The teaching work in the post graduation program: pleasure and suffering
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/22871 |
Resumo: | Aim: to describe the feelings of pleasure and suffering during the postgraduate teaching work from the perspective of the teachers. Method: exploratory descriptive, qualitative study, whose data were collected through a semistructured interview, with six professors of postgraduate programs at the master's degree level of a Federal University. Content analysis was chosen for data analysis. Results: the results showed that the construction of the teaching identity, the visibility and recognition are important factors for the exercise of the profession and that pleasure at work is possible when one does what one likes. Suffering is expressed from everyday elements such as work overload, bureaucracy and frustration, although it is not recognized by the research participants. Final considerations: the dynamic of the feelings of pleasure and suffering indicates that the feelings of pleasure stood out in relation to those of suffering, which suggests signs of denial of the latter. |
id |
UFSM-12_78fbb908923a2ee75eee3ba4f3170b94 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/22871 |
network_acronym_str |
UFSM-12 |
network_name_str |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
repository_id_str |
|
spelling |
The teaching work in the post graduation program: pleasure and sufferingEl trabajo docente en el posgrado: placer y sufrimientoO trabalho docente em pós-graduação: prazer e sofrimentoOccupational healthFacultyJob satisfactionEducationHigherSalud laboralDocentesSatisfacciónenel TrabajoEducación SuperiorSaúde do trabalhadorDocentesSatisfação no empregoEducação superiorAim: to describe the feelings of pleasure and suffering during the postgraduate teaching work from the perspective of the teachers. Method: exploratory descriptive, qualitative study, whose data were collected through a semistructured interview, with six professors of postgraduate programs at the master's degree level of a Federal University. Content analysis was chosen for data analysis. Results: the results showed that the construction of the teaching identity, the visibility and recognition are important factors for the exercise of the profession and that pleasure at work is possible when one does what one likes. Suffering is expressed from everyday elements such as work overload, bureaucracy and frustration, although it is not recognized by the research participants. Final considerations: the dynamic of the feelings of pleasure and suffering indicates that the feelings of pleasure stood out in relation to those of suffering, which suggests signs of denial of the latter. Objetivo: Describir las sensaciones de placer y sufrimiento en la enseñanza de posgrado desde la perspectiva de los profesores. Método: estudio exploratorio, descriptivo, cualitativo, cuyos datos fueron recolectados por medio de entrevistas semiestructuradas con seis profesores de programas de posgrado en nivel de maestría de una Universidad Federal, para el análisis de datos se optó por el análisis de contenido. Resultados: Los resultados evidenciaron que la construcción de la identidad docente y la visibilidad y el reconocimiento son factores importantes en la profesión y que placer en el trabajo es posible cuando se hace lo que se gusta. El sufrimiento está expreso en elementos del cotidiano como la sobrecarga, la burocracia y la frustración, aunque no sea reconocido por los participantes de la investigación. Consideraciones finales: la dinámica de los sentimientos de placer y sufrimiento indica que la sensación de placer se destaca con relacación al sufrimiento, lo que sugiere la misma negación de la evidencia.Objetivo: descrever os sentimentos de prazer e sofrimento no trabalho docente em pós-graduação na perspectiva dos docentes. Método: estudo exploratório-descritivo, qualitativo, cujos dados foram coletados por meio de entrevista semiestruturada, com seis docentes de programas de pós-graduação em nível de mestrado de uma Universidade Federal, para a análise de dados optou-se pela análise de conteúdo. Resultados: os resultados evidenciaram que a construção da identidade docente e a visibilidade e reconhecimento são importantes fatores na profissão e que o prazer no trabalho é possível quando se faz o que se gosta. O sofrimento está expresso em elementos cotidianos como sobrecarga, burocracia e frustração, embora não seja reconhecido pelos participantes da pesquisa. Considerações finais: a dinâmica dos sentimentos de prazer e sofrimento aponta que os sentimentos de prazer se sobressaíram em relação aos de sofrimento, o que sugere indícios de negação do mesmo.Universidade Federal de Santa Maria2017-05-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/2287110.5902/2179769222871Revista de Enfermagem da UFSM; v. 7 n. 1 (2017); 29 - 392179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/22871/pdfCopyright (c) 2017 Revista de Enfermagem da UFSMinfo:eu-repo/semantics/openAccessSouto, Bruna Lecintia CarpesBeck, Carmem Lúcia ColoméTrindade, Liliane RibeiroSilva, Rosângela Marion daBackes, Dirce SteinBastos, Rodrigo Almeida2021-04-20T13:09:54Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/22871Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-20T13:09:54Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The teaching work in the post graduation program: pleasure and suffering El trabajo docente en el posgrado: placer y sufrimiento O trabalho docente em pós-graduação: prazer e sofrimento |
title |
The teaching work in the post graduation program: pleasure and suffering |
spellingShingle |
The teaching work in the post graduation program: pleasure and suffering Souto, Bruna Lecintia Carpes Occupational health Faculty Job satisfaction Education Higher Salud laboral Docentes Satisfacciónenel Trabajo Educación Superior Saúde do trabalhador Docentes Satisfação no emprego Educação superior |
title_short |
The teaching work in the post graduation program: pleasure and suffering |
title_full |
The teaching work in the post graduation program: pleasure and suffering |
title_fullStr |
The teaching work in the post graduation program: pleasure and suffering |
title_full_unstemmed |
The teaching work in the post graduation program: pleasure and suffering |
title_sort |
The teaching work in the post graduation program: pleasure and suffering |
author |
Souto, Bruna Lecintia Carpes |
author_facet |
Souto, Bruna Lecintia Carpes Beck, Carmem Lúcia Colomé Trindade, Liliane Ribeiro Silva, Rosângela Marion da Backes, Dirce Stein Bastos, Rodrigo Almeida |
author_role |
author |
author2 |
Beck, Carmem Lúcia Colomé Trindade, Liliane Ribeiro Silva, Rosângela Marion da Backes, Dirce Stein Bastos, Rodrigo Almeida |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souto, Bruna Lecintia Carpes Beck, Carmem Lúcia Colomé Trindade, Liliane Ribeiro Silva, Rosângela Marion da Backes, Dirce Stein Bastos, Rodrigo Almeida |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Occupational health Faculty Job satisfaction Education Higher Salud laboral Docentes Satisfacciónenel Trabajo Educación Superior Saúde do trabalhador Docentes Satisfação no emprego Educação superior |
topic |
Occupational health Faculty Job satisfaction Education Higher Salud laboral Docentes Satisfacciónenel Trabajo Educación Superior Saúde do trabalhador Docentes Satisfação no emprego Educação superior |
description |
Aim: to describe the feelings of pleasure and suffering during the postgraduate teaching work from the perspective of the teachers. Method: exploratory descriptive, qualitative study, whose data were collected through a semistructured interview, with six professors of postgraduate programs at the master's degree level of a Federal University. Content analysis was chosen for data analysis. Results: the results showed that the construction of the teaching identity, the visibility and recognition are important factors for the exercise of the profession and that pleasure at work is possible when one does what one likes. Suffering is expressed from everyday elements such as work overload, bureaucracy and frustration, although it is not recognized by the research participants. Final considerations: the dynamic of the feelings of pleasure and suffering indicates that the feelings of pleasure stood out in relation to those of suffering, which suggests signs of denial of the latter. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-05-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/22871 10.5902/2179769222871 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/22871 |
identifier_str_mv |
10.5902/2179769222871 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/22871/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista de Enfermagem da UFSM info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista de Enfermagem da UFSM |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Enfermagem da UFSM; v. 7 n. 1 (2017); 29 - 39 2179-7692 reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
collection |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
centraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com |
_version_ |
1799944043439849472 |