NO FRIO DA SALA DE AULA VIRTUAL, O ENCONTRO COM UM PEQUENO CALOR: relato de uma experiência pedagógica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Rascunhos |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/rascunhos/article/view/64362 |
Resumo: | This article aims to comment on the course of a school year of teaching Theater in the remote model for children in the 2nd and 4th grades of elementary school at CAp UERJ, where the need to adapt to remote teaching interfered in the school reality due to the imposition of a viral pandemic. In this way, I thought and experimented with methods that stood out for maintaining the spirit of the game and imagination, even in a virtual environment. The game was worked on at home in solo mode and with the participation of the family. In addition, the methodological experiments stimulated my participation as a teaching artist who instructs the game and actively participates in the action. Here is an account of the journey and the methods that I intuitively used, associated with a classical theoretical framework of theater pedagogy, such as the concepts of Imagination (BROOK), Physical Actions (STANISLAVSKY), Game (RYNGAERT) and Play (BENJAMIN). |
id |
UFU-3_98932e9f07c5be9bbcab9cb428e91e6c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/64362 |
network_acronym_str |
UFU-3 |
network_name_str |
Rascunhos |
repository_id_str |
|
spelling |
NO FRIO DA SALA DE AULA VIRTUAL, O ENCONTRO COM UM PEQUENO CALOR: relato de uma experiência pedagógicaThis article aims to comment on the course of a school year of teaching Theater in the remote model for children in the 2nd and 4th grades of elementary school at CAp UERJ, where the need to adapt to remote teaching interfered in the school reality due to the imposition of a viral pandemic. In this way, I thought and experimented with methods that stood out for maintaining the spirit of the game and imagination, even in a virtual environment. The game was worked on at home in solo mode and with the participation of the family. In addition, the methodological experiments stimulated my participation as a teaching artist who instructs the game and actively participates in the action. Here is an account of the journey and the methods that I intuitively used, associated with a classical theoretical framework of theater pedagogy, such as the concepts of Imagination (BROOK), Physical Actions (STANISLAVSKY), Game (RYNGAERT) and Play (BENJAMIN). Este artículo tiene como objetivo comentar el transcurso de un año escolar de enseñanza del Teatro en el modelo a distancia para los niños de 2° y 4° grado de primaria del CAP UERJ, donde la necesidad de adaptarse a la enseñanza a distancia interfirió en la realidad escolar por la imposición de una pandemia viral. De esta manera, pensé y experimenté métodos que se destacaban por mantener el espíritu de juego y la imaginación, incluso en un entorno virtual. El juego se trabajó en casa en modo individual y con la participación de la familia. Además, los experimentos metodológicos estimularon mi participación como artista docente que instruye el juego y participa activamente de la acción. He aquí un relato del viaje y los métodos que utilicé intuitivamente, asociados a un marco teórico clásico de la pedagogía teatral, como los conceptos de Imaginación (BROOK), Acciones Físicas (STANISLAVSKY), Juego (RYNGAERT) y Jugar (BENJAMIN).Este artigo se propõe a comentar o percurso de um ano letivo de ensino da disciplina Teatro no modelo remoto para crianças do 2º e do 4º anos do ensino fundamental do CAp UERJ, onde a necessidade de adaptação ao ensino remoto se interpôs na realidade escolar por imposição de uma pandemia viral. Deste modo, pensei e experimentei métodos que se destacaram pela manutenção do espírito do jogo e da imaginação, mesmo num ambiente virtual. Trabalhou-se o jogo no tempo de casa no modo solo e com a participação da família. Além disso, os experimentos metodológicos suscitaram a minha participação como artista docente que instrui o jogo e participa ativamente da ação. Aqui é feito um relato do percurso e os métodos de que intuitivamente lancei mão, associados a um arcabouço teórico clássico da pedagogia do teatro, tais quais os conceitos de Imaginação (BROOK), Ações Físicas (STANISLAVSKY), Jogo (RYNGAERT) e Brincadeira (BENJAMIN).Portal de Periódicos da UFU2022-10-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/rascunhos/article/view/6436210.14393/issn2358-3703.v10n1a2022-02Rascunhos - Caminos da la Investigación en Artes Escénicas; Vol. 9 Núm. 2 (2022): Sala de Ensaios - Edição Especial; 12-26Revista Rascunhos - Caminhos da Pesquisa em Artes Cênicas; v. 9 n. 2 (2022): Sala de Ensaios - Edição Especial; 12-262358-3703reponame:Rascunhosinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/rascunhos/article/view/64362/34784Copyright (c) 2022 Revista Rascunhos - Caminhos da Pesquisa em Artes Cênicasinfo:eu-repo/semantics/openAccessPaiva, Ana Carolina2023-01-28T18:01:49Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/64362Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/rascunhosPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/rascunhos/oai||rascunhos.geac@gmail.com2358-37032358-3703opendoar:2023-01-28T18:01:49Rascunhos - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
NO FRIO DA SALA DE AULA VIRTUAL, O ENCONTRO COM UM PEQUENO CALOR: relato de uma experiência pedagógica |
title |
NO FRIO DA SALA DE AULA VIRTUAL, O ENCONTRO COM UM PEQUENO CALOR: relato de uma experiência pedagógica |
spellingShingle |
NO FRIO DA SALA DE AULA VIRTUAL, O ENCONTRO COM UM PEQUENO CALOR: relato de uma experiência pedagógica Paiva, Ana Carolina |
title_short |
NO FRIO DA SALA DE AULA VIRTUAL, O ENCONTRO COM UM PEQUENO CALOR: relato de uma experiência pedagógica |
title_full |
NO FRIO DA SALA DE AULA VIRTUAL, O ENCONTRO COM UM PEQUENO CALOR: relato de uma experiência pedagógica |
title_fullStr |
NO FRIO DA SALA DE AULA VIRTUAL, O ENCONTRO COM UM PEQUENO CALOR: relato de uma experiência pedagógica |
title_full_unstemmed |
NO FRIO DA SALA DE AULA VIRTUAL, O ENCONTRO COM UM PEQUENO CALOR: relato de uma experiência pedagógica |
title_sort |
NO FRIO DA SALA DE AULA VIRTUAL, O ENCONTRO COM UM PEQUENO CALOR: relato de uma experiência pedagógica |
author |
Paiva, Ana Carolina |
author_facet |
Paiva, Ana Carolina |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Paiva, Ana Carolina |
description |
This article aims to comment on the course of a school year of teaching Theater in the remote model for children in the 2nd and 4th grades of elementary school at CAp UERJ, where the need to adapt to remote teaching interfered in the school reality due to the imposition of a viral pandemic. In this way, I thought and experimented with methods that stood out for maintaining the spirit of the game and imagination, even in a virtual environment. The game was worked on at home in solo mode and with the participation of the family. In addition, the methodological experiments stimulated my participation as a teaching artist who instructs the game and actively participates in the action. Here is an account of the journey and the methods that I intuitively used, associated with a classical theoretical framework of theater pedagogy, such as the concepts of Imagination (BROOK), Physical Actions (STANISLAVSKY), Game (RYNGAERT) and Play (BENJAMIN). |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-10-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/rascunhos/article/view/64362 10.14393/issn2358-3703.v10n1a2022-02 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/rascunhos/article/view/64362 |
identifier_str_mv |
10.14393/issn2358-3703.v10n1a2022-02 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/rascunhos/article/view/64362/34784 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Rascunhos - Caminhos da Pesquisa em Artes Cênicas info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Rascunhos - Caminhos da Pesquisa em Artes Cênicas |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Portal de Periódicos da UFU |
publisher.none.fl_str_mv |
Portal de Periódicos da UFU |
dc.source.none.fl_str_mv |
Rascunhos - Caminos da la Investigación en Artes Escénicas; Vol. 9 Núm. 2 (2022): Sala de Ensaios - Edição Especial; 12-26 Revista Rascunhos - Caminhos da Pesquisa em Artes Cênicas; v. 9 n. 2 (2022): Sala de Ensaios - Edição Especial; 12-26 2358-3703 reponame:Rascunhos instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Rascunhos |
collection |
Rascunhos |
repository.name.fl_str_mv |
Rascunhos - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rascunhos.geac@gmail.com |
_version_ |
1800213263377498112 |