Communicative competence and teaching Portuguese as a second language: an analysis of the subcompetences used by an advanced student
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Domínios de Lingu@gem |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/39972 |
Resumo: | The objective of this article is to identify components of the Communicative Competence (CC) used by an advanced Portuguese as a Second Language speaker. The student was exposed to a real-life situation for language, conducted by a semi-structured interview, with the aim of creating a natural environment. By using the model proposed by Almeida Filho in 2009, we explain each one of the subcomponents of CC that are used by the speaker throughout the interview. The aim of this paper is to materialize the concepts related to CC, showing the learner’s cognitive process to acquire a new language. |
id |
UFU-12_72c5bc03ff66abe4afb84febf9768037 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/39972 |
network_acronym_str |
UFU-12 |
network_name_str |
Domínios de Lingu@gem |
repository_id_str |
|
spelling |
Communicative competence and teaching Portuguese as a second language: an analysis of the subcompetences used by an advanced studentCompetência comunicativa e ensino de português como segunda língua: análise de subcompetências no discurso de um anglófono de nível avançadoEnsino de português como segunda línguaCompetência comunicativaEntonaçãoCelpe-Bras.Teaching Portuguese as a Second LanguageCommunicative competenceIntonationCelpe-Bras ExaminationThe objective of this article is to identify components of the Communicative Competence (CC) used by an advanced Portuguese as a Second Language speaker. The student was exposed to a real-life situation for language, conducted by a semi-structured interview, with the aim of creating a natural environment. By using the model proposed by Almeida Filho in 2009, we explain each one of the subcomponents of CC that are used by the speaker throughout the interview. The aim of this paper is to materialize the concepts related to CC, showing the learner’s cognitive process to acquire a new language.Este artigo tem por objetivo principal identificar os componentes da Competência Comunicativa (CC) utilizados por um falante no nível avançado de língua portuguesa como segunda língua. O aluno foi exposto a uma situação real de uso da língua-alvo, por meio de entrevista semiestruturada, com o objetivo de tornar a interação o mais natural possível. Utilizamos o modelo de composição da CC sugerido por Almeida Filho em 2009 e explicitamos, em fragmentos, cada um dos subcomponentes utilizados pelo falante durante toda a entrevista. O objetivo deste trabalho é, também, trazer para o plano concreto os conceitos relativos à CC e demonstrar o caminho cognitivo percorrido pelo aprendiz para a aquisição de uma língua estrangeira.PP/UFU2018-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/3997210.14393/DL34-v12n2a2018-7Domínios de Lingu@gem; Vol. 12 No. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 892-909Domínios de Lingu@gem; Vol. 12 Núm. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 892-909Domínios de Lingu@gem; v. 12 n. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 892-9091980-5799reponame:Domínios de Lingu@geminstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/39972/22372Copyright (c) 2018 Eugênia Magnólia da Silva Fernandes, Sara Domingos de Sousa Araujoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFernandes, Eugênia Magnólia da SilvaAraujo, Sara Domingos de Sousa2019-05-09T19:10:10Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/39972Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagemPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/oairevistadominios@ileel.ufu.br||1980-57991980-5799opendoar:2019-05-09T19:10:10Domínios de Lingu@gem - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Communicative competence and teaching Portuguese as a second language: an analysis of the subcompetences used by an advanced student Competência comunicativa e ensino de português como segunda língua: análise de subcompetências no discurso de um anglófono de nível avançado |
title |
Communicative competence and teaching Portuguese as a second language: an analysis of the subcompetences used by an advanced student |
spellingShingle |
Communicative competence and teaching Portuguese as a second language: an analysis of the subcompetences used by an advanced student Fernandes, Eugênia Magnólia da Silva Ensino de português como segunda língua Competência comunicativa Entonação Celpe-Bras. Teaching Portuguese as a Second Language Communicative competence Intonation Celpe-Bras Examination |
title_short |
Communicative competence and teaching Portuguese as a second language: an analysis of the subcompetences used by an advanced student |
title_full |
Communicative competence and teaching Portuguese as a second language: an analysis of the subcompetences used by an advanced student |
title_fullStr |
Communicative competence and teaching Portuguese as a second language: an analysis of the subcompetences used by an advanced student |
title_full_unstemmed |
Communicative competence and teaching Portuguese as a second language: an analysis of the subcompetences used by an advanced student |
title_sort |
Communicative competence and teaching Portuguese as a second language: an analysis of the subcompetences used by an advanced student |
author |
Fernandes, Eugênia Magnólia da Silva |
author_facet |
Fernandes, Eugênia Magnólia da Silva Araujo, Sara Domingos de Sousa |
author_role |
author |
author2 |
Araujo, Sara Domingos de Sousa |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fernandes, Eugênia Magnólia da Silva Araujo, Sara Domingos de Sousa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de português como segunda língua Competência comunicativa Entonação Celpe-Bras. Teaching Portuguese as a Second Language Communicative competence Intonation Celpe-Bras Examination |
topic |
Ensino de português como segunda língua Competência comunicativa Entonação Celpe-Bras. Teaching Portuguese as a Second Language Communicative competence Intonation Celpe-Bras Examination |
description |
The objective of this article is to identify components of the Communicative Competence (CC) used by an advanced Portuguese as a Second Language speaker. The student was exposed to a real-life situation for language, conducted by a semi-structured interview, with the aim of creating a natural environment. By using the model proposed by Almeida Filho in 2009, we explain each one of the subcomponents of CC that are used by the speaker throughout the interview. The aim of this paper is to materialize the concepts related to CC, showing the learner’s cognitive process to acquire a new language. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-06-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/39972 10.14393/DL34-v12n2a2018-7 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/39972 |
identifier_str_mv |
10.14393/DL34-v12n2a2018-7 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/39972/22372 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Eugênia Magnólia da Silva Fernandes, Sara Domingos de Sousa Araujo info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Eugênia Magnólia da Silva Fernandes, Sara Domingos de Sousa Araujo |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
PP/UFU |
publisher.none.fl_str_mv |
PP/UFU |
dc.source.none.fl_str_mv |
Domínios de Lingu@gem; Vol. 12 No. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 892-909 Domínios de Lingu@gem; Vol. 12 Núm. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 892-909 Domínios de Lingu@gem; v. 12 n. 2 (2018): Português como Língua Estrangeira, Português como Língua de Herança, Português como Língua Adicional; 892-909 1980-5799 reponame:Domínios de Lingu@gem instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Domínios de Lingu@gem |
collection |
Domínios de Lingu@gem |
repository.name.fl_str_mv |
Domínios de Lingu@gem - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadominios@ileel.ufu.br|| |
_version_ |
1797067716137320448 |