ADAPTAÇÃO CULTURAL DE UM INSTRUMENTO PARA AVALIAR AS INTERVENÇÕES DE EDUCAÇÃO TERAPÊUTICA À PESSOA COM DIABETES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nunes, Laura Barbosa
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Almeida, Camila Aparecida Pinheiro Landim, Rodrigues, Malvina Thaís Pachêco, Lago, Eliana Campêlo, Moura, Luana Kelle Batista, Coêlho, Magda Coeli Vitorino Sales
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Cogitare Enfermagem (Online)
Texto Completo: https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/55337
Resumo: Objective: to identify the use of contraceptive methods by adolescents of a public school in the state of Maranhão. Method: a quantitative,descriptive-exploratory, cross-sectional study was conducted between November and December 2015, with high school adolescents from a publicschool in the state of Maranhão. Descriptive statistical analysis of the data was performed. Results: of the adolescents, 199 (88.1%) reported havinginformation on contraceptive methods, which was mainly obtained from their mothers, by 139 (69.8%). Of the young women who had information,184 (92.5%) reported knowing about the male condom. Of the adolescents who had already started sexual activity, some reported not using anymethod, despite having the information, and 59 (76.6%) young women reported having used the male condom. Conclusion: there is a need toconstantly develop health actions in order to allow adolescents to exercise their sexuality more safely, so they avoid sexually transmitted infectionsand unplanned pregnancies.
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spelling ADAPTAÇÃO CULTURAL DE UM INSTRUMENTO PARA AVALIAR AS INTERVENÇÕES DE EDUCAÇÃO TERAPÊUTICA À PESSOA COM DIABETESCROSS-CULTURAL ADAPTATION OF A TOOL TO ASSESS THERAPEUTIC EDUCATIONAL INTERVENTIONS FOR DIABETES PATIENTSADAPTACIÓN CULTURAL DE UN INSTRUMENTO PARA EVALUAR LAS INTERVENCIONES DE EDUCACIÓN TERAPÉUTICA A LA PERSONA CON DIABETESEducación en salud; Diabetes mellitus; Enfermería; Estudios de validación.Enfermagem; Saúde PúblicaEducação em saúde; Diabetes mellitus; Enfermagem; Estudos de validação.Contraception; Adolescent; Reproductive Health; Public Health; Nursing.Objective: to identify the use of contraceptive methods by adolescents of a public school in the state of Maranhão. Method: a quantitative,descriptive-exploratory, cross-sectional study was conducted between November and December 2015, with high school adolescents from a publicschool in the state of Maranhão. Descriptive statistical analysis of the data was performed. Results: of the adolescents, 199 (88.1%) reported havinginformation on contraceptive methods, which was mainly obtained from their mothers, by 139 (69.8%). Of the young women who had information,184 (92.5%) reported knowing about the male condom. Of the adolescents who had already started sexual activity, some reported not using anymethod, despite having the information, and 59 (76.6%) young women reported having used the male condom. Conclusion: there is a need toconstantly develop health actions in order to allow adolescents to exercise their sexuality more safely, so they avoid sexually transmitted infectionsand unplanned pregnancies.Objetivo: adaptar culturalmente la Escala de Educación Terapéutica para el Comportamiento del Auto Cuidado a la Persona con Diabetes para elportugués de Brasil. Método: estudio metodológico, con análisis semántico y análisis de contenido, realizado en la ciudad de Teresina, Piauí, entreenero y julio de 2017. Se realizó evaluación de las equivalencias semántica, idiomática, cultural y conceptual por ocho enfermeros. En el análisisde contenido, se desarrolló un brainstorming con participación de 12 especialistas. La evaluación de la pertinencia práctica, relevancia y dimensiónteórica se hizo por siete profesionales experts. Resultado: las etapas de adaptación cultural fueron exitosas, y las equivalencias semántico idiomáticas,culturales y conceptuales fueron suficientemente atingidas. De los 34 ítems del instrumento, 29 tuvieron alteraciones. Se obtuvo Índice de Validad deContenido de 0,93 para el conjunto total de ítems. Conclusión: se evidenció que los ítems son pertinentes a la cultura brasileña y evalúan aspectosen la perspectiva del instrumento original, demostrando evidencias de la adaptación cultural.Objetivo: adaptar culturalmente a Escala de Educação Terapêutica para o Comportamento do Autocuidado à Pessoacom Diabetes para o português do Brasil. Método: estudo metodológico, com análise semântica e análise de conteúdo,realizado na cidade de Teresina, Piauí, entre janeiro e julho de 2017. Foi realizada avaliação das equivalências semântica,idiomática, cultural e conceitual por oito enfermeiros. Na análise de conteúdo, foi desenvolvido um brainstormingcom participação de 12 especialistas. A avaliação da pertinência prática, relevância e dimensão teórica foi feitapor sete profissionais experts. Resultado: as etapas de adaptação cultural foram bem-sucedidas, e as equivalênciassemântico-idiomáticas, culturais e conceituais foram suficientemente alcançadas. Dos 34 itens do instrumento, 29sofreram alterações. Obteve-se Índice de Validade de Conteúdo de 0,93 para o conjunto total de itens. Conclusão:evidenciou-se que os itens são pertinentes à cultura brasileira e avaliam aspectos na perspectiva do instrumento original,demonstrando evidências da adaptação cultural.Universidade Federal do ParanáNunes, Laura BarbosaAlmeida, Camila Aparecida Pinheiro LandimRodrigues, Malvina Thaís PachêcoLago, Eliana CampêloMoura, Luana Kelle BatistaCoêlho, Magda Coeli Vitorino Sales2018-09-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionEstudo metodológicoapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/5533710.5380/ce.v23i3.55337Cogitare Enfermagem; v. 23, n. 3 (2018)Cogitare Enfermagem; v. 23, n. 3 (2018)Cogitare Enfermagem; v. 23, n. 3 (2018)2176-91331414-853610.5380/ce.v23i3reponame:Cogitare Enfermagem (Online)instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporenghttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/55337/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/55337/pdf_enhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/55337/31087https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/55337/31088https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/55337/31089https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/55337/31090Direitos autorais 2018 Cogitare Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-12-07T20:18:25Zoai:revistas.ufpr.br:article/55337Revistahttps://revistas.ufpr.br/cogitare/indexPUBhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/oaicogitare@ufpr.br2176-91331414-8536opendoar:2021-12-07T20:18:25Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false
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