Care as a public right: challenges of teaching in day care

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Guimarães, Daniela
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/45380
Resumo: This work is the result of an institutional research that aims to understand the meanings and challenges of teaching in the education of babies and children up to 3 years old in the context of the day care center, having as a methodological bias the research-training. From the dialogue between 18 teachers from different institutions in Rio de Janeiro, the discussion about care as a public right emerges, in tension with the historically constructed understanding of daycare as a place of guardianship and care in a private plan. In the research, reflections on the boundaries between domestic care and collective care are highlighted in an attentive, relational and professional movement.
id UNB - 28_e3f410c8a20c1140d59a07df8cf71bdc
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/45380
network_acronym_str UNB - 28
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Care as a public right: challenges of teaching in day careEl cuidado como derecho público: desafíos de la enseñanza en la guarderíaO cuidado como direito público: desafios da docência na crecheCrecheCuidadoDireitoCuidadoDerechoGuarderíaChild Care CenterCareLawThis work is the result of an institutional research that aims to understand the meanings and challenges of teaching in the education of babies and children up to 3 years old in the context of the day care center, having as a methodological bias the research-training. From the dialogue between 18 teachers from different institutions in Rio de Janeiro, the discussion about care as a public right emerges, in tension with the historically constructed understanding of daycare as a place of guardianship and care in a private plan. In the research, reflections on the boundaries between domestic care and collective care are highlighted in an attentive, relational and professional movement.Este trabajo es el resultado de una investigación institucional que tiene como objetivo comprender los significados y desafíos de la enseñanza en la educación de bebés y niños hasta los 3 años en el contexto de la guardería, teniendo como sesgo metodológico la investigación-formación. Del diálogo entre 18 docentes de diferentes instituciones de Río de Janeiro, surge la discusión sobre el cuidado como derecho público, en tensión con la comprensión históricamente construida de la guardería como lugar de tutela y cuidado en un plan privado. En la investigación se destacan reflexiones sobre los límites entre el cuidado doméstico y el cuidado colectivo en un movimiento atento, relacional y profesional.Este trabalho é fruto de uma pesquisa institucional que visa compreender os sentidos e desafios da docência na educação de bebês e crianças até 3 anos no contexto da creche, tendo como viés metodológico a pesquisa-formação. A partir do diálogo entre 18 professoras de diferentes instituições cariocas, emerge a discussão acerca do cuidado como direito público, na tensão com a compreensão historicamente construída da creche como lugar de tutela e do cuidado num plano privado. Na pesquisa, destacam-se reflexões sobre as fronteiras entre o cuidado doméstico e o cuidado coletivo num movimento atento, relacional e profissional.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2023-01-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4538010.26512/lc29202345380Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e45380Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e45380Linhas Crí­ticas; v. 29 (2023); e453801981-04311516-489610.26512/lc.v29ireponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/45380/36182https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/45380/36183Copyright (c) 2023 Daniela Guimarãeshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGuimarães, Daniela2024-01-08T18:37:17Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/45380Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2024-01-08T18:37:17Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Care as a public right: challenges of teaching in day care
El cuidado como derecho público: desafíos de la enseñanza en la guardería
O cuidado como direito público: desafios da docência na creche
title Care as a public right: challenges of teaching in day care
spellingShingle Care as a public right: challenges of teaching in day care
Guimarães, Daniela
Creche
Cuidado
Direito
Cuidado
Derecho
Guardería
Child Care Center
Care
Law
title_short Care as a public right: challenges of teaching in day care
title_full Care as a public right: challenges of teaching in day care
title_fullStr Care as a public right: challenges of teaching in day care
title_full_unstemmed Care as a public right: challenges of teaching in day care
title_sort Care as a public right: challenges of teaching in day care
author Guimarães, Daniela
author_facet Guimarães, Daniela
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Guimarães, Daniela
dc.subject.por.fl_str_mv Creche
Cuidado
Direito
Cuidado
Derecho
Guardería
Child Care Center
Care
Law
topic Creche
Cuidado
Direito
Cuidado
Derecho
Guardería
Child Care Center
Care
Law
description This work is the result of an institutional research that aims to understand the meanings and challenges of teaching in the education of babies and children up to 3 years old in the context of the day care center, having as a methodological bias the research-training. From the dialogue between 18 teachers from different institutions in Rio de Janeiro, the discussion about care as a public right emerges, in tension with the historically constructed understanding of daycare as a place of guardianship and care in a private plan. In the research, reflections on the boundaries between domestic care and collective care are highlighted in an attentive, relational and professional movement.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-01-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/45380
10.26512/lc29202345380
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/45380
identifier_str_mv 10.26512/lc29202345380
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/45380/36182
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/45380/36183
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Daniela Guimarães
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Daniela Guimarães
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e45380
Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e45380
Linhas Crí­ticas; v. 29 (2023); e45380
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v29i
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br||
_version_ 1797053654953361408