Cidadania, educação e responsabilidade social. Percursos biográficos de jovens grávidas em contextos de protecção social

Bibliographic Details
Main Author: Fonseca, Laura
Publication Date: 2011
Other Authors: Peixoto Caldas, José Manuel
Format: Article
Language: por
Source: Educar em Revista
Download full: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/17068
Summary: Nowadays, sexuality, youth pregnancy and parenthood are subjects of great complexity and are relevant for education, in the global modernity debate, concerning rights, regulation and public social control issues. This paper focuses girls’ biographical narratives, with seventeen to nineteen years old, living in social protection institutions due to youth pregnancy and maternity. Therefore, their perspectives produced inside the institutions reveal their subjectivities and paths lived before and during the custody experience. The argument establishes the relations between (sexual) citizenship and education, based on each singular path and its social relationships.There are obvious manifestations that relate gender and power, such as: the disconnection prior school; sexualities unprepared, the difficulty in negotiating safe sex.
id UFPR-4_9d01ddf5bdb8ab131448b01f42b3b2f6
oai_identifier_str oai:revistas.ufpr.br:article/17068
network_acronym_str UFPR-4
network_name_str Educar em Revista
repository_id_str
spelling Cidadania, educação e responsabilidade social. Percursos biográficos de jovens grávidas em contextos de protecção socialCitizenship and education and social responsibility. Concerning Young Pregnant Women in Social Protection InstitutionsCiudadanía, educación y responsabilidad social. Biografías de jovenes embarazadas en el contexto de la protección socialEducaçãojuventude, narrativas biográficas, sexualidades, gravidez jovem, instituições de protecção social7.08.01.03-7 Sociologia da EducaçãoNowadays, sexuality, youth pregnancy and parenthood are subjects of great complexity and are relevant for education, in the global modernity debate, concerning rights, regulation and public social control issues. This paper focuses girls’ biographical narratives, with seventeen to nineteen years old, living in social protection institutions due to youth pregnancy and maternity. Therefore, their perspectives produced inside the institutions reveal their subjectivities and paths lived before and during the custody experience. The argument establishes the relations between (sexual) citizenship and education, based on each singular path and its social relationships.There are obvious manifestations that relate gender and power, such as: the disconnection prior school; sexualities unprepared, the difficulty in negotiating safe sex.La sexualidad, el embarazo y la parentalidad joven son temas complejos y de gran debate en la actualidad por que cuestiona temas tan importantes como la libertad, los derechos individuales y el control social público, convirtiéndose por ello en tema de pertinencia educativa. Este trabajo está basado en historias de vida de dos adolescentes: una portuguesa y otra rumana, que viven en instituciones de protección social debido al embarazo y la maternidad. Se analizaron sus discursos y subjetividades relacionadas con las experiencias antes y durante el período de custodia. El debate se enmarca en la relación entre la ciudadanía sexual, la intimidad y la educación, en cada momento de su precurso vivencial, sin olvidar las regularidades sociales que cruzan sus vidas y la de sus hijos. Se analiza las manifestaciones y las regularidades que se refieren tanto a cuestiones de género y el poder: la desconexión de la escuela antes del embarazo, la sexualidad sin preparación y las dificultades en la negociación del sexo seguro.Sexualidade, gravidez e parentalidade jovem são assuntos complexos e de grande debate na modernidade tardia globalizada, jogando questões de liberdade e direitos, a par de regulação e controle social público, constituindo-se, assim em campo de relevância educacional. Este texto revela conhecimento baseado em narrativas de uma jovem portuguesa e outra romena, de 17 e 19 anos, residentes em instituições de protecção social, devido a gravidez e maternidade jovem. Interpretam-se os seus discursos e subjectividades referentes a vivências antes e durante o período de custódia, mas projectando-se além deles. A discussão é enquadrada por relações entre cidadania sexual e íntima e educação, em cada percurso, sem esquecer as regularidades sociais que atravessam as suas vidas e das suas crianças. Discutem-se manifestações e regularidades que relacionam tanto género como poder: desconexão escolar prévia à gravidez, sexualidades desprevenidas e dificuldades em negociar sexo seguro.UFPRFonseca, LauraPeixoto Caldas, José Manuel2011-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/educar/article/view/17068Educar em Revista; v. 27, n. 39 (2011); p. 257-278Educar em Revista; v. 27, n. 39 (2011); p. 257-278Educar em Revista; v. 27, n. 39 (2011); p. 257-2781984-04110104-4060reponame:Educar em Revistainstname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/educar/article/view/17068/14127https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/17068/30650info:eu-repo/semantics/openAccess2017-06-28T23:54:47Zoai:revistas.ufpr.br:article/17068Revistahttps://revistas.ufpr.br/educarPUBhttps://revistas.ufpr.br/educar/oaieducar.ufpr2016@gmail.com||educar@ufpr.br0104-40601984-0411opendoar:2017-06-28T23:54:47Educar em Revista - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false
dc.title.none.fl_str_mv Cidadania, educação e responsabilidade social. Percursos biográficos de jovens grávidas em contextos de protecção social
Citizenship and education and social responsibility. Concerning Young Pregnant Women in Social Protection Institutions
Ciudadanía, educación y responsabilidad social. Biografías de jovenes embarazadas en el contexto de la protección social
title Cidadania, educação e responsabilidade social. Percursos biográficos de jovens grávidas em contextos de protecção social
spellingShingle Cidadania, educação e responsabilidade social. Percursos biográficos de jovens grávidas em contextos de protecção social
Fonseca, Laura
Educação
juventude, narrativas biográficas, sexualidades, gravidez jovem, instituições de protecção social
7.08.01.03-7 Sociologia da Educação
title_short Cidadania, educação e responsabilidade social. Percursos biográficos de jovens grávidas em contextos de protecção social
title_full Cidadania, educação e responsabilidade social. Percursos biográficos de jovens grávidas em contextos de protecção social
title_fullStr Cidadania, educação e responsabilidade social. Percursos biográficos de jovens grávidas em contextos de protecção social
title_full_unstemmed Cidadania, educação e responsabilidade social. Percursos biográficos de jovens grávidas em contextos de protecção social
title_sort Cidadania, educação e responsabilidade social. Percursos biográficos de jovens grávidas em contextos de protecção social
author Fonseca, Laura
author_facet Fonseca, Laura
Peixoto Caldas, José Manuel
author_role author
author2 Peixoto Caldas, José Manuel
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv
dc.contributor.author.fl_str_mv Fonseca, Laura
Peixoto Caldas, José Manuel
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
juventude, narrativas biográficas, sexualidades, gravidez jovem, instituições de protecção social
7.08.01.03-7 Sociologia da Educação
topic Educação
juventude, narrativas biográficas, sexualidades, gravidez jovem, instituições de protecção social
7.08.01.03-7 Sociologia da Educação
description Nowadays, sexuality, youth pregnancy and parenthood are subjects of great complexity and are relevant for education, in the global modernity debate, concerning rights, regulation and public social control issues. This paper focuses girls’ biographical narratives, with seventeen to nineteen years old, living in social protection institutions due to youth pregnancy and maternity. Therefore, their perspectives produced inside the institutions reveal their subjectivities and paths lived before and during the custody experience. The argument establishes the relations between (sexual) citizenship and education, based on each singular path and its social relationships.There are obvious manifestations that relate gender and power, such as: the disconnection prior school; sexualities unprepared, the difficulty in negotiating safe sex.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-04-29
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/17068
url https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/17068
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/17068/14127
https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/17068/30650
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UFPR
publisher.none.fl_str_mv UFPR
dc.source.none.fl_str_mv Educar em Revista; v. 27, n. 39 (2011); p. 257-278
Educar em Revista; v. 27, n. 39 (2011); p. 257-278
Educar em Revista; v. 27, n. 39 (2011); p. 257-278
1984-0411
0104-4060
reponame:Educar em Revista
instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron:UFPR
instname_str Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron_str UFPR
institution UFPR
reponame_str Educar em Revista
collection Educar em Revista
repository.name.fl_str_mv Educar em Revista - Universidade Federal do Paraná (UFPR)
repository.mail.fl_str_mv educar.ufpr2016@gmail.com||educar@ufpr.br
_version_ 1799711897601179648