Transporte coletivo e espaço urbano: contradições, conflitos e mobilização social em João Pessoa-PB
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
Texto Completo: | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/5855 |
Resumo: | Collective transport is currently managed by private bus companies in João Pessoa. The buses run into the city and have to raise money over the costs of operation, that is, it has to make profit. The spatial distribution of the lines depends on the time and region. The fare, the amount of people standing in crowded buses, the salaries of employees of bus companies, all of this, is subject to the logic of management of the bus service. The aim is to study the bus system, contextualized in urban space and time, realizing that its private management logic and the problems faced are the starting point for understanding the current configuration of the collective transport in João Pessoa. The first chapter presents the bus system in João Pessoa, bringing out the problems that users face on a daily basis, highlighting the link between the problems and spatializations. In Chapter 2 we analyse the problems of the bus service such as overcrowding and the high price of the fare. In Chapter 3 we discussed the process of urbanization in capitalist society, establishing its relationship with the liberal logic of collective transport. In Chapter 4 we will understand the formation of the private logic of collective transport in João Pessoa, getting to know how to set up what today appears as a bus service, with its various inefficiencies. In the last chapter of the dissertation, chapter 5, we analyse the social movements fighting for a public transport, from the protests of June 2013, reflecting on how they relate with the demand for public transport. |
id |
UFPB_d95a35e65f3c16dcf7236e8cdc6e2cde |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufpb.br:tede/5855 |
network_acronym_str |
UFPB |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository_id_str |
|
spelling |
Transporte coletivo e espaço urbano: contradições, conflitos e mobilização social em João Pessoa-PBÔnibusTransporte coletivoPasse livreJoão Pessoabuspublic transportationfree passJoão PessoaCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::GEOCIENCIASCollective transport is currently managed by private bus companies in João Pessoa. The buses run into the city and have to raise money over the costs of operation, that is, it has to make profit. The spatial distribution of the lines depends on the time and region. The fare, the amount of people standing in crowded buses, the salaries of employees of bus companies, all of this, is subject to the logic of management of the bus service. The aim is to study the bus system, contextualized in urban space and time, realizing that its private management logic and the problems faced are the starting point for understanding the current configuration of the collective transport in João Pessoa. The first chapter presents the bus system in João Pessoa, bringing out the problems that users face on a daily basis, highlighting the link between the problems and spatializations. In Chapter 2 we analyse the problems of the bus service such as overcrowding and the high price of the fare. In Chapter 3 we discussed the process of urbanization in capitalist society, establishing its relationship with the liberal logic of collective transport. In Chapter 4 we will understand the formation of the private logic of collective transport in João Pessoa, getting to know how to set up what today appears as a bus service, with its various inefficiencies. In the last chapter of the dissertation, chapter 5, we analyse the social movements fighting for a public transport, from the protests of June 2013, reflecting on how they relate with the demand for public transport.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorAtualmente, o transporte coletivo é gerenciado por empresas privadas de ônibus em João Pessoa. Os ônibus circulam na cidade e tem que arrecadar dinheiro acima dos custos de operacionalização, ou seja, tem que lucrar. A espacialização das linhas de depende do horário e da região. O preço da passagem, a quantidade de pessoas em pé nos ônibus lotados, os salários dos trabalhadores das empresas de ônibus, tudo isto, está submetido a uma lógica de gerenciamento do serviço de ônibus. O objetivo é estudar o sistema de ônibus, contextualizado no espaço e no tempo urbano, compreendendo que sua lógica de gerenciamento privado e os problemas enfrentados, são o ponto de partida para entender a configuração atual do transporte coletivo de João Pessoa. O primeiro capítulo apresenta o sistema de ônibus em João Pessoa, trazendo a tona os problemas que os usuários enfrentam no dia a dia, destacando o que há entre os problemas e as espacializações. No capítulo 2 analisamos os problemas do serviço de ônibus como a superlotação e o elevado preço da tarifa. No capítulo 3 discutimos o processo de urbanização na sociedade capitalista, estabelecendo a relação deste com a lógica liberal do transporte coletivo. No capítulo 4 entenderemos o processo de construção da lógica privada do transporte coletivo em João Pessoa, conhecendo como se constituiu o que hoje se apresenta como um serviço de ônibus, com suas várias ineficiências. O último capítulo da dissertação, o capítulo 5, os movimentos que lutam por um transporte coletivo são analisados, a partir das manifestações de junho de 2013, refletindo como estes atuam na realidade na reivindicação por um transporte público.Universidade Federal da ParaíbaBRGeografiaPrograma de Pós Graduação em GeografiaUFPBGarcia, María Francohttp://lattes.cnpq.br/2264767695190965Cabral, Enver José Lopes2015-05-14T12:17:19Z2018-07-21T00:10:58Z2015-01-272018-07-21T00:10:58Z2014-08-25info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfCABRAL, Enver José Lopes. Transporte coletivo e espaço urbano: contradições, conflitos e mobilização social em João Pessoa-PB. 2014. 198 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2014.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/5855porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-06T01:28:52Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/5855Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-06T01:28:52Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Transporte coletivo e espaço urbano: contradições, conflitos e mobilização social em João Pessoa-PB |
title |
Transporte coletivo e espaço urbano: contradições, conflitos e mobilização social em João Pessoa-PB |
spellingShingle |
Transporte coletivo e espaço urbano: contradições, conflitos e mobilização social em João Pessoa-PB Cabral, Enver José Lopes Ônibus Transporte coletivo Passe livre João Pessoa bus public transportation free pass João Pessoa CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::GEOCIENCIAS |
title_short |
Transporte coletivo e espaço urbano: contradições, conflitos e mobilização social em João Pessoa-PB |
title_full |
Transporte coletivo e espaço urbano: contradições, conflitos e mobilização social em João Pessoa-PB |
title_fullStr |
Transporte coletivo e espaço urbano: contradições, conflitos e mobilização social em João Pessoa-PB |
title_full_unstemmed |
Transporte coletivo e espaço urbano: contradições, conflitos e mobilização social em João Pessoa-PB |
title_sort |
Transporte coletivo e espaço urbano: contradições, conflitos e mobilização social em João Pessoa-PB |
author |
Cabral, Enver José Lopes |
author_facet |
Cabral, Enver José Lopes |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Garcia, María Franco http://lattes.cnpq.br/2264767695190965 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cabral, Enver José Lopes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ônibus Transporte coletivo Passe livre João Pessoa bus public transportation free pass João Pessoa CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::GEOCIENCIAS |
topic |
Ônibus Transporte coletivo Passe livre João Pessoa bus public transportation free pass João Pessoa CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::GEOCIENCIAS |
description |
Collective transport is currently managed by private bus companies in João Pessoa. The buses run into the city and have to raise money over the costs of operation, that is, it has to make profit. The spatial distribution of the lines depends on the time and region. The fare, the amount of people standing in crowded buses, the salaries of employees of bus companies, all of this, is subject to the logic of management of the bus service. The aim is to study the bus system, contextualized in urban space and time, realizing that its private management logic and the problems faced are the starting point for understanding the current configuration of the collective transport in João Pessoa. The first chapter presents the bus system in João Pessoa, bringing out the problems that users face on a daily basis, highlighting the link between the problems and spatializations. In Chapter 2 we analyse the problems of the bus service such as overcrowding and the high price of the fare. In Chapter 3 we discussed the process of urbanization in capitalist society, establishing its relationship with the liberal logic of collective transport. In Chapter 4 we will understand the formation of the private logic of collective transport in João Pessoa, getting to know how to set up what today appears as a bus service, with its various inefficiencies. In the last chapter of the dissertation, chapter 5, we analyse the social movements fighting for a public transport, from the protests of June 2013, reflecting on how they relate with the demand for public transport. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-08-25 2015-05-14T12:17:19Z 2015-01-27 2018-07-21T00:10:58Z 2018-07-21T00:10:58Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
CABRAL, Enver José Lopes. Transporte coletivo e espaço urbano: contradições, conflitos e mobilização social em João Pessoa-PB. 2014. 198 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2014. https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/5855 |
identifier_str_mv |
CABRAL, Enver José Lopes. Transporte coletivo e espaço urbano: contradições, conflitos e mobilização social em João Pessoa-PB. 2014. 198 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2014. |
url |
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/5855 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba BR Geografia Programa de Pós Graduação em Geografia UFPB |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba BR Geografia Programa de Pós Graduação em Geografia UFPB |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB) instacron:UFPB |
instname_str |
Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
instacron_str |
UFPB |
institution |
UFPB |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
repository.mail.fl_str_mv |
diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br |
_version_ |
1797057413803671552 |