Three views on narrative analysis in mathematics education research

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Carla Regina Mariano da
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Gonzales , Kátia Guerchi, Nakamura, Maria Eliza Furquim Pereira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/63667
Resumo: In this text we present methodological discussions about working with narratives in different investigative movements in the History of Mathematical Education. For this reflection, we present the experience using a methodology common to three works. Thus, Oral History (HO) is the theoretical and methodological contribution that sets us in motion and makes us reflect on its potential. In this way, we treat - more specifically for this text - the way we proceed with the analyzes, explaining to the reader, how the research progress and the scientific maturity of the researcher fostered discussions and allowed the constitution of the analytical works. The three different analytical perspectives presented here emphasize the power of subjectivity in research, since the theoretical choices are intrinsically linked to the research and researcher himself.
id UFU-8_8b78f2c2c84145cd81d682e1ba59bd4c
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/63667
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling Three views on narrative analysis in mathematics education researchTres miradas sobre el análisis narrativo en la investigación en educación matemáticaTrês olhares sobre a análise de narrativas na pesquisa em educação matemáticaFormação de Professores de MatemáticaMetodologia de PesquisaAnáliseAmadurecimento científicoFormation of Mathematics TeachersResearch MethodologyAnalyzeScientific maturityFormación de profesores de matemáticaMetodología de investigaciónAnalizarMadurez científicaIn this text we present methodological discussions about working with narratives in different investigative movements in the History of Mathematical Education. For this reflection, we present the experience using a methodology common to three works. Thus, Oral History (HO) is the theoretical and methodological contribution that sets us in motion and makes us reflect on its potential. In this way, we treat - more specifically for this text - the way we proceed with the analyzes, explaining to the reader, how the research progress and the scientific maturity of the researcher fostered discussions and allowed the constitution of the analytical works. The three different analytical perspectives presented here emphasize the power of subjectivity in research, since the theoretical choices are intrinsically linked to the research and researcher himself.En este texto presentamos discusiones metodológicas sobre el trabajo con narrativas en diferentes movimientos de investigación en la Historia de la Educación Matemática. Para esta reflexión, presentamos la experiencia utilizando una metodología común a tres trabajos. Así, la Historia Oral (HO) es la contribución teórico-metodológica que nos pone en movimiento y nos hace reflexionar sobre su potencial. De esta manera, tratamos, más específicamente para este texto, la forma en que procedemos con los análisis, explicando al lector, cómo el progreso de la investigación y la madurez científica del investigador fomentaron las discusiones y permitieron la constitución de los trabajos analíticos. Las tres perspectivas analíticas diferentes presentadas aquí enfatizan el poder de la subjetividad en la investigación, ya que las elecciones teóricas están intrínsecamente vinculadas al investigación y el investigador mismo.Este texto discute  narrativas em diferentes movimentos investigativos na História da Educação Matemática. Para essa reflexão, apresenta-se a experiência a partir de uma metodologia comum a três trabalhos. Assim, a História Oral (HO) é o aporte teórico-metodológico que coloca em movimento e faz refletir do seu potencial. Desta forma, tratamos – mais especificamente para esse texto – do modo como procedemos com as análises, explicitando para o leitor, como o caminhar da pesquisa e o amadurecimento científico do pesquisador fomentaram discussões e permitiram a constituição dos trabalhos analíticos. Os três diferentes olhares analíticos aqui apresentados enfatizam a potência da subjetividade na pesquisa, já que as escolhas teóricas estão intrinsecamente ligadas a trajetória da pesquisa e do pesquisador.Universidade Federal de Uberlândia2021-10-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/6366710.14393/ER-v28a2021-58Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e058Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e058Ensino em Re-Vista; v. 28 (2021): Publicação Contínua; e0581983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/63667/32778https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/63667/32779Copyright (c) 2021 Carla Regina Mariano da Silva, Kátia Guerchi Gonzales , Maria Eliza Furquim Pereira Nakamurainfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Carla Regina Mariano da Gonzales , Kátia Guerchi Nakamura, Maria Eliza Furquim Pereira 2021-10-22T00:41:03Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/63667Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2021-10-22T00:41:03Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Three views on narrative analysis in mathematics education research
Tres miradas sobre el análisis narrativo en la investigación en educación matemática
Três olhares sobre a análise de narrativas na pesquisa em educação matemática
title Three views on narrative analysis in mathematics education research
spellingShingle Three views on narrative analysis in mathematics education research
Silva, Carla Regina Mariano da
Formação de Professores de Matemática
Metodologia de Pesquisa
Análise
Amadurecimento científico
Formation of Mathematics Teachers
Research Methodology
Analyze
Scientific maturity
Formación de profesores de matemática
Metodología de investigación
Analizar
Madurez científica
title_short Three views on narrative analysis in mathematics education research
title_full Three views on narrative analysis in mathematics education research
title_fullStr Three views on narrative analysis in mathematics education research
title_full_unstemmed Three views on narrative analysis in mathematics education research
title_sort Three views on narrative analysis in mathematics education research
author Silva, Carla Regina Mariano da
author_facet Silva, Carla Regina Mariano da
Gonzales , Kátia Guerchi
Nakamura, Maria Eliza Furquim Pereira
author_role author
author2 Gonzales , Kátia Guerchi
Nakamura, Maria Eliza Furquim Pereira
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Carla Regina Mariano da
Gonzales , Kátia Guerchi
Nakamura, Maria Eliza Furquim Pereira
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de Professores de Matemática
Metodologia de Pesquisa
Análise
Amadurecimento científico
Formation of Mathematics Teachers
Research Methodology
Analyze
Scientific maturity
Formación de profesores de matemática
Metodología de investigación
Analizar
Madurez científica
topic Formação de Professores de Matemática
Metodologia de Pesquisa
Análise
Amadurecimento científico
Formation of Mathematics Teachers
Research Methodology
Analyze
Scientific maturity
Formación de profesores de matemática
Metodología de investigación
Analizar
Madurez científica
description In this text we present methodological discussions about working with narratives in different investigative movements in the History of Mathematical Education. For this reflection, we present the experience using a methodology common to three works. Thus, Oral History (HO) is the theoretical and methodological contribution that sets us in motion and makes us reflect on its potential. In this way, we treat - more specifically for this text - the way we proceed with the analyzes, explaining to the reader, how the research progress and the scientific maturity of the researcher fostered discussions and allowed the constitution of the analytical works. The three different analytical perspectives presented here emphasize the power of subjectivity in research, since the theoretical choices are intrinsically linked to the research and researcher himself.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/63667
10.14393/ER-v28a2021-58
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/63667
identifier_str_mv 10.14393/ER-v28a2021-58
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/63667/32778
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/63667/32779
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e058
Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e058
Ensino em Re-Vista; v. 28 (2021): Publicação Contínua; e058
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1788536284066611200