Impact of PARFOR on Public Elementary Schools

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Valdinei Costa
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/106417
Resumo: This study assesses the impact of the Plano Nacional de Formação de Professores da Educação Básica (PARFOR) in public schools. Operationally, the universe of PARFOR was reduced to Pedagogia courses and, its results, to the elementary school. The differences in differences (DD) method was used to assess whether there was an increase in the number of pedagogos, working in the benefited public schools, as well as an improvement in the Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (IDEB) of those same schools. The results showed that PARFOR promoted a small increase in the number of pedagogos in school units, but about IDEB, the results were not conclusive.
id UFRGS-9_3f6e5b241963bdb9e478abac2aaf544f
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/106417
network_acronym_str UFRGS-9
network_name_str Educação & Realidade
repository_id_str
spelling Impact of PARFOR on Public Elementary SchoolsImpacto do Parfor nas Escolas Públicas do Ensino FundamentalParforFormação de ProfessoresAvaliação de ImpactoDiferenças em Diferenças.PARFORTeacher EducationImpact AssessmentDifferences in Differences.This study assesses the impact of the Plano Nacional de Formação de Professores da Educação Básica (PARFOR) in public schools. Operationally, the universe of PARFOR was reduced to Pedagogia courses and, its results, to the elementary school. The differences in differences (DD) method was used to assess whether there was an increase in the number of pedagogos, working in the benefited public schools, as well as an improvement in the Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (IDEB) of those same schools. The results showed that PARFOR promoted a small increase in the number of pedagogos in school units, but about IDEB, the results were not conclusive.Este estudo avalia o impacto do Plano Nacional de Formação de Professores da Educação Básica (Parfor) nas escolas públicas. Operacionalmente, reduziu-se o universo do Parfor aos cursos de Pedagogia e, seus resultados, aos anos iniciais do ensino fundamental. Utilizou-se o método diferenças em diferenças (DD) para avaliar se houve aumento no número de pedagogos em atuação nas escolas públicas beneficiadas, bem como melhoria no Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb) dessas mesmas escolas. Os resultados apontaram que o Parfor promoveu um pequeno aumento na quantidade de pedagogos nas unidades escolares, mas no que se refere ao Ideb os resultados não foram conclusivos.FACED - UFRGS2021-09-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/106417Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 46 No. 2 (2021)Educação & Realidade; v. 46 n. 2 (2021)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporenghttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/106417/64325https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/106417/64327Copyright (c) 2021 Educação & Realidadeinfo:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Valdinei Costa2021-09-23T04:11:55Zoai:seer.ufrgs.br:article/106417Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2021-09-23T04:11:55Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Impact of PARFOR on Public Elementary Schools
Impacto do Parfor nas Escolas Públicas do Ensino Fundamental
title Impact of PARFOR on Public Elementary Schools
spellingShingle Impact of PARFOR on Public Elementary Schools
Souza, Valdinei Costa
Parfor
Formação de Professores
Avaliação de Impacto
Diferenças em Diferenças.
PARFOR
Teacher Education
Impact Assessment
Differences in Differences.
title_short Impact of PARFOR on Public Elementary Schools
title_full Impact of PARFOR on Public Elementary Schools
title_fullStr Impact of PARFOR on Public Elementary Schools
title_full_unstemmed Impact of PARFOR on Public Elementary Schools
title_sort Impact of PARFOR on Public Elementary Schools
author Souza, Valdinei Costa
author_facet Souza, Valdinei Costa
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Valdinei Costa
dc.subject.por.fl_str_mv Parfor
Formação de Professores
Avaliação de Impacto
Diferenças em Diferenças.
PARFOR
Teacher Education
Impact Assessment
Differences in Differences.
topic Parfor
Formação de Professores
Avaliação de Impacto
Diferenças em Diferenças.
PARFOR
Teacher Education
Impact Assessment
Differences in Differences.
description This study assesses the impact of the Plano Nacional de Formação de Professores da Educação Básica (PARFOR) in public schools. Operationally, the universe of PARFOR was reduced to Pedagogia courses and, its results, to the elementary school. The differences in differences (DD) method was used to assess whether there was an increase in the number of pedagogos, working in the benefited public schools, as well as an improvement in the Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (IDEB) of those same schools. The results showed that PARFOR promoted a small increase in the number of pedagogos in school units, but about IDEB, the results were not conclusive.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/106417
url https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/106417
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/106417/64325
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/106417/64327
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Educação & Realidade
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Educação & Realidade
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 46 No. 2 (2021)
Educação & Realidade; v. 46 n. 2 (2021)
2175-6236
0100-3143
reponame:Educação & Realidade
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Educação & Realidade
collection Educação & Realidade
repository.name.fl_str_mv Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||educreal@ufrgs.br
_version_ 1789438615540989952