Term analysis of “Institutional Repository” on Twitter: an altmetric study

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Borba, Vildeane da Rocha
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Marinho, Andrea Carla Melo, Caregnato, Sonia Elisa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Em Questão (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/68086
Resumo: It presents an altmetric analysis of the term “Institutional Repository” on Twitter in the period from 2009 to 2015. The study is qualitative and quantitative, descriptive in nature, and used altmetrics to show posts related to the term and the content analysis thereof in order to identify the relationships established between the term and associated issues. The results showed that the first publications about the Institutional Repository term in Portuguese on Twitter appeared in 2009, and the highest number of tweets on the subject took place in . It highlighted the prevalence of the category “social citations” and “Institutional Repository Disclosure”, which most often mentions the implementation of Repositories. In posts related to social citation there is mention of “Books” and “Journal article”, a reference to the repository of UFBA, which provided the largest number of books published by the Publishing House of the Institution. The most frequent hashtag was #opendoar, which is the official directory of academic open access repositories, developed by the University of Nottingham, in the UK. Finally, altmetric studies are considered a possibility of analysis of the relationship between social media and the scientific production and an alternative to disseminate and/or share such information among researchers and stakeholders.
id UFRGS-8_71cb94a658f7c809653999c5ca6d87e2
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/68086
network_acronym_str UFRGS-8
network_name_str Em Questão (Online)
repository_id_str
spelling Term analysis of “Institutional Repository” on Twitter: an altmetric studyAnálise do termo “Repositório Institucional” no Twitter: um estudo altmétricoAltmetria. Métricas Alternativas. Comunicação científica. Repositório Institucional. Twitter.Altmetrics. Alternative Metrics. Scientific Communication. Institutional Repository. Twitter.It presents an altmetric analysis of the term “Institutional Repository” on Twitter in the period from 2009 to 2015. The study is qualitative and quantitative, descriptive in nature, and used altmetrics to show posts related to the term and the content analysis thereof in order to identify the relationships established between the term and associated issues. The results showed that the first publications about the Institutional Repository term in Portuguese on Twitter appeared in 2009, and the highest number of tweets on the subject took place in . It highlighted the prevalence of the category “social citations” and “Institutional Repository Disclosure”, which most often mentions the implementation of Repositories. In posts related to social citation there is mention of “Books” and “Journal article”, a reference to the repository of UFBA, which provided the largest number of books published by the Publishing House of the Institution. The most frequent hashtag was #opendoar, which is the official directory of academic open access repositories, developed by the University of Nottingham, in the UK. Finally, altmetric studies are considered a possibility of analysis of the relationship between social media and the scientific production and an alternative to disseminate and/or share such information among researchers and stakeholders.Apresenta uma análise altmétrica do termo “Repositório Institucional” no Twitter no período de 2009 a 2015. O estudo é de caráter qualiquantitativo, do tipo descritivo e utilizou a altmetria buscando-se auferir as postagens relacionadas ao termo, bem como realizar uma análise de conteúdo das mesmas, a fim de identificar as relações estabelecidas entre o termo e assuntos associados. Os resultados mostraram que as primeiras publicações sobre o termo Repositório Institucional em língua portuguesa no Twitter aparecem em 2009, sendo que a maior quantidade de tweets sobre o tema aconteceu em 2013. Destacou-se a prevalência da categoria “Citações sociais” e “Divulgação de Repositório Institucional”, que, na maioria das vezes, menciona a implantação de Repositórios. Nas postagens referentes às citações sociais destaca-se a menção a “Livros” e “Artigo de revista”, evidenciando o Repositório da UFBA, que disponibilizou o maior número de livros publicados pela Editora da Instituição. A hashtag mais encontrada foi #opendoar, que é o diretório oficial de repositórios acadêmicos de acesso a erto, desenvolvido pela Universidade de Nottingham, no Reino Unido. Por fim, consideram-se os estudos altmétricos como uma possibilidade de análise das relações entre as mídias sociais e a produção científica, bem como uma alternativa de divulgação e/ou compartilhamento dessas informações entre os pesquisadores e interessados.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2017-01-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/6808610.19132/1808-5245230.290-308Em Questão; v. 23, Edição Especial 5 EBBC, 2017; 290-308Em Questão; v. 23, Edição Especial 5 EBBC, 2017; 290-308Em Questão; v. 23, Edição Especial 5 EBBC, 2017; 290-3081808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/68086/40218Copyright (c) 2017 Vildeane da Rocha Borba, Andrea Carla Melo Marinho, Sonia Elisa Caregnatohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBorba, Vildeane da RochaMarinho, Andrea Carla MeloCaregnato, Sonia Elisa2023-12-08T13:20:16Zoai:seer.ufrgs.br:article/68086Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2023-12-08T13:20:16Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Term analysis of “Institutional Repository” on Twitter: an altmetric study
Análise do termo “Repositório Institucional” no Twitter: um estudo altmétrico
title Term analysis of “Institutional Repository” on Twitter: an altmetric study
spellingShingle Term analysis of “Institutional Repository” on Twitter: an altmetric study
Borba, Vildeane da Rocha
Altmetria. Métricas Alternativas. Comunicação científica. Repositório Institucional. Twitter.
Altmetrics. Alternative Metrics. Scientific Communication. Institutional Repository. Twitter.
title_short Term analysis of “Institutional Repository” on Twitter: an altmetric study
title_full Term analysis of “Institutional Repository” on Twitter: an altmetric study
title_fullStr Term analysis of “Institutional Repository” on Twitter: an altmetric study
title_full_unstemmed Term analysis of “Institutional Repository” on Twitter: an altmetric study
title_sort Term analysis of “Institutional Repository” on Twitter: an altmetric study
author Borba, Vildeane da Rocha
author_facet Borba, Vildeane da Rocha
Marinho, Andrea Carla Melo
Caregnato, Sonia Elisa
author_role author
author2 Marinho, Andrea Carla Melo
Caregnato, Sonia Elisa
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Borba, Vildeane da Rocha
Marinho, Andrea Carla Melo
Caregnato, Sonia Elisa
dc.subject.por.fl_str_mv Altmetria. Métricas Alternativas. Comunicação científica. Repositório Institucional. Twitter.
Altmetrics. Alternative Metrics. Scientific Communication. Institutional Repository. Twitter.
topic Altmetria. Métricas Alternativas. Comunicação científica. Repositório Institucional. Twitter.
Altmetrics. Alternative Metrics. Scientific Communication. Institutional Repository. Twitter.
description It presents an altmetric analysis of the term “Institutional Repository” on Twitter in the period from 2009 to 2015. The study is qualitative and quantitative, descriptive in nature, and used altmetrics to show posts related to the term and the content analysis thereof in order to identify the relationships established between the term and associated issues. The results showed that the first publications about the Institutional Repository term in Portuguese on Twitter appeared in 2009, and the highest number of tweets on the subject took place in . It highlighted the prevalence of the category “social citations” and “Institutional Repository Disclosure”, which most often mentions the implementation of Repositories. In posts related to social citation there is mention of “Books” and “Journal article”, a reference to the repository of UFBA, which provided the largest number of books published by the Publishing House of the Institution. The most frequent hashtag was #opendoar, which is the official directory of academic open access repositories, developed by the University of Nottingham, in the UK. Finally, altmetric studies are considered a possibility of analysis of the relationship between social media and the scientific production and an alternative to disseminate and/or share such information among researchers and stakeholders.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-01-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/68086
10.19132/1808-5245230.290-308
url https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/68086
identifier_str_mv 10.19132/1808-5245230.290-308
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/68086/40218
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Vildeane da Rocha Borba, Andrea Carla Melo Marinho, Sonia Elisa Caregnato
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Vildeane da Rocha Borba, Andrea Carla Melo Marinho, Sonia Elisa Caregnato
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
dc.source.none.fl_str_mv Em Questão; v. 23, Edição Especial 5 EBBC, 2017; 290-308
Em Questão; v. 23, Edição Especial 5 EBBC, 2017; 290-308
Em Questão; v. 23, Edição Especial 5 EBBC, 2017; 290-308
1808-5245
1807-8893
reponame:Em Questão (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Em Questão (Online)
collection Em Questão (Online)
repository.name.fl_str_mv Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br
_version_ 1789438634622976000