An ethnographic approach to school convivencia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Educação & Realidade |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/74800 |
Resumo: | Convivencia is a Spanish concept that addresses the ways of living together, living with others. School convivencia in particular is formed by the tapestry of social relations that construct the everyday life in schools, and it provides the relational elements and boundaries where the school experience is constructed. This article derives from an investigation of the relationships between two Mexican primary schools and their local communities and their implications for school convivencia. It presents two challenges of analysing school convivencia from an ethnographic perspective: the struggle between restrictive and comprehensive approaches and the tension between the specific and the complex in understanding convivencia. |
id |
UFRGS-9_c2e21ebdf8d16948afc89d0cfd44b876 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/74800 |
network_acronym_str |
UFRGS-9 |
network_name_str |
Educação & Realidade |
repository_id_str |
|
spelling |
An ethnographic approach to school convivenciaAbordagem Etnográfica à Convivência na EscolaSchool convivenciaethnographycommunity-school relationshipsschool violenceschool coexistenceConvivência na EscolaEtnografiaRelações Comunidade-EscolaViolência na EscolaCoexistência na EscolaConvivencia is a Spanish concept that addresses the ways of living together, living with others. School convivencia in particular is formed by the tapestry of social relations that construct the everyday life in schools, and it provides the relational elements and boundaries where the school experience is constructed. This article derives from an investigation of the relationships between two Mexican primary schools and their local communities and their implications for school convivencia. It presents two challenges of analysing school convivencia from an ethnographic perspective: the struggle between restrictive and comprehensive approaches and the tension between the specific and the complex in understanding convivencia.Convivência é um conceito que se refere a maneiras de conviver, de viver com os outros. A convivência na escola, em especial, é formada pela trama de relações sociais que constroem a vida cotidiana nas escolas, fornecendo os elementos e os limites relacionais sobre os quais a experiência da escola é construída. Este artigo resulta de uma investigação sobre as relações entre duas escolas de ensino fundamental mexicanas e suas comunidades locais e suas implicações para a convivência na escola. Apresenta dois desafios ao analisar a convivência na escola a partir de uma perspectiva etnográfica: um conflito entre abordagens restritivas e abrangentes e a tensão entre o específico e o complexo ao compreender a convivência. FACED - UFRGS2018-06-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/74800Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 43 No. 3 (2018)Educação & Realidade; v. 43 n. 3 (2018)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporenghttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/74800/48474https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/74800/48475Copyright (c) 2018 Educação & Realidadeinfo:eu-repo/semantics/openAccessPerales Franco, Cristina2018-06-19T22:53:05Zoai:seer.ufrgs.br:article/74800Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2018-06-19T22:53:05Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
An ethnographic approach to school convivencia Abordagem Etnográfica à Convivência na Escola |
title |
An ethnographic approach to school convivencia |
spellingShingle |
An ethnographic approach to school convivencia Perales Franco, Cristina School convivencia ethnography community-school relationships school violence school coexistence Convivência na Escola Etnografia Relações Comunidade-Escola Violência na Escola Coexistência na Escola |
title_short |
An ethnographic approach to school convivencia |
title_full |
An ethnographic approach to school convivencia |
title_fullStr |
An ethnographic approach to school convivencia |
title_full_unstemmed |
An ethnographic approach to school convivencia |
title_sort |
An ethnographic approach to school convivencia |
author |
Perales Franco, Cristina |
author_facet |
Perales Franco, Cristina |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Perales Franco, Cristina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
School convivencia ethnography community-school relationships school violence school coexistence Convivência na Escola Etnografia Relações Comunidade-Escola Violência na Escola Coexistência na Escola |
topic |
School convivencia ethnography community-school relationships school violence school coexistence Convivência na Escola Etnografia Relações Comunidade-Escola Violência na Escola Coexistência na Escola |
description |
Convivencia is a Spanish concept that addresses the ways of living together, living with others. School convivencia in particular is formed by the tapestry of social relations that construct the everyday life in schools, and it provides the relational elements and boundaries where the school experience is constructed. This article derives from an investigation of the relationships between two Mexican primary schools and their local communities and their implications for school convivencia. It presents two challenges of analysing school convivencia from an ethnographic perspective: the struggle between restrictive and comprehensive approaches and the tension between the specific and the complex in understanding convivencia. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-06-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/74800 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/74800 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/74800/48474 https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/74800/48475 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Educação & Realidade info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Educação & Realidade |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 43 No. 3 (2018) Educação & Realidade; v. 43 n. 3 (2018) 2175-6236 0100-3143 reponame:Educação & Realidade instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Educação & Realidade |
collection |
Educação & Realidade |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||educreal@ufrgs.br |
_version_ |
1799766987774099456 |