Retardo de aquisição da linguagem oral com limitações práxicas verbais: dialogia e função materna no processo terapêutico

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rechia, Inaê Costa
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6450
Resumo: In this study we investigated the possible effects of the symptom of dyspraxic and matern function in mother-child interaction dialogic with delay in oral language. The results of linguistic analysis of the interactions of mother-child dyad with the exercise of maternal function was confronted and the efficacy and effectiveness of therapeutic strategies in line interactionist / psychotherapy was analyzed. On this study, six subjects took part, who went through footage of the mother-child dyad and therapist-child for realization of the analysis. There were also continuous interviews with the mothers with a view to including them in the therapeutic process, giving them voice. There was a poor link between mother-child, with exercise of maternal function deficit, intrusive mothers, absent, teaching or super-present, which took place in substantially reducing or virtual absence of dialogic interaction. This dialogical insecurity prevented the linguistic support necessary for language development. The paternal figure was virtually absent in five of the six cases. Therapeutic interactions between the speech therapist and child, added to ongoing interviews and meetings with moments of the dyad, led the rise in mother-child bond and improves the dialogic interaction. We find the emergence of the desire of the mother and son on the potentiation of linguistic operation in dyad capable of anchoring greater possibilities of language of children.
id UFSM_b5ab9ee01aebf3dd0989d5e9e98834ca
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/6450
network_acronym_str UFSM
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM
repository_id_str
spelling 2009-06-242009-06-242009-01-09RECHIA, Inaê Costa. DELAY OF ORAL LANGUAGE ACQUISITION OF DYSPRAXIA TYPE: DIALOGY AND MATERN FUNCTION ON SPEECH THERAPY. 2009. 123 f. Dissertação (Mestrado em Fonoaudiologia) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2009.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6450In this study we investigated the possible effects of the symptom of dyspraxic and matern function in mother-child interaction dialogic with delay in oral language. The results of linguistic analysis of the interactions of mother-child dyad with the exercise of maternal function was confronted and the efficacy and effectiveness of therapeutic strategies in line interactionist / psychotherapy was analyzed. On this study, six subjects took part, who went through footage of the mother-child dyad and therapist-child for realization of the analysis. There were also continuous interviews with the mothers with a view to including them in the therapeutic process, giving them voice. There was a poor link between mother-child, with exercise of maternal function deficit, intrusive mothers, absent, teaching or super-present, which took place in substantially reducing or virtual absence of dialogic interaction. This dialogical insecurity prevented the linguistic support necessary for language development. The paternal figure was virtually absent in five of the six cases. Therapeutic interactions between the speech therapist and child, added to ongoing interviews and meetings with moments of the dyad, led the rise in mother-child bond and improves the dialogic interaction. We find the emergence of the desire of the mother and son on the potentiation of linguistic operation in dyad capable of anchoring greater possibilities of language of children.Neste trabalho, foram investigados os possíveis efeitos do sintoma dispráxico e da função materna na interação dialógica mãe-criança com retardo de linguagem oral. Confrontaram-se os resultados das análises lingüísticas das interações da díade mãe-criança com o exercício da função materna e analisaram-se a eficácia e efetividade de estratégias terapêuticas na linha interacionista/psicanalítica. Fizeram parte deste estudo seis sujeitos que passaram por filmagens da díade mãe-criança e terapeuta-criança para realização das análises. Realizaram-se ainda entrevistas continuadas com as mães com o intuito de incluí-las no processo terapêutico, dando-lhes voz. Observou-se um vínculo precário entre mãe-filho, com exercício da função materna deficitário, mães intrusivas, ausentes, pedagógicas ou superpresentes cuja materialidade se deu na diminuição ou quase-ausência da interação dialógica. Tal precariedade dialógica impedia o suporte lingüístico necessário para o desenvolvimento da linguagem. A figura paterna era praticamente ausente em cinco dos seis casos. Interações terapêuticas entre a Fonoaudióloga e a criança, somadas às entrevistas continuadas e momentos de sessões com a díade, permitiram o aumento do vínculo mãe-filho e melhora da interação dialógica. Percebe-se o surgimento do desejo da mãe sobre esse filho e a potencialização do funcionamento lingüístico na díade capaz de ancorar maiores possibilidades de linguagem das crianças.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade Federal de Santa MariaPrograma de Pós-Graduação em Distúrbios da Comunicação HumanaUFSMBRFonoaudiologiaLinguagem infantilFunção maternaDispraxiaPsicanáliseChild languageMaternal functionApraxiasPsychoanalysisCNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::FONOAUDIOLOGIARetardo de aquisição da linguagem oral com limitações práxicas verbais: dialogia e função materna no processo terapêuticoDelay of oral language acquisition of dyspraxia type: dialogy and matern function on speech therapyinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisSouza, Ana Paula Ramos dehttp://lattes.cnpq.br/7859963389320763Surreaux, Luiza Milanohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4768852E2Mezzomo, Carolina Lisbôahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4779654H0http://lattes.cnpq.br/9355259342982998Rechia, Inaê Costa40070000000340050050030050078b028d5-7579-43e9-836d-ab2b136a4508ff7e21c9-0f93-4a29-8d09-02b8f23f7289da9ddde0-91d3-4162-acef-74780989ea02ecdc4153-56ec-4e13-a589-01df01fe9c4ainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMORIGINALRECHIA, INAE COSTA.pdfapplication/pdf606139http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6450/1/RECHIA%2c%20INAE%20COSTA.pdff3447719a2981247d24ca297c63eb061MD51TEXTRECHIA, INAE COSTA.pdf.txtRECHIA, INAE COSTA.pdf.txtExtracted texttext/plain266124http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6450/2/RECHIA%2c%20INAE%20COSTA.pdf.txtc26ca6739803fe0d574b133dc3f1e204MD52THUMBNAILRECHIA, INAE COSTA.pdf.jpgRECHIA, INAE COSTA.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg5340http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6450/3/RECHIA%2c%20INAE%20COSTA.pdf.jpg35f82a14eff962c4e175bab22fb38683MD531/64502021-09-28 11:06:21.132oai:repositorio.ufsm.br:1/6450Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2021-09-28T14:06:21Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.por.fl_str_mv Retardo de aquisição da linguagem oral com limitações práxicas verbais: dialogia e função materna no processo terapêutico
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Delay of oral language acquisition of dyspraxia type: dialogy and matern function on speech therapy
title Retardo de aquisição da linguagem oral com limitações práxicas verbais: dialogia e função materna no processo terapêutico
spellingShingle Retardo de aquisição da linguagem oral com limitações práxicas verbais: dialogia e função materna no processo terapêutico
Rechia, Inaê Costa
Linguagem infantil
Função materna
Dispraxia
Psicanálise
Child language
Maternal function
Apraxias
Psychoanalysis
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::FONOAUDIOLOGIA
title_short Retardo de aquisição da linguagem oral com limitações práxicas verbais: dialogia e função materna no processo terapêutico
title_full Retardo de aquisição da linguagem oral com limitações práxicas verbais: dialogia e função materna no processo terapêutico
title_fullStr Retardo de aquisição da linguagem oral com limitações práxicas verbais: dialogia e função materna no processo terapêutico
title_full_unstemmed Retardo de aquisição da linguagem oral com limitações práxicas verbais: dialogia e função materna no processo terapêutico
title_sort Retardo de aquisição da linguagem oral com limitações práxicas verbais: dialogia e função materna no processo terapêutico
author Rechia, Inaê Costa
author_facet Rechia, Inaê Costa
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Souza, Ana Paula Ramos de
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7859963389320763
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Surreaux, Luiza Milano
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4768852E2
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Mezzomo, Carolina Lisbôa
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4779654H0
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/9355259342982998
dc.contributor.author.fl_str_mv Rechia, Inaê Costa
contributor_str_mv Souza, Ana Paula Ramos de
Surreaux, Luiza Milano
Mezzomo, Carolina Lisbôa
dc.subject.por.fl_str_mv Linguagem infantil
Função materna
Dispraxia
Psicanálise
topic Linguagem infantil
Função materna
Dispraxia
Psicanálise
Child language
Maternal function
Apraxias
Psychoanalysis
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::FONOAUDIOLOGIA
dc.subject.eng.fl_str_mv Child language
Maternal function
Apraxias
Psychoanalysis
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::FONOAUDIOLOGIA
description In this study we investigated the possible effects of the symptom of dyspraxic and matern function in mother-child interaction dialogic with delay in oral language. The results of linguistic analysis of the interactions of mother-child dyad with the exercise of maternal function was confronted and the efficacy and effectiveness of therapeutic strategies in line interactionist / psychotherapy was analyzed. On this study, six subjects took part, who went through footage of the mother-child dyad and therapist-child for realization of the analysis. There were also continuous interviews with the mothers with a view to including them in the therapeutic process, giving them voice. There was a poor link between mother-child, with exercise of maternal function deficit, intrusive mothers, absent, teaching or super-present, which took place in substantially reducing or virtual absence of dialogic interaction. This dialogical insecurity prevented the linguistic support necessary for language development. The paternal figure was virtually absent in five of the six cases. Therapeutic interactions between the speech therapist and child, added to ongoing interviews and meetings with moments of the dyad, led the rise in mother-child bond and improves the dialogic interaction. We find the emergence of the desire of the mother and son on the potentiation of linguistic operation in dyad capable of anchoring greater possibilities of language of children.
publishDate 2009
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2009-06-24
dc.date.available.fl_str_mv 2009-06-24
dc.date.issued.fl_str_mv 2009-01-09
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv RECHIA, Inaê Costa. DELAY OF ORAL LANGUAGE ACQUISITION OF DYSPRAXIA TYPE: DIALOGY AND MATERN FUNCTION ON SPEECH THERAPY. 2009. 123 f. Dissertação (Mestrado em Fonoaudiologia) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2009.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6450
identifier_str_mv RECHIA, Inaê Costa. DELAY OF ORAL LANGUAGE ACQUISITION OF DYSPRAXIA TYPE: DIALOGY AND MATERN FUNCTION ON SPEECH THERAPY. 2009. 123 f. Dissertação (Mestrado em Fonoaudiologia) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2009.
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6450
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.cnpq.fl_str_mv 400700000003
dc.relation.confidence.fl_str_mv 400
500
500
300
500
dc.relation.authority.fl_str_mv 78b028d5-7579-43e9-836d-ab2b136a4508
ff7e21c9-0f93-4a29-8d09-02b8f23f7289
da9ddde0-91d3-4162-acef-74780989ea02
ecdc4153-56ec-4e13-a589-01df01fe9c4a
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Distúrbios da Comunicação Humana
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFSM
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Fonoaudiologia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM
bitstream.url.fl_str_mv http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6450/1/RECHIA%2c%20INAE%20COSTA.pdf
http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6450/2/RECHIA%2c%20INAE%20COSTA.pdf.txt
http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6450/3/RECHIA%2c%20INAE%20COSTA.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv f3447719a2981247d24ca297c63eb061
c26ca6739803fe0d574b133dc3f1e204
35f82a14eff962c4e175bab22fb38683
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1791086200793071616