Curricular Movements and Curricular References that Integrate the Development of Mathematics Teaching in Rio Grande do Sul
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensino em Revista |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54583 |
Resumo: | This article presents aspects of the educational context of the state of Rio Grande do Sul, Brasil, having as a guiding thread the Mathematics curriculum development in the final years of elementary school, from the 1970s. The richness of data on the movements and actions that constituted the education in the state and our understanding on their importance in the current educational scenario motivated the organization of those findings. We highlight the importance, especially in the 1970s and 1980s, of the actions of the Study Group on the Teaching of Mathematics of Porto Alegre (GEEMPA), which focused on the teachers and researchers. This work emerged from the reflections around the concept that the educational actions in the state of Rio Grande do Sul seek to align with what is being developed at the national level and are strongly related to the political vision that successive governments have had of education, which can lead to disruptions in the work done so far. |
id |
UFU-8_2a18e2b101856fa3497dd3eac868682c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/54583 |
network_acronym_str |
UFU-8 |
network_name_str |
Ensino em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Curricular Movements and Curricular References that Integrate the Development of Mathematics Teaching in Rio Grande do SulMovimientos y Referencias Curriculares que Integran el Desarrollo de la Enseñanza de las Matemáticas en Rio Grande do SulMovimentos e referenciais curriculares que integram o desenvolvimento do ensino da Matemática no Rio Grande do SulDesenvolvimento CurricularCurrículo de Matemática no Rio Grande do SulEnsino de MatemáticaCurriculum DevelopmentMathematics Curriculum in Rio Grande do SulMathematics TeachingDesarrollo curricularCurrículo de Matemáticas en Rio Grande do SulEnseñanza de las MatemáticasThis article presents aspects of the educational context of the state of Rio Grande do Sul, Brasil, having as a guiding thread the Mathematics curriculum development in the final years of elementary school, from the 1970s. The richness of data on the movements and actions that constituted the education in the state and our understanding on their importance in the current educational scenario motivated the organization of those findings. We highlight the importance, especially in the 1970s and 1980s, of the actions of the Study Group on the Teaching of Mathematics of Porto Alegre (GEEMPA), which focused on the teachers and researchers. This work emerged from the reflections around the concept that the educational actions in the state of Rio Grande do Sul seek to align with what is being developed at the national level and are strongly related to the political vision that successive governments have had of education, which can lead to disruptions in the work done so far. Este artículo presenta aspectos del contexto educativo del estado del Rio Grande do Sul, Brasil, teniendo como hilo conductor el desarrollo del currículo de Matemáticas en los últimos años de la escuela primaria, desde la década de 1970. La riqueza de datos sobre los movimientos y acciones que constituyeron la educación en el estado y nuestra comprensión de su importancia en el escenario educativo actual motivaron la organización de esos hallazgos. Destacamos la importancia, especialmente en los años setenta y ochenta, de las acciones del Grupo de Estudio sobre la Enseñanza de las Matemáticas de Porto Alegre (GEEMPA), que dio protagonismo a docentes e investigadores. Este trabajo surgió de las reflexiones en torno al concepto de que las acciones educativas en el estado de Rio Grande do Sul buscan alinearse con lo que se está desarrollando a nivel nacional y están fuertemente relacionadas con la visión política que los sucesivos gobiernos han tenido de la educación, que puede conducir a rupturas en el trabajo que se ha realizado hasta ahora.Este artigo apresenta aspectos do contexto educativo do Estado do Rio Grande do Sul, Brasil, tendo como fio condutor o desenvolvimento curricular da Matemática nos anos finais do Ensino Fundamental a partir de 1970. A riqueza de dados sobre os movimentos e ações que foram constituindo a educação no Estado, bem como o entendimento sobre a importância dos mesmos, no cenário educativo atual, motivaram a busca pela organização desses achados. Destaca-se a importância, principalmente nas décadas de 1970 e 1980, das ações do Grupo de Estudos sobre o Ensino da Matemática de Porto Alegre (GEEMPA), as quais deram protagonismo a professores e pesquisadores. Emergiu das reflexões em torno da pesquisa o entendimento de que, no Estado, as ações educativas procuram alinhar-se ao que está sendo desenvolvido em nível nacional e estão fortemente relacionadas à visão política que os sucessivos governos têm da educação, o que pode levar a rupturas no trabalho realizado.Universidade Federal de Uberlândia2020-05-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/5458310.14393/ER-v27n3a2020-5Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 3 (set./dez. 2020); 881-908Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 3 (set./dez. 2020); 881-908Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 3 (set./dez. 2020); 881-9081983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54583/28894Andrade , Luísa Silva Kaiber, Carmen Teresa info:eu-repo/semantics/openAccess2020-05-14T11:27:22Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/54583Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2020-05-14T11:27:22Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Curricular Movements and Curricular References that Integrate the Development of Mathematics Teaching in Rio Grande do Sul Movimientos y Referencias Curriculares que Integran el Desarrollo de la Enseñanza de las Matemáticas en Rio Grande do Sul Movimentos e referenciais curriculares que integram o desenvolvimento do ensino da Matemática no Rio Grande do Sul |
title |
Curricular Movements and Curricular References that Integrate the Development of Mathematics Teaching in Rio Grande do Sul |
spellingShingle |
Curricular Movements and Curricular References that Integrate the Development of Mathematics Teaching in Rio Grande do Sul Andrade , Luísa Silva Desenvolvimento Curricular Currículo de Matemática no Rio Grande do Sul Ensino de Matemática Curriculum Development Mathematics Curriculum in Rio Grande do Sul Mathematics Teaching Desarrollo curricular Currículo de Matemáticas en Rio Grande do Sul Enseñanza de las Matemáticas |
title_short |
Curricular Movements and Curricular References that Integrate the Development of Mathematics Teaching in Rio Grande do Sul |
title_full |
Curricular Movements and Curricular References that Integrate the Development of Mathematics Teaching in Rio Grande do Sul |
title_fullStr |
Curricular Movements and Curricular References that Integrate the Development of Mathematics Teaching in Rio Grande do Sul |
title_full_unstemmed |
Curricular Movements and Curricular References that Integrate the Development of Mathematics Teaching in Rio Grande do Sul |
title_sort |
Curricular Movements and Curricular References that Integrate the Development of Mathematics Teaching in Rio Grande do Sul |
author |
Andrade , Luísa Silva |
author_facet |
Andrade , Luísa Silva Kaiber, Carmen Teresa |
author_role |
author |
author2 |
Kaiber, Carmen Teresa |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Andrade , Luísa Silva Kaiber, Carmen Teresa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Desenvolvimento Curricular Currículo de Matemática no Rio Grande do Sul Ensino de Matemática Curriculum Development Mathematics Curriculum in Rio Grande do Sul Mathematics Teaching Desarrollo curricular Currículo de Matemáticas en Rio Grande do Sul Enseñanza de las Matemáticas |
topic |
Desenvolvimento Curricular Currículo de Matemática no Rio Grande do Sul Ensino de Matemática Curriculum Development Mathematics Curriculum in Rio Grande do Sul Mathematics Teaching Desarrollo curricular Currículo de Matemáticas en Rio Grande do Sul Enseñanza de las Matemáticas |
description |
This article presents aspects of the educational context of the state of Rio Grande do Sul, Brasil, having as a guiding thread the Mathematics curriculum development in the final years of elementary school, from the 1970s. The richness of data on the movements and actions that constituted the education in the state and our understanding on their importance in the current educational scenario motivated the organization of those findings. We highlight the importance, especially in the 1970s and 1980s, of the actions of the Study Group on the Teaching of Mathematics of Porto Alegre (GEEMPA), which focused on the teachers and researchers. This work emerged from the reflections around the concept that the educational actions in the state of Rio Grande do Sul seek to align with what is being developed at the national level and are strongly related to the political vision that successive governments have had of education, which can lead to disruptions in the work done so far. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-05-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54583 10.14393/ER-v27n3a2020-5 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54583 |
identifier_str_mv |
10.14393/ER-v27n3a2020-5 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54583/28894 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 3 (set./dez. 2020); 881-908 Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 3 (set./dez. 2020); 881-908 Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 3 (set./dez. 2020); 881-908 1983-1730 0104-3757 reponame:Ensino em Revista instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Ensino em Revista |
collection |
Ensino em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ensinoemrevista@gmail.com |
_version_ |
1799944223134318592 |