Critical Genre Analysis: an analysis of a proficiency test in english as a foreign language

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marcuzzo, Patrícia
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Petry Radünz, Amanda
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Fórum Linguístico
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2019v16n2p3642
Resumo: The objective of this paper is to report on a Critical Genre Analysis (CGA) of the Teste de Suficiência em Leitura em Língua Estrangeira (TESLLE). The textual analysis included six editions of the English language TESLLE offered between 2014 and 2016, in addition to official documents. The questions were initially classified according to kind and focus, and then according to the language elements that they operate. The contextual analysis allowed the interpretation of the data. Results indicate that the test presents three kinds and 12 foci of questions. In addition, the questions operate four levels of language. The analysis showed that the test really assesses the reading ability because it operates mainly the level of Semantics and Pragmatics, and that the language view that underlies the test is "language as genre", considering that the relation between text and context is explored.
id UFSC-24_19349aa751a1088d16568f2a2891a4de
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/58398
network_acronym_str UFSC-24
network_name_str Fórum Linguístico
repository_id_str
spelling Critical Genre Analysis: an analysis of a proficiency test in english as a foreign languageAnálisis Crítico de Género: un análisis de un examen de proficiencia en inglés como lengua extranjeraAnálise Crítica de Gênero: uma análise de um teste de proficiência em inglês como língua estrangeiraThe objective of this paper is to report on a Critical Genre Analysis (CGA) of the Teste de Suficiência em Leitura em Língua Estrangeira (TESLLE). The textual analysis included six editions of the English language TESLLE offered between 2014 and 2016, in addition to official documents. The questions were initially classified according to kind and focus, and then according to the language elements that they operate. The contextual analysis allowed the interpretation of the data. Results indicate that the test presents three kinds and 12 foci of questions. In addition, the questions operate four levels of language. The analysis showed that the test really assesses the reading ability because it operates mainly the level of Semantics and Pragmatics, and that the language view that underlies the test is "language as genre", considering that the relation between text and context is explored.El objetivo de este trabajo es reportar un Análisis Crítico de Género (ACG) del Teste de Suficiência em Leitura em Língua Estrangeira (TESLLE). El análisis textual incluyó seis ediciones del TESLLE de lengua inglesa ofrecidas entre 2014 y 2016, además de documentos oficiales. Las cuestiones fueron clasificadas con relación al tipo y al enfoque; y así entonces, con relación a los elementos del lenguaje que accionan. El análisis contextual fue realizado con el fin de interpretar los datos obtenidos. Los resultados apuntan que las cuestiones del examen son de tres tipos y presentan 12 enfoques. Además, las cuestiones accionan cuatro niveles del lenguaje. El análisis demostró que el examen realmente prueba la habilidad de lectura, por accionar principalmente el nivel de la Semántica y de la Pragmática, y que la visión del lenguaje que subyace el examen es de “lenguaje como género”, una vez que la relación entre texto y contexto es bien explorada.O objetivo deste trabalho é reportar uma Análise Crítica de Gênero (ACG) do Teste de Suficiência em Leitura em Língua Estrangeira (TESLLE). A análise textual incluiu seis edições do TESLLE de língua inglesa ofertadas entre 2014 e 2016, além de documentos oficiais. As questões foram classificadas em relação ao tipo e ao enfoque; e então em relação aos elementos da linguagem que acionam. A análise contextual foi realizada a fim de interpretar os dados obtidos. Os resultados apontam que as questões do teste são de três tipos e apresentam 12 enfoques. Além disso, as questões acionam quatro níveis da linguagem. A análise demonstrou que o teste realmente testa a habilidade da leitura, por acionar principalmente o nível da Semântica e da Pragmática, e que a visão de linguagem que subjaz o teste é de “linguagem como gênero”, uma vez que a relação entre texto e contexto é explorada.Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2019-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2019v16n2p364210.5007/1984-8412.2019v16n2p3642Fórum Linguístico; Vol. 16 No. 2 (2019); 3642-3654Fórum Linguístico; Vol. 16 Núm. 2 (2019); 3642-3654Fórum Linguístico; v. 16 n. 2 (2019); 3642-36541984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2019v16n2p3642/40595Copyright (c) 2019 Fórum Linguísticoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMarcuzzo, PatríciaPetry Radünz, Amanda2019-08-01T18:04:32Zoai:periodicos.ufsc.br:article/58398Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-01-12T16:40:34.089597Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Critical Genre Analysis: an analysis of a proficiency test in english as a foreign language
Análisis Crítico de Género: un análisis de un examen de proficiencia en inglés como lengua extranjera
Análise Crítica de Gênero: uma análise de um teste de proficiência em inglês como língua estrangeira
title Critical Genre Analysis: an analysis of a proficiency test in english as a foreign language
spellingShingle Critical Genre Analysis: an analysis of a proficiency test in english as a foreign language
Marcuzzo, Patrícia
title_short Critical Genre Analysis: an analysis of a proficiency test in english as a foreign language
title_full Critical Genre Analysis: an analysis of a proficiency test in english as a foreign language
title_fullStr Critical Genre Analysis: an analysis of a proficiency test in english as a foreign language
title_full_unstemmed Critical Genre Analysis: an analysis of a proficiency test in english as a foreign language
title_sort Critical Genre Analysis: an analysis of a proficiency test in english as a foreign language
author Marcuzzo, Patrícia
author_facet Marcuzzo, Patrícia
Petry Radünz, Amanda
author_role author
author2 Petry Radünz, Amanda
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Marcuzzo, Patrícia
Petry Radünz, Amanda
description The objective of this paper is to report on a Critical Genre Analysis (CGA) of the Teste de Suficiência em Leitura em Língua Estrangeira (TESLLE). The textual analysis included six editions of the English language TESLLE offered between 2014 and 2016, in addition to official documents. The questions were initially classified according to kind and focus, and then according to the language elements that they operate. The contextual analysis allowed the interpretation of the data. Results indicate that the test presents three kinds and 12 foci of questions. In addition, the questions operate four levels of language. The analysis showed that the test really assesses the reading ability because it operates mainly the level of Semantics and Pragmatics, and that the language view that underlies the test is "language as genre", considering that the relation between text and context is explored.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-08-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2019v16n2p3642
10.5007/1984-8412.2019v16n2p3642
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2019v16n2p3642
identifier_str_mv 10.5007/1984-8412.2019v16n2p3642
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2019v16n2p3642/40595
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Fórum Linguístico
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Fórum Linguístico
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Fórum Linguístico; Vol. 16 No. 2 (2019); 3642-3654
Fórum Linguístico; Vol. 16 Núm. 2 (2019); 3642-3654
Fórum Linguístico; v. 16 n. 2 (2019); 3642-3654
1984-8412
1415-8698
reponame:Fórum Linguístico
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Fórum Linguístico
collection Fórum Linguístico
repository.name.fl_str_mv Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br
_version_ 1797051419989114880