Analysis of the evaluation process of university libraries

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Maia, Mara Leurany Jorge
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Morais, José Jassuipe da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Em Questão (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/124299
Resumo: This work analyzed the evaluation process of the libraries of the Federal University of Paraíba, based on the evaluation indicators of the National Institute of Educational Studies and Research Anísio Teixeira, the International Organization for Standardization 11620 of 2014 and the International Federation of Library Associations and Institutions. Qualitative in nature, the research included a bibliographic and documentary survey. In the treatment of collected data, the technique used is content analysis. The sources were the official documents of institutional and federal evaluations, the Institutional Development Plan 2019-2023 and the 2020 self-assessment of the aforementioned University. We conclude that, when analyzing the evaluation processes used by the libraries of the Federal University of Paraíba in the light of the focused evaluation guidelines, there is a gap between such indicators and the instruments of the National Institute of Educational Studies and Research Anísio Teixeira, as well as the institutional instruments. We note the need for a specific assessment in order to better diagnose and support management, in the improvement process and in the constant technological updates imposed by a digital society.
id UFRGS-8_abb055b92049ae44e9cc329c7f06e5d5
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/124299
network_acronym_str UFRGS-8
network_name_str Em Questão (Online)
repository_id_str
spelling Analysis of the evaluation process of university librariesAnálise do processo de avaliação de bibliotecas universitáriashigher education evaluationuniversity librariesevaluation of librariesevaluation of university librariesFederal University of Paraibaavaliação do ensino superioravaliação de bibliotecasbibliotecas universitáriasavaliação de bibliotecas universitáriasUniversidade Federal da ParaíbaThis work analyzed the evaluation process of the libraries of the Federal University of Paraíba, based on the evaluation indicators of the National Institute of Educational Studies and Research Anísio Teixeira, the International Organization for Standardization 11620 of 2014 and the International Federation of Library Associations and Institutions. Qualitative in nature, the research included a bibliographic and documentary survey. In the treatment of collected data, the technique used is content analysis. The sources were the official documents of institutional and federal evaluations, the Institutional Development Plan 2019-2023 and the 2020 self-assessment of the aforementioned University. We conclude that, when analyzing the evaluation processes used by the libraries of the Federal University of Paraíba in the light of the focused evaluation guidelines, there is a gap between such indicators and the instruments of the National Institute of Educational Studies and Research Anísio Teixeira, as well as the institutional instruments. We note the need for a specific assessment in order to better diagnose and support management, in the improvement process and in the constant technological updates imposed by a digital society.Este trabalho analisou o processo de avaliação das bibliotecas da Universidade Federal da Paraíba, baseado nos indicadores de avaliação do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, da Organização Internacional de Normalização 11620 de 2014 e da Federação Internacional de Associações e Instituições Bibliotecárias. De natureza qualitativa, a pesquisa contou com levantamento bibliográfico e documental. No tratamento dos dados coletados, a técnica utilizada é a análise de conteúdo. As fontes foram os documentos oficiais das avaliações institucionais e federais, o Plano de Desenvolvimento Institucional 2019-2023 e a autoavaliação de 2020 da referida Universidade. Concluímos que, ao analisar os processos avaliativos utilizados pelas bibliotecas da Universidade Federal da Paraíba à luz das diretrizes de avaliação enfocadas, há uma lacuna entre tais indicadores e os instrumentos do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, bem como os instrumentos institucionais. Constatamos a necessidade de uma avaliação específica com finalidade de melhor diagnosticar e servir de apoio à gestão, no processo de melhoria e nas constantes atualizações tecnológicas impostas por uma sociedade digital.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2022-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/12429910.19132/1808-5245.29.124299Em Questão; Vol. 29 (2023); 124299Em Questão; Vol. 29 (2023); 124299Em Questão; v. 29 (2023); 1242991808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/124299/87052Copyright (c) 2022 MAIA, Mara L. J., MORAIS, J. J. S. https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMaia, Mara Leurany JorgeMorais, José Jassuipe da Silva2023-12-07T14:06:56Zoai:seer.ufrgs.br:article/124299Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2023-12-07T14:06:56Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Analysis of the evaluation process of university libraries
Análise do processo de avaliação de bibliotecas universitárias
title Analysis of the evaluation process of university libraries
spellingShingle Analysis of the evaluation process of university libraries
Maia, Mara Leurany Jorge
higher education evaluation
university libraries
evaluation of libraries
evaluation of university libraries
Federal University of Paraiba
avaliação do ensino superior
avaliação de bibliotecas
bibliotecas universitárias
avaliação de bibliotecas universitárias
Universidade Federal da Paraíba
title_short Analysis of the evaluation process of university libraries
title_full Analysis of the evaluation process of university libraries
title_fullStr Analysis of the evaluation process of university libraries
title_full_unstemmed Analysis of the evaluation process of university libraries
title_sort Analysis of the evaluation process of university libraries
author Maia, Mara Leurany Jorge
author_facet Maia, Mara Leurany Jorge
Morais, José Jassuipe da Silva
author_role author
author2 Morais, José Jassuipe da Silva
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Maia, Mara Leurany Jorge
Morais, José Jassuipe da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv higher education evaluation
university libraries
evaluation of libraries
evaluation of university libraries
Federal University of Paraiba
avaliação do ensino superior
avaliação de bibliotecas
bibliotecas universitárias
avaliação de bibliotecas universitárias
Universidade Federal da Paraíba
topic higher education evaluation
university libraries
evaluation of libraries
evaluation of university libraries
Federal University of Paraiba
avaliação do ensino superior
avaliação de bibliotecas
bibliotecas universitárias
avaliação de bibliotecas universitárias
Universidade Federal da Paraíba
description This work analyzed the evaluation process of the libraries of the Federal University of Paraíba, based on the evaluation indicators of the National Institute of Educational Studies and Research Anísio Teixeira, the International Organization for Standardization 11620 of 2014 and the International Federation of Library Associations and Institutions. Qualitative in nature, the research included a bibliographic and documentary survey. In the treatment of collected data, the technique used is content analysis. The sources were the official documents of institutional and federal evaluations, the Institutional Development Plan 2019-2023 and the 2020 self-assessment of the aforementioned University. We conclude that, when analyzing the evaluation processes used by the libraries of the Federal University of Paraíba in the light of the focused evaluation guidelines, there is a gap between such indicators and the instruments of the National Institute of Educational Studies and Research Anísio Teixeira, as well as the institutional instruments. We note the need for a specific assessment in order to better diagnose and support management, in the improvement process and in the constant technological updates imposed by a digital society.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/124299
10.19132/1808-5245.29.124299
url https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/124299
identifier_str_mv 10.19132/1808-5245.29.124299
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/124299/87052
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 MAIA, Mara L. J., MORAIS, J. J. S.
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 MAIA, Mara L. J., MORAIS, J. J. S.
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
dc.source.none.fl_str_mv Em Questão; Vol. 29 (2023); 124299
Em Questão; Vol. 29 (2023); 124299
Em Questão; v. 29 (2023); 124299
1808-5245
1807-8893
reponame:Em Questão (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Em Questão (Online)
collection Em Questão (Online)
repository.name.fl_str_mv Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br
_version_ 1789438636732710912