Utilização de algoritmos genéticos híbridos e Web 2.0 no desenvolvimento de sistemas de roteirização de veículos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Rodrigo César de
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/14407
Resumo: The use of a computer system for vehicle routing is essential for the competitiveness of companies working with distribution of resources and products. Despite high cost, such a system ofiers a guaranteed return on investment made. Using a Metaheuristics techniques combined with the resources currently ofiered by web, free development tools can be developed routing systems with features, performance and eficiency very close to commercial systems. In this work, was first performed a study of the theoretical foundations of Genetic Algorithms. Using the Java programming language, is implemented a set of routines common to the AGs, in the form of a library of development. With this routines, was developed an algorithm routes of vehicles with support for multiple routes and various types of calculations of costs between locations. To improve the performance of the algorithm implemented, we used the technique of local search 2opt, and are thus resulting in a Hybrid Genetic Algorithm. This algorithm was used as a core for the development of a functional prototype of a web vehicles routing system capable of handling the geographical coordinates of settlements in land surface and create routes on a map of vehicles considering the vehicular trafic routes . The system also generates a detailed list of routes and close to describing direction to be taken on each site to facilitate the work of a driver of the vehicle.
id UFU_6ea81a929662e4e0b60e922d18c8246a
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/14407
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling 2016-06-22T18:38:31Z2009-06-012016-06-22T18:38:31Z2008-12-05OLIVEIRA, Rodrigo César de. Utilização de algoritmos genéticos híbridos e Web 2.0 no desenvolvimento de sistemas de roteirização de veículos. 2008. 75 f. Dissertação (Mestrado em Engenharias) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2008.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/14407The use of a computer system for vehicle routing is essential for the competitiveness of companies working with distribution of resources and products. Despite high cost, such a system ofiers a guaranteed return on investment made. Using a Metaheuristics techniques combined with the resources currently ofiered by web, free development tools can be developed routing systems with features, performance and eficiency very close to commercial systems. In this work, was first performed a study of the theoretical foundations of Genetic Algorithms. Using the Java programming language, is implemented a set of routines common to the AGs, in the form of a library of development. With this routines, was developed an algorithm routes of vehicles with support for multiple routes and various types of calculations of costs between locations. To improve the performance of the algorithm implemented, we used the technique of local search 2opt, and are thus resulting in a Hybrid Genetic Algorithm. This algorithm was used as a core for the development of a functional prototype of a web vehicles routing system capable of handling the geographical coordinates of settlements in land surface and create routes on a map of vehicles considering the vehicular trafic routes . The system also generates a detailed list of routes and close to describing direction to be taken on each site to facilitate the work of a driver of the vehicle.A utilização de um sistema computacional de roteirização de veículos é imprescindível para a competitividade de empresas que trabalham com distribuição de recursos e produtos. Apesar de demandar um alto custo, esse tipo de sistema oferece um retorno garantido do investimento feito. Utilizando-se as técnicas de Metaheurísticas combinadas com os recursos oferecidos livremente pela web é possível desenvolver sistemas de roteirização com funcionalidades, desempenho e eficiência bem próximos a sistemas comerciais. Nesse trabalho, primeiramente foi realizado um estudo dos fundamentos teóricos dos Algoritmos Genéticos. Utilizando-se a linguagem de programação Java, implementou-se um conjunto de rotinas comuns para os AGs, sob forma de uma biblioteca de desenvolvimento. De posse dessas rotinas, foi desenvolvido um algoritmo de roteirização de veículos com suporte a múltiplas rotas e diversos tipos de cálculos de custos entre localidades. Para a melhoria do desempenho do algoritmo implementado, utilizou-se a técnica de busca local 2opt, resultando-se assim em um Algoritmo Genético Híbrido. Esse algoritmo foi utilizado como núcleo para o desenvolvimento de um protótipo funcional de um sistema web de roteirização de veículos capaz de manipular as coordenadas geográficas de localidades na superfície terrestre e gerar um mapa com as rotas de veículos considerando as vias de circulação veiculares. O sistema gera também uma lista detalhada das rotas e descrevendo minunciosamente a direção a ser tomada em cada trecho, facilitando a atuação do condutor do veículo.Mestre em Ciênciasapplication/pdfporUniversidade Federal de UberlândiaPrograma de Pós-graduação em Engenharia ElétricaUFUBREngenhariasAlgoritmos genéticos HíbridosRoteirizaçãootimizaçãoAlgoritmos genéticosHybrid genetic algorithmsRoutingOptimizationCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA ELETRICAUtilização de algoritmos genéticos híbridos e Web 2.0 no desenvolvimento de sistemas de roteirização de veículosinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisYamanaka, Keijihttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4798494D8Soares, Alexsandro Santoshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4795877Y2Lima, Luciano Vieirahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4707793J5http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4713834D5Oliveira, Rodrigo César deinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUTHUMBNAILRodrigo.pdf.jpgRodrigo.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1416https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/14407/3/Rodrigo.pdf.jpg0218bb944ce14b654e8676081850bb2cMD53ORIGINALRodrigo.pdfapplication/pdf2773009https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/14407/1/Rodrigo.pdfba2e01c8e0a968633e7e28c32b3a86b0MD51TEXTRodrigo.pdf.txtRodrigo.pdf.txtExtracted texttext/plain89395https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/14407/2/Rodrigo.pdf.txt3ade4449e6a4d2ca56126c9545621a79MD52123456789/144072016-06-23 03:54:59.679oai:repositorio.ufu.br:123456789/14407Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2024-04-26T15:08:03.264326Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.por.fl_str_mv Utilização de algoritmos genéticos híbridos e Web 2.0 no desenvolvimento de sistemas de roteirização de veículos
title Utilização de algoritmos genéticos híbridos e Web 2.0 no desenvolvimento de sistemas de roteirização de veículos
spellingShingle Utilização de algoritmos genéticos híbridos e Web 2.0 no desenvolvimento de sistemas de roteirização de veículos
Oliveira, Rodrigo César de
Algoritmos genéticos Híbridos
Roteirização
otimização
Algoritmos genéticos
Hybrid genetic algorithms
Routing
Optimization
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA ELETRICA
title_short Utilização de algoritmos genéticos híbridos e Web 2.0 no desenvolvimento de sistemas de roteirização de veículos
title_full Utilização de algoritmos genéticos híbridos e Web 2.0 no desenvolvimento de sistemas de roteirização de veículos
title_fullStr Utilização de algoritmos genéticos híbridos e Web 2.0 no desenvolvimento de sistemas de roteirização de veículos
title_full_unstemmed Utilização de algoritmos genéticos híbridos e Web 2.0 no desenvolvimento de sistemas de roteirização de veículos
title_sort Utilização de algoritmos genéticos híbridos e Web 2.0 no desenvolvimento de sistemas de roteirização de veículos
author Oliveira, Rodrigo César de
author_facet Oliveira, Rodrigo César de
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Yamanaka, Keiji
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4798494D8
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Soares, Alexsandro Santos
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4795877Y2
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Lima, Luciano Vieira
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4707793J5
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4713834D5
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Rodrigo César de
contributor_str_mv Yamanaka, Keiji
Soares, Alexsandro Santos
Lima, Luciano Vieira
dc.subject.por.fl_str_mv Algoritmos genéticos Híbridos
Roteirização
otimização
Algoritmos genéticos
topic Algoritmos genéticos Híbridos
Roteirização
otimização
Algoritmos genéticos
Hybrid genetic algorithms
Routing
Optimization
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA ELETRICA
dc.subject.eng.fl_str_mv Hybrid genetic algorithms
Routing
Optimization
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA ELETRICA
description The use of a computer system for vehicle routing is essential for the competitiveness of companies working with distribution of resources and products. Despite high cost, such a system ofiers a guaranteed return on investment made. Using a Metaheuristics techniques combined with the resources currently ofiered by web, free development tools can be developed routing systems with features, performance and eficiency very close to commercial systems. In this work, was first performed a study of the theoretical foundations of Genetic Algorithms. Using the Java programming language, is implemented a set of routines common to the AGs, in the form of a library of development. With this routines, was developed an algorithm routes of vehicles with support for multiple routes and various types of calculations of costs between locations. To improve the performance of the algorithm implemented, we used the technique of local search 2opt, and are thus resulting in a Hybrid Genetic Algorithm. This algorithm was used as a core for the development of a functional prototype of a web vehicles routing system capable of handling the geographical coordinates of settlements in land surface and create routes on a map of vehicles considering the vehicular trafic routes . The system also generates a detailed list of routes and close to describing direction to be taken on each site to facilitate the work of a driver of the vehicle.
publishDate 2008
dc.date.issued.fl_str_mv 2008-12-05
dc.date.available.fl_str_mv 2009-06-01
2016-06-22T18:38:31Z
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-06-22T18:38:31Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv OLIVEIRA, Rodrigo César de. Utilização de algoritmos genéticos híbridos e Web 2.0 no desenvolvimento de sistemas de roteirização de veículos. 2008. 75 f. Dissertação (Mestrado em Engenharias) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2008.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/14407
identifier_str_mv OLIVEIRA, Rodrigo César de. Utilização de algoritmos genéticos híbridos e Web 2.0 no desenvolvimento de sistemas de roteirização de veículos. 2008. 75 f. Dissertação (Mestrado em Engenharias) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2008.
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/14407
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Engenharia Elétrica
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFU
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Engenharias
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/14407/3/Rodrigo.pdf.jpg
https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/14407/1/Rodrigo.pdf
https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/14407/2/Rodrigo.pdf.txt
bitstream.checksum.fl_str_mv 0218bb944ce14b654e8676081850bb2c
ba2e01c8e0a968633e7e28c32b3a86b0
3ade4449e6a4d2ca56126c9545621a79
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1797425577103196160