Adolescence: cultural monstrousness?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Soares, Rosângela
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/46854
Resumo: This article deals with pedagogyof monsters, brought up mainly in Jefrey Cohen's theses, in order to analyze adolescence.By doing this" it discusses narratives on the subject of "being adolescent" originated indisciplinary fields such as psychology and biology. The main goal of this paper is topresent the adolescent process as a cultural construction, as opposed to the naturalizationof adolescence. In such manner, it discusses the production of social and cultural identities,highlighting, in this production, the categories of gender and sexuality.
id UFRGS-9_ed13604595f63934bf829ab1ff22e0d9
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/46854
network_acronym_str UFRGS-9
network_name_str Educação & Realidade
repository_id_str
spelling Adolescence: cultural monstrousness?Adolescência: monstruosidade cultural?Adolescência. Pedagogia dos Monstros. Gênero e Sexualidade.Adolescence. Pedagogy of the Monsters. Gender and Sexuality.This article deals with pedagogyof monsters, brought up mainly in Jefrey Cohen's theses, in order to analyze adolescence.By doing this" it discusses narratives on the subject of "being adolescent" originated indisciplinary fields such as psychology and biology. The main goal of this paper is topresent the adolescent process as a cultural construction, as opposed to the naturalizationof adolescence. In such manner, it discusses the production of social and cultural identities,highlighting, in this production, the categories of gender and sexuality.Este artigo se estrutura sobre a pedagogia dos monstros, principalmente abordada pelas teses de Jefrey Cohen, para analisar a adolescência. Desse modo, discute narrativas sobre o ser adolescente oriundasde campos disciplinares como a psicologia e a biologia. O objetivo central do textoé demonstrar o processo adolescente como uma construção cultural, em contraposiçãoà naturalização da adolescência. Nesse sentido, problematiza a produção de identidadessociais e culturais, enfatizando, nessa produção, as categorias de gênero e sexualidade.FACED - UFRGS2014-09-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/46854Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 25 No. 2 (2000)Educação & Realidade; v. 25 n. 2 (2000)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/46854/29143Soares, Rosângelainfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-01-20T15:28:48Zoai:seer.ufrgs.br:article/46854Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2015-01-20T15:28:48Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Adolescence: cultural monstrousness?
Adolescência: monstruosidade cultural?
title Adolescence: cultural monstrousness?
spellingShingle Adolescence: cultural monstrousness?
Soares, Rosângela
Adolescência. Pedagogia dos Monstros. Gênero e Sexualidade.
Adolescence. Pedagogy of the Monsters. Gender and Sexuality.
title_short Adolescence: cultural monstrousness?
title_full Adolescence: cultural monstrousness?
title_fullStr Adolescence: cultural monstrousness?
title_full_unstemmed Adolescence: cultural monstrousness?
title_sort Adolescence: cultural monstrousness?
author Soares, Rosângela
author_facet Soares, Rosângela
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Soares, Rosângela
dc.subject.por.fl_str_mv Adolescência. Pedagogia dos Monstros. Gênero e Sexualidade.
Adolescence. Pedagogy of the Monsters. Gender and Sexuality.
topic Adolescência. Pedagogia dos Monstros. Gênero e Sexualidade.
Adolescence. Pedagogy of the Monsters. Gender and Sexuality.
description This article deals with pedagogyof monsters, brought up mainly in Jefrey Cohen's theses, in order to analyze adolescence.By doing this" it discusses narratives on the subject of "being adolescent" originated indisciplinary fields such as psychology and biology. The main goal of this paper is topresent the adolescent process as a cultural construction, as opposed to the naturalizationof adolescence. In such manner, it discusses the production of social and cultural identities,highlighting, in this production, the categories of gender and sexuality.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-09-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/46854
url https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/46854
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/46854/29143
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 25 No. 2 (2000)
Educação & Realidade; v. 25 n. 2 (2000)
2175-6236
0100-3143
reponame:Educação & Realidade
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Educação & Realidade
collection Educação & Realidade
repository.name.fl_str_mv Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||educreal@ufrgs.br
_version_ 1789438613432303616