“WHO LEFT IT HERE?!”: Procedural rhetoric and participation in the development of a health game
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Observatório |
Texto Completo: | https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4136 |
Resumo: | This work explores the approach of procedural rhetoric and the concept of games as participation applied to a serious game focused on health communication. From the experience of the development of the game "Who Left It Here?!", focused on raising parent awareness about the risks of domestic poisoning in children, we present procedural rhetoric as a way of building meaning in digital games allied to the domains of player participation, describing how such theoretical concepts impact the aesthetic, textual, technical and procedural aspects of a health communication game. |
id |
UFT-8_34273d4a562f947fc9987df963136676 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4136 |
network_acronym_str |
UFT-8 |
network_name_str |
Revista Observatório |
repository_id_str |
|
spelling |
“WHO LEFT IT HERE?!”: Procedural rhetoric and participation in the development of a health game“¿QUIEN LO DEJÓ AQUÍ?!”: Retórica procedimental y participación en el desarrollo de un juego en salud“QUEM DEIXOU ISSO AQUI?!”: Retórica procedimental e participação no desenvolvimento de um jogo em saúdeserious gamehealth communicationintoxicationgames and healthcollective healthserious gamehealth communicationintoxicationgames and healthcollective healthjuego seriocomunicación en saludintoxicaciónjuegos y saludsalud públicajuego seriocomunicación en saludintoxicaciónjuegos y saludsalud públicajogo sériocomunicação em saúdeintoxicaçãojogos e saúdesaúde coletivajogo sériocomunicação em saúdeintoxicaçãojogos e saúdesaúde coletivaThis work explores the approach of procedural rhetoric and the concept of games as participation applied to a serious game focused on health communication. From the experience of the development of the game "Who Left It Here?!", focused on raising parent awareness about the risks of domestic poisoning in children, we present procedural rhetoric as a way of building meaning in digital games allied to the domains of player participation, describing how such theoretical concepts impact the aesthetic, textual, technical and procedural aspects of a health communication game.Este trabajo explora el enfoque de la retórica procedimental y el concepto de juegos como participación aplicados a un juego serio (serious game) dirigido a la comunicación en salud. A partir de la experiencia del desarrollo del juego "¿Quién lo Dejó Aquí?", orientado a la concientización de responsables sobre los riesgos de intoxicaciones domésticas en niños, presentamos la retórica procedimental como forma de construcción de sentido en los juegos digitales aliada a los dominios de participación del jugador, describiendo cómo tales conceptos teóricos impactan los aspectos estéticos, textuales, técnicos y procedimentales de un juego de comunicación en salud.Este trabalho explora a abordagem da retórica procedimental e o conceito de jogos como participação aplicados a um jogo sério (serious game) voltado para a comunicação em saúde. A partir da experiência do desenvolvimento do jogo “Quem Deixou Isso Aqui?!”, voltado para a conscientização de pais e responsáveis sobre os riscos de intoxicações domésticas em crianças, apresentamos a retórica procedimental como forma de construção de sentido nos jogos digitais aliada aos domínios de participação do jogador, descrevendo como tais conceitos teóricos impactam os aspectos estéticos, textuais, técnicos e procedimentais de um jogo de comunicação em saúde.Universidade Federal do Tocantins - UFT2018-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/epub+zipapplication/octet-streamapplication/x-gzipapplication/zipapplication/ziphttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/413610.20873/uft.2447-4266.2018v4n4p75Observatory Journal; Vol. 4 No. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 75-112Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 75-112Observatoire Journal; Vol. 4 No. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 75-112Revista Observatório ; v. 4 n. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 75-1122447-4266reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4136/13301https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4136/13337https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4136/13366https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4136/13384https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4136/13402https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4136/13499Século XX/XXICopyright (c) 2018 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessVasconcellos, Marcelo SimãoCarvalho, Flávia Garcia deAraújo, Inesita Soares de2022-03-04T13:11:16Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/4136Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:11:16Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
“WHO LEFT IT HERE?!”: Procedural rhetoric and participation in the development of a health game “¿QUIEN LO DEJÓ AQUÍ?!”: Retórica procedimental y participación en el desarrollo de un juego en salud “QUEM DEIXOU ISSO AQUI?!”: Retórica procedimental e participação no desenvolvimento de um jogo em saúde |
title |
“WHO LEFT IT HERE?!”: Procedural rhetoric and participation in the development of a health game |
spellingShingle |
“WHO LEFT IT HERE?!”: Procedural rhetoric and participation in the development of a health game Vasconcellos, Marcelo Simão serious game health communication intoxication games and health collective health serious game health communication intoxication games and health collective health juego serio comunicación en salud intoxicación juegos y salud salud pública juego serio comunicación en salud intoxicación juegos y salud salud pública jogo sério comunicação em saúde intoxicação jogos e saúde saúde coletiva jogo sério comunicação em saúde intoxicação jogos e saúde saúde coletiva |
title_short |
“WHO LEFT IT HERE?!”: Procedural rhetoric and participation in the development of a health game |
title_full |
“WHO LEFT IT HERE?!”: Procedural rhetoric and participation in the development of a health game |
title_fullStr |
“WHO LEFT IT HERE?!”: Procedural rhetoric and participation in the development of a health game |
title_full_unstemmed |
“WHO LEFT IT HERE?!”: Procedural rhetoric and participation in the development of a health game |
title_sort |
“WHO LEFT IT HERE?!”: Procedural rhetoric and participation in the development of a health game |
author |
Vasconcellos, Marcelo Simão |
author_facet |
Vasconcellos, Marcelo Simão Carvalho, Flávia Garcia de Araújo, Inesita Soares de |
author_role |
author |
author2 |
Carvalho, Flávia Garcia de Araújo, Inesita Soares de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vasconcellos, Marcelo Simão Carvalho, Flávia Garcia de Araújo, Inesita Soares de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
serious game health communication intoxication games and health collective health serious game health communication intoxication games and health collective health juego serio comunicación en salud intoxicación juegos y salud salud pública juego serio comunicación en salud intoxicación juegos y salud salud pública jogo sério comunicação em saúde intoxicação jogos e saúde saúde coletiva jogo sério comunicação em saúde intoxicação jogos e saúde saúde coletiva |
topic |
serious game health communication intoxication games and health collective health serious game health communication intoxication games and health collective health juego serio comunicación en salud intoxicación juegos y salud salud pública juego serio comunicación en salud intoxicación juegos y salud salud pública jogo sério comunicação em saúde intoxicação jogos e saúde saúde coletiva jogo sério comunicação em saúde intoxicação jogos e saúde saúde coletiva |
description |
This work explores the approach of procedural rhetoric and the concept of games as participation applied to a serious game focused on health communication. From the experience of the development of the game "Who Left It Here?!", focused on raising parent awareness about the risks of domestic poisoning in children, we present procedural rhetoric as a way of building meaning in digital games allied to the domains of player participation, describing how such theoretical concepts impact the aesthetic, textual, technical and procedural aspects of a health communication game. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-06-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4136 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n4p75 |
url |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4136 |
identifier_str_mv |
10.20873/uft.2447-4266.2018v4n4p75 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4136/13301 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4136/13337 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4136/13366 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4136/13384 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4136/13402 https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4136/13499 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Observatório info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Observatório |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/epub+zip application/octet-stream application/x-gzip application/zip application/zip |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Século XX/XXI |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Tocantins - UFT |
dc.source.none.fl_str_mv |
Observatory Journal; Vol. 4 No. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 75-112 Observatorio Magazine; Vol. 4 Núm. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 75-112 Observatoire Journal; Vol. 4 No. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 75-112 Revista Observatório ; v. 4 n. 4 (2018): Vol. 4 N. 4 Jogos digitais, aplicativos, simuladores e gamificação: delineando práticas para educação e saúde Jul-Set 2018; 75-112 2447-4266 reponame:Revista Observatório instname:Universidade Federal do Tocantins (UFT) instacron:UFT |
instname_str |
Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
instacron_str |
UFT |
institution |
UFT |
reponame_str |
Revista Observatório |
collection |
Revista Observatório |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT) |
repository.mail.fl_str_mv |
gilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br|| |
_version_ |
1797174754016231424 |