NO FRIO DA SALA DE AULA VIRTUAL, O ENCONTRO COM UM PEQUENO CALOR: relato de uma experiência pedagógica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Paiva, Ana Carolina
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Rascunhos
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/rascunhos/article/view/64362
Resumo: This article aims to comment on the course of a school year of teaching Theater in the remote model for children in the 2nd and 4th grades of elementary school at CAp UERJ, where the need to adapt to remote teaching interfered in the school reality due to the imposition of a viral pandemic. In this way, I thought and experimented with methods that stood out for maintaining the spirit of the game and imagination, even in a virtual environment. The game was worked on at home in solo mode and with the participation of the family. In addition, the methodological experiments stimulated my participation as a teaching artist who instructs the game and actively participates in the action. Here is an account of the journey and the methods that I intuitively used, associated with a classical theoretical framework of theater pedagogy, such as the concepts of Imagination (BROOK), Physical Actions (STANISLAVSKY), Game (RYNGAERT) and Play (BENJAMIN).  
id UFU-3_98932e9f07c5be9bbcab9cb428e91e6c
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/64362
network_acronym_str UFU-3
network_name_str Rascunhos
repository_id_str
spelling NO FRIO DA SALA DE AULA VIRTUAL, O ENCONTRO COM UM PEQUENO CALOR: relato de uma experiência pedagógicaThis article aims to comment on the course of a school year of teaching Theater in the remote model for children in the 2nd and 4th grades of elementary school at CAp UERJ, where the need to adapt to remote teaching interfered in the school reality due to the imposition of a viral pandemic. In this way, I thought and experimented with methods that stood out for maintaining the spirit of the game and imagination, even in a virtual environment. The game was worked on at home in solo mode and with the participation of the family. In addition, the methodological experiments stimulated my participation as a teaching artist who instructs the game and actively participates in the action. Here is an account of the journey and the methods that I intuitively used, associated with a classical theoretical framework of theater pedagogy, such as the concepts of Imagination (BROOK), Physical Actions (STANISLAVSKY), Game (RYNGAERT) and Play (BENJAMIN).  Este artículo tiene como objetivo comentar el transcurso de un año escolar de enseñanza del Teatro en el modelo a distancia para los niños de 2° y 4° grado de primaria del CAP UERJ, donde la necesidad de adaptarse a la enseñanza a distancia interfirió en la realidad escolar por la imposición de una pandemia viral. De esta manera, pensé y experimenté métodos que se destacaban por mantener el espíritu de juego y la imaginación, incluso en un entorno virtual. El juego se trabajó en casa en modo individual y con la participación de la familia. Además, los experimentos metodológicos estimularon mi participación como artista docente que instruye el juego y participa activamente de la acción. He aquí un relato del viaje y los métodos que utilicé intuitivamente, asociados a un marco teórico clásico de la pedagogía teatral, como los conceptos de Imaginación (BROOK), Acciones Físicas (STANISLAVSKY), Juego (RYNGAERT) y Jugar (BENJAMIN).Este artigo se propõe a comentar o percurso de um ano letivo de ensino da disciplina Teatro no modelo remoto para crianças do 2º e do 4º anos do ensino fundamental do CAp UERJ, onde a necessidade de adaptação ao ensino remoto se interpôs na realidade escolar por imposição de uma pandemia viral. Deste modo, pensei e experimentei métodos que se destacaram pela manutenção do espírito do jogo e da imaginação, mesmo num ambiente virtual. Trabalhou-se o jogo no tempo de casa no modo solo e com a participação da família. Além disso, os experimentos metodológicos suscitaram a minha participação como artista docente que instrui o jogo e participa ativamente da ação. Aqui é feito um relato do percurso e os métodos de que intuitivamente lancei mão, associados a um arcabouço teórico clássico da pedagogia do teatro, tais quais os conceitos de Imaginação (BROOK), Ações Físicas (STANISLAVSKY), Jogo (RYNGAERT) e Brincadeira (BENJAMIN).Portal de Periódicos da UFU2022-10-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/rascunhos/article/view/6436210.14393/issn2358-3703.v10n1a2022-02Rascunhos - Caminos da la Investigación en Artes Escénicas; Vol. 9 Núm. 2 (2022): Sala de Ensaios - Edição Especial; 12-26Revista Rascunhos - Caminhos da Pesquisa em Artes Cênicas; v. 9 n. 2 (2022): Sala de Ensaios - Edição Especial; 12-262358-3703reponame:Rascunhosinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/rascunhos/article/view/64362/34784Copyright (c) 2022 Revista Rascunhos - Caminhos da Pesquisa em Artes Cênicasinfo:eu-repo/semantics/openAccessPaiva, Ana Carolina2023-01-28T18:01:49Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/64362Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/rascunhosPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/rascunhos/oai||rascunhos.geac@gmail.com2358-37032358-3703opendoar:2023-01-28T18:01:49Rascunhos - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv NO FRIO DA SALA DE AULA VIRTUAL, O ENCONTRO COM UM PEQUENO CALOR: relato de uma experiência pedagógica
title NO FRIO DA SALA DE AULA VIRTUAL, O ENCONTRO COM UM PEQUENO CALOR: relato de uma experiência pedagógica
spellingShingle NO FRIO DA SALA DE AULA VIRTUAL, O ENCONTRO COM UM PEQUENO CALOR: relato de uma experiência pedagógica
Paiva, Ana Carolina
title_short NO FRIO DA SALA DE AULA VIRTUAL, O ENCONTRO COM UM PEQUENO CALOR: relato de uma experiência pedagógica
title_full NO FRIO DA SALA DE AULA VIRTUAL, O ENCONTRO COM UM PEQUENO CALOR: relato de uma experiência pedagógica
title_fullStr NO FRIO DA SALA DE AULA VIRTUAL, O ENCONTRO COM UM PEQUENO CALOR: relato de uma experiência pedagógica
title_full_unstemmed NO FRIO DA SALA DE AULA VIRTUAL, O ENCONTRO COM UM PEQUENO CALOR: relato de uma experiência pedagógica
title_sort NO FRIO DA SALA DE AULA VIRTUAL, O ENCONTRO COM UM PEQUENO CALOR: relato de uma experiência pedagógica
author Paiva, Ana Carolina
author_facet Paiva, Ana Carolina
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Paiva, Ana Carolina
description This article aims to comment on the course of a school year of teaching Theater in the remote model for children in the 2nd and 4th grades of elementary school at CAp UERJ, where the need to adapt to remote teaching interfered in the school reality due to the imposition of a viral pandemic. In this way, I thought and experimented with methods that stood out for maintaining the spirit of the game and imagination, even in a virtual environment. The game was worked on at home in solo mode and with the participation of the family. In addition, the methodological experiments stimulated my participation as a teaching artist who instructs the game and actively participates in the action. Here is an account of the journey and the methods that I intuitively used, associated with a classical theoretical framework of theater pedagogy, such as the concepts of Imagination (BROOK), Physical Actions (STANISLAVSKY), Game (RYNGAERT) and Play (BENJAMIN).  
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-10-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/rascunhos/article/view/64362
10.14393/issn2358-3703.v10n1a2022-02
url https://seer.ufu.br/index.php/rascunhos/article/view/64362
identifier_str_mv 10.14393/issn2358-3703.v10n1a2022-02
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/rascunhos/article/view/64362/34784
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Rascunhos - Caminhos da Pesquisa em Artes Cênicas
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Rascunhos - Caminhos da Pesquisa em Artes Cênicas
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Portal de Periódicos da UFU
publisher.none.fl_str_mv Portal de Periódicos da UFU
dc.source.none.fl_str_mv Rascunhos - Caminos da la Investigación en Artes Escénicas; Vol. 9 Núm. 2 (2022): Sala de Ensaios - Edição Especial; 12-26
Revista Rascunhos - Caminhos da Pesquisa em Artes Cênicas; v. 9 n. 2 (2022): Sala de Ensaios - Edição Especial; 12-26
2358-3703
reponame:Rascunhos
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Rascunhos
collection Rascunhos
repository.name.fl_str_mv Rascunhos - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||rascunhos.geac@gmail.com
_version_ 1800213263377498112