Efetividade de uma intervenção educativa na adequação da indicação de cesárea em um hospital universitário

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marquini, Gisele Vissoci
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/12819
https://doi.org/10.14393/ufu.di.2014.294
Resumo: Objective: Despite the importance of cesarean section, when appropriately indicated, organs such as the World Health Organization (WHO) are concerned about its increasing incidence worldwide. The objective of this study was to evaluate the effectiveness of an intervention in order to readjust the indications for cesarean sections in a Brazilian teaching hospital. Methods: This study was carried out in three stages: I: Random selection of 160 cesarean records of May, June and July, 2011; II: Implantation of the guideline of cesarean sections indications; III: Random selection of 160 cesarean records of May, June and July, 2012. These records were classified into high and low-risk, according to type of prenatal, and into consistent and inconsistent clinical cases based on the guideline. Statistical analysis: Binomial Test for Two Proportions. P-values under 0.05 were considered statistically significant. Results: Among the lowrisk cesareans, 27 (51.92%) were consistent with the protocol at stage I, and 49 (72.05%) at stage III (p=0.02). Conclusion: The proposed intervention, under the conditions by which it was tested, favors the suitability of indications for cesarean sections in low-risk pregnancies.
id UFU_71b3fde3f8e674e55c1e9ac36cd23fa0
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/12819
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling 2016-06-22T18:33:19Z2015-03-232016-06-22T18:33:19Z2014-04-29MARQUINI, Gisele Vissoci. Effectiveness of an educational intervention on the suitability of indication for cesarean section in a brazilian teaching hospital. 2014. 77 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Saúde) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.14393/ufu.di.2014.294https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/12819https://doi.org/10.14393/ufu.di.2014.294Objective: Despite the importance of cesarean section, when appropriately indicated, organs such as the World Health Organization (WHO) are concerned about its increasing incidence worldwide. The objective of this study was to evaluate the effectiveness of an intervention in order to readjust the indications for cesarean sections in a Brazilian teaching hospital. Methods: This study was carried out in three stages: I: Random selection of 160 cesarean records of May, June and July, 2011; II: Implantation of the guideline of cesarean sections indications; III: Random selection of 160 cesarean records of May, June and July, 2012. These records were classified into high and low-risk, according to type of prenatal, and into consistent and inconsistent clinical cases based on the guideline. Statistical analysis: Binomial Test for Two Proportions. P-values under 0.05 were considered statistically significant. Results: Among the lowrisk cesareans, 27 (51.92%) were consistent with the protocol at stage I, and 49 (72.05%) at stage III (p=0.02). Conclusion: The proposed intervention, under the conditions by which it was tested, favors the suitability of indications for cesarean sections in low-risk pregnancies.Objetivo: Apesar da importância da cesárea, quando adequadamente indicada, órgãos como a Organização Mundial de Saúde (OMS) se preocupam com o aumento mundial em sua incidência. O objetivo deste estudo foi avaliar a efetividade de uma intervenção, para readequar as indicações de cesarianas, em um hospital universitário. Materiais e Métodos: Este estudo retrospectivo foi desenvolvido em três fases: I: Seleção, por sorteio, de 160 prontuários de pacientes que foram submetidas à cesárea em maio, junho e julho de 2011. II: Implantação do protocolo específico de indicação de cesárea. III: Seleção, por sorteio, de 160 prontuários de pacientes que foram submetidas à cesárea em maio, junho e julho de 2012. As pacientes submetidas à cesárea foram classificadas como Alto e Baixo Risco, quanto ao tipo de pré-natal, e em situações clínicas Coerentes e Não-Coerentes com base no protocolo específico para essa finalidade. Análise estatística: Teste Binomial para Duas Proporções. Foram considerados estatisticamente significativos valores de p menores do que 0,05. Resultados: Dentre as cesáreas de baixo risco, na fase I, 27 (51,92%) e na fase III, 49 (72,05%), (p=0,02), foram coerentes. Conclusão: Nas condições em que foi testada, a intervenção proposta é efetiva para a adequação nas indicações de cesáreas em gestações de baixo risco.Mestre em Ciências da Saúdeapplication/pdfporUniversidade Federal de UberlândiaPrograma de Pós-graduação em Ciências da SaúdeUFUBRCiências da SaúdeCesáreaObstetríciaEpidemiologiaOrganização mundial da saúdeMedicina baseada em evidênciasGravidezPolíticas públicasCentros de atenção terciáriaCesarean sectionObstetricsEpidemiologyWorld health organizationEvidence-based medicinePregnancyPublic policiesTertiary care centersCNPQ::CIENCIAS DA SAUDEEfetividade de uma intervenção educativa na adequação da indicação de cesárea em um hospital universitárioEffectiveness of an educational intervention on the suitability of indication for cesarean section in a brazilian teaching hospitalinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisJorge, Miguel Tanúshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4794566Y6Hernandes Neto, Miguelhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4774460Y8Duarte, Geraldohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4780321A9Marquini, Gisele Vissoci81758201info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUTHUMBNAILEfetividadeIntervencaoEducativa.pdf.jpgEfetividadeIntervencaoEducativa.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1305https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/12819/3/EfetividadeIntervencaoEducativa.pdf.jpgdb6636d7df0fb61236c7aabfe33a53e9MD53ORIGINALEfetividadeIntervencaoEducativa.pdfapplication/pdf1966257https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/12819/1/EfetividadeIntervencaoEducativa.pdf9decf971f9b5496ba73070ef027a08d1MD51TEXTEfetividadeIntervencaoEducativa.pdf.txtEfetividadeIntervencaoEducativa.pdf.txtExtracted texttext/plain113878https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/12819/2/EfetividadeIntervencaoEducativa.pdf.txt1e5895d0c957dd6a52a56f5664351137MD52123456789/128192021-08-06 10:40:34.4oai:repositorio.ufu.br:123456789/12819Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2024-04-26T15:12:59.084168Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.por.fl_str_mv Efetividade de uma intervenção educativa na adequação da indicação de cesárea em um hospital universitário
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Effectiveness of an educational intervention on the suitability of indication for cesarean section in a brazilian teaching hospital
title Efetividade de uma intervenção educativa na adequação da indicação de cesárea em um hospital universitário
spellingShingle Efetividade de uma intervenção educativa na adequação da indicação de cesárea em um hospital universitário
Marquini, Gisele Vissoci
Cesárea
Obstetrícia
Epidemiologia
Organização mundial da saúde
Medicina baseada em evidências
Gravidez
Políticas públicas
Centros de atenção terciária
Cesarean section
Obstetrics
Epidemiology
World health organization
Evidence-based medicine
Pregnancy
Public policies
Tertiary care centers
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE
title_short Efetividade de uma intervenção educativa na adequação da indicação de cesárea em um hospital universitário
title_full Efetividade de uma intervenção educativa na adequação da indicação de cesárea em um hospital universitário
title_fullStr Efetividade de uma intervenção educativa na adequação da indicação de cesárea em um hospital universitário
title_full_unstemmed Efetividade de uma intervenção educativa na adequação da indicação de cesárea em um hospital universitário
title_sort Efetividade de uma intervenção educativa na adequação da indicação de cesárea em um hospital universitário
author Marquini, Gisele Vissoci
author_facet Marquini, Gisele Vissoci
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Jorge, Miguel Tanús
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4794566Y6
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Hernandes Neto, Miguel
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4774460Y8
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Duarte, Geraldo
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4780321A9
dc.contributor.author.fl_str_mv Marquini, Gisele Vissoci
contributor_str_mv Jorge, Miguel Tanús
Hernandes Neto, Miguel
Duarte, Geraldo
dc.subject.por.fl_str_mv Cesárea
Obstetrícia
Epidemiologia
Organização mundial da saúde
Medicina baseada em evidências
Gravidez
Políticas públicas
Centros de atenção terciária
topic Cesárea
Obstetrícia
Epidemiologia
Organização mundial da saúde
Medicina baseada em evidências
Gravidez
Políticas públicas
Centros de atenção terciária
Cesarean section
Obstetrics
Epidemiology
World health organization
Evidence-based medicine
Pregnancy
Public policies
Tertiary care centers
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE
dc.subject.eng.fl_str_mv Cesarean section
Obstetrics
Epidemiology
World health organization
Evidence-based medicine
Pregnancy
Public policies
Tertiary care centers
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE
description Objective: Despite the importance of cesarean section, when appropriately indicated, organs such as the World Health Organization (WHO) are concerned about its increasing incidence worldwide. The objective of this study was to evaluate the effectiveness of an intervention in order to readjust the indications for cesarean sections in a Brazilian teaching hospital. Methods: This study was carried out in three stages: I: Random selection of 160 cesarean records of May, June and July, 2011; II: Implantation of the guideline of cesarean sections indications; III: Random selection of 160 cesarean records of May, June and July, 2012. These records were classified into high and low-risk, according to type of prenatal, and into consistent and inconsistent clinical cases based on the guideline. Statistical analysis: Binomial Test for Two Proportions. P-values under 0.05 were considered statistically significant. Results: Among the lowrisk cesareans, 27 (51.92%) were consistent with the protocol at stage I, and 49 (72.05%) at stage III (p=0.02). Conclusion: The proposed intervention, under the conditions by which it was tested, favors the suitability of indications for cesarean sections in low-risk pregnancies.
publishDate 2014
dc.date.issued.fl_str_mv 2014-04-29
dc.date.available.fl_str_mv 2015-03-23
2016-06-22T18:33:19Z
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-06-22T18:33:19Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv MARQUINI, Gisele Vissoci. Effectiveness of an educational intervention on the suitability of indication for cesarean section in a brazilian teaching hospital. 2014. 77 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Saúde) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.14393/ufu.di.2014.294
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/12819
dc.identifier.doi.por.fl_str_mv https://doi.org/10.14393/ufu.di.2014.294
identifier_str_mv MARQUINI, Gisele Vissoci. Effectiveness of an educational intervention on the suitability of indication for cesarean section in a brazilian teaching hospital. 2014. 77 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Saúde) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.14393/ufu.di.2014.294
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/12819
https://doi.org/10.14393/ufu.di.2014.294
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Ciências da Saúde
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFU
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Ciências da Saúde
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/12819/3/EfetividadeIntervencaoEducativa.pdf.jpg
https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/12819/1/EfetividadeIntervencaoEducativa.pdf
https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/12819/2/EfetividadeIntervencaoEducativa.pdf.txt
bitstream.checksum.fl_str_mv db6636d7df0fb61236c7aabfe33a53e9
9decf971f9b5496ba73070ef027a08d1
1e5895d0c957dd6a52a56f5664351137
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1797425612908920832