"TEMOS UM PROBLEMA EM NOSSA ESCOLA: UM GAROTO AFEMINADO DEMAIS". PEDAGOGIA DO ARMÁRIO E CURRÍCULO EM AÇÃO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Junqueira, Rogério Diniz
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/34495
Resumo: The article explores the relationship between curriculum and heteronormativity in the everyday school life. Through the problematization based on teachers' testimonials and reports, the author reflects on the school experiences related to processes of (re)production of gender norms and heterosexual matrix. The author considers the "pedagogy of the closet" as a set of practices, power relationships, classifications, construction of knowledge, subjects and differences that the curriculum builds daily in schools under the aegis of the heteronormativity. He considers heteronormativity as element that acts in structuring the school environment and its curriculum and practices, producing effects on the entire scholar community.  
id UFU-4_aea8d4b8b799881c6931bc16b784dac3
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/34495
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling "TEMOS UM PROBLEMA EM NOSSA ESCOLA: UM GAROTO AFEMINADO DEMAIS". PEDAGOGIA DO ARMÁRIO E CURRÍCULO EM AÇÃOCurrículoCotidiano escolarHeteronormatividadeHeterosseximoHomofobiaCurriculumEveryday school lifeHeteronormativityHeterosexismHomophobiaCurriculumQuotidien scolaireHétéronormativitéHétérosexismeHomophobieThe article explores the relationship between curriculum and heteronormativity in the everyday school life. Through the problematization based on teachers' testimonials and reports, the author reflects on the school experiences related to processes of (re)production of gender norms and heterosexual matrix. The author considers the "pedagogy of the closet" as a set of practices, power relationships, classifications, construction of knowledge, subjects and differences that the curriculum builds daily in schools under the aegis of the heteronormativity. He considers heteronormativity as element that acts in structuring the school environment and its curriculum and practices, producing effects on the entire scholar community.  L'article explore la relation entre curriculum et heteronormativité dans le quotidien scolaire.L'auteur problématise à partir de témoignages d'enseignants qui mettent en évidence des expériences processus de (re)production des normes de genre et la matrice hétérosexuelle. Il présente la notionde "pédagogie du placard", considérée comme un ensemble de pratiques, de relations de pouvoir, declassification de construction du savoir, de sujets et de différences, que le curriculum produit dans le quotidien scolaire sous l'égide de la hétéronormativité. Il considère l'hétéronormativité comme élément qui agit dans la structuration de l'environnement scolaire et de son curriculum, ayant un effet sur toutes les personnes.  O artigo explora a relação entre currículo e heteronormatividade no cotidiano escolar, ao fazer problematizações a partir de relatos de docentes que evidenciam experiências curriculares imbricadas a processos de (re)produção das normas de gênero e da matriz heterossexual. Apresenta a noção de "pedagogia do armário", entendida como conjunto de práticas, relações de poder, classificações, construções de saberes, sujeitos e diferenças que o currículo empreende e articula sob a égide da heteronormatividade. Considera a heteronormatividade como elemento que atua na estruturação do espaço escolar e das práticas curriculares, produzindo efeitos sobre todas as pessoas.  Universidade Federal de Uberlândia2016-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/3449510.14393/REPOD-v4n2a2015-34495Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 4 No. 2 (2015)Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 4 Núm. 2 (2015)Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 4 No. 2 (2015)Revista Educação e Políticas em Debate; v. 4 n. 2 (2015)2238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/34495/18295Copyright (c) 2015 Rogério Diniz Junqueirahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessJunqueira, Rogério Diniz2022-12-06T18:36:06Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/34495Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-12-06T18:36:06Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv "TEMOS UM PROBLEMA EM NOSSA ESCOLA: UM GAROTO AFEMINADO DEMAIS". PEDAGOGIA DO ARMÁRIO E CURRÍCULO EM AÇÃO
title "TEMOS UM PROBLEMA EM NOSSA ESCOLA: UM GAROTO AFEMINADO DEMAIS". PEDAGOGIA DO ARMÁRIO E CURRÍCULO EM AÇÃO
spellingShingle "TEMOS UM PROBLEMA EM NOSSA ESCOLA: UM GAROTO AFEMINADO DEMAIS". PEDAGOGIA DO ARMÁRIO E CURRÍCULO EM AÇÃO
Junqueira, Rogério Diniz
Currículo
Cotidiano escolar
Heteronormatividade
Heterosseximo
Homofobia
Curriculum
Everyday school life
Heteronormativity
Heterosexism
Homophobia
Curriculum
Quotidien scolaire
Hétéronormativité
Hétérosexisme
Homophobie
title_short "TEMOS UM PROBLEMA EM NOSSA ESCOLA: UM GAROTO AFEMINADO DEMAIS". PEDAGOGIA DO ARMÁRIO E CURRÍCULO EM AÇÃO
title_full "TEMOS UM PROBLEMA EM NOSSA ESCOLA: UM GAROTO AFEMINADO DEMAIS". PEDAGOGIA DO ARMÁRIO E CURRÍCULO EM AÇÃO
title_fullStr "TEMOS UM PROBLEMA EM NOSSA ESCOLA: UM GAROTO AFEMINADO DEMAIS". PEDAGOGIA DO ARMÁRIO E CURRÍCULO EM AÇÃO
title_full_unstemmed "TEMOS UM PROBLEMA EM NOSSA ESCOLA: UM GAROTO AFEMINADO DEMAIS". PEDAGOGIA DO ARMÁRIO E CURRÍCULO EM AÇÃO
title_sort "TEMOS UM PROBLEMA EM NOSSA ESCOLA: UM GAROTO AFEMINADO DEMAIS". PEDAGOGIA DO ARMÁRIO E CURRÍCULO EM AÇÃO
author Junqueira, Rogério Diniz
author_facet Junqueira, Rogério Diniz
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Junqueira, Rogério Diniz
dc.subject.por.fl_str_mv Currículo
Cotidiano escolar
Heteronormatividade
Heterosseximo
Homofobia
Curriculum
Everyday school life
Heteronormativity
Heterosexism
Homophobia
Curriculum
Quotidien scolaire
Hétéronormativité
Hétérosexisme
Homophobie
topic Currículo
Cotidiano escolar
Heteronormatividade
Heterosseximo
Homofobia
Curriculum
Everyday school life
Heteronormativity
Heterosexism
Homophobia
Curriculum
Quotidien scolaire
Hétéronormativité
Hétérosexisme
Homophobie
description The article explores the relationship between curriculum and heteronormativity in the everyday school life. Through the problematization based on teachers' testimonials and reports, the author reflects on the school experiences related to processes of (re)production of gender norms and heterosexual matrix. The author considers the "pedagogy of the closet" as a set of practices, power relationships, classifications, construction of knowledge, subjects and differences that the curriculum builds daily in schools under the aegis of the heteronormativity. He considers heteronormativity as element that acts in structuring the school environment and its curriculum and practices, producing effects on the entire scholar community.  
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-05-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/34495
10.14393/REPOD-v4n2a2015-34495
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/34495
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v4n2a2015-34495
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/34495/18295
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Rogério Diniz Junqueira
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Rogério Diniz Junqueira
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 4 No. 2 (2015)
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 4 Núm. 2 (2015)
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 4 No. 2 (2015)
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 4 n. 2 (2015)
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1788536116245168128