AS PRÁTICAS EDUCATIVAS EM ENFERMAGEM FUNDAMENTADAS NA TEORIA DE LEININGER

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Michel, Tatiane
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Seima, Marcia Daniele, Lacerda, Maria Ribeiro, Bernardino, Elizabeth, Lenardt, Maria Helena
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cogitare Enfermagem (Online)
Texto Completo: https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/17184
Resumo: The objective was to describe the nursing educational practices based on Madeleine Leininger’s Theory ofDiversity and Universality of Cultural Care, found in reports of professional experiences, published in national journals. Aqualitative systematic review was carried out, the sampling period covered the years from 1985 until march 2009. 47 articleswere found, and 10 of which addressed reports of educational practices. The articles were grouped by similarity andresulted in three categories: Women’s Health, Promotion of Quality of Life and Academic and Professional Practice inHealth. The group methodology was used in eight articles, although with different approaches. The other two articlesreported the use of observation, interviews and care actions by the nurse. The cultural perspective on educationalpractices promotes the exchange of knowledge and encourages individuals to seek their own solutions to health problems.
id UFPR-15_413c57fc2cdc74381550d5afbf432645
oai_identifier_str oai:revistas.ufpr.br:article/17184
network_acronym_str UFPR-15
network_name_str Cogitare Enfermagem (Online)
repository_id_str
spelling AS PRÁTICAS EDUCATIVAS EM ENFERMAGEM FUNDAMENTADAS NA TEORIA DE LEININGERNURSING EDUCATIONAL PRACTICES BASED ON LEININGER’S THEORYLAS PRÁCTICAS EDUCATIVAS EN ENFERMERÍA BASADAS EN LA TEORÍA DE LEININGEREnfermagem transcultural; Teoria de enfermagem; Cuidados de enfermagem; Transcultural nursing; Nursing theory; Nursing care; Enfermería transcultural; Teoría de enfermería; Atención de enfermeríaThe objective was to describe the nursing educational practices based on Madeleine Leininger’s Theory ofDiversity and Universality of Cultural Care, found in reports of professional experiences, published in national journals. Aqualitative systematic review was carried out, the sampling period covered the years from 1985 until march 2009. 47 articleswere found, and 10 of which addressed reports of educational practices. The articles were grouped by similarity andresulted in three categories: Women’s Health, Promotion of Quality of Life and Academic and Professional Practice inHealth. The group methodology was used in eight articles, although with different approaches. The other two articlesreported the use of observation, interviews and care actions by the nurse. The cultural perspective on educationalpractices promotes the exchange of knowledge and encourages individuals to seek their own solutions to health problems.Se objetivó describir las prácticas educativas en enfermería basadas en la Teoría de la Diversidad y Universalidaddel Cuidado Cultural de Madeleine Leininger encontradas en relatos de experiencias profesionales, publicadas en periódicosnacionales. Se realizó revisión sistemática cualitativa, cuyo período de muestreo abarcó de enero de 1985 hasta marzo de2009. Se encontraron 47 artículos de los cuales 10 abordaban informes de prácticas educativas. Los artículos fueronagrupados por similitud y originaron tres categorías: Salud de la Mujer, Promoción de la Calidad de Vida, y PrácticaAcadémica y Profesional en Salud. La metodología de grupos se ha utilizado en ocho artículos, los cuales realizarondiferentes enfoques, mientras los otros dos utilizaron la observación, entrevistas y acciones de cuidado de la enfermera.La perspectiva cultural en las prácticas educativas favorece el intercambio de conocimientos y alienta a los individuos abuscar sus propias soluciones a los problemas de salud.Objetivou-se descrever as práticas educativas em enfermagem fundamentadas na Teoria da Diversidade eUniversalidade do Cuidado Cultural de Madeleine Leininger encontradas em relatos de vivências profissionais, publicadasem periódicos nacionais. Realizou-se revisão sistemática qualitativa, cujo período amostral abrangeu de janeiro de 1985 atémarço de 2009. Foram encontrados 47 artigos dos quais 10 abordavam relatos de práticas educativas. Os artigos foramagrupados por semelhança e originaram três categorias: Saúde das Mulheres, Promoção da Qualidade de Vida, e PráticaAcadêmica e Profissional em Saúde. A metodologia de grupos foi utilizada em oito artigos, os quais realizaram diferentesabordagens, enquanto os outros dois utilizaram a observação, entrevistas e ações de cuidado da enfermeira. A perspectivacultural nas práticas educativas favorece a troca de saberes e instiga os sujeitos a buscarem suas próprias soluções aosproblemas de saúde.Universidade Federal do Paraná2010-03-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/1718410.5380/ce.v15i1.17184Cogitare Enfermagem; v. 15, n. 1 (2010)Cogitare Enfermagem; v. 15, n. 1 (2010)Cogitare Enfermagem; v. 15, n. 1 (2010)2176-91331414-853610.5380/ce.v15i1reponame:Cogitare Enfermagem (Online)instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/17184/11319Michel, TatianeSeima, Marcia DanieleLacerda, Maria RibeiroBernardino, ElizabethLenardt, Maria Helenainfo:eu-repo/semantics/openAccess2010-04-15T17:57:55Zoai:revistas.ufpr.br:article/17184Revistahttps://revistas.ufpr.br/cogitare/indexPUBhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/oaicogitare@ufpr.br2176-91331414-8536opendoar:2010-04-15T17:57:55Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false
dc.title.none.fl_str_mv AS PRÁTICAS EDUCATIVAS EM ENFERMAGEM FUNDAMENTADAS NA TEORIA DE LEININGER
NURSING EDUCATIONAL PRACTICES BASED ON LEININGER’S THEORY
LAS PRÁCTICAS EDUCATIVAS EN ENFERMERÍA BASADAS EN LA TEORÍA DE LEININGER
title AS PRÁTICAS EDUCATIVAS EM ENFERMAGEM FUNDAMENTADAS NA TEORIA DE LEININGER
spellingShingle AS PRÁTICAS EDUCATIVAS EM ENFERMAGEM FUNDAMENTADAS NA TEORIA DE LEININGER
Michel, Tatiane
Enfermagem transcultural; Teoria de enfermagem; Cuidados de enfermagem; Transcultural nursing; Nursing theory; Nursing care; Enfermería transcultural; Teoría de enfermería; Atención de enfermería
title_short AS PRÁTICAS EDUCATIVAS EM ENFERMAGEM FUNDAMENTADAS NA TEORIA DE LEININGER
title_full AS PRÁTICAS EDUCATIVAS EM ENFERMAGEM FUNDAMENTADAS NA TEORIA DE LEININGER
title_fullStr AS PRÁTICAS EDUCATIVAS EM ENFERMAGEM FUNDAMENTADAS NA TEORIA DE LEININGER
title_full_unstemmed AS PRÁTICAS EDUCATIVAS EM ENFERMAGEM FUNDAMENTADAS NA TEORIA DE LEININGER
title_sort AS PRÁTICAS EDUCATIVAS EM ENFERMAGEM FUNDAMENTADAS NA TEORIA DE LEININGER
author Michel, Tatiane
author_facet Michel, Tatiane
Seima, Marcia Daniele
Lacerda, Maria Ribeiro
Bernardino, Elizabeth
Lenardt, Maria Helena
author_role author
author2 Seima, Marcia Daniele
Lacerda, Maria Ribeiro
Bernardino, Elizabeth
Lenardt, Maria Helena
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Michel, Tatiane
Seima, Marcia Daniele
Lacerda, Maria Ribeiro
Bernardino, Elizabeth
Lenardt, Maria Helena
dc.subject.por.fl_str_mv Enfermagem transcultural; Teoria de enfermagem; Cuidados de enfermagem; Transcultural nursing; Nursing theory; Nursing care; Enfermería transcultural; Teoría de enfermería; Atención de enfermería
topic Enfermagem transcultural; Teoria de enfermagem; Cuidados de enfermagem; Transcultural nursing; Nursing theory; Nursing care; Enfermería transcultural; Teoría de enfermería; Atención de enfermería
description The objective was to describe the nursing educational practices based on Madeleine Leininger’s Theory ofDiversity and Universality of Cultural Care, found in reports of professional experiences, published in national journals. Aqualitative systematic review was carried out, the sampling period covered the years from 1985 until march 2009. 47 articleswere found, and 10 of which addressed reports of educational practices. The articles were grouped by similarity andresulted in three categories: Women’s Health, Promotion of Quality of Life and Academic and Professional Practice inHealth. The group methodology was used in eight articles, although with different approaches. The other two articlesreported the use of observation, interviews and care actions by the nurse. The cultural perspective on educationalpractices promotes the exchange of knowledge and encourages individuals to seek their own solutions to health problems.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-03-30
dc.type.none.fl_str_mv


dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/17184
10.5380/ce.v15i1.17184
url https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/17184
identifier_str_mv 10.5380/ce.v15i1.17184
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/17184/11319
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Paraná
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Paraná
dc.source.none.fl_str_mv Cogitare Enfermagem; v. 15, n. 1 (2010)
Cogitare Enfermagem; v. 15, n. 1 (2010)
Cogitare Enfermagem; v. 15, n. 1 (2010)
2176-9133
1414-8536
10.5380/ce.v15i1
reponame:Cogitare Enfermagem (Online)
instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron:UFPR
instname_str Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron_str UFPR
institution UFPR
reponame_str Cogitare Enfermagem (Online)
collection Cogitare Enfermagem (Online)
repository.name.fl_str_mv Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)
repository.mail.fl_str_mv cogitare@ufpr.br
_version_ 1797068292917035008