Building rural masculinities in The Devil to Pay in the Backlands

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: dos Santos, Manoel Antônio
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Villela de Souza Lima Santos, André, Santos Araujo, Jeferson, Abadio de Oliveira, Wanderlei
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Estudos Feministas
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/79660
Resumo: This theoretical-reflective study aims to investigate the construction of versions of masculinities from a reading of the novel Grande sertão: veredas, by Guimarães Rosa. For that, we resort to the concepts of hegemonic masculinity, proposed by Connell, and performativity, elaborated by Butler. The research covers three ordering axes: 1) a brief exposition on the approaches to masculinities, rescuing their genesis in the feminist theories that inaugurated the gender studies; 2) the processes of genderfication in the perspective of the construction of rural masculinity; 3) presentation of a reading of the relationship between Riobaldo and Diadorim. We emphasize that gender does not subsume a substance, although it reproduces substantial effects, perceived in different versions of hegemonic masculinity performed by the gang of jagunços personified in the Rosian epic.
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spelling Building rural masculinities in The Devil to Pay in the Backlands Construcción de masculinidades rurales en Gran Sertón: Veredas Construção das masculinidades rurais em Grande sertão: veredasmasculinidadesgêneroliteraturahomossexualidademasculinidadesgéneroliteraturahomosexualidadThis theoretical-reflective study aims to investigate the construction of versions of masculinities from a reading of the novel Grande sertão: veredas, by Guimarães Rosa. For that, we resort to the concepts of hegemonic masculinity, proposed by Connell, and performativity, elaborated by Butler. The research covers three ordering axes: 1) a brief exposition on the approaches to masculinities, rescuing their genesis in the feminist theories that inaugurated the gender studies; 2) the processes of genderfication in the perspective of the construction of rural masculinity; 3) presentation of a reading of the relationship between Riobaldo and Diadorim. We emphasize that gender does not subsume a substance, although it reproduces substantial effects, perceived in different versions of hegemonic masculinity performed by the gang of jagunços personified in the Rosian epic.Este estudio teórico-reflexivo tiene como objetivo investigar la construcción de versiones de masculinidades rurales a partir de la lectura de la novela Grande sertão: veredas, de Guimarães Rosa. Para ello, recurrimos a los conceptos de masculinidad hegemónica, propuestos por Connell, y de performatividad, elaborados por Butler. La investigación sigue tres ejes de ordenamiento: 1) una breve exposición sobre los abordajes en las masculinidades, rescatando su génesis en las teorías feministas que inauguraron los estudios de género; 2) procesos de generación en la perspectiva de la construcción de la masculinidad rural; 3) presentación de una lectura de la relación entre Riobaldo y Diadorim. Destacamos que el género no subsume una sustancia, aunque reproduce efectos sustanciales, percibidos en diferentes versiones de la masculinidad hegemónica realizada por la banda de jagunços personificada en la épica rosiana.Neste estudo teórico-reflexivo, nos propomos a investigar a construção de versões demasculinidades rurais a partir de uma leitura do romance Grande sertão: veredas, de Guimarães Rosa. Para tanto, recorremos aos conceitos de masculinidade hegemônica, propostos por Connell, e performatividade, elaborado por Butler. A pesquisa percorre três eixos ordenadores: 1) uma breve exposição sobre as abordagens em masculinidades, resgatando sua gênese nas teorias feministas que inauguraram os estudos de gênero; 2) os processos de generificação na perspectiva da construção da masculinidade rural; 3) uma leitura da relação entre Riobaldo e Diadorim. Destacamos que gênero não se subsome a uma substância, embora reproduza efeitos substanciais, percebidos em distintas versões da masculinidade hegemônica performadas pelo bando de jagunços personificados na epopeia rosiana.Universidade Federal de Santa Catarina2023-07-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/7966010.1590/1806-9584-2023v31n179660Revista Estudos Feministas; Vol. 31 No. 1 (2023)Revista Estudos Feministas; Vol. 31 Núm. 1 (2023)Revista Estudos Feministas; v. 31 n. 1 (2023)1806-95840104-026Xreponame:Revista Estudos Feministasinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/79660/53480Copyright (c) 2023 Revista Estudos Feministashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessdos Santos, Manoel AntônioVillela de Souza Lima Santos, AndréSantos Araujo, JefersonAbadio de Oliveira, Wanderlei2023-07-12T21:40:51Zoai:periodicos.ufsc.br:article/79660Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/oai||ref@cfh.ufsc.br1806-95840104-026Xopendoar:2023-07-12T21:40:51Revista Estudos Feministas - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
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