A autonomia do educando proposta por Paulo Freire a partir de uma prática de leitura dramática na educação básica da Escola Municipal Antenor Navarro em João Pessoa - Paraíba

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Roberlene Cavalcante de
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
Texto Completo: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/28474
Resumo: This work reflects on a process of theater workshops with the theme of dramatic reading developed at school in the counter shift in Art classes at a public school in the city of João Pessoa. The propositions of “critical reading” and “protagonism of the reader” of Paulo Freire's theory form the guiding axis. The proposal makes use of the procedures used in dramatic readings as a way of teaching and learning in basic education, having ten 9th grade students as a focus group. The objective is to analyze how the practice of dramatic reading can contribute to the enrichment of creative construction, as well as to text interpretation. The methodological approach of the study is characterized as qualitative based on field research. Ten workshops held in the first semester of 2022 are analyzed, following a triad of actions: warm-up with scenic games; dramatic reading of theatrical texts brought by the class and written by the students themselves; rounds of conversations with oral debates and written records of the students' impressions of each meeting. From this, it is concluded that the practice of dramatic reading can contribute to the enrichment of the creative construction and the interpretation of the text, considering that, at the end of the research, a greater confidence of the students in their potential was observed, resulting in a more meaningful learning.
id UFPB_ed4c2895461530f9ab54efeb6b182ac6
oai_identifier_str oai:repositorio.ufpb.br:123456789/28474
network_acronym_str UFPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository_id_str
spelling A autonomia do educando proposta por Paulo Freire a partir de uma prática de leitura dramática na educação básica da Escola Municipal Antenor Navarro em João Pessoa - ParaíbaLeitura dramáticaTeatro na educaçãoEnsino aprendizagemDramatic readingTheater in educationTeaching and learningCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::TEATROThis work reflects on a process of theater workshops with the theme of dramatic reading developed at school in the counter shift in Art classes at a public school in the city of João Pessoa. The propositions of “critical reading” and “protagonism of the reader” of Paulo Freire's theory form the guiding axis. The proposal makes use of the procedures used in dramatic readings as a way of teaching and learning in basic education, having ten 9th grade students as a focus group. The objective is to analyze how the practice of dramatic reading can contribute to the enrichment of creative construction, as well as to text interpretation. The methodological approach of the study is characterized as qualitative based on field research. Ten workshops held in the first semester of 2022 are analyzed, following a triad of actions: warm-up with scenic games; dramatic reading of theatrical texts brought by the class and written by the students themselves; rounds of conversations with oral debates and written records of the students' impressions of each meeting. From this, it is concluded that the practice of dramatic reading can contribute to the enrichment of the creative construction and the interpretation of the text, considering that, at the end of the research, a greater confidence of the students in their potential was observed, resulting in a more meaningful learning.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESEste trabalho reflete sobre um processo de oficinas de teatro com o tema de leitura dramática desenvolvido na escola no contra turno nas aulas de Arte em uma escola pública da cidade de João Pessoa. As proposições de “leitura crítica” e de “protagonismo do leitor” da teoria de Paulo Freire formam o eixo condutor. A proposta se vale dos procedimentos utilizados em leituras dramática como forma de ensino-aprendizagem na educação básica tendo como grupo focal dez estudantes do 9º ano. O objetivo é analisar como a prática da leitura dramática pode contribuir para o enriquecimento da construção criativa, bem como para a interpretação de texto. A abordagem metodológica de estudo denota-se como qualitativa a partir de pesquisa de campo. São analisadas dez oficinas realizadas no primeiro semestre letivo de 2022, seguindo uma tríade de ações: aquecimento com jogos cênicos; leitura dramática de textos teatrais trazidos pela turma e escritos pelos próprios discentes; rodas de conversas com debates orais e registros escritos das impressões dos educandos sobre cada encontro. A partir disto, conclui-se que a prática da leitura dramática pode contribuir para o enriquecimento da construção criativa e da interpretação de texto, tendo em vista que, ao final da pesquisa foi observada uma maior confiança dos educandos no seu potencial, resultando em um aprendizado mais significativo.Universidade Federal da ParaíbaBrasilArtes CênicasMestrado Profissional em Artes em Rede Nacional (PROFARTES)UFPBCoelho, Paula Alves Barbosahttp://lattes.cnpq.br/0048490191207720Oliveira, Roberlene Cavalcante de2023-09-22T12:07:48Z2023-03-232023-09-22T12:07:48Z2023-02-24info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/28474porAttribution-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2023-09-23T06:04:34Zoai:repositorio.ufpb.br:123456789/28474Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2023-09-23T06:04:34Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv A autonomia do educando proposta por Paulo Freire a partir de uma prática de leitura dramática na educação básica da Escola Municipal Antenor Navarro em João Pessoa - Paraíba
title A autonomia do educando proposta por Paulo Freire a partir de uma prática de leitura dramática na educação básica da Escola Municipal Antenor Navarro em João Pessoa - Paraíba
spellingShingle A autonomia do educando proposta por Paulo Freire a partir de uma prática de leitura dramática na educação básica da Escola Municipal Antenor Navarro em João Pessoa - Paraíba
Oliveira, Roberlene Cavalcante de
Leitura dramática
Teatro na educação
Ensino aprendizagem
Dramatic reading
Theater in education
Teaching and learning
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::TEATRO
title_short A autonomia do educando proposta por Paulo Freire a partir de uma prática de leitura dramática na educação básica da Escola Municipal Antenor Navarro em João Pessoa - Paraíba
title_full A autonomia do educando proposta por Paulo Freire a partir de uma prática de leitura dramática na educação básica da Escola Municipal Antenor Navarro em João Pessoa - Paraíba
title_fullStr A autonomia do educando proposta por Paulo Freire a partir de uma prática de leitura dramática na educação básica da Escola Municipal Antenor Navarro em João Pessoa - Paraíba
title_full_unstemmed A autonomia do educando proposta por Paulo Freire a partir de uma prática de leitura dramática na educação básica da Escola Municipal Antenor Navarro em João Pessoa - Paraíba
title_sort A autonomia do educando proposta por Paulo Freire a partir de uma prática de leitura dramática na educação básica da Escola Municipal Antenor Navarro em João Pessoa - Paraíba
author Oliveira, Roberlene Cavalcante de
author_facet Oliveira, Roberlene Cavalcante de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Coelho, Paula Alves Barbosa
http://lattes.cnpq.br/0048490191207720
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Roberlene Cavalcante de
dc.subject.por.fl_str_mv Leitura dramática
Teatro na educação
Ensino aprendizagem
Dramatic reading
Theater in education
Teaching and learning
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::TEATRO
topic Leitura dramática
Teatro na educação
Ensino aprendizagem
Dramatic reading
Theater in education
Teaching and learning
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::TEATRO
description This work reflects on a process of theater workshops with the theme of dramatic reading developed at school in the counter shift in Art classes at a public school in the city of João Pessoa. The propositions of “critical reading” and “protagonism of the reader” of Paulo Freire's theory form the guiding axis. The proposal makes use of the procedures used in dramatic readings as a way of teaching and learning in basic education, having ten 9th grade students as a focus group. The objective is to analyze how the practice of dramatic reading can contribute to the enrichment of creative construction, as well as to text interpretation. The methodological approach of the study is characterized as qualitative based on field research. Ten workshops held in the first semester of 2022 are analyzed, following a triad of actions: warm-up with scenic games; dramatic reading of theatrical texts brought by the class and written by the students themselves; rounds of conversations with oral debates and written records of the students' impressions of each meeting. From this, it is concluded that the practice of dramatic reading can contribute to the enrichment of the creative construction and the interpretation of the text, considering that, at the end of the research, a greater confidence of the students in their potential was observed, resulting in a more meaningful learning.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-22T12:07:48Z
2023-03-23
2023-09-22T12:07:48Z
2023-02-24
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/28474
url https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/28474
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Artes Cênicas
Mestrado Profissional em Artes em Rede Nacional (PROFARTES)
UFPB
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Artes Cênicas
Mestrado Profissional em Artes em Rede Nacional (PROFARTES)
UFPB
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br
_version_ 1801843013535662080