Education and Technology: perspectives for dialogues on education for emancipation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Antônio Charles Santiago de
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Basniak, Maria Ivete, Vidal, Rafael Gemin
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/67376
Resumo: Based on Adorno (2010), Bourdieu (2014) and Vieira Pinto (2005), understanding that education, politics and technology have an almost symbiotic relationship, we established a theoretical discussion on how technologies, in this context, can contribute to political emancipation of individuals, who frequently do not have a cultural heritage. Bourdieu (2014) presents us with the impediments of ensuring an education that is fair for everyone, because for him, the school is the place of social inequality. On the other hand, Adorno (2010) shows us that we need to train for political emancipation, that is, to avoid daily barbarism. In this context of reproduction of dominant structures, as well as of forming critical participant individuals, according to Vieira Pinto (2005), we defend the thesis that the appropriation of technology can be configured as an instrument to overcome social inequalities and to shorten distances between cultural capitals.
id UFU-8_fcbf921a94fa989c53e2f12212b874b3
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/67376
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling Education and Technology: perspectives for dialogues on education for emancipationEducación y tecnología: perspectivas para diálogos sobre educación para la emancipación Educação e Tecnologia: perspectivas para diálogos em torno da educação para a emancipaçãoEducaçãoTecnologiaEmancipaçãoEducationTechnologyEmancipationEducaciónTecnologíaEmancipaciónBased on Adorno (2010), Bourdieu (2014) and Vieira Pinto (2005), understanding that education, politics and technology have an almost symbiotic relationship, we established a theoretical discussion on how technologies, in this context, can contribute to political emancipation of individuals, who frequently do not have a cultural heritage. Bourdieu (2014) presents us with the impediments of ensuring an education that is fair for everyone, because for him, the school is the place of social inequality. On the other hand, Adorno (2010) shows us that we need to train for political emancipation, that is, to avoid daily barbarism. In this context of reproduction of dominant structures, as well as of forming critical participant individuals, according to Vieira Pinto (2005), we defend the thesis that the appropriation of technology can be configured as an instrument to overcome social inequalities and to shorten distances between cultural capitals.Este ensayo teórico, basado en Adorno (2010), Bourdieu (2014) y Vieira Pinto (2005), admite que la educación, la política y la tecnología tienen una relación casi simbiótica. A partir de estos tres autores, se presenta una discusión teórica sobre cómo las tecnologías, en este contexto, pueden contribuir a la emancipación política de individuos que, casi siempre, no cuentan con un acervo cultural. Bourdieu (2014) nos presenta los impedimentos para garantizar una educación justa para todos, pues, para él, la escuela es el lugar de la desigualdad social. Por otro lado, Adorno (2010) sostiene que es necesario formarse para la emancipación política, es decir, para evitar la barbarie cotidiana. Desde este contexto de reproducción de las estructuras dominantes, además de formar actores críticos, y siguiendo a Vieira Pinto (2005), defendemos la tesis de que la apropiación de la tecnología puede configurarse como un instrumento para la superación de las desigualdades sociales y el acortamiento de las distancias entre las capitales de la cultura.Este ensaio teórico, alicerçado em Adorno (2010), Bourdieu (2014) e Vieira Pinto (2005), admite que educação, política e tecnologia possuem uma relação quase simbiótica. A partir desses três autores, é apresentada uma discussão teórica sobre como as tecnologias, neste contexto, podem contribuir para a emancipação política de indivíduos que, quase sempre, não dispõem de uma herança de cultura. Bourdieu (2014) apresenta-nos os impedimentos de assegurar uma educação que seja justa para todos, pois, para ele, a escola é o lugar da desigualdade social. Por outro lado, Adorno (2010) discute que é preciso formar para a emancipação política, ou seja, para evitar o barbarismo cotidiano. A partir desse contexto de reprodução das estruturas dominantes, bem como de formar indivíduos participantes críticos, e de acordo com Vieira Pinto (2005), defendemos a  tese de que a apropriação da tecnologia pode configurar-se como instrumento de superação das desigualdades sociais e do encurtamento das distâncias entre os capitais de cultura.Universidade Federal de Uberlândia2022-10-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/6737610.14393/ER-v29a2022-58Ensino em Re-Vista; Vol. 29 (2022): Publicação Contínua; e058Ensino em Re-Vista; Vol. 29 (2022): Publicação Contínua; e058Ensino em Re-Vista; v. 29 (2022): Publicação Contínua; e0581983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/67376/34905https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/67376/34906Copyright (c) 2022 Antônio Charles Santiago de Almeida, Maria Ivete Basniak, Rafael Gemin Vidalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Antônio Charles Santiago deBasniak, Maria IveteVidal, Rafael Gemin2023-01-06T17:29:06Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/67376Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2023-01-06T17:29:06Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Education and Technology: perspectives for dialogues on education for emancipation
Educación y tecnología: perspectivas para diálogos sobre educación para la emancipación
Educação e Tecnologia: perspectivas para diálogos em torno da educação para a emancipação
title Education and Technology: perspectives for dialogues on education for emancipation
spellingShingle Education and Technology: perspectives for dialogues on education for emancipation
Almeida, Antônio Charles Santiago de
Educação
Tecnologia
Emancipação
Education
Technology
Emancipation
Educación
Tecnología
Emancipación
title_short Education and Technology: perspectives for dialogues on education for emancipation
title_full Education and Technology: perspectives for dialogues on education for emancipation
title_fullStr Education and Technology: perspectives for dialogues on education for emancipation
title_full_unstemmed Education and Technology: perspectives for dialogues on education for emancipation
title_sort Education and Technology: perspectives for dialogues on education for emancipation
author Almeida, Antônio Charles Santiago de
author_facet Almeida, Antônio Charles Santiago de
Basniak, Maria Ivete
Vidal, Rafael Gemin
author_role author
author2 Basniak, Maria Ivete
Vidal, Rafael Gemin
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Almeida, Antônio Charles Santiago de
Basniak, Maria Ivete
Vidal, Rafael Gemin
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Tecnologia
Emancipação
Education
Technology
Emancipation
Educación
Tecnología
Emancipación
topic Educação
Tecnologia
Emancipação
Education
Technology
Emancipation
Educación
Tecnología
Emancipación
description Based on Adorno (2010), Bourdieu (2014) and Vieira Pinto (2005), understanding that education, politics and technology have an almost symbiotic relationship, we established a theoretical discussion on how technologies, in this context, can contribute to political emancipation of individuals, who frequently do not have a cultural heritage. Bourdieu (2014) presents us with the impediments of ensuring an education that is fair for everyone, because for him, the school is the place of social inequality. On the other hand, Adorno (2010) shows us that we need to train for political emancipation, that is, to avoid daily barbarism. In this context of reproduction of dominant structures, as well as of forming critical participant individuals, according to Vieira Pinto (2005), we defend the thesis that the appropriation of technology can be configured as an instrument to overcome social inequalities and to shorten distances between cultural capitals.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-10-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/67376
10.14393/ER-v29a2022-58
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/67376
identifier_str_mv 10.14393/ER-v29a2022-58
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/67376/34905
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/67376/34906
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Antônio Charles Santiago de Almeida, Maria Ivete Basniak, Rafael Gemin Vidal
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Antônio Charles Santiago de Almeida, Maria Ivete Basniak, Rafael Gemin Vidal
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; Vol. 29 (2022): Publicação Contínua; e058
Ensino em Re-Vista; Vol. 29 (2022): Publicação Contínua; e058
Ensino em Re-Vista; v. 29 (2022): Publicação Contínua; e058
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1799944218838302720