Communicative competence and teaching Portuguese as a second language: an analysis of the subcompetences used by an advanced student

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fernandes, Eugênia Magnólia da Silva
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Araujo, Sara Domingos de Sousa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Domínios de Lingu@gem
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/39972
Resumo: The objective of this article is to identify components of the Communicative Competence (CC) used by an advanced Portuguese as a Second Language speaker. The student was exposed to a real-life situation for language, conducted by a semi-structured interview, with the aim of creating a natural environment. By using the model proposed by Almeida Filho in 2009, we explain each one of the subcomponents of CC that are used by the speaker throughout the interview. The aim of this paper is to materialize the concepts related to CC, showing the learner’s cognitive process to acquire a new language.
id UFU-12_72c5bc03ff66abe4afb84febf9768037
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/39972
network_acronym_str UFU-12
network_name_str Domínios de Lingu@gem
repository_id_str
spelling Communicative competence and teaching Portuguese as a second language: an analysis of the subcompetences used by an advanced studentCompetência comunicativa e ensino de português como segunda língua: análise de subcompetências no discurso de um anglófono de nível avançadoEnsino de português como segunda línguaCompetência comunicativaEntonaçãoCelpe-Bras.Teaching Portuguese as a Second LanguageCommunicative competenceIntonationCelpe-Bras ExaminationThe objective of this article is to identify components of the Communicative Competence (CC) used by an advanced Portuguese as a Second Language speaker. The student was exposed to a real-life situation for language, conducted by a semi-structured interview, with the aim of creating a natural environment. By using the model proposed by Almeida Filho in 2009, we explain each one of the subcomponents of CC that are used by the speaker throughout the interview. The aim of this paper is to materialize the concepts related to CC, showing the learner’s cognitive process to acquire a new language.Este artigo tem por objetivo principal identificar os componentes da Competência Comunicativa (CC) utilizados por um falante no nível avançado de língua portuguesa como segunda língua. O aluno foi exposto a uma situação real de uso da língua-alvo, por meio de entrevista semiestruturada, com o objetivo de tornar a interação o mais natural possível. Utilizamos o modelo de composição da CC sugerido por Almeida Filho em 2009 e explicitamos, em fragmentos, cada um dos subcomponentes utilizados pelo falante durante toda a entrevista. O objetivo deste trabalho é, também, trazer para o plano concreto os conceitos relativos à CC e demonstrar o caminho cognitivo percorrido pelo aprendiz para a aquisição de uma língua estrangeira.PP/UFU2018-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/3997210.14393/DL34-v12n2a2018-7Domínios de Lingu@gem; Vol. 12 No. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 892-909Domínios de Lingu@gem; Vol. 12 Núm. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 892-909Domínios de Lingu@gem; v. 12 n. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 892-9091980-5799reponame:Domínios de Lingu@geminstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/39972/22372Copyright (c) 2018 Eugênia Magnólia da Silva Fernandes, Sara Domingos de Sousa Araujoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFernandes, Eugênia Magnólia da SilvaAraujo, Sara Domingos de Sousa2019-05-09T19:10:10Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/39972Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagemPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/oairevistadominios@ileel.ufu.br||1980-57991980-5799opendoar:2019-05-09T19:10:10Domínios de Lingu@gem - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Communicative competence and teaching Portuguese as a second language: an analysis of the subcompetences used by an advanced student
Competência comunicativa e ensino de português como segunda língua: análise de subcompetências no discurso de um anglófono de nível avançado
title Communicative competence and teaching Portuguese as a second language: an analysis of the subcompetences used by an advanced student
spellingShingle Communicative competence and teaching Portuguese as a second language: an analysis of the subcompetences used by an advanced student
Fernandes, Eugênia Magnólia da Silva
Ensino de português como segunda língua
Competência comunicativa
Entonação
Celpe-Bras.
Teaching Portuguese as a Second Language
Communicative competence
Intonation
Celpe-Bras Examination
title_short Communicative competence and teaching Portuguese as a second language: an analysis of the subcompetences used by an advanced student
title_full Communicative competence and teaching Portuguese as a second language: an analysis of the subcompetences used by an advanced student
title_fullStr Communicative competence and teaching Portuguese as a second language: an analysis of the subcompetences used by an advanced student
title_full_unstemmed Communicative competence and teaching Portuguese as a second language: an analysis of the subcompetences used by an advanced student
title_sort Communicative competence and teaching Portuguese as a second language: an analysis of the subcompetences used by an advanced student
author Fernandes, Eugênia Magnólia da Silva
author_facet Fernandes, Eugênia Magnólia da Silva
Araujo, Sara Domingos de Sousa
author_role author
author2 Araujo, Sara Domingos de Sousa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fernandes, Eugênia Magnólia da Silva
Araujo, Sara Domingos de Sousa
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de português como segunda língua
Competência comunicativa
Entonação
Celpe-Bras.
Teaching Portuguese as a Second Language
Communicative competence
Intonation
Celpe-Bras Examination
topic Ensino de português como segunda língua
Competência comunicativa
Entonação
Celpe-Bras.
Teaching Portuguese as a Second Language
Communicative competence
Intonation
Celpe-Bras Examination
description The objective of this article is to identify components of the Communicative Competence (CC) used by an advanced Portuguese as a Second Language speaker. The student was exposed to a real-life situation for language, conducted by a semi-structured interview, with the aim of creating a natural environment. By using the model proposed by Almeida Filho in 2009, we explain each one of the subcomponents of CC that are used by the speaker throughout the interview. The aim of this paper is to materialize the concepts related to CC, showing the learner’s cognitive process to acquire a new language.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-06-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/39972
10.14393/DL34-v12n2a2018-7
url https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/39972
identifier_str_mv 10.14393/DL34-v12n2a2018-7
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/39972/22372
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Eugênia Magnólia da Silva Fernandes, Sara Domingos de Sousa Araujo
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Eugênia Magnólia da Silva Fernandes, Sara Domingos de Sousa Araujo
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv PP/UFU
publisher.none.fl_str_mv PP/UFU
dc.source.none.fl_str_mv Domínios de Lingu@gem; Vol. 12 No. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 892-909
Domínios de Lingu@gem; Vol. 12 Núm. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 892-909
Domínios de Lingu@gem; v. 12 n. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 892-909
1980-5799
reponame:Domínios de Lingu@gem
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Domínios de Lingu@gem
collection Domínios de Lingu@gem
repository.name.fl_str_mv Domínios de Lingu@gem - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistadominios@ileel.ufu.br||
_version_ 1797067716137320448