"TEMOS UM PROBLEMA EM NOSSA ESCOLA: UM GAROTO AFEMINADO DEMAIS". PEDAGOGIA DO ARMÃRIO E CURRÃCULO EM AÇÃO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/34495 |
Resumo: | The article explores the relationship between curriculum and heteronormativity in the everyday school life. Through the problematization based on teachers' testimonials and reports, the author reflects on the school experiences related to processes of (re)production of gender norms and heterosexual matrix. The author considers the "pedagogy of the closet" as a set of practices, power relationships, classifications, construction of knowledge, subjects and differences that the curriculum builds daily in schools under the aegis of the heteronormativity. He considers heteronormativity as element that acts in structuring the school environment and its curriculum and practices, producing effects on the entire scholar community. |
id |
UFU-4_aea8d4b8b799881c6931bc16b784dac3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/34495 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
"TEMOS UM PROBLEMA EM NOSSA ESCOLA: UM GAROTO AFEMINADO DEMAIS". PEDAGOGIA DO ARMÃRIO E CURRÃCULO EM AÇÃOCurrículoCotidiano escolarHeteronormatividadeHeterosseximoHomofobiaCurriculumEveryday school lifeHeteronormativityHeterosexismHomophobiaCurriculumQuotidien scolaireHétéronormativitéHétérosexismeHomophobieThe article explores the relationship between curriculum and heteronormativity in the everyday school life. Through the problematization based on teachers' testimonials and reports, the author reflects on the school experiences related to processes of (re)production of gender norms and heterosexual matrix. The author considers the "pedagogy of the closet" as a set of practices, power relationships, classifications, construction of knowledge, subjects and differences that the curriculum builds daily in schools under the aegis of the heteronormativity. He considers heteronormativity as element that acts in structuring the school environment and its curriculum and practices, producing effects on the entire scholar community. L'article explore la relation entre curriculum et heteronormativité dans le quotidien scolaire.L'auteur problématise à partir de témoignages d'enseignants qui mettent en évidence des expériences processus de (re)production des normes de genre et la matrice hétérosexuelle. Il présente la notionde "pédagogie du placard", considérée comme un ensemble de pratiques, de relations de pouvoir, declassification de construction du savoir, de sujets et de différences, que le curriculum produit dans le quotidien scolaire sous l'égide de la hétéronormativité. Il considère l'hétéronormativité comme élément qui agit dans la structuration de l'environnement scolaire et de son curriculum, ayant un effet sur toutes les personnes. O artigo explora a relação entre currículo e heteronormatividade no cotidiano escolar, ao fazer problematizações a partir de relatos de docentes que evidenciam experiências curriculares imbricadas a processos de (re)produção das normas de gênero e da matriz heterossexual. Apresenta a noção de "pedagogia do armário", entendida como conjunto de práticas, relações de poder, classificações, construções de saberes, sujeitos e diferenças que o currículo empreende e articula sob a égide da heteronormatividade. Considera a heteronormatividade como elemento que atua na estruturação do espaço escolar e das práticas curriculares, produzindo efeitos sobre todas as pessoas. Universidade Federal de Uberlândia2016-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/3449510.14393/REPOD-v4n2a2015-34495Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 4 No. 2 (2015)Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 4 Núm. 2 (2015)Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 4 No. 2 (2015)Revista Educação e Políticas em Debate; v. 4 n. 2 (2015)2238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/34495/18295Copyright (c) 2015 Rogério Diniz Junqueirahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessJunqueira, Rogério Diniz2022-12-06T18:36:06Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/34495Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-12-06T18:36:06Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
"TEMOS UM PROBLEMA EM NOSSA ESCOLA: UM GAROTO AFEMINADO DEMAIS". PEDAGOGIA DO ARMÃRIO E CURRÃCULO EM AÇÃO |
title |
"TEMOS UM PROBLEMA EM NOSSA ESCOLA: UM GAROTO AFEMINADO DEMAIS". PEDAGOGIA DO ARMÃRIO E CURRÃCULO EM AÇÃO |
spellingShingle |
"TEMOS UM PROBLEMA EM NOSSA ESCOLA: UM GAROTO AFEMINADO DEMAIS". PEDAGOGIA DO ARMÃRIO E CURRÃCULO EM AÇÃO Junqueira, Rogério Diniz Currículo Cotidiano escolar Heteronormatividade Heterosseximo Homofobia Curriculum Everyday school life Heteronormativity Heterosexism Homophobia Curriculum Quotidien scolaire Hétéronormativité Hétérosexisme Homophobie |
title_short |
"TEMOS UM PROBLEMA EM NOSSA ESCOLA: UM GAROTO AFEMINADO DEMAIS". PEDAGOGIA DO ARMÃRIO E CURRÃCULO EM AÇÃO |
title_full |
"TEMOS UM PROBLEMA EM NOSSA ESCOLA: UM GAROTO AFEMINADO DEMAIS". PEDAGOGIA DO ARMÃRIO E CURRÃCULO EM AÇÃO |
title_fullStr |
"TEMOS UM PROBLEMA EM NOSSA ESCOLA: UM GAROTO AFEMINADO DEMAIS". PEDAGOGIA DO ARMÃRIO E CURRÃCULO EM AÇÃO |
title_full_unstemmed |
"TEMOS UM PROBLEMA EM NOSSA ESCOLA: UM GAROTO AFEMINADO DEMAIS". PEDAGOGIA DO ARMÃRIO E CURRÃCULO EM AÇÃO |
title_sort |
"TEMOS UM PROBLEMA EM NOSSA ESCOLA: UM GAROTO AFEMINADO DEMAIS". PEDAGOGIA DO ARMÃRIO E CURRÃCULO EM AÇÃO |
author |
Junqueira, Rogério Diniz |
author_facet |
Junqueira, Rogério Diniz |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Junqueira, Rogério Diniz |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Currículo Cotidiano escolar Heteronormatividade Heterosseximo Homofobia Curriculum Everyday school life Heteronormativity Heterosexism Homophobia Curriculum Quotidien scolaire Hétéronormativité Hétérosexisme Homophobie |
topic |
Currículo Cotidiano escolar Heteronormatividade Heterosseximo Homofobia Curriculum Everyday school life Heteronormativity Heterosexism Homophobia Curriculum Quotidien scolaire Hétéronormativité Hétérosexisme Homophobie |
description |
The article explores the relationship between curriculum and heteronormativity in the everyday school life. Through the problematization based on teachers' testimonials and reports, the author reflects on the school experiences related to processes of (re)production of gender norms and heterosexual matrix. The author considers the "pedagogy of the closet" as a set of practices, power relationships, classifications, construction of knowledge, subjects and differences that the curriculum builds daily in schools under the aegis of the heteronormativity. He considers heteronormativity as element that acts in structuring the school environment and its curriculum and practices, producing effects on the entire scholar community. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-05-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/34495 10.14393/REPOD-v4n2a2015-34495 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/34495 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v4n2a2015-34495 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/34495/18295 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2015 Rogério Diniz Junqueira https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2015 Rogério Diniz Junqueira https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 4 No. 2 (2015) Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 4 Núm. 2 (2015) Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 4 No. 2 (2015) Revista Educação e Políticas em Debate; v. 4 n. 2 (2015) 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1788536116245168128 |