Escolarização de alunos com Síndrome de Down: um estudo de caso
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Monografias Ambientais |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/6191 |
Resumo: | This article presents the results of a case study on the attitude towards the process of schooling, afifteen year old with Down Syndrome. The girl is a student of second year of elementary school ofa public school in the city São Gabriel, Rio Grande do Sul. The theoretical framework consists ofanalysis of literature on the subject. The methodology adopted to direct observation and daily fora month, accompanied by notes in a logbook, the reactions of the young man with DownSyndrome to their schooling process. We report the analysis of the case study, considering theattitudes of student facing situations of learning and action methodology employed to build theirknowledge in an interdisciplinary perspective. The results of this case study show that the girl haddifficulties to spell the letters. However, recognize the entire alphabet, pronouncing it orally. It hasno motor skills to paint and has alternation of humor, and sometimes, very sweet and at othertimes, chafes at ease. The young person needs a personal attendant to assist her in activitiesinside and outside the classroom. There was, also, that the educational activity does not extend inan interdisciplinary way. |
id |
UFSM-3_af94980d4c46a6a7eb12c6c7f5ae4dc9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6191 |
network_acronym_str |
UFSM-3 |
network_name_str |
Revista Monografias Ambientais |
repository_id_str |
|
spelling |
Escolarização de alunos com Síndrome de Down: um estudo de casoDown syndromeSchoolingInclusionSíndrome de DownEscolarizaçãoInclusãoThis article presents the results of a case study on the attitude towards the process of schooling, afifteen year old with Down Syndrome. The girl is a student of second year of elementary school ofa public school in the city São Gabriel, Rio Grande do Sul. The theoretical framework consists ofanalysis of literature on the subject. The methodology adopted to direct observation and daily fora month, accompanied by notes in a logbook, the reactions of the young man with DownSyndrome to their schooling process. We report the analysis of the case study, considering theattitudes of student facing situations of learning and action methodology employed to build theirknowledge in an interdisciplinary perspective. The results of this case study show that the girl haddifficulties to spell the letters. However, recognize the entire alphabet, pronouncing it orally. It hasno motor skills to paint and has alternation of humor, and sometimes, very sweet and at othertimes, chafes at ease. The young person needs a personal attendant to assist her in activitiesinside and outside the classroom. There was, also, that the educational activity does not extend inan interdisciplinary way.Este artigo apresenta os resultados de um estudo de caso sobre a atitude, em relação ao processo de escolarização, de uma jovem de quinze anos com Síndrome de Down. A jovem é aluna do segundo ano do Ensino Fundamental de uma escola municipal da cidade São Gabriel, Rio Grande do Sul. A fundamentação teórica constitui-se de análise da literatura referente ao tema. Como metodologia, adotou-se a observação direta e diária, durante um mês, acompanhada de anotações em um diário de bordo, das reações da jovem com Síndrome de Down ao seu processo de escolarização. Relata-se a análise do estudo de caso, considerando as atitudes da aluna frente às situações de aprendizagem e a ação metodológica empregada para a construção de seus conhecimentos sob a perspectiva interdisciplinar. Os resultados deste estudo de caso mostram que a jovem apresenta grande dificuldade em grafar as letras. No entanto, reconhece todo o alfabeto, pronunciando-o oralmente. Não apresenta coordenação motora para pintar e tem alternância de humor, sendo, por vezes, muito dócil e, em outras ocasiões, irrita-se com facilidade. A jovem necessita de uma acompanhante pessoal para auxiliá-la nas atividades dentro e fora de sala de aula. Observou-se, também, que a ação educativa não se articula de forma interdisciplinar.Universidade Federal de Santa Maria2012-08-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/619110.5902/223613086191Monografias Ambientais; REMOA, V. 8, 2012, EDIÇÃO ESPECIAL: ESPECIALIZAÇÃO EM EDUCAÇÃO: INTERDISCIPLINARIDADE E TRANSVERSALIDADE - UNIPAMPA - CAMPUS SÃO GABIREL - RS; 1837-1849Revista Monografias Ambientais; REMOA, V. 8, 2012, EDIÇÃO ESPECIAL: ESPECIALIZAÇÃO EM EDUCAÇÃO: INTERDISCIPLINARIDADE E TRANSVERSALIDADE - UNIPAMPA - CAMPUS SÃO GABIREL - RS; 1837-18492236-13082236-1308reponame:Revista Monografias Ambientaisinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/6191/3691Copyright (c) 2012 Revista Monografias Ambientaisinfo:eu-repo/semantics/openAccessMarques, Regiane RodriguesHartmann, Angela Maria2021-05-07T12:40:44Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6191Revistahttps://periodicos.ufsm.br/remoaONGhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/remoa/oai||remoa.ufsm@gmail.com2236-13082236-1308opendoar:2021-05-07T12:40:44Revista Monografias Ambientais - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Escolarização de alunos com Síndrome de Down: um estudo de caso |
title |
Escolarização de alunos com Síndrome de Down: um estudo de caso |
spellingShingle |
Escolarização de alunos com Síndrome de Down: um estudo de caso Marques, Regiane Rodrigues Down syndrome Schooling Inclusion Síndrome de Down Escolarização Inclusão |
title_short |
Escolarização de alunos com Síndrome de Down: um estudo de caso |
title_full |
Escolarização de alunos com Síndrome de Down: um estudo de caso |
title_fullStr |
Escolarização de alunos com Síndrome de Down: um estudo de caso |
title_full_unstemmed |
Escolarização de alunos com Síndrome de Down: um estudo de caso |
title_sort |
Escolarização de alunos com Síndrome de Down: um estudo de caso |
author |
Marques, Regiane Rodrigues |
author_facet |
Marques, Regiane Rodrigues Hartmann, Angela Maria |
author_role |
author |
author2 |
Hartmann, Angela Maria |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Marques, Regiane Rodrigues Hartmann, Angela Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Down syndrome Schooling Inclusion Síndrome de Down Escolarização Inclusão |
topic |
Down syndrome Schooling Inclusion Síndrome de Down Escolarização Inclusão |
description |
This article presents the results of a case study on the attitude towards the process of schooling, afifteen year old with Down Syndrome. The girl is a student of second year of elementary school ofa public school in the city São Gabriel, Rio Grande do Sul. The theoretical framework consists ofanalysis of literature on the subject. The methodology adopted to direct observation and daily fora month, accompanied by notes in a logbook, the reactions of the young man with DownSyndrome to their schooling process. We report the analysis of the case study, considering theattitudes of student facing situations of learning and action methodology employed to build theirknowledge in an interdisciplinary perspective. The results of this case study show that the girl haddifficulties to spell the letters. However, recognize the entire alphabet, pronouncing it orally. It hasno motor skills to paint and has alternation of humor, and sometimes, very sweet and at othertimes, chafes at ease. The young person needs a personal attendant to assist her in activitiesinside and outside the classroom. There was, also, that the educational activity does not extend inan interdisciplinary way. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-08-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/6191 10.5902/223613086191 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/6191 |
identifier_str_mv |
10.5902/223613086191 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/6191/3691 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2012 Revista Monografias Ambientais info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2012 Revista Monografias Ambientais |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Monografias Ambientais; REMOA, V. 8, 2012, EDIÇÃO ESPECIAL: ESPECIALIZAÇÃO EM EDUCAÇÃO: INTERDISCIPLINARIDADE E TRANSVERSALIDADE - UNIPAMPA - CAMPUS SÃO GABIREL - RS; 1837-1849 Revista Monografias Ambientais; REMOA, V. 8, 2012, EDIÇÃO ESPECIAL: ESPECIALIZAÇÃO EM EDUCAÇÃO: INTERDISCIPLINARIDADE E TRANSVERSALIDADE - UNIPAMPA - CAMPUS SÃO GABIREL - RS; 1837-1849 2236-1308 2236-1308 reponame:Revista Monografias Ambientais instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista Monografias Ambientais |
collection |
Revista Monografias Ambientais |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Monografias Ambientais - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
||remoa.ufsm@gmail.com |
_version_ |
1799950552599101440 |