Research areas as input to characterize institutional activities

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Galdino, Rosangela
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Amaral, Roniberto Morato do
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Em Questão (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/98632
Resumo: Bibliometric studies are used in the evaluation of scientific activity. They may gather data from databases such as Web of Science and Scopus, and, in Brazil, the Lattes Platform. This case study aimed to help describe the performance of science, technology and innovation institutions through bibliometric procedures, and, specifically, to outline the performance of the Federal Institute of Education, Science and Technology of São Paulo (IFSP) using data about the areas of activity of its teachers-researchers available on the Lattes Plataform. The analyzed sample comprised 1997 Lattes curricula vitae of –teachers-researchers active in the period from 2010 to 2018. he institute’s academic output was found to be multidisciplinary, and some activity between campuses was found to be clustered. The results of this study could contribute to the bibliometric study of science, technology and innovation institutions by profiling one such institution, through analysis of the research interests of its researchers, and pointing areas in which its researchers would be most likely to collaborate.
id UFRGS-8_0e971ed55fbfc69aafed011698442c29
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/98632
network_acronym_str UFRGS-8
network_name_str Em Questão (Online)
repository_id_str
spelling Research areas as input to characterize institutional activitiesÁreas de atuação de pesquisadores como input para caracterizar a atuação institucionalArea of expertise. Lattes curriculum. Instituto Federal de EducaçãoCiência e Tecnologia de São Paulo.Área de atuaçãoCurrículo LattesInstituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de São PauloBibliometriaBibliometric studies are used in the evaluation of scientific activity. They may gather data from databases such as Web of Science and Scopus, and, in Brazil, the Lattes Platform. This case study aimed to help describe the performance of science, technology and innovation institutions through bibliometric procedures, and, specifically, to outline the performance of the Federal Institute of Education, Science and Technology of São Paulo (IFSP) using data about the areas of activity of its teachers-researchers available on the Lattes Plataform. The analyzed sample comprised 1997 Lattes curricula vitae of –teachers-researchers active in the period from 2010 to 2018. he institute’s academic output was found to be multidisciplinary, and some activity between campuses was found to be clustered. The results of this study could contribute to the bibliometric study of science, technology and innovation institutions by profiling one such institution, through analysis of the research interests of its researchers, and pointing areas in which its researchers would be most likely to collaborate.A avaliação da atividade científica envolve estudos bibliométricos, que utilizam como fontes de informação bases de dados como, por exemplo, a Web of Science, a Scopus e a Plataforma Lattes. Esta pesquisa visou contribuir para a caracterização da atuação das instituições de ciência, tecnologia e inovação através dos estudos bibliométricos; mais especificamente, seu objetivo geral foi caracterizar o perfil de atuação de uma instituição de ciência, tecnologia e inovação, utilizando as informações sobre as áreas de atuação dos seus docentes-pesquisadores presentes nos seus respectivos currículos Lattes. O método utilizado foi o estudo de caso e a unidade-caso foi o Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP). A bibliometria foi utilizada como técnica de análise de informações e a Plataforma Lattes foi utilizada como fonte de coleta de dados. A amostra analisada compreendeu 1997 currículos Lattes de docentes-pesquisadores ativos no período de 2010 a 2018. Constatou-se o caráter multidisciplinar da atuação da instituição, bem como a proximidade de atuação entre os seus campi, e traçou-se o perfil disciplinar e multidisciplinar dos docentes. Conclui-se que os resultados alcançados podem contribuir para os estudos bibliométricos de instituições de ciência, tecnologia e inovação, ao sistematizar, através da análise das áreas de atuação dos pesquisadores, a identificação e a visualização de seu perfil de atuação, bem como a identificação de áreas de interesse potencialmente maior para colaboração entre docentes. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2020-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/9863210.19132/1808-5245271.286-307Em Questão; v. 27, n. 1, jan./mar. 2021; 286-307Em Questão; v. 27, n. 1, jan./mar. 2021; 286-307Em Questão; v. 27, n. 1, jan./mar. 2021; 286-3071808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/98632/59314Copyright (c) 2020 Rosangela Galdino, Roniberto Morato do Amaralhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGaldino, RosangelaAmaral, Roniberto Morato do2023-11-29T18:31:09Zoai:seer.ufrgs.br:article/98632Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2023-11-29T18:31:09Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Research areas as input to characterize institutional activities
Áreas de atuação de pesquisadores como input para caracterizar a atuação institucional
title Research areas as input to characterize institutional activities
spellingShingle Research areas as input to characterize institutional activities
Galdino, Rosangela
Area of expertise. Lattes curriculum. Instituto Federal de Educação
Ciência e Tecnologia de São Paulo.
Área de atuação
Currículo Lattes
Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de São Paulo
Bibliometria
title_short Research areas as input to characterize institutional activities
title_full Research areas as input to characterize institutional activities
title_fullStr Research areas as input to characterize institutional activities
title_full_unstemmed Research areas as input to characterize institutional activities
title_sort Research areas as input to characterize institutional activities
author Galdino, Rosangela
author_facet Galdino, Rosangela
Amaral, Roniberto Morato do
author_role author
author2 Amaral, Roniberto Morato do
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Galdino, Rosangela
Amaral, Roniberto Morato do
dc.subject.por.fl_str_mv Area of expertise. Lattes curriculum. Instituto Federal de Educação
Ciência e Tecnologia de São Paulo.
Área de atuação
Currículo Lattes
Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de São Paulo
Bibliometria
topic Area of expertise. Lattes curriculum. Instituto Federal de Educação
Ciência e Tecnologia de São Paulo.
Área de atuação
Currículo Lattes
Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de São Paulo
Bibliometria
description Bibliometric studies are used in the evaluation of scientific activity. They may gather data from databases such as Web of Science and Scopus, and, in Brazil, the Lattes Platform. This case study aimed to help describe the performance of science, technology and innovation institutions through bibliometric procedures, and, specifically, to outline the performance of the Federal Institute of Education, Science and Technology of São Paulo (IFSP) using data about the areas of activity of its teachers-researchers available on the Lattes Plataform. The analyzed sample comprised 1997 Lattes curricula vitae of –teachers-researchers active in the period from 2010 to 2018. he institute’s academic output was found to be multidisciplinary, and some activity between campuses was found to be clustered. The results of this study could contribute to the bibliometric study of science, technology and innovation institutions by profiling one such institution, through analysis of the research interests of its researchers, and pointing areas in which its researchers would be most likely to collaborate.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/98632
10.19132/1808-5245271.286-307
url https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/98632
identifier_str_mv 10.19132/1808-5245271.286-307
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/98632/59314
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Rosangela Galdino, Roniberto Morato do Amaral
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Rosangela Galdino, Roniberto Morato do Amaral
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
dc.source.none.fl_str_mv Em Questão; v. 27, n. 1, jan./mar. 2021; 286-307
Em Questão; v. 27, n. 1, jan./mar. 2021; 286-307
Em Questão; v. 27, n. 1, jan./mar. 2021; 286-307
1808-5245
1807-8893
reponame:Em Questão (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Em Questão (Online)
collection Em Questão (Online)
repository.name.fl_str_mv Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br
_version_ 1789438635678892032