The contribution of academic genealogy to the building of bibliometric indicators

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moura, Vanessa Paula Alves de
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Faria, Leandro Innocentini Lopes de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Em Questão (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/101444
Resumo: The measurement of scientific production through bibliometrics, which allows assessing the performance of researchers and the impacts of their production, is an object of study widely explored in Information Science. Academic genealogy, on the other hand, allows us to study the intellectual heritage resulting from the relationship between supervisors and their students. Recent studies in Brazil on academic genealogy use the Lattes Platform as a database, extracting information that can be used for various analyzes. Therefore, this work aims to investigate whether the application of academic genealogy and bibliometric analysis together can bring complementary information about the performance of a Postgraduate Program in the training of researchers and scientific production, carrying out a case study about the Program Graduate Program in Materials Engineering at the University of São Paulo. Federal University of São Carlos. The methodology used is based on the method of identifying academic genealogy charts in conjunction with the SyncLattes, VantagePoint and Microsoft Excel tools. As results, bibliometric indicators about the program and its descendants are presented, which can contribute to the development of self-assessment strategies and performance of graduate programs.
id UFRGS-8_00946d9d5b0a1c59b4f6cd8b7da4a98e
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/101444
network_acronym_str UFRGS-8
network_name_str Em Questão (Online)
repository_id_str
spelling The contribution of academic genealogy to the building of bibliometric indicatorsA contribuição da genealogia acadêmica para a construção de indicadores bibliométricosBibliometrics. Academic genealogy. Scientific production. Science and technology indicators. Engineering II.Bibliometria. Genealogia acadêmica. Produção científica. Indicadores de ciência e tecnologia. Engenharias IIThe measurement of scientific production through bibliometrics, which allows assessing the performance of researchers and the impacts of their production, is an object of study widely explored in Information Science. Academic genealogy, on the other hand, allows us to study the intellectual heritage resulting from the relationship between supervisors and their students. Recent studies in Brazil on academic genealogy use the Lattes Platform as a database, extracting information that can be used for various analyzes. Therefore, this work aims to investigate whether the application of academic genealogy and bibliometric analysis together can bring complementary information about the performance of a Postgraduate Program in the training of researchers and scientific production, carrying out a case study about the Program Graduate Program in Materials Engineering at the University of São Paulo. Federal University of São Carlos. The methodology used is based on the method of identifying academic genealogy charts in conjunction with the SyncLattes, VantagePoint and Microsoft Excel tools. As results, bibliometric indicators about the program and its descendants are presented, which can contribute to the development of self-assessment strategies and performance of graduate programs.A medição da produção científica por meio da bibliometria, que permite avaliar o desempenho dos pesquisadores e os impactos de suas produções, é objeto de estudo muito explorado na Ciência da Informação. A genealogia acadêmica, por outro lado, permite estudar a herança intelectual que se resulta dos relacionamentos entre orientadores e seus alunos. Estudos recentes no Brasil sobre a genealogia acadêmica utilizam como base de dados a Plataforma Lattes, extraindo informações que podem ser utilizadas para diversas análises. Diante disso, este trabalho tem por objetivo investigar se a aplicação da genealogia acadêmica e da análise bibliométrica em conjunto pode trazer informações complementares sobre a atuação de um programa de pós-graduação na formação de pesquisadores e produção científica, realizando um estudo de caso baseado no Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Materiais da Universidade Federal de São Carlos. A metodologia utilizada baseia-se no método de identificação de grafos de genealogia acadêmica em conjunto com as ferramentas SyncLattes, VantagePoint e Microsoft Excel. Como resultados são apresentados indicadores bibliométricos sobre o programa e seus descendentes, que podem contribuir na elaboração de estratégias para a autoavaliação e o desempenho dos programas de pós-graduação.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2020-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/10144410.19132/1808-5245271.336-360Em Questão; v. 27, n. 1, jan./mar. 2021; 336-360Em Questão; v. 27, n. 1, jan./mar. 2021; 336-360Em Questão; v. 27, n. 1, jan./mar. 2021; 336-3601808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/101444/59321Copyright (c) 2020 vanessa Paula Alves de Moura, Leandro Innocentini Lopes de Fariahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoura, Vanessa Paula Alves deFaria, Leandro Innocentini Lopes de2023-11-29T18:37:32Zoai:seer.ufrgs.br:article/101444Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2023-11-29T18:37:32Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv The contribution of academic genealogy to the building of bibliometric indicators
A contribuição da genealogia acadêmica para a construção de indicadores bibliométricos
title The contribution of academic genealogy to the building of bibliometric indicators
spellingShingle The contribution of academic genealogy to the building of bibliometric indicators
Moura, Vanessa Paula Alves de
Bibliometrics. Academic genealogy. Scientific production. Science and technology indicators. Engineering II.
Bibliometria. Genealogia acadêmica. Produção científica. Indicadores de ciência e tecnologia. Engenharias II
title_short The contribution of academic genealogy to the building of bibliometric indicators
title_full The contribution of academic genealogy to the building of bibliometric indicators
title_fullStr The contribution of academic genealogy to the building of bibliometric indicators
title_full_unstemmed The contribution of academic genealogy to the building of bibliometric indicators
title_sort The contribution of academic genealogy to the building of bibliometric indicators
author Moura, Vanessa Paula Alves de
author_facet Moura, Vanessa Paula Alves de
Faria, Leandro Innocentini Lopes de
author_role author
author2 Faria, Leandro Innocentini Lopes de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moura, Vanessa Paula Alves de
Faria, Leandro Innocentini Lopes de
dc.subject.por.fl_str_mv Bibliometrics. Academic genealogy. Scientific production. Science and technology indicators. Engineering II.
Bibliometria. Genealogia acadêmica. Produção científica. Indicadores de ciência e tecnologia. Engenharias II
topic Bibliometrics. Academic genealogy. Scientific production. Science and technology indicators. Engineering II.
Bibliometria. Genealogia acadêmica. Produção científica. Indicadores de ciência e tecnologia. Engenharias II
description The measurement of scientific production through bibliometrics, which allows assessing the performance of researchers and the impacts of their production, is an object of study widely explored in Information Science. Academic genealogy, on the other hand, allows us to study the intellectual heritage resulting from the relationship between supervisors and their students. Recent studies in Brazil on academic genealogy use the Lattes Platform as a database, extracting information that can be used for various analyzes. Therefore, this work aims to investigate whether the application of academic genealogy and bibliometric analysis together can bring complementary information about the performance of a Postgraduate Program in the training of researchers and scientific production, carrying out a case study about the Program Graduate Program in Materials Engineering at the University of São Paulo. Federal University of São Carlos. The methodology used is based on the method of identifying academic genealogy charts in conjunction with the SyncLattes, VantagePoint and Microsoft Excel tools. As results, bibliometric indicators about the program and its descendants are presented, which can contribute to the development of self-assessment strategies and performance of graduate programs.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/101444
10.19132/1808-5245271.336-360
url https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/101444
identifier_str_mv 10.19132/1808-5245271.336-360
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/101444/59321
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 vanessa Paula Alves de Moura, Leandro Innocentini Lopes de Faria
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 vanessa Paula Alves de Moura, Leandro Innocentini Lopes de Faria
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
dc.source.none.fl_str_mv Em Questão; v. 27, n. 1, jan./mar. 2021; 336-360
Em Questão; v. 27, n. 1, jan./mar. 2021; 336-360
Em Questão; v. 27, n. 1, jan./mar. 2021; 336-360
1808-5245
1807-8893
reponame:Em Questão (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Em Questão (Online)
collection Em Questão (Online)
repository.name.fl_str_mv Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br
_version_ 1789438636001853440