a world in a constant social movement which is reflected in the daily routine of the groups while in interaction, constitutive of identities which are not rigid, but kaleidoscopic. In this sense, matters as global/local culture, youth culture, media, identity, recognition, tribalization and educability compose important axes for understanding the changes concerning the social experiences, especially among the youngsters, nowadays.
id UFPB_3af7cf560d8a4f93ada12f763224e92c
oai_identifier_str oai:repositorio.ufpb.br:tede/4670
network_acronym_str UFPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository_id_str
spelling Globalização, tecnologia e mídias: elementos constituintes do estar-junto juvenil na contemporaneidadeGlobalizaçãoMídiasJuventudeEstar-juntoEducabilidadesGlobalizationMediaYouthBeing togetherEducabilityCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThe theme related to youth and its gathering, pointing out another way to be together as a social enhancer, is discussed at this moment. For this reason, this study arose from a group of youngsters who practice street dance in the town of Cajazeiras, PB. Having as theoretical and methodological axis, Michel Maffesoli´s comprehensive sociology, the study aimed to identify and analyze the sociocultural and educational elements which constitute and which are constituents of these youngsters´ practice. The research, however, demonstrates the street dance as an educative experience, characterized as the way youngsters, involved in it, found to be together. Such experience, nevertheless, translates the dynamicity and plurality of a world in a constant social movement which is reflected in the daily routine of the groups while in interaction, constitutive of identities which are not rigid, but kaleidoscopic. In this sense, matters as global/local culture, youth culture, media, identity, recognition, tribalization and educability compose important axes for understanding the changes concerning the social experiences, especially among the youngsters, nowadays.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorDiscutem-se, aqui, a temática da juventude e seus agrupamentos, apontando outro modo de estar-junto, potencializador de socialidade. Para tanto, partiu-se de um grupo de jovens praticantes da dança de rua da cidade de Cajazeiras, PB. Tendo como eixo teórico e metodológico a sociologia compreensiva de Michel Maffesoli, o estudo buscou identificar e analisar os elementos socioculturais e educacionais que constituem e são constituintes da prática desses jovens. A pesquisa, portanto, demonstra a dança de rua como uma vivência educativa, caracterizando-se como um modo de estar-junto dos jovens nela envolvidos. Esta vivência, contudo, traduz a dinamicidade e a pluralidade de um mundo em constante ebulição social, que se reflete no cotidiano dos grupos em interação, constitutiva de identidades, as quais não são fixas, mas caleidoscópicas. Nesse sentido, questões como cultura global/local, cultura juvenil, mídias, identidade, reconhecimento, tribalização e educabilidades constituem eixos importantes para a compreensão das transformações das vivências sociais, especialmente entre os jovens, na atualidade.Universidade Federal da Paraí­baBREducaçãoPrograma de Pós Graduação em EducaçãoUFPBBrennand, Edna Gusmão de Góeshttp://lattes.cnpq.br/9163217527871872Sousa, Nádia Jane de2015-05-07T15:08:34Z2018-07-20T23:54:15Z2012-11-012018-07-20T23:54:15Z2010-10-14info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisapplication/pdfSOUSA, Nádia Jane de. Globalização, tecnologia e mídias: elementos constituintes do estar-junto juvenil na contemporaneidade. 2010. 192 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2010.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4670porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-06T01:07:11Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/4670Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-06T01:07:11Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv Globalização, tecnologia e mídias: elementos constituintes do estar-junto juvenil na contemporaneidade
title Globalização, tecnologia e mídias: elementos constituintes do estar-junto juvenil na contemporaneidade
spellingShingle Globalização, tecnologia e mídias: elementos constituintes do estar-junto juvenil na contemporaneidade
Sousa, Nádia Jane de
Globalização
Mídias
Juventude
Estar-junto
Educabilidades
Globalization
Media
Youth
Being together
Educability
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Globalização, tecnologia e mídias: elementos constituintes do estar-junto juvenil na contemporaneidade
title_full Globalização, tecnologia e mídias: elementos constituintes do estar-junto juvenil na contemporaneidade
title_fullStr Globalização, tecnologia e mídias: elementos constituintes do estar-junto juvenil na contemporaneidade
title_full_unstemmed Globalização, tecnologia e mídias: elementos constituintes do estar-junto juvenil na contemporaneidade
title_sort Globalização, tecnologia e mídias: elementos constituintes do estar-junto juvenil na contemporaneidade
author Sousa, Nádia Jane de
author_facet Sousa, Nádia Jane de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Brennand, Edna Gusmão de Góes
http://lattes.cnpq.br/9163217527871872
dc.contributor.author.fl_str_mv Sousa, Nádia Jane de
dc.subject.por.fl_str_mv Globalização
Mídias
Juventude
Estar-junto
Educabilidades
Globalization
Media
Youth
Being together
Educability
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Globalização
Mídias
Juventude
Estar-junto
Educabilidades
Globalization
Media
Youth
Being together
Educability
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The theme related to youth and its gathering, pointing out another way to be together as a social enhancer, is discussed at this moment. For this reason, this study arose from a group of youngsters who practice street dance in the town of Cajazeiras, PB. Having as theoretical and methodological axis, Michel Maffesoli´s comprehensive sociology, the study aimed to identify and analyze the sociocultural and educational elements which constitute and which are constituents of these youngsters´ practice. The research, however, demonstrates the street dance as an educative experience, characterized as the way youngsters, involved in it, found to be together. Such experience, nevertheless, translates the dynamicity and plurality of a world in a constant social movement which is reflected in the daily routine of the groups while in interaction, constitutive of identities which are not rigid, but kaleidoscopic. In this sense, matters as global/local culture, youth culture, media, identity, recognition, tribalization and educability compose important axes for understanding the changes concerning the social experiences, especially among the youngsters, nowadays.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-10-14
2012-11-01
2015-05-07T15:08:34Z
2018-07-20T23:54:15Z
2018-07-20T23:54:15Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SOUSA, Nádia Jane de. Globalização, tecnologia e mídias: elementos constituintes do estar-junto juvenil na contemporaneidade. 2010. 192 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2010.
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4670
identifier_str_mv SOUSA, Nádia Jane de. Globalização, tecnologia e mídias: elementos constituintes do estar-junto juvenil na contemporaneidade. 2010. 192 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal da Paraí­ba, João Pessoa, 2010.
url https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/4670
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraí­ba
BR
Educação
Programa de Pós Graduação em Educação
UFPB
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraí­ba
BR
Educação
Programa de Pós Graduação em Educação
UFPB
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br
_version_ 1798963917695746048