Overcoming the conversion barriers and processing of data: scientific production indicators of the post-graduation program in materials and metallurgical engineering
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Em Questão (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/66693 |
Resumo: | The general purpose of this article comprises the elaboration and analysis of indicators based on data of National Graduate Education System (NGES) present on Indicators Notebooks of CAPES. The method used was the exploratory case study and the case unity was the knowledge area Engineering II: subarea Materials Engineering and Metallurgic. It was used bibliometrics as technique of information analysis in a sample of 5364 bibliographic records of scientific papers for the period 2007-2012. As result, bibliometric indicators were elaborated and analyzed on collaboration between PPGs and the evolution of publications. It is concluded that the CAPES's Indicators Notebooks consolidate themselves as a national and public source of information, with an easy access of national scientific production that enables the construction of suitable indicators to the decision making process in order to improve the NGES and the public politics of education, science and technology |
id |
UFRGS-8_ddc669f397308b9f9b4ded8ab5a24591 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/66693 |
network_acronym_str |
UFRGS-8 |
network_name_str |
Em Questão (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Overcoming the conversion barriers and processing of data: scientific production indicators of the post-graduation program in materials and metallurgical engineeringUltrapassando as barreiras de conversão e tratamento de dados: indicadores de produção científica dos programas de pós-graduação em engenharia de materiais e metalúrgicaIndicadores de ciência e tecnologia. Bibliometria. Produção científica. Programas de Pós-Graduação. Engenharias II. Pós-Graduação – Avaliação.Science and technology indicators. Bibliometrics. Scientific Production. Graduate Education. Engineering II.The general purpose of this article comprises the elaboration and analysis of indicators based on data of National Graduate Education System (NGES) present on Indicators Notebooks of CAPES. The method used was the exploratory case study and the case unity was the knowledge area Engineering II: subarea Materials Engineering and Metallurgic. It was used bibliometrics as technique of information analysis in a sample of 5364 bibliographic records of scientific papers for the period 2007-2012. As result, bibliometric indicators were elaborated and analyzed on collaboration between PPGs and the evolution of publications. It is concluded that the CAPES's Indicators Notebooks consolidate themselves as a national and public source of information, with an easy access of national scientific production that enables the construction of suitable indicators to the decision making process in order to improve the NGES and the public politics of education, science and technologyO objetivo geral deste estudo compreendeu a elaboração e análise de indicadores baseados em dados do Sistema Nacional de Pós-Graduação (SNPG), disponíveis através dos Cadernos de Indicadores da Capes. O método utilizado foi o estudo de caso e a unidade de análise a área de conhecimento Engenharias II, subárea Engenharia de Materiais e Metalúrgica. Foi empregada a bibliometria como técnica de análise de informação em uma amostra de 5364 registros bibliográficos de artigos científicos referentes ao período de 2007 a 2012. Como resultado, foram elaborados e analisados indicadores bibliométricos sobre a colaboração entre os programas de pós-graduação e a evolução das publicações. Conclui-se que os Cadernos de Indicadores da Capes consolidam-se como uma fonte de informação pública, nacional e disponível a respeito da produção científica nacional, viabilizando a construção de indicadores adequados ao processo de tomada de decisão, visando o aperfeiçoamento do SNPG e das políticas públicas de educação, ciência e tecnologia.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2017-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/6669310.19132/1808-5245231.228-253Em Questão; v. 23, n. 1, jan./abr. 2017; 228-253Em Questão; v. 23, n. 1, jan./abr. 2017; 228-253Em Questão; v. 23, n. 1, jan./abr. 2017; 228-2531808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/66693/39694Copyright (c) 2016 Roniberto Morato do Amaral, Luc Quoniam, Leandro Innocentini Lopes de Faria, Daniel Rodrigo Leiva, Douglas Henrique Milanez, Joyce Fioronihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAmaral, Roniberto Morato doQuoniam, LucFaria, Leandro Innocentini Lopes deLeiva, Daniel RodrigoMilanez, Douglas HenriqueFioroni, Joyce2023-12-08T10:47:31Zoai:seer.ufrgs.br:article/66693Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2023-12-08T10:47:31Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Overcoming the conversion barriers and processing of data: scientific production indicators of the post-graduation program in materials and metallurgical engineering Ultrapassando as barreiras de conversão e tratamento de dados: indicadores de produção científica dos programas de pós-graduação em engenharia de materiais e metalúrgica |
title |
Overcoming the conversion barriers and processing of data: scientific production indicators of the post-graduation program in materials and metallurgical engineering |
spellingShingle |
Overcoming the conversion barriers and processing of data: scientific production indicators of the post-graduation program in materials and metallurgical engineering Amaral, Roniberto Morato do Indicadores de ciência e tecnologia. Bibliometria. Produção científica. Programas de Pós-Graduação. Engenharias II. Pós-Graduação – Avaliação. Science and technology indicators. Bibliometrics. Scientific Production. Graduate Education. Engineering II. |
title_short |
Overcoming the conversion barriers and processing of data: scientific production indicators of the post-graduation program in materials and metallurgical engineering |
title_full |
Overcoming the conversion barriers and processing of data: scientific production indicators of the post-graduation program in materials and metallurgical engineering |
title_fullStr |
Overcoming the conversion barriers and processing of data: scientific production indicators of the post-graduation program in materials and metallurgical engineering |
title_full_unstemmed |
Overcoming the conversion barriers and processing of data: scientific production indicators of the post-graduation program in materials and metallurgical engineering |
title_sort |
Overcoming the conversion barriers and processing of data: scientific production indicators of the post-graduation program in materials and metallurgical engineering |
author |
Amaral, Roniberto Morato do |
author_facet |
Amaral, Roniberto Morato do Quoniam, Luc Faria, Leandro Innocentini Lopes de Leiva, Daniel Rodrigo Milanez, Douglas Henrique Fioroni, Joyce |
author_role |
author |
author2 |
Quoniam, Luc Faria, Leandro Innocentini Lopes de Leiva, Daniel Rodrigo Milanez, Douglas Henrique Fioroni, Joyce |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Amaral, Roniberto Morato do Quoniam, Luc Faria, Leandro Innocentini Lopes de Leiva, Daniel Rodrigo Milanez, Douglas Henrique Fioroni, Joyce |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Indicadores de ciência e tecnologia. Bibliometria. Produção científica. Programas de Pós-Graduação. Engenharias II. Pós-Graduação – Avaliação. Science and technology indicators. Bibliometrics. Scientific Production. Graduate Education. Engineering II. |
topic |
Indicadores de ciência e tecnologia. Bibliometria. Produção científica. Programas de Pós-Graduação. Engenharias II. Pós-Graduação – Avaliação. Science and technology indicators. Bibliometrics. Scientific Production. Graduate Education. Engineering II. |
description |
The general purpose of this article comprises the elaboration and analysis of indicators based on data of National Graduate Education System (NGES) present on Indicators Notebooks of CAPES. The method used was the exploratory case study and the case unity was the knowledge area Engineering II: subarea Materials Engineering and Metallurgic. It was used bibliometrics as technique of information analysis in a sample of 5364 bibliographic records of scientific papers for the period 2007-2012. As result, bibliometric indicators were elaborated and analyzed on collaboration between PPGs and the evolution of publications. It is concluded that the CAPES's Indicators Notebooks consolidate themselves as a national and public source of information, with an easy access of national scientific production that enables the construction of suitable indicators to the decision making process in order to improve the NGES and the public politics of education, science and technology |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/66693 10.19132/1808-5245231.228-253 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/66693 |
identifier_str_mv |
10.19132/1808-5245231.228-253 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/66693/39694 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Em Questão; v. 23, n. 1, jan./abr. 2017; 228-253 Em Questão; v. 23, n. 1, jan./abr. 2017; 228-253 Em Questão; v. 23, n. 1, jan./abr. 2017; 228-253 1808-5245 1807-8893 reponame:Em Questão (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Em Questão (Online) |
collection |
Em Questão (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br |
_version_ |
1789438634528604160 |