A GEOGRAFIA ESCOLAR BRASILEIRA: UMA REVISÃO NECESSÁRIA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Petruci, Rosimeire
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Souza, Rita de Cássia Martins de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Caminhos de Geografia
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/45155
Resumo: Back over the story of Geography in school highlights decisive moments in which the geographical science passed by its since systematization in the late nineteenth century to the second half of the twentieth century, after its definitive consolidation in the role of the humanities. This evidence makes clear the role filled by Geography in the complex interplay of interests that permeate Brazilian history since ancient times in an attempt to establish a model of citizenship with progressive and modern aspiration. This paper aims to identify some reflections on how the Geographic Thought became to the consolidation scope of the Geography as a School Subject in line with the interests of the dominant classes in the search for an "ideal Brazilianness". It is not by chance that we will see, next, how school geography has become a necessary tool for the (re) organization of Brazilian territory, both in the ideological field and in practice.
id UFU-16_b691be68de970920affd7f00b998f319
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/45155
network_acronym_str UFU-16
network_name_str Caminhos de Geografia
repository_id_str
spelling A GEOGRAFIA ESCOLAR BRASILEIRA: UMA REVISÃO NECESSÁRIAPensamento GeográficoGeografia EscolarHistória da GeografiaIdentidade Nacional.Geographical Thought.School geography.History of Geography.National Identity.Back over the story of Geography in school highlights decisive moments in which the geographical science passed by its since systematization in the late nineteenth century to the second half of the twentieth century, after its definitive consolidation in the role of the humanities. This evidence makes clear the role filled by Geography in the complex interplay of interests that permeate Brazilian history since ancient times in an attempt to establish a model of citizenship with progressive and modern aspiration. This paper aims to identify some reflections on how the Geographic Thought became to the consolidation scope of the Geography as a School Subject in line with the interests of the dominant classes in the search for an "ideal Brazilianness". It is not by chance that we will see, next, how school geography has become a necessary tool for the (re) organization of Brazilian territory, both in the ideological field and in practice.Revisitar a história da Geografia escolar coloca em evidência os momentos importantes pela qual a ciência geográfica caminhou desde sua sistematização no final do século XIX até a segunda metade do século XX, após sua consolidação definitiva no rol das ciências humanas. Essas evidências refletem o papel desempenhado pela Geografia no Brasil e o complexo jogo de interesses que permearam a história brasileira desde tempos remotos na intenção de estabelecer um modelo de nacionalidade com aspiração progressista e moderna. Este artigo tem o intuito de sinalizar algumas reflexões sobre como o pensamento geográfico serviu de escopo para a consolidação da Geografia como disciplina escolar em consonância com os interesses das classes dominantes na busca por um “ideal de brasilidade”. Não é por acaso que veremos, a seguir, como a Geografia escolar se concretizou como ferramenta necessária para a (re)organização do território brasileiro, tanto no campo ideológico quanto na prática.EDUFU - Editora da Universidade Federal de Uberlândia2019-08-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/4515510.14393/RCG207145155Caminhos de Geografia; Vol. 20 No. 71 (2019): Setembro; 72-84Caminhos de Geografia; Vol. 20 Núm. 71 (2019): Setembro; 72-84Caminhos de Geografia; v. 20 n. 71 (2019): Setembro; 72-841678-6343reponame:Caminhos de Geografiainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/45155/26699Copyright (c) 2019 Rosimeire Petruciinfo:eu-repo/semantics/openAccessPetruci, RosimeireSouza, Rita de Cássia Martins de 2019-09-05T11:23:59Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/45155Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/indexPUBhttp://www.seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/oaiflaviasantosgeo@gmail.com1678-63431678-6343opendoar:2019-09-05T11:23:59Caminhos de Geografia - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv A GEOGRAFIA ESCOLAR BRASILEIRA: UMA REVISÃO NECESSÁRIA
title A GEOGRAFIA ESCOLAR BRASILEIRA: UMA REVISÃO NECESSÁRIA
spellingShingle A GEOGRAFIA ESCOLAR BRASILEIRA: UMA REVISÃO NECESSÁRIA
Petruci, Rosimeire
Pensamento Geográfico
Geografia Escolar
História da Geografia
Identidade Nacional.
Geographical Thought.
School geography.
History of Geography.
National Identity.
title_short A GEOGRAFIA ESCOLAR BRASILEIRA: UMA REVISÃO NECESSÁRIA
title_full A GEOGRAFIA ESCOLAR BRASILEIRA: UMA REVISÃO NECESSÁRIA
title_fullStr A GEOGRAFIA ESCOLAR BRASILEIRA: UMA REVISÃO NECESSÁRIA
title_full_unstemmed A GEOGRAFIA ESCOLAR BRASILEIRA: UMA REVISÃO NECESSÁRIA
title_sort A GEOGRAFIA ESCOLAR BRASILEIRA: UMA REVISÃO NECESSÁRIA
author Petruci, Rosimeire
author_facet Petruci, Rosimeire
Souza, Rita de Cássia Martins de
author_role author
author2 Souza, Rita de Cássia Martins de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Petruci, Rosimeire
Souza, Rita de Cássia Martins de
dc.subject.por.fl_str_mv Pensamento Geográfico
Geografia Escolar
História da Geografia
Identidade Nacional.
Geographical Thought.
School geography.
History of Geography.
National Identity.
topic Pensamento Geográfico
Geografia Escolar
História da Geografia
Identidade Nacional.
Geographical Thought.
School geography.
History of Geography.
National Identity.
description Back over the story of Geography in school highlights decisive moments in which the geographical science passed by its since systematization in the late nineteenth century to the second half of the twentieth century, after its definitive consolidation in the role of the humanities. This evidence makes clear the role filled by Geography in the complex interplay of interests that permeate Brazilian history since ancient times in an attempt to establish a model of citizenship with progressive and modern aspiration. This paper aims to identify some reflections on how the Geographic Thought became to the consolidation scope of the Geography as a School Subject in line with the interests of the dominant classes in the search for an "ideal Brazilianness". It is not by chance that we will see, next, how school geography has become a necessary tool for the (re) organization of Brazilian territory, both in the ideological field and in practice.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-08-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/45155
10.14393/RCG207145155
url https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/45155
identifier_str_mv 10.14393/RCG207145155
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/45155/26699
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Rosimeire Petruci
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Rosimeire Petruci
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDUFU - Editora da Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv EDUFU - Editora da Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Caminhos de Geografia; Vol. 20 No. 71 (2019): Setembro; 72-84
Caminhos de Geografia; Vol. 20 Núm. 71 (2019): Setembro; 72-84
Caminhos de Geografia; v. 20 n. 71 (2019): Setembro; 72-84
1678-6343
reponame:Caminhos de Geografia
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Caminhos de Geografia
collection Caminhos de Geografia
repository.name.fl_str_mv Caminhos de Geografia - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv flaviasantosgeo@gmail.com
_version_ 1797067016667922432