Comportamento de compra de consumidores adultos e ambiente alimentar domiciliar: uma abordagem quanti-qualitativa

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Main Author: Prado, Tânia Regina
Publication Date: 2018
Format: Master thesis
Language: por
Source: Repositório Institucional da UFSC
Download full: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/198595
Summary: Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Ciências da Saúde, Programa de Pós-Graduação em Nutrição, Florianópolis, 2018.
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Utilizou-se métodos mistos (entrevista, questionário e inventário de alimentos). As transcrições das entrevistas foram submetidas à análise temática e os alimentos identificados no inventário foram classificados segundo o grau de processamento e analisados quanto a disponibilidade (alimentos presentes no domicílio) e acessibilidade (alimentos armazenados em locais visíveis) do ambiente alimentar domiciliar. As mulheres totalizaram 90 % da amostra (n = 10) e a idade variou entre 28 e 56 anos. Para todos os participantes o supermercado foi o principal local de compras de alimentos, e a maioria relatou realizar a maior compra numa frequência mensal. O preço foi o fator mais citado com relação à escolha do local de compras e seleção de produtos, mais que distância e recursos físicos do estabelecimento. Os aspectos mais valorizados no planejamento das compras foram a organização do tempo, o controle dos gastos e a definição prévia dos produtos a serem comprados (lista de compras) com exceção das frutas e hortaliças, cuja escolha era definida somente no local. A disponibilidade domiciliar média de alimentos in natura e minimamente processados (37 %) foi similar à de ultraprocessados (39 %), mas a acessibilidade foi duas vezes maior (49 % e 24 %, respectivamente). Os resultados apontam para a importância de ações focadas no planejamento e execução da compra de alimentos in natura e minimamente processados de forma a promover sua maior disponibilidade domiciliar e consumo, aproximando as refeições realizadas em casa do preconizado pelo Guia Alimentar para a População Brasileira.Abstract : The food shopping behavior determines the nutritional quality of the food available in the household, which directly influences the eating behavior of the whole family. The study of the food shopping behavior and of the home food environment can contribute to the understanding of the factors involved in the quality of the meals consumed at home and to the development of nutritional interventions on the family context. This study characterized and compared the food shopping behavior and the home food environment of 11 adults responsible for family food purchases in homes with children/adolescents. A mixed method approach was used (interview, questionnaire and food inventory). Interview s transcripts were submitted to thematic analysis and the foods identified in the inventory were classified according to degree of processing and analyzed for availability (present in the household) and accessibility (stored in visible places in the household). The sample was composed of individuals aged 28 56, mostly women (n = 10). For all participants the supermarket was the main place to shop for food, mainly with a monthly frequency. The main factor for store choice and food selection was price, seconded by distance and physical resources. The most valued aspects in purchase planning were the organization of the time, control of expenses, and previous definition of the products to be bought (food shopping list) with exception of the fruits and vegetables, which were defined only during shopping. The average home food availability of in natura and minimally processed foods (37 %) was similar to ultraprocessed foods (39 %), but accessibility was two times higher (49 % and 24 %, respectively). The results point to the importance of interventions focused on the planning and execution of the purchase of fresh and minimally processed foods in order to promote their availability at home and consequent consumption, in order to make home-made meals more similar to what is recommended by the Dietary Guidelines for the Brazilian Population.150 p.| il.porNutriçãoComportamento do consumidorProcessamento de alimentosComportamento de compra de consumidores adultos e ambiente alimentar domiciliar: uma abordagem quanti-qualitativainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisreponame:Repositório Institucional da UFSCinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCinfo:eu-repo/semantics/openAccessORIGINALPNTR0236-D.pdfPNTR0236-D.pdfapplication/pdf1583449https://repositorio.ufsc.br/bitstream/123456789/198595/-1/PNTR0236-D.pdf9c4a5e1a46707eb586de19a52a9adc91MD5-1123456789/1985952019-07-25 08:53:07.178oai:repositorio.ufsc.br:123456789/198595Repositório de PublicaçõesPUBhttp://150.162.242.35/oai/requestopendoar:23732019-07-25T11:53:07Repositório Institucional da UFSC - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
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