The teaching work in the post graduation program: pleasure and suffering

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souto, Bruna Lecintia Carpes
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Beck, Carmem Lúcia Colomé, Trindade, Liliane Ribeiro, Silva, Rosângela Marion da, Backes, Dirce Stein, Bastos, Rodrigo Almeida
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/22871
Resumo: Aim: to describe the feelings of pleasure and suffering during the postgraduate teaching work from the perspective of the teachers. Method: exploratory descriptive, qualitative study, whose data were collected through a semistructured interview, with six professors of postgraduate programs at the master's degree level of a Federal University. Content analysis was chosen for data analysis. Results: the results showed that the construction of the teaching identity, the visibility and recognition are important factors for the exercise of the profession and that pleasure at work is possible when one does what one likes. Suffering is expressed from everyday elements such as work overload, bureaucracy and frustration, although it is not recognized by the research participants. Final considerations: the dynamic of the feelings of pleasure and suffering indicates that the feelings of pleasure stood out in relation to those of suffering, which suggests signs of denial of the latter. 
id UFSM-12_78fbb908923a2ee75eee3ba4f3170b94
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/22871
network_acronym_str UFSM-12
network_name_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository_id_str
spelling The teaching work in the post graduation program: pleasure and sufferingEl trabajo docente en el posgrado: placer y sufrimientoO trabalho docente em pós-graduação: prazer e sofrimentoOccupational healthFacultyJob satisfactionEducationHigherSalud laboralDocentesSatisfacciónenel TrabajoEducación SuperiorSaúde do trabalhadorDocentesSatisfação no empregoEducação superiorAim: to describe the feelings of pleasure and suffering during the postgraduate teaching work from the perspective of the teachers. Method: exploratory descriptive, qualitative study, whose data were collected through a semistructured interview, with six professors of postgraduate programs at the master's degree level of a Federal University. Content analysis was chosen for data analysis. Results: the results showed that the construction of the teaching identity, the visibility and recognition are important factors for the exercise of the profession and that pleasure at work is possible when one does what one likes. Suffering is expressed from everyday elements such as work overload, bureaucracy and frustration, although it is not recognized by the research participants. Final considerations: the dynamic of the feelings of pleasure and suffering indicates that the feelings of pleasure stood out in relation to those of suffering, which suggests signs of denial of the latter. Objetivo: Describir las sensaciones de placer y sufrimiento en la enseñanza de posgrado desde la perspectiva de los profesores. Método: estudio exploratorio, descriptivo, cualitativo, cuyos datos fueron recolectados por medio de entrevistas semiestructuradas con seis profesores de programas de posgrado en nivel de maestría de una Universidad Federal, para el análisis de datos se optó por el análisis de contenido. Resultados: Los resultados evidenciaron que la construcción de la identidad docente y la visibilidad y el reconocimiento son factores importantes en la profesión y que placer en el trabajo es posible cuando se hace lo que se gusta. El sufrimiento está expreso en elementos del cotidiano como la sobrecarga, la burocracia y la frustración, aunque no sea reconocido por los participantes de la investigación. Consideraciones finales: la dinámica de los sentimientos de placer y sufrimiento indica que la sensación de placer se destaca con relacación al sufrimiento, lo que sugiere la misma negación de la evidencia.Objetivo: descrever os sentimentos de prazer e sofrimento no trabalho docente em pós-graduação na perspectiva dos docentes. Método: estudo exploratório-descritivo, qualitativo, cujos dados foram coletados por meio de entrevista semiestruturada, com seis docentes de programas de pós-graduação em nível de mestrado de uma Universidade Federal, para a análise de dados optou-se pela análise de conteúdo. Resultados: os resultados evidenciaram que a construção da identidade docente e a visibilidade e reconhecimento são importantes fatores na profissão e que o prazer no trabalho é possível quando se faz o que se gosta. O sofrimento está expresso em elementos cotidianos como sobrecarga, burocracia e frustração, embora não seja reconhecido pelos participantes da pesquisa. Considerações finais: a dinâmica dos sentimentos de prazer e sofrimento aponta que os sentimentos de prazer se sobressaíram em relação aos de sofrimento, o que sugere indícios de negação do mesmo.Universidade Federal de Santa Maria2017-05-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/2287110.5902/2179769222871Revista de Enfermagem da UFSM; v. 7 n. 1 (2017); 29 - 392179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/22871/pdfCopyright (c) 2017 Revista de Enfermagem da UFSMinfo:eu-repo/semantics/openAccessSouto, Bruna Lecintia CarpesBeck, Carmem Lúcia ColoméTrindade, Liliane RibeiroSilva, Rosângela Marion daBackes, Dirce SteinBastos, Rodrigo Almeida2021-04-20T13:09:54Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/22871Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-20T13:09:54Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv The teaching work in the post graduation program: pleasure and suffering
El trabajo docente en el posgrado: placer y sufrimiento
O trabalho docente em pós-graduação: prazer e sofrimento
title The teaching work in the post graduation program: pleasure and suffering
spellingShingle The teaching work in the post graduation program: pleasure and suffering
Souto, Bruna Lecintia Carpes
Occupational health
Faculty
Job satisfaction
Education
Higher
Salud laboral
Docentes
Satisfacciónenel Trabajo
Educación Superior
Saúde do trabalhador
Docentes
Satisfação no emprego
Educação superior
title_short The teaching work in the post graduation program: pleasure and suffering
title_full The teaching work in the post graduation program: pleasure and suffering
title_fullStr The teaching work in the post graduation program: pleasure and suffering
title_full_unstemmed The teaching work in the post graduation program: pleasure and suffering
title_sort The teaching work in the post graduation program: pleasure and suffering
author Souto, Bruna Lecintia Carpes
author_facet Souto, Bruna Lecintia Carpes
Beck, Carmem Lúcia Colomé
Trindade, Liliane Ribeiro
Silva, Rosângela Marion da
Backes, Dirce Stein
Bastos, Rodrigo Almeida
author_role author
author2 Beck, Carmem Lúcia Colomé
Trindade, Liliane Ribeiro
Silva, Rosângela Marion da
Backes, Dirce Stein
Bastos, Rodrigo Almeida
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souto, Bruna Lecintia Carpes
Beck, Carmem Lúcia Colomé
Trindade, Liliane Ribeiro
Silva, Rosângela Marion da
Backes, Dirce Stein
Bastos, Rodrigo Almeida
dc.subject.por.fl_str_mv Occupational health
Faculty
Job satisfaction
Education
Higher
Salud laboral
Docentes
Satisfacciónenel Trabajo
Educación Superior
Saúde do trabalhador
Docentes
Satisfação no emprego
Educação superior
topic Occupational health
Faculty
Job satisfaction
Education
Higher
Salud laboral
Docentes
Satisfacciónenel Trabajo
Educación Superior
Saúde do trabalhador
Docentes
Satisfação no emprego
Educação superior
description Aim: to describe the feelings of pleasure and suffering during the postgraduate teaching work from the perspective of the teachers. Method: exploratory descriptive, qualitative study, whose data were collected through a semistructured interview, with six professors of postgraduate programs at the master's degree level of a Federal University. Content analysis was chosen for data analysis. Results: the results showed that the construction of the teaching identity, the visibility and recognition are important factors for the exercise of the profession and that pleasure at work is possible when one does what one likes. Suffering is expressed from everyday elements such as work overload, bureaucracy and frustration, although it is not recognized by the research participants. Final considerations: the dynamic of the feelings of pleasure and suffering indicates that the feelings of pleasure stood out in relation to those of suffering, which suggests signs of denial of the latter. 
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-05-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/22871
10.5902/2179769222871
url http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/22871
identifier_str_mv 10.5902/2179769222871
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/22871/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista de Enfermagem da UFSM
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista de Enfermagem da UFSM
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Enfermagem da UFSM; v. 7 n. 1 (2017); 29 - 39
2179-7692
reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
collection Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository.name.fl_str_mv Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv centraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com
_version_ 1799944043439849472