Efetividade de uma intervenção educativa na adequação da indicação de cesárea em um hospital universitário
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/12819 https://doi.org/10.14393/ufu.di.2014.294 |
Resumo: | Objective: Despite the importance of cesarean section, when appropriately indicated, organs such as the World Health Organization (WHO) are concerned about its increasing incidence worldwide. The objective of this study was to evaluate the effectiveness of an intervention in order to readjust the indications for cesarean sections in a Brazilian teaching hospital. Methods: This study was carried out in three stages: I: Random selection of 160 cesarean records of May, June and July, 2011; II: Implantation of the guideline of cesarean sections indications; III: Random selection of 160 cesarean records of May, June and July, 2012. These records were classified into high and low-risk, according to type of prenatal, and into consistent and inconsistent clinical cases based on the guideline. Statistical analysis: Binomial Test for Two Proportions. P-values under 0.05 were considered statistically significant. Results: Among the lowrisk cesareans, 27 (51.92%) were consistent with the protocol at stage I, and 49 (72.05%) at stage III (p=0.02). Conclusion: The proposed intervention, under the conditions by which it was tested, favors the suitability of indications for cesarean sections in low-risk pregnancies. |
id |
UFU_71b3fde3f8e674e55c1e9ac36cd23fa0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufu.br:123456789/12819 |
network_acronym_str |
UFU |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFU |
repository_id_str |
|
spelling |
2016-06-22T18:33:19Z2015-03-232016-06-22T18:33:19Z2014-04-29MARQUINI, Gisele Vissoci. Effectiveness of an educational intervention on the suitability of indication for cesarean section in a brazilian teaching hospital. 2014. 77 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Saúde) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.14393/ufu.di.2014.294https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/12819https://doi.org/10.14393/ufu.di.2014.294Objective: Despite the importance of cesarean section, when appropriately indicated, organs such as the World Health Organization (WHO) are concerned about its increasing incidence worldwide. The objective of this study was to evaluate the effectiveness of an intervention in order to readjust the indications for cesarean sections in a Brazilian teaching hospital. Methods: This study was carried out in three stages: I: Random selection of 160 cesarean records of May, June and July, 2011; II: Implantation of the guideline of cesarean sections indications; III: Random selection of 160 cesarean records of May, June and July, 2012. These records were classified into high and low-risk, according to type of prenatal, and into consistent and inconsistent clinical cases based on the guideline. Statistical analysis: Binomial Test for Two Proportions. P-values under 0.05 were considered statistically significant. Results: Among the lowrisk cesareans, 27 (51.92%) were consistent with the protocol at stage I, and 49 (72.05%) at stage III (p=0.02). Conclusion: The proposed intervention, under the conditions by which it was tested, favors the suitability of indications for cesarean sections in low-risk pregnancies.Objetivo: Apesar da importância da cesárea, quando adequadamente indicada, órgãos como a Organização Mundial de Saúde (OMS) se preocupam com o aumento mundial em sua incidência. O objetivo deste estudo foi avaliar a efetividade de uma intervenção, para readequar as indicações de cesarianas, em um hospital universitário. Materiais e Métodos: Este estudo retrospectivo foi desenvolvido em três fases: I: Seleção, por sorteio, de 160 prontuários de pacientes que foram submetidas à cesárea em maio, junho e julho de 2011. II: Implantação do protocolo específico de indicação de cesárea. III: Seleção, por sorteio, de 160 prontuários de pacientes que foram submetidas à cesárea em maio, junho e julho de 2012. As pacientes submetidas à cesárea foram classificadas como Alto e Baixo Risco, quanto ao tipo de pré-natal, e em situações clínicas Coerentes e Não-Coerentes com base no protocolo específico para essa finalidade. Análise estatística: Teste Binomial para Duas Proporções. Foram considerados estatisticamente significativos valores de p menores do que 0,05. Resultados: Dentre as cesáreas de baixo risco, na fase I, 27 (51,92%) e na fase III, 49 (72,05%), (p=0,02), foram coerentes. Conclusão: Nas condições em que foi testada, a intervenção proposta é efetiva para a adequação nas indicações de cesáreas em gestações de baixo risco.Mestre em Ciências da Saúdeapplication/pdfporUniversidade Federal de UberlândiaPrograma de Pós-graduação em Ciências da SaúdeUFUBRCiências da SaúdeCesáreaObstetríciaEpidemiologiaOrganização mundial da saúdeMedicina baseada em evidênciasGravidezPolíticas públicasCentros de atenção terciáriaCesarean sectionObstetricsEpidemiologyWorld health organizationEvidence-based medicinePregnancyPublic policiesTertiary care centersCNPQ::CIENCIAS DA SAUDEEfetividade de uma intervenção educativa na adequação da indicação de cesárea em um hospital universitárioEffectiveness of an educational intervention on the suitability of indication for cesarean section in a brazilian teaching hospitalinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisJorge, Miguel Tanúshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4794566Y6Hernandes Neto, Miguelhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4774460Y8Duarte, Geraldohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4780321A9Marquini, Gisele Vissoci81758201info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUTHUMBNAILEfetividadeIntervencaoEducativa.pdf.jpgEfetividadeIntervencaoEducativa.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1305https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/12819/3/EfetividadeIntervencaoEducativa.pdf.jpgdb6636d7df0fb61236c7aabfe33a53e9MD53ORIGINALEfetividadeIntervencaoEducativa.pdfapplication/pdf1966257https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/12819/1/EfetividadeIntervencaoEducativa.pdf9decf971f9b5496ba73070ef027a08d1MD51TEXTEfetividadeIntervencaoEducativa.pdf.txtEfetividadeIntervencaoEducativa.pdf.txtExtracted texttext/plain113878https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/12819/2/EfetividadeIntervencaoEducativa.pdf.txt1e5895d0c957dd6a52a56f5664351137MD52123456789/128192021-08-06 10:40:34.4oai:repositorio.ufu.br:123456789/12819Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2024-04-26T15:12:59.084168Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Efetividade de uma intervenção educativa na adequação da indicação de cesárea em um hospital universitário |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Effectiveness of an educational intervention on the suitability of indication for cesarean section in a brazilian teaching hospital |
title |
Efetividade de uma intervenção educativa na adequação da indicação de cesárea em um hospital universitário |
spellingShingle |
Efetividade de uma intervenção educativa na adequação da indicação de cesárea em um hospital universitário Marquini, Gisele Vissoci Cesárea Obstetrícia Epidemiologia Organização mundial da saúde Medicina baseada em evidências Gravidez Políticas públicas Centros de atenção terciária Cesarean section Obstetrics Epidemiology World health organization Evidence-based medicine Pregnancy Public policies Tertiary care centers CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE |
title_short |
Efetividade de uma intervenção educativa na adequação da indicação de cesárea em um hospital universitário |
title_full |
Efetividade de uma intervenção educativa na adequação da indicação de cesárea em um hospital universitário |
title_fullStr |
Efetividade de uma intervenção educativa na adequação da indicação de cesárea em um hospital universitário |
title_full_unstemmed |
Efetividade de uma intervenção educativa na adequação da indicação de cesárea em um hospital universitário |
title_sort |
Efetividade de uma intervenção educativa na adequação da indicação de cesárea em um hospital universitário |
author |
Marquini, Gisele Vissoci |
author_facet |
Marquini, Gisele Vissoci |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Jorge, Miguel Tanús |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4794566Y6 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Hernandes Neto, Miguel |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4774460Y8 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Duarte, Geraldo |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4780321A9 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Marquini, Gisele Vissoci |
contributor_str_mv |
Jorge, Miguel Tanús Hernandes Neto, Miguel Duarte, Geraldo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cesárea Obstetrícia Epidemiologia Organização mundial da saúde Medicina baseada em evidências Gravidez Políticas públicas Centros de atenção terciária |
topic |
Cesárea Obstetrícia Epidemiologia Organização mundial da saúde Medicina baseada em evidências Gravidez Políticas públicas Centros de atenção terciária Cesarean section Obstetrics Epidemiology World health organization Evidence-based medicine Pregnancy Public policies Tertiary care centers CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Cesarean section Obstetrics Epidemiology World health organization Evidence-based medicine Pregnancy Public policies Tertiary care centers |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE |
description |
Objective: Despite the importance of cesarean section, when appropriately indicated, organs such as the World Health Organization (WHO) are concerned about its increasing incidence worldwide. The objective of this study was to evaluate the effectiveness of an intervention in order to readjust the indications for cesarean sections in a Brazilian teaching hospital. Methods: This study was carried out in three stages: I: Random selection of 160 cesarean records of May, June and July, 2011; II: Implantation of the guideline of cesarean sections indications; III: Random selection of 160 cesarean records of May, June and July, 2012. These records were classified into high and low-risk, according to type of prenatal, and into consistent and inconsistent clinical cases based on the guideline. Statistical analysis: Binomial Test for Two Proportions. P-values under 0.05 were considered statistically significant. Results: Among the lowrisk cesareans, 27 (51.92%) were consistent with the protocol at stage I, and 49 (72.05%) at stage III (p=0.02). Conclusion: The proposed intervention, under the conditions by which it was tested, favors the suitability of indications for cesarean sections in low-risk pregnancies. |
publishDate |
2014 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2014-04-29 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2015-03-23 2016-06-22T18:33:19Z |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-06-22T18:33:19Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
MARQUINI, Gisele Vissoci. Effectiveness of an educational intervention on the suitability of indication for cesarean section in a brazilian teaching hospital. 2014. 77 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Saúde) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.14393/ufu.di.2014.294 |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/12819 |
dc.identifier.doi.por.fl_str_mv |
https://doi.org/10.14393/ufu.di.2014.294 |
identifier_str_mv |
MARQUINI, Gisele Vissoci. Effectiveness of an educational intervention on the suitability of indication for cesarean section in a brazilian teaching hospital. 2014. 77 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Saúde) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.14393/ufu.di.2014.294 |
url |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/12819 https://doi.org/10.14393/ufu.di.2014.294 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Ciências da Saúde |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFU |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Ciências da Saúde |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFU instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFU |
collection |
Repositório Institucional da UFU |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/12819/3/EfetividadeIntervencaoEducativa.pdf.jpg https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/12819/1/EfetividadeIntervencaoEducativa.pdf https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/12819/2/EfetividadeIntervencaoEducativa.pdf.txt |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
db6636d7df0fb61236c7aabfe33a53e9 9decf971f9b5496ba73070ef027a08d1 1e5895d0c957dd6a52a56f5664351137 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
diinf@dirbi.ufu.br |
_version_ |
1797425612908920832 |