Condições de acessibilidade dos centros acadêmicos universitários: criação de um instrumento de avaliação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
Texto Completo: | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/9351 |
Resumo: | With the aim of subsidizing students with disabilities and reduced mobility in achieving equality, equity of opportunity and space in academic society in their total or partial university experience, presented himself, as objective of our research, the creation of an evaluation instrument that has as result an indicator of the level of accessibility of the university academic centers of Higher Education Institutions (IES), having as a case study the Center of Legal Sciences (CCJ) of the Federal University of Paraíba (UFPB). The developed instrument measured the accessibility of the academic structure that configures university academic centers based on technical and instrumental parameters that make up the dimensions: architectural, communicational; methodological; instrumental; programmatic and attitudinal. As a result, a global indicator was presented – Indicator A6 – which testifies to how accessible the academic university center under study, contributing to the management, mobilization, debate and evaluation of the institutional actors, in view of the importance of promoting accessibility as an empowerment for admission, permanence and completion of higher education of those historically marginalized. |
id |
UFPB_5d7443e693a8cd5f8970349dc1b4d655 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufpb.br:tede/9351 |
network_acronym_str |
UFPB |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository_id_str |
|
spelling |
Condições de acessibilidade dos centros acadêmicos universitários: criação de um instrumento de avaliaçãoPessoa com deficiênciaAcessibilidadeCentro acadêmicoIndicador A6AvaliaçãoDisabled personAccessibilityAcademic centerIndicator A6EvaluatioPOLITICAS PUBLICAS::ANALISE INSTITUCIONALWith the aim of subsidizing students with disabilities and reduced mobility in achieving equality, equity of opportunity and space in academic society in their total or partial university experience, presented himself, as objective of our research, the creation of an evaluation instrument that has as result an indicator of the level of accessibility of the university academic centers of Higher Education Institutions (IES), having as a case study the Center of Legal Sciences (CCJ) of the Federal University of Paraíba (UFPB). The developed instrument measured the accessibility of the academic structure that configures university academic centers based on technical and instrumental parameters that make up the dimensions: architectural, communicational; methodological; instrumental; programmatic and attitudinal. As a result, a global indicator was presented – Indicator A6 – which testifies to how accessible the academic university center under study, contributing to the management, mobilization, debate and evaluation of the institutional actors, in view of the importance of promoting accessibility as an empowerment for admission, permanence and completion of higher education of those historically marginalized.Com a finalidade de subsidiar os discentes com deficiência e mobilidade reduzida no alcance da igualdade, equidade de oportunidade e espaço na sociedade acadêmica em sua total ou parcial vivência universitária, apresentou-se, como objetivo de pesquisa, a criação de um instrumento de avaliação que tem por resultado um indicador do nível de acessibilidade dos centros acadêmicos universitários das Instituições de Ensino Superior (IES), tendo, como estudo de caso, o Centro de Ciências Jurídicas (CCJ) da Universidade Federal da Paraíba (UFPB). O instrumento desenvolvido mensurou a acessibilidade da estrutura acadêmica que configura os centros acadêmicos universitários com base em parâmetros técnicos e instrumentais que compõem as dimensões: arquitetônica; comunicacional; metodológica; instrumental; programática e atitudinal. Como resultado, foi apresentado um indicador global – Indicador A6 – que atesta o quão acessível está o centro acadêmico universitário em estudo, contribuindo para a gestão, mobilização, debate e avaliação dos atores institucionais, frente à importância de se promover a acessibilidade como empoderador para o ingresso, permanência e conclusão do ensino superior daqueles historicamente marginalizados.Universidade Federal da ParaíbaBrasilEducaçãoMestrado Profissional em Políticas Públicas, Gestão e Avaliação da EducaçãoUFPBLima, Damião dehttp://lattes.cnpq.br/8788300833928470Nascimento , Flaviano Batista do2017-08-31T15:31:19Z2018-07-21T00:35:51Z2018-07-21T00:35:51Z2017-02-15info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfNASCIMENTO, Flaviano Batista do. Condições de acessibilidade dos centros acadêmicos universitários: criação de um instrumento de avaliação. 2017. 118 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Políticas Públicas, Gestão e Avaliação da Educação)-Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2017.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/9351porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-06T02:03:33Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/9351Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-06T02:03:33Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Condições de acessibilidade dos centros acadêmicos universitários: criação de um instrumento de avaliação |
title |
Condições de acessibilidade dos centros acadêmicos universitários: criação de um instrumento de avaliação |
spellingShingle |
Condições de acessibilidade dos centros acadêmicos universitários: criação de um instrumento de avaliação Nascimento , Flaviano Batista do Pessoa com deficiência Acessibilidade Centro acadêmico Indicador A6 Avaliação Disabled person Accessibility Academic center Indicator A6 Evaluatio POLITICAS PUBLICAS::ANALISE INSTITUCIONAL |
title_short |
Condições de acessibilidade dos centros acadêmicos universitários: criação de um instrumento de avaliação |
title_full |
Condições de acessibilidade dos centros acadêmicos universitários: criação de um instrumento de avaliação |
title_fullStr |
Condições de acessibilidade dos centros acadêmicos universitários: criação de um instrumento de avaliação |
title_full_unstemmed |
Condições de acessibilidade dos centros acadêmicos universitários: criação de um instrumento de avaliação |
title_sort |
Condições de acessibilidade dos centros acadêmicos universitários: criação de um instrumento de avaliação |
author |
Nascimento , Flaviano Batista do |
author_facet |
Nascimento , Flaviano Batista do |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Lima, Damião de http://lattes.cnpq.br/8788300833928470 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nascimento , Flaviano Batista do |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pessoa com deficiência Acessibilidade Centro acadêmico Indicador A6 Avaliação Disabled person Accessibility Academic center Indicator A6 Evaluatio POLITICAS PUBLICAS::ANALISE INSTITUCIONAL |
topic |
Pessoa com deficiência Acessibilidade Centro acadêmico Indicador A6 Avaliação Disabled person Accessibility Academic center Indicator A6 Evaluatio POLITICAS PUBLICAS::ANALISE INSTITUCIONAL |
description |
With the aim of subsidizing students with disabilities and reduced mobility in achieving equality, equity of opportunity and space in academic society in their total or partial university experience, presented himself, as objective of our research, the creation of an evaluation instrument that has as result an indicator of the level of accessibility of the university academic centers of Higher Education Institutions (IES), having as a case study the Center of Legal Sciences (CCJ) of the Federal University of Paraíba (UFPB). The developed instrument measured the accessibility of the academic structure that configures university academic centers based on technical and instrumental parameters that make up the dimensions: architectural, communicational; methodological; instrumental; programmatic and attitudinal. As a result, a global indicator was presented – Indicator A6 – which testifies to how accessible the academic university center under study, contributing to the management, mobilization, debate and evaluation of the institutional actors, in view of the importance of promoting accessibility as an empowerment for admission, permanence and completion of higher education of those historically marginalized. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-08-31T15:31:19Z 2017-02-15 2018-07-21T00:35:51Z 2018-07-21T00:35:51Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
NASCIMENTO, Flaviano Batista do. Condições de acessibilidade dos centros acadêmicos universitários: criação de um instrumento de avaliação. 2017. 118 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Políticas Públicas, Gestão e Avaliação da Educação)-Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2017. https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/9351 |
identifier_str_mv |
NASCIMENTO, Flaviano Batista do. Condições de acessibilidade dos centros acadêmicos universitários: criação de um instrumento de avaliação. 2017. 118 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Políticas Públicas, Gestão e Avaliação da Educação)-Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2017. |
url |
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/9351 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba Brasil Educação Mestrado Profissional em Políticas Públicas, Gestão e Avaliação da Educação UFPB |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba Brasil Educação Mestrado Profissional em Políticas Públicas, Gestão e Avaliação da Educação UFPB |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB) instacron:UFPB |
instname_str |
Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
instacron_str |
UFPB |
institution |
UFPB |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
repository.mail.fl_str_mv |
diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br |
_version_ |
1797057428337983488 |