Lessons from Evolution: a transdisciplinary approach from art

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fortes, Hugo
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/123782
Resumo: The paper discusses the transdisciplinarity between the fields of knowledge and the contribution of visual arts to teaching natural sciences. The author’s own video artwork Evolutions in 3 Lessons is presented, in which stories related to the theory of evolution and colonialism are intertwined, seeking to offer a complex view of the relationship between white humans, non-white humans and non-human animals. It is concluded that the teaching of science allied to the sensitive perception provided by art can contribute to the constitution of a plural world in which respect for otherness and communication between the fields of knowledge occur in a more integral and collaborative way, without ceasing to the complexities of each area.
id UFRGS-9_ccb804ec557e3d4606782740d3a3211d
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/123782
network_acronym_str UFRGS-9
network_name_str Educação & Realidade
repository_id_str
spelling Lessons from Evolution: a transdisciplinary approach from artLições da Evolução: uma abordagem transdisciplinar a partir da arteEvolutionArtNatural SciencesEducationPost-humanismEvoluçãoArteCiências NaturaisEducaçãoPós-humanismoThe paper discusses the transdisciplinarity between the fields of knowledge and the contribution of visual arts to teaching natural sciences. The author’s own video artwork Evolutions in 3 Lessons is presented, in which stories related to the theory of evolution and colonialism are intertwined, seeking to offer a complex view of the relationship between white humans, non-white humans and non-human animals. It is concluded that the teaching of science allied to the sensitive perception provided by art can contribute to the constitution of a plural world in which respect for otherness and communication between the fields of knowledge occur in a more integral and collaborative way, without ceasing to the complexities of each area.O artigo discute a transdisciplinaridade entre os campos do saber e a contribuição das artes visuais para o ensino das ciências naturais. É apresentado o trabalho artístico em vídeo Evoluções em 3 Lições, do próprio autor, no qual se entrelaçam histórias relacionadas à teoria da evolução e ao colonialismo, buscando oferecer uma visão complexa da relação entre humanos brancos, humanos não-brancos e animais não-humanos. Conclui-se que o ensino das ciências aliado à percepção sensível proporcionada pela arte pode contribuir para a constituição de um mundo plural em que o respeito à alteridade e a comunicação entre os campos do saber ocorra de forma mais íntegra e colaborativa, sem deixar de lado as complexidades de cada área.FACED - UFRGS2023-11-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/12378210.1590/2175-6236123782vs01Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 48 (2023)Educação & Realidade; v. 48 (2023)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporenghttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/123782/90328https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/123782/90329Copyright (c) 2023 Educação & Realidadehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFortes, Hugo2023-11-06T22:21:11Zoai:seer.ufrgs.br:article/123782Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2023-11-06T22:21:11Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Lessons from Evolution: a transdisciplinary approach from art
Lições da Evolução: uma abordagem transdisciplinar a partir da arte
title Lessons from Evolution: a transdisciplinary approach from art
spellingShingle Lessons from Evolution: a transdisciplinary approach from art
Fortes, Hugo
Evolution
Art
Natural Sciences
Education
Post-humanism
Evolução
Arte
Ciências Naturais
Educação
Pós-humanismo
title_short Lessons from Evolution: a transdisciplinary approach from art
title_full Lessons from Evolution: a transdisciplinary approach from art
title_fullStr Lessons from Evolution: a transdisciplinary approach from art
title_full_unstemmed Lessons from Evolution: a transdisciplinary approach from art
title_sort Lessons from Evolution: a transdisciplinary approach from art
author Fortes, Hugo
author_facet Fortes, Hugo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fortes, Hugo
dc.subject.por.fl_str_mv Evolution
Art
Natural Sciences
Education
Post-humanism
Evolução
Arte
Ciências Naturais
Educação
Pós-humanismo
topic Evolution
Art
Natural Sciences
Education
Post-humanism
Evolução
Arte
Ciências Naturais
Educação
Pós-humanismo
description The paper discusses the transdisciplinarity between the fields of knowledge and the contribution of visual arts to teaching natural sciences. The author’s own video artwork Evolutions in 3 Lessons is presented, in which stories related to the theory of evolution and colonialism are intertwined, seeking to offer a complex view of the relationship between white humans, non-white humans and non-human animals. It is concluded that the teaching of science allied to the sensitive perception provided by art can contribute to the constitution of a plural world in which respect for otherness and communication between the fields of knowledge occur in a more integral and collaborative way, without ceasing to the complexities of each area.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/123782
10.1590/2175-6236123782vs01
url https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/123782
identifier_str_mv 10.1590/2175-6236123782vs01
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/123782/90328
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/123782/90329
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Educação & Realidade
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Educação & Realidade
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 48 (2023)
Educação & Realidade; v. 48 (2023)
2175-6236
0100-3143
reponame:Educação & Realidade
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Educação & Realidade
collection Educação & Realidade
repository.name.fl_str_mv Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||educreal@ufrgs.br
_version_ 1789438616090443776