Education Public Policy: early childhood education in debate

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mariano, Sangelita Miranda Franco
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Tadokoro, Ricardo Takayuki, Mariano, Flávia Gabriella Franco
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/46388
Resumo: This article presents reflections about the process of institutionalization of public policies of early childhood education in Brazil. In this process, children enrolled in kindergartens and preschools were subjected to a legal system, in many cases, far from the current perspective about the state's duty to ensuresocial rights to children. The citizens' guarantee of the right to early childhood education, as an historic achievement, reveals a social, institutional and political advance. We understand that public policy formulations about to early childhood education can be analyzed as a movement permeated by advances and limitations regarding the right to an education that contemplates and specifies this age group.  
id UFU-4_d65b49d1f6aee27eb10276ca76c62eda
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/46388
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling Education Public Policy: early childhood education in debatePolíticas públicas educacionais: a educação infantil em debatePolitiques publique d'education:é ducation des enfants en débatPolíticas públicas educacionais: a educação infantil em debateEducação InfantilPolíticas PúblicasEarly Childhood EductionPublic PolicyÉducation des EnfantsPolitique PubliquesThis article presents reflections about the process of institutionalization of public policies of early childhood education in Brazil. In this process, children enrolled in kindergartens and preschools were subjected to a legal system, in many cases, far from the current perspective about the state's duty to ensuresocial rights to children. The citizens' guarantee of the right to early childhood education, as an historic achievement, reveals a social, institutional and political advance. We understand that public policy formulations about to early childhood education can be analyzed as a movement permeated by advances and limitations regarding the right to an education that contemplates and specifies this age group.  Le présent aricle présente des réflexions sur le processus de l'institutionnalisation des politiques publiques d'éducation prescolaire au Brésil. Dans ce processus, les enfants et des é coles maternelles ont été soumis à un ordre juridique, dans de nombreux moments, loins de la perspective actuelle du de vois de I'é tat d'assurer les droits sociaux des enfants. La garantie des citoyens du droit à l'éducation de la petite enfance comme une réalisation historique révele un progrés social, institutionnel et politique. Nous comprenons que les formulations des politiques publiques en relation avec l'éducation de la petite enfance peuvent être analysés comme mouvement imprégné d'avanceés et delimites en ce qué concerne le droit à une l'education que comprend et les spécificites de ce groupe d'âge.  O presente artigo apresenta reflexões sobre o processo da institucionalização das políticas públicas de educação infantil no Brasil. Nesse processo, as crianças inseridas em creches e pré-escolas foram submetidas a um ordenamento jurídico, em muitos momentos, distante da atual perspectiva de dever do Estado de assegurar direitos sociais às crianças. A garantia cidadã do direito à educação infantil como conquista histórica revela um avanço em termos social, institucional e político. Compreendemos que as formulações de políticas públicas em relação à educação infantil podem ser analisadas como movimento permeado por avanços e limitações no que concerne ao direito a uma educação que contemple e especificidades dessa faixa etária.  Universidade Federal de Uberlândia2019-01-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/4638810.14393/REPOD.issn.2238-8346.v6n1a2017-08Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 6 No. 1 (2017)Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 6 Núm. 1 (2017)Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 6 No. 1 (2017)Revista Educação e Políticas em Debate; v. 6 n. 1 (2017)2238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/46388/25206Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessMariano, Sangelita Miranda FrancoTadokoro, Ricardo TakayukiMariano, Flávia Gabriella Franco2022-07-21T14:17:09Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/46388Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-07-21T14:17:09Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Education Public Policy: early childhood education in debate
Políticas públicas educacionais: a educação infantil em debate
Politiques publique d'education:é ducation des enfants en débat
Políticas públicas educacionais: a educação infantil em debate
title Education Public Policy: early childhood education in debate
spellingShingle Education Public Policy: early childhood education in debate
Mariano, Sangelita Miranda Franco
Educação Infantil
Políticas Públicas
Early Childhood Eduction
Public Policy
Éducation des Enfants
Politique Publiques
title_short Education Public Policy: early childhood education in debate
title_full Education Public Policy: early childhood education in debate
title_fullStr Education Public Policy: early childhood education in debate
title_full_unstemmed Education Public Policy: early childhood education in debate
title_sort Education Public Policy: early childhood education in debate
author Mariano, Sangelita Miranda Franco
author_facet Mariano, Sangelita Miranda Franco
Tadokoro, Ricardo Takayuki
Mariano, Flávia Gabriella Franco
author_role author
author2 Tadokoro, Ricardo Takayuki
Mariano, Flávia Gabriella Franco
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mariano, Sangelita Miranda Franco
Tadokoro, Ricardo Takayuki
Mariano, Flávia Gabriella Franco
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Infantil
Políticas Públicas
Early Childhood Eduction
Public Policy
Éducation des Enfants
Politique Publiques
topic Educação Infantil
Políticas Públicas
Early Childhood Eduction
Public Policy
Éducation des Enfants
Politique Publiques
description This article presents reflections about the process of institutionalization of public policies of early childhood education in Brazil. In this process, children enrolled in kindergartens and preschools were subjected to a legal system, in many cases, far from the current perspective about the state's duty to ensuresocial rights to children. The citizens' guarantee of the right to early childhood education, as an historic achievement, reveals a social, institutional and political advance. We understand that public policy formulations about to early childhood education can be analyzed as a movement permeated by advances and limitations regarding the right to an education that contemplates and specifies this age group.  
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-01-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/46388
10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v6n1a2017-08
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/46388
identifier_str_mv 10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v6n1a2017-08
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/46388/25206
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debate
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debate
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 6 No. 1 (2017)
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 6 Núm. 1 (2017)
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 6 No. 1 (2017)
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 6 n. 1 (2017)
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1788536116348977152