Escolarização de alunos com Síndrome de Down: um estudo de caso

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marques, Regiane Rodrigues
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Hartmann, Angela Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Monografias Ambientais
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/6191
Resumo: This article presents the results of a case study on the attitude towards the process of schooling, afifteen year old with Down Syndrome. The girl is a student of second year of elementary school ofa public school in the city São Gabriel, Rio Grande do Sul. The theoretical framework consists ofanalysis of literature on the subject. The methodology adopted to direct observation and daily fora month, accompanied by notes in a logbook, the reactions of the young man with DownSyndrome to their schooling process. We report the analysis of the case study, considering theattitudes of student facing situations of learning and action methodology employed to build theirknowledge in an interdisciplinary perspective. The results of this case study show that the girl haddifficulties to spell the letters. However, recognize the entire alphabet, pronouncing it orally. It hasno motor skills to paint and has alternation of humor, and sometimes, very sweet and at othertimes, chafes at ease. The young person needs a personal attendant to assist her in activitiesinside and outside the classroom. There was, also, that the educational activity does not extend inan interdisciplinary way.
id UFSM-3_af94980d4c46a6a7eb12c6c7f5ae4dc9
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6191
network_acronym_str UFSM-3
network_name_str Revista Monografias Ambientais
repository_id_str
spelling Escolarização de alunos com Síndrome de Down: um estudo de casoDown syndromeSchoolingInclusionSíndrome de DownEscolarizaçãoInclusãoThis article presents the results of a case study on the attitude towards the process of schooling, afifteen year old with Down Syndrome. The girl is a student of second year of elementary school ofa public school in the city São Gabriel, Rio Grande do Sul. The theoretical framework consists ofanalysis of literature on the subject. The methodology adopted to direct observation and daily fora month, accompanied by notes in a logbook, the reactions of the young man with DownSyndrome to their schooling process. We report the analysis of the case study, considering theattitudes of student facing situations of learning and action methodology employed to build theirknowledge in an interdisciplinary perspective. The results of this case study show that the girl haddifficulties to spell the letters. However, recognize the entire alphabet, pronouncing it orally. It hasno motor skills to paint and has alternation of humor, and sometimes, very sweet and at othertimes, chafes at ease. The young person needs a personal attendant to assist her in activitiesinside and outside the classroom. There was, also, that the educational activity does not extend inan interdisciplinary way.Este artigo apresenta os resultados de um estudo de caso sobre a atitude, em relação ao processo de escolarização, de uma jovem de quinze anos com Síndrome de Down. A jovem é aluna do segundo ano do Ensino Fundamental de uma escola municipal da cidade São Gabriel, Rio Grande do Sul. A fundamentação teórica constitui-se de análise da literatura referente ao tema. Como metodologia, adotou-se a observação direta e diária, durante um mês, acompanhada de anotações em um diário de bordo, das reações da jovem com Síndrome de Down ao seu processo de escolarização. Relata-se a análise do estudo de caso, considerando as atitudes da aluna frente às situações de aprendizagem e a ação metodológica empregada para a construção de seus conhecimentos sob a perspectiva interdisciplinar. Os resultados deste estudo de caso mostram que a jovem apresenta grande dificuldade em grafar as letras. No entanto, reconhece todo o alfabeto, pronunciando-o oralmente. Não apresenta coordenação motora para pintar e tem alternância de humor, sendo, por vezes, muito dócil e, em outras ocasiões, irrita-se com facilidade. A jovem necessita de uma acompanhante pessoal para auxiliá-la nas atividades dentro e fora de sala de aula. Observou-se, também, que a ação educativa não se articula de forma interdisciplinar.Universidade Federal de Santa Maria2012-08-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/619110.5902/223613086191Monografias Ambientais; REMOA, V. 8, 2012, EDIÇÃO ESPECIAL: ESPECIALIZAÇÃO EM EDUCAÇÃO: INTERDISCIPLINARIDADE E TRANSVERSALIDADE - UNIPAMPA - CAMPUS SÃO GABIREL - RS; 1837-1849Revista Monografias Ambientais; REMOA, V. 8, 2012, EDIÇÃO ESPECIAL: ESPECIALIZAÇÃO EM EDUCAÇÃO: INTERDISCIPLINARIDADE E TRANSVERSALIDADE - UNIPAMPA - CAMPUS SÃO GABIREL - RS; 1837-18492236-13082236-1308reponame:Revista Monografias Ambientaisinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/6191/3691Copyright (c) 2012 Revista Monografias Ambientaisinfo:eu-repo/semantics/openAccessMarques, Regiane RodriguesHartmann, Angela Maria2021-05-07T12:40:44Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6191Revistahttps://periodicos.ufsm.br/remoaONGhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/remoa/oai||remoa.ufsm@gmail.com2236-13082236-1308opendoar:2021-05-07T12:40:44Revista Monografias Ambientais - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Escolarização de alunos com Síndrome de Down: um estudo de caso
title Escolarização de alunos com Síndrome de Down: um estudo de caso
spellingShingle Escolarização de alunos com Síndrome de Down: um estudo de caso
Marques, Regiane Rodrigues
Down syndrome
Schooling
Inclusion
Síndrome de Down
Escolarização
Inclusão
title_short Escolarização de alunos com Síndrome de Down: um estudo de caso
title_full Escolarização de alunos com Síndrome de Down: um estudo de caso
title_fullStr Escolarização de alunos com Síndrome de Down: um estudo de caso
title_full_unstemmed Escolarização de alunos com Síndrome de Down: um estudo de caso
title_sort Escolarização de alunos com Síndrome de Down: um estudo de caso
author Marques, Regiane Rodrigues
author_facet Marques, Regiane Rodrigues
Hartmann, Angela Maria
author_role author
author2 Hartmann, Angela Maria
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Marques, Regiane Rodrigues
Hartmann, Angela Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Down syndrome
Schooling
Inclusion
Síndrome de Down
Escolarização
Inclusão
topic Down syndrome
Schooling
Inclusion
Síndrome de Down
Escolarização
Inclusão
description This article presents the results of a case study on the attitude towards the process of schooling, afifteen year old with Down Syndrome. The girl is a student of second year of elementary school ofa public school in the city São Gabriel, Rio Grande do Sul. The theoretical framework consists ofanalysis of literature on the subject. The methodology adopted to direct observation and daily fora month, accompanied by notes in a logbook, the reactions of the young man with DownSyndrome to their schooling process. We report the analysis of the case study, considering theattitudes of student facing situations of learning and action methodology employed to build theirknowledge in an interdisciplinary perspective. The results of this case study show that the girl haddifficulties to spell the letters. However, recognize the entire alphabet, pronouncing it orally. It hasno motor skills to paint and has alternation of humor, and sometimes, very sweet and at othertimes, chafes at ease. The young person needs a personal attendant to assist her in activitiesinside and outside the classroom. There was, also, that the educational activity does not extend inan interdisciplinary way.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-08-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/6191
10.5902/223613086191
url http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/6191
identifier_str_mv 10.5902/223613086191
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/6191/3691
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2012 Revista Monografias Ambientais
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2012 Revista Monografias Ambientais
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Monografias Ambientais; REMOA, V. 8, 2012, EDIÇÃO ESPECIAL: ESPECIALIZAÇÃO EM EDUCAÇÃO: INTERDISCIPLINARIDADE E TRANSVERSALIDADE - UNIPAMPA - CAMPUS SÃO GABIREL - RS; 1837-1849
Revista Monografias Ambientais; REMOA, V. 8, 2012, EDIÇÃO ESPECIAL: ESPECIALIZAÇÃO EM EDUCAÇÃO: INTERDISCIPLINARIDADE E TRANSVERSALIDADE - UNIPAMPA - CAMPUS SÃO GABIREL - RS; 1837-1849
2236-1308
2236-1308
reponame:Revista Monografias Ambientais
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista Monografias Ambientais
collection Revista Monografias Ambientais
repository.name.fl_str_mv Revista Monografias Ambientais - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv ||remoa.ufsm@gmail.com
_version_ 1799950552599101440