“WHO LEFT IT HERE?!”: Procedural rhetoric and participation in the development of a health game

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vasconcellos, Marcelo Simão
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Carvalho, Flávia Garcia de, Araújo, Inesita Soares de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4136
Resumo: This work explores the approach of procedural rhetoric and the concept of games as participation applied to a serious game focused on health communication. From the experience of the development of the game "Who Left It Here?!", focused on raising parent awareness about the risks of domestic poisoning in children, we present procedural rhetoric as a way of building meaning in digital games allied to the domains of player participation, describing how such theoretical concepts impact the aesthetic, textual, technical and procedural aspects of a health communication game.
id UFT-8_34273d4a562f947fc9987df963136676
oai_identifier_str oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4136
network_acronym_str UFT-8
network_name_str Revista Observatório
repository_id_str
spelling “WHO LEFT IT HERE?!”: Procedural rhetoric and participation in the development of a health game“¿QUIEN LO DEJÓ AQUÍ?!”: Retórica procedimental y participación en el desarrollo de un juego en salud“QUEM DEIXOU ISSO AQUI?!”: Retórica procedimental e participação no desenvolvimento de um jogo em saúdeserious gamehealth communicationintoxicationgames and healthcollective healthserious gamehealth communicationintoxicationgames and healthcollective healthjuego seriocomunicación en saludintoxicaciónjuegos y saludsalud públicajuego seriocomunicación en saludintoxicaciónjuegos y saludsalud públicajogo sériocomunicação em saúdeintoxicaçãojogos e saúdesaúde coletivajogo sériocomunicação em saúdeintoxicaçãojogos e saúdesaúde coletivaThis work explores the approach of procedural rhetoric and the concept of games as participation applied to a serious game focused on health communication. From the experience of the development of the game "Who Left It Here?!", focused on raising parent awareness about the risks of domestic poisoning in children, we present procedural rhetoric as a way of building meaning in digital games allied to the domains of player participation, describing how such theoretical concepts impact the aesthetic, textual, technical and procedural aspects of a health communication game.Este trabajo explora el enfoque de la retórica procedimental y el concepto de juegos como participación aplicados a un juego serio (serious game) dirigido a la comunicación en salud. A partir de la experiencia del desarrollo del juego "¿Quién lo Dejó Aquí?", orientado a la concientización de responsables sobre los riesgos de intoxicaciones domésticas en niños, presentamos la retórica procedimental como forma de construcción de sentido en los juegos digitales aliada a los dominios de participación del jugador, describiendo cómo tales conceptos teóricos impactan los aspectos estéticos, textuales, técnicos y procedimentales de un juego de comunicación en salud.Este trabalho explora a abordagem da retórica procedimental e o conceito de jogos como participação aplicados a um jogo sério (serious game) voltado para a comunicação em saúde. A partir da experiência do desenvolvimento do jogo “Quem Deixou Isso Aqui?!”, voltado para a conscientização de pais e responsáveis sobre os riscos de intoxicações domésticas em crianças, apresentamos a retórica procedimental como forma de construção de sentido nos jogos digitais aliada aos domínios de participação do jogador, descrevendo como tais conceitos teóricos impactam os aspectos estéticos, textuais, técnicos e procedimentais de um jogo de comunicação em saúde.Universidade Federal do Tocantins - UFT2018-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/x-gzipapplication/zipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/413610.20873/uft.2447-4266.2018v4n4p75Observatory Journal; Vol. 4 No. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 75-112Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 75-112Observatoire Journal; Vol. 4 No. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 75-112Revista Observatório ; v. 4 n. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 75-1122447-4266reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4136/13301https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4136/13337https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4136/13366https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4136/13384https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4136/13402https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4136/13499Século XX/XXICopyright (c) 2018 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessVasconcellos, Marcelo SimãoCarvalho, Flávia Garcia deAraújo, Inesita Soares de2022-03-04T13:11:16Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4136Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:11:16Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
dc.title.none.fl_str_mv “WHO LEFT IT HERE?!”: Procedural rhetoric and participation in the development of a health game
“¿QUIEN LO DEJÓ AQUÍ?!”: Retórica procedimental y participación en el desarrollo de un juego en salud
“QUEM DEIXOU ISSO AQUI?!”: Retórica procedimental e participação no desenvolvimento de um jogo em saúde
title “WHO LEFT IT HERE?!”: Procedural rhetoric and participation in the development of a health game
spellingShingle “WHO LEFT IT HERE?!”: Procedural rhetoric and participation in the development of a health game
Vasconcellos, Marcelo Simão
serious game
health communication
intoxication
games and health
collective health
serious game
health communication
intoxication
games and health
collective health
juego serio
comunicación en salud
intoxicación
juegos y salud
salud pública
juego serio
comunicación en salud
intoxicación
juegos y salud
salud pública
jogo sério
comunicação em saúde
intoxicação
jogos e saúde
saúde coletiva
jogo sério
comunicação em saúde
intoxicação
jogos e saúde
saúde coletiva
title_short “WHO LEFT IT HERE?!”: Procedural rhetoric and participation in the development of a health game
title_full “WHO LEFT IT HERE?!”: Procedural rhetoric and participation in the development of a health game
title_fullStr “WHO LEFT IT HERE?!”: Procedural rhetoric and participation in the development of a health game
title_full_unstemmed “WHO LEFT IT HERE?!”: Procedural rhetoric and participation in the development of a health game
title_sort “WHO LEFT IT HERE?!”: Procedural rhetoric and participation in the development of a health game
author Vasconcellos, Marcelo Simão
author_facet Vasconcellos, Marcelo Simão
Carvalho, Flávia Garcia de
Araújo, Inesita Soares de
author_role author
author2 Carvalho, Flávia Garcia de
Araújo, Inesita Soares de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vasconcellos, Marcelo Simão
Carvalho, Flávia Garcia de
Araújo, Inesita Soares de
dc.subject.por.fl_str_mv serious game
health communication
intoxication
games and health
collective health
serious game
health communication
intoxication
games and health
collective health
juego serio
comunicación en salud
intoxicación
juegos y salud
salud pública
juego serio
comunicación en salud
intoxicación
juegos y salud
salud pública
jogo sério
comunicação em saúde
intoxicação
jogos e saúde
saúde coletiva
jogo sério
comunicação em saúde
intoxicação
jogos e saúde
saúde coletiva
topic serious game
health communication
intoxication
games and health
collective health
serious game
health communication
intoxication
games and health
collective health
juego serio
comunicación en salud
intoxicación
juegos y salud
salud pública
juego serio
comunicación en salud
intoxicación
juegos y salud
salud pública
jogo sério
comunicação em saúde
intoxicação
jogos e saúde
saúde coletiva
jogo sério
comunicação em saúde
intoxicação
jogos e saúde
saúde coletiva
description This work explores the approach of procedural rhetoric and the concept of games as participation applied to a serious game focused on health communication. From the experience of the development of the game "Who Left It Here?!", focused on raising parent awareness about the risks of domestic poisoning in children, we present procedural rhetoric as a way of building meaning in digital games allied to the domains of player participation, describing how such theoretical concepts impact the aesthetic, textual, technical and procedural aspects of a health communication game.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-06-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4136
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n4p75
url https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4136
identifier_str_mv 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n4p75
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4136/13301
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4136/13337
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4136/13366
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4136/13384
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4136/13402
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4136/13499
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Observatório
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/epub+zip
application/octet-stream
application/x-gzip
application/zip
application/zip
dc.coverage.none.fl_str_mv Século XX/XXI
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Tocantins - UFT
dc.source.none.fl_str_mv Observatory Journal; Vol. 4 No. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 75-112
Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 75-112
Observatoire Journal; Vol. 4 No. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 75-112
Revista Observatório ; v. 4 n. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 75-112
2447-4266
reponame:Revista Observatório
instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron:UFT
instname_str Universidade Federal do Tocantins (UFT)
instacron_str UFT
institution UFT
reponame_str Revista Observatório
collection Revista Observatório
repository.name.fl_str_mv Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)
repository.mail.fl_str_mv gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||
_version_ 1797174754016231424