Education and Technology: perspectives for dialogues on education for emancipation
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Ensino em Revista |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/67376 |
Resumo: | Based on Adorno (2010), Bourdieu (2014) and Vieira Pinto (2005), understanding that education, politics and technology have an almost symbiotic relationship, we established a theoretical discussion on how technologies, in this context, can contribute to political emancipation of individuals, who frequently do not have a cultural heritage. Bourdieu (2014) presents us with the impediments of ensuring an education that is fair for everyone, because for him, the school is the place of social inequality. On the other hand, Adorno (2010) shows us that we need to train for political emancipation, that is, to avoid daily barbarism. In this context of reproduction of dominant structures, as well as of forming critical participant individuals, according to Vieira Pinto (2005), we defend the thesis that the appropriation of technology can be configured as an instrument to overcome social inequalities and to shorten distances between cultural capitals. |
id |
UFU-8_fcbf921a94fa989c53e2f12212b874b3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/67376 |
network_acronym_str |
UFU-8 |
network_name_str |
Ensino em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Education and Technology: perspectives for dialogues on education for emancipationEducación y tecnología: perspectivas para diálogos sobre educación para la emancipación Educação e Tecnologia: perspectivas para diálogos em torno da educação para a emancipaçãoEducaçãoTecnologiaEmancipaçãoEducationTechnologyEmancipationEducaciónTecnologíaEmancipaciónBased on Adorno (2010), Bourdieu (2014) and Vieira Pinto (2005), understanding that education, politics and technology have an almost symbiotic relationship, we established a theoretical discussion on how technologies, in this context, can contribute to political emancipation of individuals, who frequently do not have a cultural heritage. Bourdieu (2014) presents us with the impediments of ensuring an education that is fair for everyone, because for him, the school is the place of social inequality. On the other hand, Adorno (2010) shows us that we need to train for political emancipation, that is, to avoid daily barbarism. In this context of reproduction of dominant structures, as well as of forming critical participant individuals, according to Vieira Pinto (2005), we defend the thesis that the appropriation of technology can be configured as an instrument to overcome social inequalities and to shorten distances between cultural capitals.Este ensayo teórico, basado en Adorno (2010), Bourdieu (2014) y Vieira Pinto (2005), admite que la educación, la política y la tecnología tienen una relación casi simbiótica. A partir de estos tres autores, se presenta una discusión teórica sobre cómo las tecnologías, en este contexto, pueden contribuir a la emancipación política de individuos que, casi siempre, no cuentan con un acervo cultural. Bourdieu (2014) nos presenta los impedimentos para garantizar una educación justa para todos, pues, para él, la escuela es el lugar de la desigualdad social. Por otro lado, Adorno (2010) sostiene que es necesario formarse para la emancipación política, es decir, para evitar la barbarie cotidiana. Desde este contexto de reproducción de las estructuras dominantes, además de formar actores críticos, y siguiendo a Vieira Pinto (2005), defendemos la tesis de que la apropiación de la tecnología puede configurarse como un instrumento para la superación de las desigualdades sociales y el acortamiento de las distancias entre las capitales de la cultura.Este ensaio teórico, alicerçado em Adorno (2010), Bourdieu (2014) e Vieira Pinto (2005), admite que educação, política e tecnologia possuem uma relação quase simbiótica. A partir desses três autores, é apresentada uma discussão teórica sobre como as tecnologias, neste contexto, podem contribuir para a emancipação política de indivíduos que, quase sempre, não dispõem de uma herança de cultura. Bourdieu (2014) apresenta-nos os impedimentos de assegurar uma educação que seja justa para todos, pois, para ele, a escola é o lugar da desigualdade social. Por outro lado, Adorno (2010) discute que é preciso formar para a emancipação política, ou seja, para evitar o barbarismo cotidiano. A partir desse contexto de reprodução das estruturas dominantes, bem como de formar indivíduos participantes críticos, e de acordo com Vieira Pinto (2005), defendemos a tese de que a apropriação da tecnologia pode configurar-se como instrumento de superação das desigualdades sociais e do encurtamento das distâncias entre os capitais de cultura.Universidade Federal de Uberlândia2022-10-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/6737610.14393/ER-v29a2022-58Ensino em Re-Vista; Vol. 29 (2022): Publicação Contínua; e058Ensino em Re-Vista; Vol. 29 (2022): Publicação Contínua; e058Ensino em Re-Vista; v. 29 (2022): Publicação Contínua; e0581983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/67376/34905https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/67376/34906Copyright (c) 2022 Antônio Charles Santiago de Almeida, Maria Ivete Basniak, Rafael Gemin Vidalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Antônio Charles Santiago deBasniak, Maria IveteVidal, Rafael Gemin2023-01-06T17:29:06Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/67376Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2023-01-06T17:29:06Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Education and Technology: perspectives for dialogues on education for emancipation Educación y tecnología: perspectivas para diálogos sobre educación para la emancipación Educação e Tecnologia: perspectivas para diálogos em torno da educação para a emancipação |
title |
Education and Technology: perspectives for dialogues on education for emancipation |
spellingShingle |
Education and Technology: perspectives for dialogues on education for emancipation Almeida, Antônio Charles Santiago de Educação Tecnologia Emancipação Education Technology Emancipation Educación Tecnología Emancipación |
title_short |
Education and Technology: perspectives for dialogues on education for emancipation |
title_full |
Education and Technology: perspectives for dialogues on education for emancipation |
title_fullStr |
Education and Technology: perspectives for dialogues on education for emancipation |
title_full_unstemmed |
Education and Technology: perspectives for dialogues on education for emancipation |
title_sort |
Education and Technology: perspectives for dialogues on education for emancipation |
author |
Almeida, Antônio Charles Santiago de |
author_facet |
Almeida, Antônio Charles Santiago de Basniak, Maria Ivete Vidal, Rafael Gemin |
author_role |
author |
author2 |
Basniak, Maria Ivete Vidal, Rafael Gemin |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida, Antônio Charles Santiago de Basniak, Maria Ivete Vidal, Rafael Gemin |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Tecnologia Emancipação Education Technology Emancipation Educación Tecnología Emancipación |
topic |
Educação Tecnologia Emancipação Education Technology Emancipation Educación Tecnología Emancipación |
description |
Based on Adorno (2010), Bourdieu (2014) and Vieira Pinto (2005), understanding that education, politics and technology have an almost symbiotic relationship, we established a theoretical discussion on how technologies, in this context, can contribute to political emancipation of individuals, who frequently do not have a cultural heritage. Bourdieu (2014) presents us with the impediments of ensuring an education that is fair for everyone, because for him, the school is the place of social inequality. On the other hand, Adorno (2010) shows us that we need to train for political emancipation, that is, to avoid daily barbarism. In this context of reproduction of dominant structures, as well as of forming critical participant individuals, according to Vieira Pinto (2005), we defend the thesis that the appropriation of technology can be configured as an instrument to overcome social inequalities and to shorten distances between cultural capitals. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-10-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/67376 10.14393/ER-v29a2022-58 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/67376 |
identifier_str_mv |
10.14393/ER-v29a2022-58 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/67376/34905 https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/67376/34906 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Antônio Charles Santiago de Almeida, Maria Ivete Basniak, Rafael Gemin Vidal http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Antônio Charles Santiago de Almeida, Maria Ivete Basniak, Rafael Gemin Vidal http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensino em Re-Vista; Vol. 29 (2022): Publicação Contínua; e058 Ensino em Re-Vista; Vol. 29 (2022): Publicação Contínua; e058 Ensino em Re-Vista; v. 29 (2022): Publicação Contínua; e058 1983-1730 0104-3757 reponame:Ensino em Revista instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Ensino em Revista |
collection |
Ensino em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ensinoemrevista@gmail.com |
_version_ |
1799944218838302720 |