Cortando a cerca: uma escola do campo frente à multiculturalidade contemporânea

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Valentini, Lydia Maria Assis Brasil
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Rocha, Jefferson Marçal
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Monografias Ambientais
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/6188
Resumo: The Brazilian educational system has had, since the 1988’s Constitution, the purpose of living in ademocratic and plural society. Thus, it has as its main aim to recognize its diversity and culturalrichness, searching for the necessary conditions to avoid all kinds of discrimination. It is in theschool -exercised as a public dominium- that Brazilians first get confronted with the difference. The purpose of this paper is to analyze how the inclusion of the Theme Transversality CulturalPlurality (parts of the National Curricular Parameter) is done. The school observed is located in thecountryside of São Gabriel/RS County and most of its students are the children of the so calledSem Terra (landless people movement, known as MST). The research was based on bibliographicalresearch, observation on pedagogical practice, research, documental analyses and interviews. Theanalyses of the data showed the necessity of an effective approach between public policiesexecution and the reality of the local pedagogical practices. So that the school can be a permanentunifying element which not only recognizes and values the diversity as an inseparable part of thestudent’s identity and its life trajectories, but is also able to overcome discrimination.
id UFSM-3_8678ee91ba201639c6ff78058c8e1fde
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6188
network_acronym_str UFSM-3
network_name_str Revista Monografias Ambientais
repository_id_str
spelling Cortando a cerca: uma escola do campo frente à multiculturalidade contemporâneaCultural PluralityRural SchoolPlural EducationInclusionPluralidade CulturalEscola RuralEducação PluralInclusãoThe Brazilian educational system has had, since the 1988’s Constitution, the purpose of living in ademocratic and plural society. Thus, it has as its main aim to recognize its diversity and culturalrichness, searching for the necessary conditions to avoid all kinds of discrimination. It is in theschool -exercised as a public dominium- that Brazilians first get confronted with the difference. The purpose of this paper is to analyze how the inclusion of the Theme Transversality CulturalPlurality (parts of the National Curricular Parameter) is done. The school observed is located in thecountryside of São Gabriel/RS County and most of its students are the children of the so calledSem Terra (landless people movement, known as MST). The research was based on bibliographicalresearch, observation on pedagogical practice, research, documental analyses and interviews. Theanalyses of the data showed the necessity of an effective approach between public policiesexecution and the reality of the local pedagogical practices. So that the school can be a permanentunifying element which not only recognizes and values the diversity as an inseparable part of thestudent’s identity and its life trajectories, but is also able to overcome discrimination.A escola brasileira, que a partir da Constituição de 1988 se propõe a conviver democraticamente em uma sociedade plural, tem como principal desafio reconhecer sua diversidade e riqueza, proporcionando condições de superação a qualquer tipo de discriminação. Neste sentido é na escola, enquanto espaço público, que todos os brasileiros primeiro se deparam com a diferença. O objetivo deste artigo é analisar como a inclusão do Tema Transversal Pluralidade Cultural, prevista no Parâmetro Curricular Nacional, é tratada. A escola observada localiza-se no interior do município de São Gabriel/RS, tendo como grande parte dos alunos os filhos de agricultores assentados. Para tanto, realizaram-se pesquisa bibliográfica, observações de práticas pedagógicas, pesquisa, análise documental e entrevistas. A análise dos dados demonstra a necessidade de uma maior aproximação entre a execução das políticas públicas e a realidade da prática pedagógica local. Efetivando, assim, a escola como elemento agregador, que não só reconhece e valoriza a diversidade como parte inseparável da identidade e trajetória de seus educandos, mas também é capaz de superar a discriminação.Universidade Federal de Santa Maria2012-08-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/618810.5902/223613086188Monografias Ambientais; REMOA, V. 8, 2012, EDIÇÃO ESPECIAL: ESPECIALIZAÇÃO EM EDUCAÇÃO: INTERDISCIPLINARIDADE E TRANSVERSALIDADE - UNIPAMPA - CAMPUS SÃO GABIREL - RS; 1798-1816Revista Monografias Ambientais; REMOA, V. 8, 2012, EDIÇÃO ESPECIAL: ESPECIALIZAÇÃO EM EDUCAÇÃO: INTERDISCIPLINARIDADE E TRANSVERSALIDADE - UNIPAMPA - CAMPUS SÃO GABIREL - RS; 1798-18162236-13082236-1308reponame:Revista Monografias Ambientaisinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/6188/3688Copyright (c) 2012 Revista Monografias Ambientaisinfo:eu-repo/semantics/openAccessValentini, Lydia Maria Assis BrasilRocha, Jefferson Marçal2021-05-07T12:40:44Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6188Revistahttps://periodicos.ufsm.br/remoaONGhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/remoa/oai||remoa.ufsm@gmail.com2236-13082236-1308opendoar:2021-05-07T12:40:44Revista Monografias Ambientais - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Cortando a cerca: uma escola do campo frente à multiculturalidade contemporânea
title Cortando a cerca: uma escola do campo frente à multiculturalidade contemporânea
spellingShingle Cortando a cerca: uma escola do campo frente à multiculturalidade contemporânea
Valentini, Lydia Maria Assis Brasil
Cultural Plurality
Rural School
Plural Education
Inclusion
Pluralidade Cultural
Escola Rural
Educação Plural
Inclusão
title_short Cortando a cerca: uma escola do campo frente à multiculturalidade contemporânea
title_full Cortando a cerca: uma escola do campo frente à multiculturalidade contemporânea
title_fullStr Cortando a cerca: uma escola do campo frente à multiculturalidade contemporânea
title_full_unstemmed Cortando a cerca: uma escola do campo frente à multiculturalidade contemporânea
title_sort Cortando a cerca: uma escola do campo frente à multiculturalidade contemporânea
author Valentini, Lydia Maria Assis Brasil
author_facet Valentini, Lydia Maria Assis Brasil
Rocha, Jefferson Marçal
author_role author
author2 Rocha, Jefferson Marçal
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Valentini, Lydia Maria Assis Brasil
Rocha, Jefferson Marçal
dc.subject.por.fl_str_mv Cultural Plurality
Rural School
Plural Education
Inclusion
Pluralidade Cultural
Escola Rural
Educação Plural
Inclusão
topic Cultural Plurality
Rural School
Plural Education
Inclusion
Pluralidade Cultural
Escola Rural
Educação Plural
Inclusão
description The Brazilian educational system has had, since the 1988’s Constitution, the purpose of living in ademocratic and plural society. Thus, it has as its main aim to recognize its diversity and culturalrichness, searching for the necessary conditions to avoid all kinds of discrimination. It is in theschool -exercised as a public dominium- that Brazilians first get confronted with the difference. The purpose of this paper is to analyze how the inclusion of the Theme Transversality CulturalPlurality (parts of the National Curricular Parameter) is done. The school observed is located in thecountryside of São Gabriel/RS County and most of its students are the children of the so calledSem Terra (landless people movement, known as MST). The research was based on bibliographicalresearch, observation on pedagogical practice, research, documental analyses and interviews. Theanalyses of the data showed the necessity of an effective approach between public policiesexecution and the reality of the local pedagogical practices. So that the school can be a permanentunifying element which not only recognizes and values the diversity as an inseparable part of thestudent’s identity and its life trajectories, but is also able to overcome discrimination.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-08-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/6188
10.5902/223613086188
url http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/6188
identifier_str_mv 10.5902/223613086188
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/6188/3688
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2012 Revista Monografias Ambientais
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2012 Revista Monografias Ambientais
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Monografias Ambientais; REMOA, V. 8, 2012, EDIÇÃO ESPECIAL: ESPECIALIZAÇÃO EM EDUCAÇÃO: INTERDISCIPLINARIDADE E TRANSVERSALIDADE - UNIPAMPA - CAMPUS SÃO GABIREL - RS; 1798-1816
Revista Monografias Ambientais; REMOA, V. 8, 2012, EDIÇÃO ESPECIAL: ESPECIALIZAÇÃO EM EDUCAÇÃO: INTERDISCIPLINARIDADE E TRANSVERSALIDADE - UNIPAMPA - CAMPUS SÃO GABIREL - RS; 1798-1816
2236-1308
2236-1308
reponame:Revista Monografias Ambientais
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista Monografias Ambientais
collection Revista Monografias Ambientais
repository.name.fl_str_mv Revista Monografias Ambientais - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv ||remoa.ufsm@gmail.com
_version_ 1788536195759734784