Curricular Movements and Curricular References that Integrate the Development of Mathematics Teaching in Rio Grande do Sul

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Andrade , Luísa Silva
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Kaiber, Carmen Teresa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54583
Resumo: This article presents aspects of the educational context of the state of Rio Grande do Sul, Brasil, having as a guiding thread the Mathematics curriculum development in the final years of elementary school, from the 1970s. The richness of data on the movements and actions that constituted the education in the state and our understanding on their importance in the current educational scenario motivated the organization of those findings. We highlight the importance, especially in the 1970s and 1980s, of the actions of the Study Group on the Teaching of Mathematics of Porto Alegre (GEEMPA), which focused on the teachers and researchers. This work emerged from the reflections around the concept that the educational actions in the state of Rio Grande do Sul seek to align with what is being developed at the national level and are strongly related to the political vision that successive governments have had of education, which can lead to disruptions in the work done so far. 
id UFU-8_2a18e2b101856fa3497dd3eac868682c
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/54583
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling Curricular Movements and Curricular References that Integrate the Development of Mathematics Teaching in Rio Grande do SulMovimientos y Referencias Curriculares que Integran el Desarrollo de la Enseñanza de las Matemáticas en Rio Grande do SulMovimentos e referenciais curriculares que integram o desenvolvimento do ensino da Matemática no Rio Grande do SulDesenvolvimento CurricularCurrículo de Matemática no Rio Grande do SulEnsino de MatemáticaCurriculum DevelopmentMathematics Curriculum in Rio Grande do SulMathematics TeachingDesarrollo curricularCurrículo de Matemáticas en Rio Grande do SulEnseñanza de las MatemáticasThis article presents aspects of the educational context of the state of Rio Grande do Sul, Brasil, having as a guiding thread the Mathematics curriculum development in the final years of elementary school, from the 1970s. The richness of data on the movements and actions that constituted the education in the state and our understanding on their importance in the current educational scenario motivated the organization of those findings. We highlight the importance, especially in the 1970s and 1980s, of the actions of the Study Group on the Teaching of Mathematics of Porto Alegre (GEEMPA), which focused on the teachers and researchers. This work emerged from the reflections around the concept that the educational actions in the state of Rio Grande do Sul seek to align with what is being developed at the national level and are strongly related to the political vision that successive governments have had of education, which can lead to disruptions in the work done so far. Este artículo presenta aspectos del contexto educativo del estado del Rio Grande do Sul, Brasil, teniendo como hilo conductor el desarrollo del currículo de Matemáticas en los últimos años de la escuela primaria, desde la década de 1970. La riqueza de datos sobre los movimientos y acciones que constituyeron la educación en el estado y nuestra comprensión de su importancia en el escenario educativo actual motivaron la organización de esos hallazgos. Destacamos la importancia, especialmente en los años setenta y ochenta, de las acciones del Grupo de Estudio sobre la Enseñanza de las Matemáticas de Porto Alegre (GEEMPA), que dio protagonismo a docentes e investigadores. Este trabajo surgió de las reflexiones en torno al concepto de que las acciones educativas en el estado de Rio Grande do Sul buscan alinearse con lo que se está desarrollando a nivel nacional y están fuertemente relacionadas con la visión política que los sucesivos gobiernos han tenido de la educación, que puede conducir a rupturas en el trabajo que se ha realizado hasta ahora.Este artigo apresenta aspectos do contexto educativo do Estado do Rio Grande do Sul, Brasil, tendo como fio condutor o desenvolvimento curricular da Matemática nos anos finais do Ensino Fundamental a partir de 1970. A riqueza de dados sobre os movimentos e ações que foram constituindo a educação no Estado, bem como o entendimento sobre a importância dos mesmos, no cenário educativo atual, motivaram a busca pela organização desses achados. Destaca-se a importância, principalmente nas décadas de 1970 e 1980, das ações do Grupo de Estudos sobre o Ensino da Matemática de Porto Alegre (GEEMPA), as quais deram protagonismo a professores e pesquisadores. Emergiu das reflexões em torno da pesquisa o entendimento de que, no Estado, as ações educativas procuram alinhar-se ao que está sendo desenvolvido em nível nacional e estão fortemente relacionadas à visão política que os sucessivos governos têm da educação, o que pode levar a rupturas no trabalho realizado.Universidade Federal de Uberlândia2020-05-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/5458310.14393/ER-v27n3a2020-5Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 3 (set./dez. 2020); 881-908Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 3 (set./dez. 2020); 881-908Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 3 (set./dez. 2020); 881-9081983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54583/28894Andrade , Luísa Silva Kaiber, Carmen Teresa info:eu-repo/semantics/openAccess2020-05-14T11:27:22Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/54583Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2020-05-14T11:27:22Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Curricular Movements and Curricular References that Integrate the Development of Mathematics Teaching in Rio Grande do Sul
Movimientos y Referencias Curriculares que Integran el Desarrollo de la Enseñanza de las Matemáticas en Rio Grande do Sul
Movimentos e referenciais curriculares que integram o desenvolvimento do ensino da Matemática no Rio Grande do Sul
title Curricular Movements and Curricular References that Integrate the Development of Mathematics Teaching in Rio Grande do Sul
spellingShingle Curricular Movements and Curricular References that Integrate the Development of Mathematics Teaching in Rio Grande do Sul
Andrade , Luísa Silva
Desenvolvimento Curricular
Currículo de Matemática no Rio Grande do Sul
Ensino de Matemática
Curriculum Development
Mathematics Curriculum in Rio Grande do Sul
Mathematics Teaching
Desarrollo curricular
Currículo de Matemáticas en Rio Grande do Sul
Enseñanza de las Matemáticas
title_short Curricular Movements and Curricular References that Integrate the Development of Mathematics Teaching in Rio Grande do Sul
title_full Curricular Movements and Curricular References that Integrate the Development of Mathematics Teaching in Rio Grande do Sul
title_fullStr Curricular Movements and Curricular References that Integrate the Development of Mathematics Teaching in Rio Grande do Sul
title_full_unstemmed Curricular Movements and Curricular References that Integrate the Development of Mathematics Teaching in Rio Grande do Sul
title_sort Curricular Movements and Curricular References that Integrate the Development of Mathematics Teaching in Rio Grande do Sul
author Andrade , Luísa Silva
author_facet Andrade , Luísa Silva
Kaiber, Carmen Teresa
author_role author
author2 Kaiber, Carmen Teresa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Andrade , Luísa Silva
Kaiber, Carmen Teresa
dc.subject.por.fl_str_mv Desenvolvimento Curricular
Currículo de Matemática no Rio Grande do Sul
Ensino de Matemática
Curriculum Development
Mathematics Curriculum in Rio Grande do Sul
Mathematics Teaching
Desarrollo curricular
Currículo de Matemáticas en Rio Grande do Sul
Enseñanza de las Matemáticas
topic Desenvolvimento Curricular
Currículo de Matemática no Rio Grande do Sul
Ensino de Matemática
Curriculum Development
Mathematics Curriculum in Rio Grande do Sul
Mathematics Teaching
Desarrollo curricular
Currículo de Matemáticas en Rio Grande do Sul
Enseñanza de las Matemáticas
description This article presents aspects of the educational context of the state of Rio Grande do Sul, Brasil, having as a guiding thread the Mathematics curriculum development in the final years of elementary school, from the 1970s. The richness of data on the movements and actions that constituted the education in the state and our understanding on their importance in the current educational scenario motivated the organization of those findings. We highlight the importance, especially in the 1970s and 1980s, of the actions of the Study Group on the Teaching of Mathematics of Porto Alegre (GEEMPA), which focused on the teachers and researchers. This work emerged from the reflections around the concept that the educational actions in the state of Rio Grande do Sul seek to align with what is being developed at the national level and are strongly related to the political vision that successive governments have had of education, which can lead to disruptions in the work done so far. 
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-05-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54583
10.14393/ER-v27n3a2020-5
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54583
identifier_str_mv 10.14393/ER-v27n3a2020-5
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54583/28894
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 3 (set./dez. 2020); 881-908
Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 3 (set./dez. 2020); 881-908
Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 3 (set./dez. 2020); 881-908
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1799944223134318592