HISTÓRIA NA BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR DO ENSINO MÉDIO: ALGUNS APONTAMENTOS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: SIQUEIRA ALVES, VÂNIA MARIA
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Escritas: Revista do Colegiado de História do Câmpus de Araguaína
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/escritas/article/view/7127
Resumo: Abstract In the federative tradition of Brazil, it has been the responsibility of the different education systems, over the decades, to elaborate and implement official curricular guidelines in their school networks. With the intention of guiding them, the National Curricular Common Base (BNCC) was developed. The work will address the curricular component History at the BNCC for high school, seeking to analyze the proposition of organization and direction of this curricular component to constitute the school knowledge that will be taught and will be learned in schools. In order to do so, we opted for the use of documental and bibliographic analysis methodology. At this level of education, the implementation of the BNCC is part of the changes proposed by the Reform of the new High School. Competence teaching is highlighted in the document and in the Reform   Keywords: BNCC;  high school; history teaching.  
id UFT-2_cfdb538e1e2ff5349a2813374b859870
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/7127
network_acronym_str UFT-2
network_name_str Escritas: Revista do Colegiado de História do Câmpus de Araguaína
repository_id_str
spelling HISTÓRIA NA BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR DO ENSINO MÉDIO: ALGUNS APONTAMENTOSAbstract In the federative tradition of Brazil, it has been the responsibility of the different education systems, over the decades, to elaborate and implement official curricular guidelines in their school networks. With the intention of guiding them, the National Curricular Common Base (BNCC) was developed. The work will address the curricular component History at the BNCC for high school, seeking to analyze the proposition of organization and direction of this curricular component to constitute the school knowledge that will be taught and will be learned in schools. In order to do so, we opted for the use of documental and bibliographic analysis methodology. At this level of education, the implementation of the BNCC is part of the changes proposed by the Reform of the new High School. Competence teaching is highlighted in the document and in the Reform   Keywords: BNCC;  high school; history teaching.  Na tradição federativa do Brasil, coube aos diferentes sistemas de ensino, ao longo de décadas, elaborar e implementar orientações curriculares oficiais  em suas redes de escolas. Com a intenção de orientá-los foi elaborado a Base Nacional Comum Curricular (BNCC). O trabalho abordará o componente curricular História na BNCC para o ensino médio, buscando analisar a proposição de organização e direcionamentos deste componente curricular para constituir o conhecimento escolar que se ensinará e se aprenderá nas escolas. Para tanto, optou-se pelo uso de metodologia de análise documental e bibliográfica. Nesse nível de ensino, a implementação da BNCC faz parte das mudanças propostas pela Reforma do novo Ensino Médio. O ensino por competências se destaca no documento e na Reforma.   Palavras-chave: BNCC; ensino médio; ensino de História.Portal de Periódicos UFT2019-10-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/escritas/article/view/712710.20873/vol11n1pp99-115Revista Escritas; v. 11 n. 1 (2019): HISTÓRIA E CIÊNCIAS HUMANAS; 99-1152238-718810.20873/vol11n1reponame:Escritas: Revista do Colegiado de História do Câmpus de Araguaínainstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/escritas/article/view/7127/1589310.20873/vol11n1c15893Copyright (c) 2019 VÂNIA MARIA SIQUEIRA ALVESinfo:eu-repo/semantics/openAccessSIQUEIRA ALVES, VÂNIA MARIA2023-09-16T16:10:22Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/7127Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/escritasPRIhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/escritas/oaioliviacormineiro@uft.edu.br||revistaescritas@uft.edu.br2238-71881981-5603opendoar:2023-09-16T16:10:22Escritas: Revista do Colegiado de História do Câmpus de Araguaína - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv HISTÓRIA NA BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR DO ENSINO MÉDIO: ALGUNS APONTAMENTOS
title HISTÓRIA NA BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR DO ENSINO MÉDIO: ALGUNS APONTAMENTOS
spellingShingle HISTÓRIA NA BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR DO ENSINO MÉDIO: ALGUNS APONTAMENTOS
SIQUEIRA ALVES, VÂNIA MARIA
title_short HISTÓRIA NA BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR DO ENSINO MÉDIO: ALGUNS APONTAMENTOS
title_full HISTÓRIA NA BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR DO ENSINO MÉDIO: ALGUNS APONTAMENTOS
title_fullStr HISTÓRIA NA BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR DO ENSINO MÉDIO: ALGUNS APONTAMENTOS
title_full_unstemmed HISTÓRIA NA BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR DO ENSINO MÉDIO: ALGUNS APONTAMENTOS
title_sort HISTÓRIA NA BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR DO ENSINO MÉDIO: ALGUNS APONTAMENTOS
author SIQUEIRA ALVES, VÂNIA MARIA
author_facet SIQUEIRA ALVES, VÂNIA MARIA
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv SIQUEIRA ALVES, VÂNIA MARIA
description Abstract In the federative tradition of Brazil, it has been the responsibility of the different education systems, over the decades, to elaborate and implement official curricular guidelines in their school networks. With the intention of guiding them, the National Curricular Common Base (BNCC) was developed. The work will address the curricular component History at the BNCC for high school, seeking to analyze the proposition of organization and direction of this curricular component to constitute the school knowledge that will be taught and will be learned in schools. In order to do so, we opted for the use of documental and bibliographic analysis methodology. At this level of education, the implementation of the BNCC is part of the changes proposed by the Reform of the new High School. Competence teaching is highlighted in the document and in the Reform   Keywords: BNCC;  high school; history teaching.  
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/escritas/article/view/7127
10.20873/vol11n1pp99-115
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/escritas/article/view/7127
identifier_str_mv 10.20873/vol11n1pp99-115
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/escritas/article/view/7127/15893
10.20873/vol11n1c15893
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 VÂNIA MARIA SIQUEIRA ALVES
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 VÂNIA MARIA SIQUEIRA ALVES
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Portal de Periódicos UFT
publisher.none.fl_str_mv Portal de Periódicos UFT
dc.source.none.fl_str_mv Revista Escritas; v. 11 n. 1 (2019): HISTÓRIA E CIÊNCIAS HUMANAS; 99-115
2238-7188
10.20873/vol11n1
reponame:Escritas: Revista do Colegiado de História do Câmpus de Araguaína
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Escritas: Revista do Colegiado de História do Câmpus de Araguaína
collection Escritas: Revista do Colegiado de História do Câmpus de Araguaína
repository.name.fl_str_mv Escritas: Revista do Colegiado de História do Câmpus de Araguaína - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv oliviacormineiro@uft.edu.br||revistaescritas@uft.edu.br
_version_ 1788536321111752704