An ethnographic approach to school convivencia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Perales Franco, Cristina
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/74800
Resumo: Convivencia is a Spanish concept that addresses the ways of living together, living with others. School convivencia in particular is formed by the tapestry of social relations that construct the everyday life in schools, and it provides the relational elements and boundaries where the school experience is constructed. This article derives from an investigation of the relationships between two Mexican primary schools and their local communities and their implications for school convivencia. It presents two challenges of analysing school convivencia from an ethnographic perspective: the struggle between restrictive and comprehensive approaches and the tension between the specific and the complex in understanding convivencia.
id UFRGS-9_c2e21ebdf8d16948afc89d0cfd44b876
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/74800
network_acronym_str UFRGS-9
network_name_str Educação & Realidade
repository_id_str
spelling An ethnographic approach to school convivenciaAbordagem Etnográfica à Convivência na EscolaSchool convivenciaethnographycommunity-school relationshipsschool violenceschool coexistenceConvivência na EscolaEtnografiaRelações Comunidade-EscolaViolência na EscolaCoexistência na EscolaConvivencia is a Spanish concept that addresses the ways of living together, living with others. School convivencia in particular is formed by the tapestry of social relations that construct the everyday life in schools, and it provides the relational elements and boundaries where the school experience is constructed. This article derives from an investigation of the relationships between two Mexican primary schools and their local communities and their implications for school convivencia. It presents two challenges of analysing school convivencia from an ethnographic perspective: the struggle between restrictive and comprehensive approaches and the tension between the specific and the complex in understanding convivencia.Convivência é um conceito que se refere a maneiras de conviver, de viver com os outros. A convivência na escola, em especial, é formada pela trama de relações sociais que constroem a vida cotidiana nas escolas, fornecendo os elementos e os limites relacionais sobre os quais a experiência da escola é construída. Este artigo resulta de uma investigação sobre as relações entre duas escolas de ensino fundamental mexicanas e suas comunidades locais e suas implicações para a convivência na escola. Apresenta dois desafios ao analisar a convivência na escola a partir de uma perspectiva etnográfica: um conflito entre abordagens restritivas e abrangentes e a tensão entre o específico e o complexo ao compreender a convivência. FACED - UFRGS2018-06-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/74800Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 43 No. 3 (2018)Educação & Realidade; v. 43 n. 3 (2018)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporenghttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/74800/48474https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/74800/48475Copyright (c) 2018 Educação & Realidadeinfo:eu-repo/semantics/openAccessPerales Franco, Cristina2018-06-19T22:53:05Zoai:seer.ufrgs.br:article/74800Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2018-06-19T22:53:05Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv An ethnographic approach to school convivencia
Abordagem Etnográfica à Convivência na Escola
title An ethnographic approach to school convivencia
spellingShingle An ethnographic approach to school convivencia
Perales Franco, Cristina
School convivencia
ethnography
community-school relationships
school violence
school coexistence
Convivência na Escola
Etnografia
Relações Comunidade-Escola
Violência na Escola
Coexistência na Escola
title_short An ethnographic approach to school convivencia
title_full An ethnographic approach to school convivencia
title_fullStr An ethnographic approach to school convivencia
title_full_unstemmed An ethnographic approach to school convivencia
title_sort An ethnographic approach to school convivencia
author Perales Franco, Cristina
author_facet Perales Franco, Cristina
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Perales Franco, Cristina
dc.subject.por.fl_str_mv School convivencia
ethnography
community-school relationships
school violence
school coexistence
Convivência na Escola
Etnografia
Relações Comunidade-Escola
Violência na Escola
Coexistência na Escola
topic School convivencia
ethnography
community-school relationships
school violence
school coexistence
Convivência na Escola
Etnografia
Relações Comunidade-Escola
Violência na Escola
Coexistência na Escola
description Convivencia is a Spanish concept that addresses the ways of living together, living with others. School convivencia in particular is formed by the tapestry of social relations that construct the everyday life in schools, and it provides the relational elements and boundaries where the school experience is constructed. This article derives from an investigation of the relationships between two Mexican primary schools and their local communities and their implications for school convivencia. It presents two challenges of analysing school convivencia from an ethnographic perspective: the struggle between restrictive and comprehensive approaches and the tension between the specific and the complex in understanding convivencia.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-06-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/74800
url https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/74800
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/74800/48474
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/74800/48475
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Educação & Realidade
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Educação & Realidade
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 43 No. 3 (2018)
Educação & Realidade; v. 43 n. 3 (2018)
2175-6236
0100-3143
reponame:Educação & Realidade
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Educação & Realidade
collection Educação & Realidade
repository.name.fl_str_mv Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||educreal@ufrgs.br
_version_ 1799766987774099456