Permanência na educação em tempos de Pandemia: reflexões a partir da licenciatura em Letras do IFF

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Felippe, Jonis Manhães Sales
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/14002
Resumo: This work analyzed the results of a quantitative research carried out with students of an undergraduation course, in a federal public institution, about their conditions of permanence in higher education during the health and social crisis experienced in Brazil in 2020. The data produced were organized in graphs and tables and discussed in the light of recent laws and regulations in the country, of the theoretical discussion on social and educational inequalities and the national profile of students in the same training area produced by INEP, in addition to data on the profile of the course before the pandemic. The conclusions point to a process of degradation of the material reproduction conditions of students and their families, which weakens the very idea of permanence and points to the risk of deepening educational inequalities in a situation of regular classes by digital means, under possibility opened by MEC.
id UFS-3_bb3dfda718d79ef58695825aa7f6de50
oai_identifier_str oai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/14002
network_acronym_str UFS-3
network_name_str Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Permanência na educação em tempos de Pandemia: reflexões a partir da licenciatura em Letras do IFFPermanence in education; Higher education; Undergraduate.Permanencia en educación; Educación superior; Licenciatura.Permanência na educação; ensino superior; licenciatura.This work analyzed the results of a quantitative research carried out with students of an undergraduation course, in a federal public institution, about their conditions of permanence in higher education during the health and social crisis experienced in Brazil in 2020. The data produced were organized in graphs and tables and discussed in the light of recent laws and regulations in the country, of the theoretical discussion on social and educational inequalities and the national profile of students in the same training area produced by INEP, in addition to data on the profile of the course before the pandemic. The conclusions point to a process of degradation of the material reproduction conditions of students and their families, which weakens the very idea of permanence and points to the risk of deepening educational inequalities in a situation of regular classes by digital means, under possibility opened by MEC.El presente trabajo analizó los resultados de una investigación cuantitativa llevada con estudiantes de un curso de licenciatura, en una institución pública federal, sobre sus condiciones de permanencia en la educación superior durante la crisis de salud y social experimentada en Brasil en 2020. Los datos producidos fueron organizados en gráficos y tablas y discutidos a la luz de las recientes leyes y reglamentos en el país, del debate teórico sobre las desigualdades sociales y educativas y del perfil nacional de los estudiantes de la misma área de capacitación producida por el INEP, además de los datos sobre el perfil del propio curso antes de la pandemia. Las conclusiones indican un proceso de degradación de las condiciones de reproducción material de los estudiantes y de sus familias, lo que debilita la idea de permanencia y señala el riesgo de profundizar las desigualdades educativas en una situación de clases regulares por medios digitales, como fue permitido por el MEC.O presente trabalho analisou os resultados de uma pesquisa quantitativa realizada com estudantes de um curso de licenciatura, em uma instituição pública federal, acerca das suas condições de permanência na educação superior durante a crise sanitária e social vivida no Brasil no ano de 2020. Os dados produzidos foram organizados em gráficos e tabelas e discutidos à luz das legislações e regulamentações recentes no país, do debate teórico sobre desigualdades sociais e educacionais e do perfil nacional dos estudantes da mesma área de  formação produzido pelo INEP, além de dados sobre o perfil do próprio curso antes da pandemia. As conclusões apontam para um processo de degradação das condições de reprodução material dos estudantes e de suas famílias, o que fragiliza a própria ideia de permanência e aponta para o risco de aprofundamento das desigualdades educacionais em uma situação de aulas regulares por meios digitais, conforme possibilidade aberta pelo MEC.Revista Tempos e Espaços em Educação2020-11-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/1400210.20952/revtee.v13i32.14002Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 13 Núm. 32 (2020): Publicação Contínua; 1-18Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 13 No 32 (2020): Publicação Contínua; 1-18Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 13 n. 32 (2020): Publicação Contínua; 1-18Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 13 No. 32 (2020): Publicação Contínua; 1-182358-1425reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/14002/11055Copyright (c) 2020 Revista Tempos e Espaços em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFelippe, Jonis Manhães Sales2022-02-13T19:01:58Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/14002Revistahttp://www.seer.ufs.br/index.php/revtee/indexPUBhttps://seer.ufs.br/index.php/revtee/oairevtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com2358-14251983-6597opendoar:2022-02-13T19:01:58Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false
dc.title.none.fl_str_mv Permanência na educação em tempos de Pandemia: reflexões a partir da licenciatura em Letras do IFF
title Permanência na educação em tempos de Pandemia: reflexões a partir da licenciatura em Letras do IFF
spellingShingle Permanência na educação em tempos de Pandemia: reflexões a partir da licenciatura em Letras do IFF
Felippe, Jonis Manhães Sales
Permanence in education; Higher education; Undergraduate.
Permanencia en educación; Educación superior; Licenciatura.
Permanência na educação; ensino superior; licenciatura.
title_short Permanência na educação em tempos de Pandemia: reflexões a partir da licenciatura em Letras do IFF
title_full Permanência na educação em tempos de Pandemia: reflexões a partir da licenciatura em Letras do IFF
title_fullStr Permanência na educação em tempos de Pandemia: reflexões a partir da licenciatura em Letras do IFF
title_full_unstemmed Permanência na educação em tempos de Pandemia: reflexões a partir da licenciatura em Letras do IFF
title_sort Permanência na educação em tempos de Pandemia: reflexões a partir da licenciatura em Letras do IFF
author Felippe, Jonis Manhães Sales
author_facet Felippe, Jonis Manhães Sales
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Felippe, Jonis Manhães Sales
dc.subject.por.fl_str_mv Permanence in education; Higher education; Undergraduate.
Permanencia en educación; Educación superior; Licenciatura.
Permanência na educação; ensino superior; licenciatura.
topic Permanence in education; Higher education; Undergraduate.
Permanencia en educación; Educación superior; Licenciatura.
Permanência na educação; ensino superior; licenciatura.
description This work analyzed the results of a quantitative research carried out with students of an undergraduation course, in a federal public institution, about their conditions of permanence in higher education during the health and social crisis experienced in Brazil in 2020. The data produced were organized in graphs and tables and discussed in the light of recent laws and regulations in the country, of the theoretical discussion on social and educational inequalities and the national profile of students in the same training area produced by INEP, in addition to data on the profile of the course before the pandemic. The conclusions point to a process of degradation of the material reproduction conditions of students and their families, which weakens the very idea of permanence and points to the risk of deepening educational inequalities in a situation of regular classes by digital means, under possibility opened by MEC.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/14002
10.20952/revtee.v13i32.14002
url https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/14002
identifier_str_mv 10.20952/revtee.v13i32.14002
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/14002/11055
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Tempos e Espaços em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Tempos e Espaços em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação
publisher.none.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação
dc.source.none.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 13 Núm. 32 (2020): Publicação Contínua; 1-18
Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 13 No 32 (2020): Publicação Contínua; 1-18
Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 13 n. 32 (2020): Publicação Contínua; 1-18
Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 13 No. 32 (2020): Publicação Contínua; 1-18
2358-1425
reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron:UFS
instname_str Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron_str UFS
institution UFS
reponame_str Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
collection Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS)
repository.mail.fl_str_mv revtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com
_version_ 1789435226224590848