EVASION IN THE PHYSICS COURSE OF FEDERAL UNIVERSITY OF TOCANTINS: diagnosis and first results of an intervention project

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes, Erica Cupertino
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Soares, Denisia Brito, Desidério, Shirlei Nabarrete, Rocha, Alexsandro Silvestre da Rocha Silvestre da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6696
Resumo: The low demand and the escape of the Physics Degree programs motivates the current analysis of data in the University Federal do Tocantins (UFT) program and presents a diagnosis about the relation between the offer of Physics teachers and the High School students formation. The analyzes point to the inability of the Higher Education System to meet the demand of teachers, which implies quantitatively and qualitatively in the scientific training of Brazilian students. The diagnosis shows the necessity of the intervention and evaluates the first data of the Institutional Program of Support to the Incoming Student on one of the disciplines of the program curriculum. The first results show a significant impact on student dropout.
id UFT-8_2a076d56fbd686b65e76fef2ec3b7558
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/6696
network_acronym_str UFT-8
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling EVASION IN THE PHYSICS COURSE OF FEDERAL UNIVERSITY OF TOCANTINS: diagnosis and first results of an intervention projectEVALA EN EL CURSO DE LICENCIATURA EN FÍSICA DE LA UNIVERSIDAD FEDERAL DEL TOCANTINS: diagnóstico y primeros resultados de un proyecto de intervenciónEVASÃO NO CURSO DE LICENCIATURA EM FÍSICA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DO TOCANTINS: diagnóstico e primeiros resultados de um projeto de intervençãoPhysics DegreeDropoutTeacher TrainingDropoutDegreePhysicsLicenciatura en FísicaEvasiónFormación de profesores.EvasiónLicenciaturaFísicaLicenciatura em FísicaEvasãoFormação de professoresEvasãoLicenciaturaFísicaThe low demand and the escape of the Physics Degree programs motivates the current analysis of data in the University Federal do Tocantins (UFT) program and presents a diagnosis about the relation between the offer of Physics teachers and the High School students formation. The analyzes point to the inability of the Higher Education System to meet the demand of teachers, which implies quantitatively and qualitatively in the scientific training of Brazilian students. The diagnosis shows the necessity of the intervention and evaluates the first data of the Institutional Program of Support to the Incoming Student on one of the disciplines of the program curriculum. The first results show a significant impact on student dropout.La baja demanda y la evasión de los cursos de Licenciatura en Física motivan el presente análisis de datos del curso en la Universidad Federal de Tocantins (UFT) y presenta un diagnóstico sobre la relación entre la oferta de profesores de Física y la formación de estudiantes en Nivel Medio. Los análisis apuntan a la incapacidad del Sistema de Enseñanza Superior en suplir la demanda de profesores, lo que implica cuanti y cualitativamente en la formación científica de los estudiantes brasileños. El diagnóstico muestra la necesidad de la intervención y evalúa los primeros datos del Programa Institucional de Apoyo al Discente Ingreso sobre una de las disciplinas del Currículo del Curso. Los primeros resultados muestran un impacto significativo en la evasión de los estudiantes.A baixa procura e a evasão dos cursos de Licenciatura em Física motivam a presente análise de dados do curso na Universidade Federal do Tocantins (UFT) e apresenta um diagnóstico sobre a relação entre a oferta de professores de Física e a formação de estudantes em Nível Médio. As análises apontam para a incapacidade do Sistema de Ensino Superior em suprir a demanda de professores, o que implica quanti e qualitativamente na formação científica dos estudantes brasileiros. O diagnóstico mostra a necessidade da intervenção e avalia os primeiros dados do Programa Institucional de Apoio ao Discente Ingressante sobre uma das disciplinas do Currículo do Curso. Os primeiros resultados mostram um impacto significativo na evasão dos estudantes.Universidade Federal do Tocantins - UFT2019-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/669610.20873/uft.2447-4266.2019v5n5p482Observatory Journal; Vol. 5 No. 5 (2019): v. 5 n. 5 (2019): Tecnologias ciberculturais e Educação Empreendedora Ago (2019); 482-508Observatorio Magazine; Vol. 5 Núm. 5 (2019): v. 5 n. 5 (2019): Tecnologias ciberculturais e Educação Empreendedora Ago (2019); 482-508Observatoire Journal; Vol. 5 No. 5 (2019): v. 5 n. 5 (2019): Tecnologias ciberculturais e Educação Empreendedora Ago (2019); 482-508Revista Observatório ; v. 5 n. 5 (2019): v. 5 n. 5 (2019): Tecnologias ciberculturais e Educação Empreendedora Ago (2019); 482-5082447-426610.20873/uft.2447-4266.2019v5n5reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6696/16271Copyright (c) 2019 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessGomes, Erica CupertinoSoares, Denisia BritoDesidério, Shirlei NabarreteRocha, Alexsandro Silvestre da Rocha Silvestre da2022-03-04T13:04:55Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/6696Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:04:55Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv EVASION IN THE PHYSICS COURSE OF FEDERAL UNIVERSITY OF TOCANTINS: diagnosis and first results of an intervention project
EVALA EN EL CURSO DE LICENCIATURA EN FÍSICA DE LA UNIVERSIDAD FEDERAL DEL TOCANTINS: diagnóstico y primeros resultados de un proyecto de intervención
EVASÃO NO CURSO DE LICENCIATURA EM FÍSICA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DO TOCANTINS: diagnóstico e primeiros resultados de um projeto de intervenção
title EVASION IN THE PHYSICS COURSE OF FEDERAL UNIVERSITY OF TOCANTINS: diagnosis and first results of an intervention project
spellingShingle EVASION IN THE PHYSICS COURSE OF FEDERAL UNIVERSITY OF TOCANTINS: diagnosis and first results of an intervention project
Gomes, Erica Cupertino
Physics Degree
Dropout
Teacher Training
Dropout
Degree
Physics
Licenciatura en Física
Evasión
Formación de profesores.
Evasión
Licenciatura
Física
Licenciatura em Física
Evasão
Formação de professores
Evasão
Licenciatura
Física
title_short EVASION IN THE PHYSICS COURSE OF FEDERAL UNIVERSITY OF TOCANTINS: diagnosis and first results of an intervention project
title_full EVASION IN THE PHYSICS COURSE OF FEDERAL UNIVERSITY OF TOCANTINS: diagnosis and first results of an intervention project
title_fullStr EVASION IN THE PHYSICS COURSE OF FEDERAL UNIVERSITY OF TOCANTINS: diagnosis and first results of an intervention project
title_full_unstemmed EVASION IN THE PHYSICS COURSE OF FEDERAL UNIVERSITY OF TOCANTINS: diagnosis and first results of an intervention project
title_sort EVASION IN THE PHYSICS COURSE OF FEDERAL UNIVERSITY OF TOCANTINS: diagnosis and first results of an intervention project
author Gomes, Erica Cupertino
author_facet Gomes, Erica Cupertino
Soares, Denisia Brito
Desidério, Shirlei Nabarrete
Rocha, Alexsandro Silvestre da Rocha Silvestre da
author_role author
author2 Soares, Denisia Brito
Desidério, Shirlei Nabarrete
Rocha, Alexsandro Silvestre da Rocha Silvestre da
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gomes, Erica Cupertino
Soares, Denisia Brito
Desidério, Shirlei Nabarrete
Rocha, Alexsandro Silvestre da Rocha Silvestre da
dc.subject.por.fl_str_mv Physics Degree
Dropout
Teacher Training
Dropout
Degree
Physics
Licenciatura en Física
Evasión
Formación de profesores.
Evasión
Licenciatura
Física
Licenciatura em Física
Evasão
Formação de professores
Evasão
Licenciatura
Física
topic Physics Degree
Dropout
Teacher Training
Dropout
Degree
Physics
Licenciatura en Física
Evasión
Formación de profesores.
Evasión
Licenciatura
Física
Licenciatura em Física
Evasão
Formação de professores
Evasão
Licenciatura
Física
description The low demand and the escape of the Physics Degree programs motivates the current analysis of data in the University Federal do Tocantins (UFT) program and presents a diagnosis about the relation between the offer of Physics teachers and the High School students formation. The analyzes point to the inability of the Higher Education System to meet the demand of teachers, which implies quantitatively and qualitatively in the scientific training of Brazilian students. The diagnosis shows the necessity of the intervention and evaluates the first data of the Institutional Program of Support to the Incoming Student on one of the disciplines of the program curriculum. The first results show a significant impact on student dropout.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-08-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6696
10.20873/uft.2447-4266.2019v5n5p482
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6696
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2019v5n5p482
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6696/16271
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 5 No. 5 (2019): v. 5 n. 5 (2019): Tecnologias ciberculturais e Educação Empreendedora Ago (2019); 482-508
Observatorio Magazine; Vol. 5 Núm. 5 (2019): v. 5 n. 5 (2019): Tecnologias ciberculturais e Educação Empreendedora Ago (2019); 482-508
Observatoire Journal; Vol. 5 No. 5 (2019): v. 5 n. 5 (2019): Tecnologias ciberculturais e Educação Empreendedora Ago (2019); 482-508
Revista Observatório ; v. 5 n. 5 (2019): v. 5 n. 5 (2019): Tecnologias ciberculturais e Educação Empreendedora Ago (2019); 482-508
2447-4266
10.20873/uft.2447-4266.2019v5n5
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||
_version_ 1797174756118626304