Selection of school principals at a Ciep: reflections on high-level bureaucracy

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mota, Pamela
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Guimarães, Tereza, Moreira Borde, Amanda, Mota, Patrícia, Cerqueira , Leonardo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/43712
Resumo: The study analyzed the selection mechanisms for principals in a city in the metropolitan region of Rio de Janeiro State through the requirements that underpin the choice of managers at an Integrated Center for Public Education (Ciep), in the period from 2013 to 2018. Being qualitative in nature, the research used legislation for data collection and the results showed that although policy tools determine the choice of managers by public consultation in the school community, political and party-related determination prevails as the main tool to select school principals, legitimized by discretionary acts of high-ranking bureaucrats.
id UNB - 28_4f5b4e44cb4507950eb8036fb22d4720
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/43712
network_acronym_str UNB - 28
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Selection of school principals at a Ciep: reflections on high-level bureaucracySelección de administradores de un Ciep: reflexiones sobre burocracia de alto nivelSeleção de diretores em um Ciep: reflexões sobre burocracia de alto escalãoSeleção de diretores escolaresEducação em tempo integralBurocraciaSelección de directores de escuelaEducación a tiempo completoBurocraciaSelection of school principalsFull-time educationBureaucracyThe study analyzed the selection mechanisms for principals in a city in the metropolitan region of Rio de Janeiro State through the requirements that underpin the choice of managers at an Integrated Center for Public Education (Ciep), in the period from 2013 to 2018. Being qualitative in nature, the research used legislation for data collection and the results showed that although policy tools determine the choice of managers by public consultation in the school community, political and party-related determination prevails as the main tool to select school principals, legitimized by discretionary acts of high-ranking bureaucrats.El estudio analizó los mecanismos de selección de en una ciudad em Rio de Janeiro a través de las demandas que posibilitaron la elección de administradores en um Centro Integrado de Educación Pública (Ciep), de 2013 a 2018. De naturaleza cualitativa, la investigación utilizó leyes y resoluciones de la ciudad para la recopilación de datos. Los resultados mostraron que, aunque los instrumentos normativos apuntan a la elección del administrador a través de la consulta pública de la comunidad escolar, la indicación del partido político prevalece como la principal herramienta para listar directores escolares, legitimado por un acto discrecional de un alto burócrata.O estudo analisou os mecanismos de seleção de diretores em uma cidade da região metropolitana do Estado do Rio de Janeiro por meio das demandas que ancoraram a escolha dos gestores em um Centro Integrado de Educação Pública (Ciep), no período de 2013 a 2018. De cunho qualitativo, a investigação utilizou legislações para a coleta de dados e os resultados mostraram que, embora os instrumentos normativos apontem a escolha do gestor por consulta pública pela comunidade escolar, prevalece a indicação político-partidária como principal ferramenta para elencar diretores escolares, legitimada por ato discricionário do burocrata do alto escalão.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2022-09-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4371210.26512/lc28202243712Linhas Críticas; Vol. 28 (2022): Linhas Críticas, volume 28, year 2022 (jan-dec); e43712Linhas Críticas; Vol. 28 (2022): Linhas Críticas, volumen 28, año 2022 (jan-dic); e43712Linhas Crí­ticas; v. 28 (2022): Linhas Críticas, volume 28, ano 2022 (jan-dez); e437121981-04311516-489610.26512/lc.v28ireponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/43712/34515https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/43712/34516Copyright (c) 2022 Pamela Mota, Tereza Guimarães, Amanda Moreira Borde, Patrícia Mota, Leonardo Cerqueira https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMota, PamelaGuimarães, TerezaMoreira Borde, AmandaMota, PatríciaCerqueira , Leonardo2022-09-02T19:38:40Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/43712Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-09-02T19:38:40Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Selection of school principals at a Ciep: reflections on high-level bureaucracy
Selección de administradores de un Ciep: reflexiones sobre burocracia de alto nivel
Seleção de diretores em um Ciep: reflexões sobre burocracia de alto escalão
title Selection of school principals at a Ciep: reflections on high-level bureaucracy
spellingShingle Selection of school principals at a Ciep: reflections on high-level bureaucracy
Mota, Pamela
Seleção de diretores escolares
Educação em tempo integral
Burocracia
Selección de directores de escuela
Educación a tiempo completo
Burocracia
Selection of school principals
Full-time education
Bureaucracy
title_short Selection of school principals at a Ciep: reflections on high-level bureaucracy
title_full Selection of school principals at a Ciep: reflections on high-level bureaucracy
title_fullStr Selection of school principals at a Ciep: reflections on high-level bureaucracy
title_full_unstemmed Selection of school principals at a Ciep: reflections on high-level bureaucracy
title_sort Selection of school principals at a Ciep: reflections on high-level bureaucracy
author Mota, Pamela
author_facet Mota, Pamela
Guimarães, Tereza
Moreira Borde, Amanda
Mota, Patrícia
Cerqueira , Leonardo
author_role author
author2 Guimarães, Tereza
Moreira Borde, Amanda
Mota, Patrícia
Cerqueira , Leonardo
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mota, Pamela
Guimarães, Tereza
Moreira Borde, Amanda
Mota, Patrícia
Cerqueira , Leonardo
dc.subject.por.fl_str_mv Seleção de diretores escolares
Educação em tempo integral
Burocracia
Selección de directores de escuela
Educación a tiempo completo
Burocracia
Selection of school principals
Full-time education
Bureaucracy
topic Seleção de diretores escolares
Educação em tempo integral
Burocracia
Selección de directores de escuela
Educación a tiempo completo
Burocracia
Selection of school principals
Full-time education
Bureaucracy
description The study analyzed the selection mechanisms for principals in a city in the metropolitan region of Rio de Janeiro State through the requirements that underpin the choice of managers at an Integrated Center for Public Education (Ciep), in the period from 2013 to 2018. Being qualitative in nature, the research used legislation for data collection and the results showed that although policy tools determine the choice of managers by public consultation in the school community, political and party-related determination prevails as the main tool to select school principals, legitimized by discretionary acts of high-ranking bureaucrats.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/43712
10.26512/lc28202243712
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/43712
identifier_str_mv 10.26512/lc28202243712
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/43712/34515
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/43712/34516
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 28 (2022): Linhas Críticas, volume 28, year 2022 (jan-dec); e43712
Linhas Críticas; Vol. 28 (2022): Linhas Críticas, volumen 28, año 2022 (jan-dic); e43712
Linhas Crí­ticas; v. 28 (2022): Linhas Críticas, volume 28, ano 2022 (jan-dez); e43712
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v28i
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br||
_version_ 1797053654907224064