Three views on narrative analysis in mathematics education research
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Ensino em Revista |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/63667 |
Resumo: | In this text we present methodological discussions about working with narratives in different investigative movements in the History of Mathematical Education. For this reflection, we present the experience using a methodology common to three works. Thus, Oral History (HO) is the theoretical and methodological contribution that sets us in motion and makes us reflect on its potential. In this way, we treat - more specifically for this text - the way we proceed with the analyzes, explaining to the reader, how the research progress and the scientific maturity of the researcher fostered discussions and allowed the constitution of the analytical works. The three different analytical perspectives presented here emphasize the power of subjectivity in research, since the theoretical choices are intrinsically linked to the research and researcher himself. |
id |
UFU-8_8b78f2c2c84145cd81d682e1ba59bd4c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/63667 |
network_acronym_str |
UFU-8 |
network_name_str |
Ensino em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Three views on narrative analysis in mathematics education researchTres miradas sobre el análisis narrativo en la investigación en educación matemáticaTrês olhares sobre a análise de narrativas na pesquisa em educação matemáticaFormação de Professores de MatemáticaMetodologia de PesquisaAnáliseAmadurecimento científicoFormation of Mathematics TeachersResearch MethodologyAnalyzeScientific maturityFormación de profesores de matemáticaMetodología de investigaciónAnalizarMadurez científicaIn this text we present methodological discussions about working with narratives in different investigative movements in the History of Mathematical Education. For this reflection, we present the experience using a methodology common to three works. Thus, Oral History (HO) is the theoretical and methodological contribution that sets us in motion and makes us reflect on its potential. In this way, we treat - more specifically for this text - the way we proceed with the analyzes, explaining to the reader, how the research progress and the scientific maturity of the researcher fostered discussions and allowed the constitution of the analytical works. The three different analytical perspectives presented here emphasize the power of subjectivity in research, since the theoretical choices are intrinsically linked to the research and researcher himself.En este texto presentamos discusiones metodológicas sobre el trabajo con narrativas en diferentes movimientos de investigación en la Historia de la Educación Matemática. Para esta reflexión, presentamos la experiencia utilizando una metodología común a tres trabajos. Así, la Historia Oral (HO) es la contribución teórico-metodológica que nos pone en movimiento y nos hace reflexionar sobre su potencial. De esta manera, tratamos, más específicamente para este texto, la forma en que procedemos con los análisis, explicando al lector, cómo el progreso de la investigación y la madurez científica del investigador fomentaron las discusiones y permitieron la constitución de los trabajos analíticos. Las tres perspectivas analíticas diferentes presentadas aquí enfatizan el poder de la subjetividad en la investigación, ya que las elecciones teóricas están intrínsecamente vinculadas al investigación y el investigador mismo.Este texto discute narrativas em diferentes movimentos investigativos na História da Educação Matemática. Para essa reflexão, apresenta-se a experiência a partir de uma metodologia comum a três trabalhos. Assim, a História Oral (HO) é o aporte teórico-metodológico que coloca em movimento e faz refletir do seu potencial. Desta forma, tratamos – mais especificamente para esse texto – do modo como procedemos com as análises, explicitando para o leitor, como o caminhar da pesquisa e o amadurecimento científico do pesquisador fomentaram discussões e permitiram a constituição dos trabalhos analíticos. Os três diferentes olhares analíticos aqui apresentados enfatizam a potência da subjetividade na pesquisa, já que as escolhas teóricas estão intrinsecamente ligadas a trajetória da pesquisa e do pesquisador.Universidade Federal de Uberlândia2021-10-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/6366710.14393/ER-v28a2021-58Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e058Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e058Ensino em Re-Vista; v. 28 (2021): Publicação Contínua; e0581983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/63667/32778https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/63667/32779Copyright (c) 2021 Carla Regina Mariano da Silva, Kátia Guerchi Gonzales , Maria Eliza Furquim Pereira Nakamurainfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Carla Regina Mariano da Gonzales , Kátia Guerchi Nakamura, Maria Eliza Furquim Pereira 2021-10-22T00:41:03Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/63667Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2021-10-22T00:41:03Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Three views on narrative analysis in mathematics education research Tres miradas sobre el análisis narrativo en la investigación en educación matemática Três olhares sobre a análise de narrativas na pesquisa em educação matemática |
title |
Three views on narrative analysis in mathematics education research |
spellingShingle |
Three views on narrative analysis in mathematics education research Silva, Carla Regina Mariano da Formação de Professores de Matemática Metodologia de Pesquisa Análise Amadurecimento científico Formation of Mathematics Teachers Research Methodology Analyze Scientific maturity Formación de profesores de matemática Metodología de investigación Analizar Madurez científica |
title_short |
Three views on narrative analysis in mathematics education research |
title_full |
Three views on narrative analysis in mathematics education research |
title_fullStr |
Three views on narrative analysis in mathematics education research |
title_full_unstemmed |
Three views on narrative analysis in mathematics education research |
title_sort |
Three views on narrative analysis in mathematics education research |
author |
Silva, Carla Regina Mariano da |
author_facet |
Silva, Carla Regina Mariano da Gonzales , Kátia Guerchi Nakamura, Maria Eliza Furquim Pereira |
author_role |
author |
author2 |
Gonzales , Kátia Guerchi Nakamura, Maria Eliza Furquim Pereira |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Carla Regina Mariano da Gonzales , Kátia Guerchi Nakamura, Maria Eliza Furquim Pereira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação de Professores de Matemática Metodologia de Pesquisa Análise Amadurecimento científico Formation of Mathematics Teachers Research Methodology Analyze Scientific maturity Formación de profesores de matemática Metodología de investigación Analizar Madurez científica |
topic |
Formação de Professores de Matemática Metodologia de Pesquisa Análise Amadurecimento científico Formation of Mathematics Teachers Research Methodology Analyze Scientific maturity Formación de profesores de matemática Metodología de investigación Analizar Madurez científica |
description |
In this text we present methodological discussions about working with narratives in different investigative movements in the History of Mathematical Education. For this reflection, we present the experience using a methodology common to three works. Thus, Oral History (HO) is the theoretical and methodological contribution that sets us in motion and makes us reflect on its potential. In this way, we treat - more specifically for this text - the way we proceed with the analyzes, explaining to the reader, how the research progress and the scientific maturity of the researcher fostered discussions and allowed the constitution of the analytical works. The three different analytical perspectives presented here emphasize the power of subjectivity in research, since the theoretical choices are intrinsically linked to the research and researcher himself. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-10-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/63667 10.14393/ER-v28a2021-58 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/63667 |
identifier_str_mv |
10.14393/ER-v28a2021-58 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/63667/32778 https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/63667/32779 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e058 Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e058 Ensino em Re-Vista; v. 28 (2021): Publicação Contínua; e058 1983-1730 0104-3757 reponame:Ensino em Revista instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Ensino em Revista |
collection |
Ensino em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ensinoemrevista@gmail.com |
_version_ |
1788536284066611200 |