Student assistance at UFVJM: an increasingly necessary public policy

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Alber Carlos Alves
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Pereira, Laurindo Mékie, Reis, Isabela Pardinho
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68596
Resumo: This paper analyzes a specific case of the Student Assistance Policy, which is that of the “Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM)”. For this, we used data from the V Survey of the Socioeconomic Profile of Undergraduate Students at Federal Universities, developed in 2018 by the National Forum of Pro-Rectors for Community and Student Affairs (FONAPRACE). The aim of this paper is to analyze the main UFVJM data presented in the survey, using a qualitative approach. It is concluded that the UFVJM indicators showed the importance of expanding permanence actions, since the attendance by the Student Assistance Program does not correspond to the existing demand, indicating the need for investment and implementation of the Program's actions.
id UFU-4_8c9cb1d131f2c548ebd0894d1ab96399
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/68596
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling Student assistance at UFVJM: an increasingly necessary public policyAsistencia estudiantil en la UFVJM: una política pública cada vez más necesariaAssistência estudantil na UFVJM: uma política pública cada vez mais necessáriaPolítica de Assistência EstudantilPerfil Socioeconômico de EstudantesUFVJMStudent Assistance PolicySocioeconomic Profile of StudentsUFVJMPolítica de Asistencia EstudiantilPerfil Socioeconómico de los EstudiantesUFVJMThis paper analyzes a specific case of the Student Assistance Policy, which is that of the “Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM)”. For this, we used data from the V Survey of the Socioeconomic Profile of Undergraduate Students at Federal Universities, developed in 2018 by the National Forum of Pro-Rectors for Community and Student Affairs (FONAPRACE). The aim of this paper is to analyze the main UFVJM data presented in the survey, using a qualitative approach. It is concluded that the UFVJM indicators showed the importance of expanding permanence actions, since the attendance by the Student Assistance Program does not correspond to the existing demand, indicating the need for investment and implementation of the Program's actions.Este artículo analiza un caso específico de Política de Asistencia Estudiantil, el de la Universidad Federal de los Valles del Jequitinhonha y Mucuri (UFVJM). Para ello, se utilizaron datos de la V Encuesta del Perfil Socioeconómico de los Estudiantes de Grado de las Universidades Federales, desarrollada en 2018, por el Foro Nacional de Prorrectores de Asuntos Estudiantiles (FONAPRACE). Por tanto, el objetivo de este trabajo es analizar los principales datos de la UFVJM presentados en la encuesta, utilizando un enfoque cualitativo. Se concluye que los indicadores de la UFVJM muestran la importancia de ampliar las acciones de permanencia, ya que la atención del Programa de Asistencia Estudiantil no corresponde a la demanda existente, lo que indica la necesidad de invertir e implementar las acciones del Programa.Este artigo analisa um caso específico de Política de Assistência Estudantil, que é o da Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM). Para isso, foram utilizados os dados da V Pesquisa do Perfil Socioeconômico dos Estudantes de Graduação das Universidades Federais, desenvolvida no ano de 2018, pelo Fórum Nacional de Pró-Reitores de Assuntos Estudantis (FONAPRACE). Dessa maneira, o objetivo deste trabalho é analisar os principais dados da UFVJM apresentados na pesquisa, utilizando abordagem qualitativa. Conclui-se que os indicadores da UFVJM mostraram a importância da ampliação de ações de permanência, uma vez que o atendimento pelo Programa de Assistência Estudantil não corresponde à demanda existente, indicando a necessidade de investimento e implementação das ações do Programa. Palavras-chave: Assistência Estudantil. Perfil Discente. UFVJM.Universidade Federal de Uberlândia2023-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6859610.14393/REPOD-v13n1a2024-68596Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-18Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-18Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-18Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-182238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68596/37519Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Alber Carlos AlvesPereira, Laurindo MékieReis, Isabela Pardinho2024-01-25T10:57:19Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/68596Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2024-01-25T10:57:19Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Student assistance at UFVJM: an increasingly necessary public policy
Asistencia estudiantil en la UFVJM: una política pública cada vez más necesaria
Assistência estudantil na UFVJM: uma política pública cada vez mais necessária
title Student assistance at UFVJM: an increasingly necessary public policy
spellingShingle Student assistance at UFVJM: an increasingly necessary public policy
Santos, Alber Carlos Alves
Política de Assistência Estudantil
Perfil Socioeconômico de Estudantes
UFVJM
Student Assistance Policy
Socioeconomic Profile of Students
UFVJM
Política de Asistencia Estudiantil
Perfil Socioeconómico de los Estudiantes
UFVJM
title_short Student assistance at UFVJM: an increasingly necessary public policy
title_full Student assistance at UFVJM: an increasingly necessary public policy
title_fullStr Student assistance at UFVJM: an increasingly necessary public policy
title_full_unstemmed Student assistance at UFVJM: an increasingly necessary public policy
title_sort Student assistance at UFVJM: an increasingly necessary public policy
author Santos, Alber Carlos Alves
author_facet Santos, Alber Carlos Alves
Pereira, Laurindo Mékie
Reis, Isabela Pardinho
author_role author
author2 Pereira, Laurindo Mékie
Reis, Isabela Pardinho
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Alber Carlos Alves
Pereira, Laurindo Mékie
Reis, Isabela Pardinho
dc.subject.por.fl_str_mv Política de Assistência Estudantil
Perfil Socioeconômico de Estudantes
UFVJM
Student Assistance Policy
Socioeconomic Profile of Students
UFVJM
Política de Asistencia Estudiantil
Perfil Socioeconómico de los Estudiantes
UFVJM
topic Política de Assistência Estudantil
Perfil Socioeconômico de Estudantes
UFVJM
Student Assistance Policy
Socioeconomic Profile of Students
UFVJM
Política de Asistencia Estudiantil
Perfil Socioeconómico de los Estudiantes
UFVJM
description This paper analyzes a specific case of the Student Assistance Policy, which is that of the “Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM)”. For this, we used data from the V Survey of the Socioeconomic Profile of Undergraduate Students at Federal Universities, developed in 2018 by the National Forum of Pro-Rectors for Community and Student Affairs (FONAPRACE). The aim of this paper is to analyze the main UFVJM data presented in the survey, using a qualitative approach. It is concluded that the UFVJM indicators showed the importance of expanding permanence actions, since the attendance by the Student Assistance Program does not correspond to the existing demand, indicating the need for investment and implementation of the Program's actions.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68596
10.14393/REPOD-v13n1a2024-68596
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68596
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v13n1a2024-68596
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68596/37519
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-18
Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-18
Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-18
Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-18
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943957415723008