MEANINGS OF EDUCATIONAL PRACTICE IN A CHEMICAL DETOXIFICATION CENTER

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gehlen, Maria Helena
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Ilha, Silomar, Walter, Rossana da Rosa, Grando, Maristel Kasper, Colomé, Juliana Silveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cogitare Enfermagem (Online)
Texto Completo: https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/32581
Resumo: The present study aimed to investigate the meaning attributed by student nurses regarding educational practices undertaken in a chemical detoxification center. It is exploratory, descriptive, qualitative research, carried out with 40 students from a private higher education institution in the Central Region of Rio Grande do Sul, in the period August – December 2010. The analyzed data resulted in the following categories: Attributing meaning to educational practice and The subjective expression of educational practice in the promotion of self-care. The students’ meanings for the educational practice indicate a possible change of paradigm regarding the training of nurses to act as health educators, and show the need for experiences supported by participative approaches which require the active involvement of all the social actors involved. In this regard, the need is stressed for teaching to provide practical experiences based in in a critical-reflexive framework regarding the educational dimension in the work of nurses.
id UFPR-15_55848684e37105bd0188e12a3fc1caba
oai_identifier_str oai:revistas.ufpr.br:article/32581
network_acronym_str UFPR-15
network_name_str Cogitare Enfermagem (Online)
repository_id_str
spelling MEANINGS OF EDUCATIONAL PRACTICE IN A CHEMICAL DETOXIFICATION CENTERSIGNIFICADOS DA PRÁTICA EDUCATIVA EM UNIDADE DE DESINTOXICAÇÃO QUÍMICASIGNIFICADOS DE LA PRÁCTICA EDUCATIVA EN UNIDAD DE DESINTOXICACIÓN QUÍMICAIllicit drugs; Crack; Health education; Nursing.Drogas ilícitas; Crack; Educação em saúde; Enfermagem.Drogas ilícitas; Crack; Educación en salud; Enfermería.The present study aimed to investigate the meaning attributed by student nurses regarding educational practices undertaken in a chemical detoxification center. It is exploratory, descriptive, qualitative research, carried out with 40 students from a private higher education institution in the Central Region of Rio Grande do Sul, in the period August – December 2010. The analyzed data resulted in the following categories: Attributing meaning to educational practice and The subjective expression of educational practice in the promotion of self-care. The students’ meanings for the educational practice indicate a possible change of paradigm regarding the training of nurses to act as health educators, and show the need for experiences supported by participative approaches which require the active involvement of all the social actors involved. In this regard, the need is stressed for teaching to provide practical experiences based in in a critical-reflexive framework regarding the educational dimension in the work of nurses.Este estudio se propuso a conocer el significado atribuido por académicos de enfermería a la práctica educativa desarrollada en una unidad de desintoxicación química. Es una investigación exploratoria, descriptiva, de carácter cualitativo, desarrollada con 40 académicos de una institución privada de enseñanza superior de la Región Central de Rio Grande do Sul, en el periodo de agosto a diciembre de 2010. Los datos analizados resultaron en las categorías: Atribuyendo significado a la práctica educativa y La expresión subjetiva de la práctica educativa en la promoción del autocuidado. Los significados de la práctica educativa de los académicos apuntan para un posible cambio de paradigma en lo que se refiere a la formación de enfermeros en el trabajo como educadores en salud y apuntan aún para experiencias subsidiadas por enfoques participativos que preveían la inclusión activa de todos los atores sociales involucrados. Así, se enfatiza la necesidad de la enseñanza dar oportunidades de vivencias prácticas basadas en referencial crítico y reflexionado acerca de la dimensión educativa en la actuación de los enfermeros.O presente estudo objetivou conhecer o significado atribuído por acadêmicos de enfermagem sobre a prática educativa desenvolvida em uma unidade de desintoxicação química. Trata-se de uma pesquisa exploratória, descritiva, de caráter qualitativo, desenvolvida com 40 acadêmicos de uma instituição privada de ensino superior da Região Central do Rio Grande do Sul, no período de agosto a dezembro de 2010. Os dados analisados resultaram nas categorias: Atribuindo significado à prática educativa e A expressão subjetiva da prática educativa na promoção do autocuidado. Os significados da prática educativa dos acadêmicos apontam para uma possível mudança de paradigma no que se refere à formação de enfermeiros para atuarem como educadores em saúde e sinalizaram para experiências subsidiadas por enfoques participativos que previam o envolvimento ativo de todos os atores sociais envolvidos. Nesta direção, enfatiza-se a necessidade do ensino oportunizar vivências práticas alicerçadas em referencial crítico-reflexivo acerca da dimensão educativa na atuação dos enfermeiros. Universidade Federal do ParanáGehlen, Maria HelenaIlha, SilomarWalter, Rossana da RosaGrando, Maristel KasperColomé, Juliana Silveira2013-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/3258110.5380/ce.v18i2.32581Cogitare Enfermagem; v. 18, n. 2 (2013)Cogitare Enfermagem; v. 18, n. 2 (2013)Cogitare Enfermagem; v. 18, n. 2 (2013)2176-91331414-853610.5380/ce.v18i2reponame:Cogitare Enfermagem (Online)instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/32581/20696info:eu-repo/semantics/openAccess2021-12-07T20:30:50Zoai:revistas.ufpr.br:article/32581Revistahttps://revistas.ufpr.br/cogitare/indexPUBhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/oaicogitare@ufpr.br2176-91331414-8536opendoar:2021-12-07T20:30:50Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false
dc.title.none.fl_str_mv MEANINGS OF EDUCATIONAL PRACTICE IN A CHEMICAL DETOXIFICATION CENTER
SIGNIFICADOS DA PRÁTICA EDUCATIVA EM UNIDADE DE DESINTOXICAÇÃO QUÍMICA
SIGNIFICADOS DE LA PRÁCTICA EDUCATIVA EN UNIDAD DE DESINTOXICACIÓN QUÍMICA
title MEANINGS OF EDUCATIONAL PRACTICE IN A CHEMICAL DETOXIFICATION CENTER
spellingShingle MEANINGS OF EDUCATIONAL PRACTICE IN A CHEMICAL DETOXIFICATION CENTER
Gehlen, Maria Helena
Illicit drugs; Crack; Health education; Nursing.
Drogas ilícitas; Crack; Educação em saúde; Enfermagem.
Drogas ilícitas; Crack; Educación en salud; Enfermería.
title_short MEANINGS OF EDUCATIONAL PRACTICE IN A CHEMICAL DETOXIFICATION CENTER
title_full MEANINGS OF EDUCATIONAL PRACTICE IN A CHEMICAL DETOXIFICATION CENTER
title_fullStr MEANINGS OF EDUCATIONAL PRACTICE IN A CHEMICAL DETOXIFICATION CENTER
title_full_unstemmed MEANINGS OF EDUCATIONAL PRACTICE IN A CHEMICAL DETOXIFICATION CENTER
title_sort MEANINGS OF EDUCATIONAL PRACTICE IN A CHEMICAL DETOXIFICATION CENTER
author Gehlen, Maria Helena
author_facet Gehlen, Maria Helena
Ilha, Silomar
Walter, Rossana da Rosa
Grando, Maristel Kasper
Colomé, Juliana Silveira
author_role author
author2 Ilha, Silomar
Walter, Rossana da Rosa
Grando, Maristel Kasper
Colomé, Juliana Silveira
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Gehlen, Maria Helena
Ilha, Silomar
Walter, Rossana da Rosa
Grando, Maristel Kasper
Colomé, Juliana Silveira
dc.subject.none.fl_str_mv


dc.subject.por.fl_str_mv Illicit drugs; Crack; Health education; Nursing.
Drogas ilícitas; Crack; Educação em saúde; Enfermagem.
Drogas ilícitas; Crack; Educación en salud; Enfermería.
topic Illicit drugs; Crack; Health education; Nursing.
Drogas ilícitas; Crack; Educação em saúde; Enfermagem.
Drogas ilícitas; Crack; Educación en salud; Enfermería.
description The present study aimed to investigate the meaning attributed by student nurses regarding educational practices undertaken in a chemical detoxification center. It is exploratory, descriptive, qualitative research, carried out with 40 students from a private higher education institution in the Central Region of Rio Grande do Sul, in the period August – December 2010. The analyzed data resulted in the following categories: Attributing meaning to educational practice and The subjective expression of educational practice in the promotion of self-care. The students’ meanings for the educational practice indicate a possible change of paradigm regarding the training of nurses to act as health educators, and show the need for experiences supported by participative approaches which require the active involvement of all the social actors involved. In this regard, the need is stressed for teaching to provide practical experiences based in in a critical-reflexive framework regarding the educational dimension in the work of nurses.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-06-29
dc.type.none.fl_str_mv




dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/32581
10.5380/ce.v18i2.32581
url https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/32581
identifier_str_mv 10.5380/ce.v18i2.32581
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/32581/20696
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Paraná
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Paraná
dc.source.none.fl_str_mv Cogitare Enfermagem; v. 18, n. 2 (2013)
Cogitare Enfermagem; v. 18, n. 2 (2013)
Cogitare Enfermagem; v. 18, n. 2 (2013)
2176-9133
1414-8536
10.5380/ce.v18i2
reponame:Cogitare Enfermagem (Online)
instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron:UFPR
instname_str Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron_str UFPR
institution UFPR
reponame_str Cogitare Enfermagem (Online)
collection Cogitare Enfermagem (Online)
repository.name.fl_str_mv Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)
repository.mail.fl_str_mv cogitare@ufpr.br
_version_ 1797068292417912832