Field work for environmental education: geographic theory contributions

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lambert, Luna Letícia de Mattos
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Fernandes, Maria Lídia Bueno
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4800
Resumo: The article discusses the relationship between geography and environmental education criticism. Takes field work as a pedagogical method that can promote this approach. Is anchored on the geographical theory of Santos, in Leff, Layrargues and Loureiro in environmental education and Fernandes and Lopes and Pontuschka in field work. This is a joint research and environmental education projects of Federal District's public schools presented at the IV CNIJMA in 2013 are the empirical reference. It analyzes the relationship between environmental education theoretical proposals and projects of schools. It was identified that field work is a good alternative to relate these areas with a focus on social transformation, but is not used in schools.
id UNB - 28_ec128406340d2da238c930d03fd99872
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4800
network_acronym_str UNB - 28
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Field work for environmental education: geographic theory contributionsEl estudio del entorno en la educación ambiental formal: contribuciones de la ciencia geográficaO estudo do meio na educação ambiental formal: contribuições da ciência geográficaTransformação socialEspacialidadeConstrutivismoCambio socialLa espacialidadConstructivismoSocial changeSpatialityConstructivismThe article discusses the relationship between geography and environmental education criticism. Takes field work as a pedagogical method that can promote this approach. Is anchored on the geographical theory of Santos, in Leff, Layrargues and Loureiro in environmental education and Fernandes and Lopes and Pontuschka in field work. This is a joint research and environmental education projects of Federal District's public schools presented at the IV CNIJMA in 2013 are the empirical reference. It analyzes the relationship between environmental education theoretical proposals and projects of schools. It was identified that field work is a good alternative to relate these areas with a focus on social transformation, but is not used in schools.El artículo analiza la relación entre la geografía y la educación ambiental crítica. Toma estudio del entorno como un enfoque pedagógico que puede promover este aproximación. Está anclado en la teoria geográfica de Santos, en Leff, Layrargues y Loureiro en la educación ambiental y en Fernandes, Lopes y Pontuschka en el estudio del entorno. Se trata de una investigación mista y proyectos de educación ambiental en las escuelas públicas del Distrito Federal, que se han presentado en la IV CNIJMA en 2013, son la referencia empírica. Se analiza la relación entre las propuestas teóricas de la educación ambiental y los proyectos de las escuelas. Se identificó que lo estudio del entorno es capaz de relacionar estas áreas con un enfoque en la transformación social, pero no se utiliza en las escuelas.Este artigo avalia a relação entre a geografia e a educação ambiental críticas. Toma o estudo do meio como metodologia de ensino que pode promover essa aproximação. Ancora-se na teoria geográfica de Santos, em Leff, Layrargues e Loureiro na educação ambiental, em Fernandes, Lopes e Pontuschka na abordagem sobre estudo do meio. Trata-se de pesquisa mista. Projetos de educação ambiental de escolas públicas do Distrito Federal apresentados na etapa distrital da IV Conferência Nacional Infantojuvenil pelo Meio Ambiente (IV CNIJMA), em 2013, são o referencial empírico. Avalia-se a relação entre as propostas teóricas e os projetos das escolas. Identificou-se que o estudo do meio é capaz de relacionar essas áreas com foco na transformação social, mas não é utilizado nas escolas.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2016-10-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/480010.26512/lc.v22i47.4800Linhas Críticas; Vol. 22 No. 47 (2016): Juventude, Educação e Trabalho; 150-169Linhas Críticas; Vol. 22 Núm. 47 (2016): Juventude, Educação e Trabalho; 150-169Linhas Crí­ticas; v. 22 n. 47 (2016): Juventude, Educação e Trabalho; 150-1691981-04311516-489610.26512/lc.v22i47reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4800/4378Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLambert, Luna Letícia de MattosFernandes, Maria Lídia Bueno2021-09-28T16:14:48Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4800Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2021-09-28T16:14:48Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Field work for environmental education: geographic theory contributions
El estudio del entorno en la educación ambiental formal: contribuciones de la ciencia geográfica
O estudo do meio na educação ambiental formal: contribuições da ciência geográfica
title Field work for environmental education: geographic theory contributions
spellingShingle Field work for environmental education: geographic theory contributions
Lambert, Luna Letícia de Mattos
Transformação social
Espacialidade
Construtivismo
Cambio social
La espacialidad
Constructivismo
Social change
Spatiality
Constructivism
title_short Field work for environmental education: geographic theory contributions
title_full Field work for environmental education: geographic theory contributions
title_fullStr Field work for environmental education: geographic theory contributions
title_full_unstemmed Field work for environmental education: geographic theory contributions
title_sort Field work for environmental education: geographic theory contributions
author Lambert, Luna Letícia de Mattos
author_facet Lambert, Luna Letícia de Mattos
Fernandes, Maria Lídia Bueno
author_role author
author2 Fernandes, Maria Lídia Bueno
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lambert, Luna Letícia de Mattos
Fernandes, Maria Lídia Bueno
dc.subject.por.fl_str_mv Transformação social
Espacialidade
Construtivismo
Cambio social
La espacialidad
Constructivismo
Social change
Spatiality
Constructivism
topic Transformação social
Espacialidade
Construtivismo
Cambio social
La espacialidad
Constructivismo
Social change
Spatiality
Constructivism
description The article discusses the relationship between geography and environmental education criticism. Takes field work as a pedagogical method that can promote this approach. Is anchored on the geographical theory of Santos, in Leff, Layrargues and Loureiro in environmental education and Fernandes and Lopes and Pontuschka in field work. This is a joint research and environmental education projects of Federal District's public schools presented at the IV CNIJMA in 2013 are the empirical reference. It analyzes the relationship between environmental education theoretical proposals and projects of schools. It was identified that field work is a good alternative to relate these areas with a focus on social transformation, but is not used in schools.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-10-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4800
10.26512/lc.v22i47.4800
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4800
identifier_str_mv 10.26512/lc.v22i47.4800
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4800/4378
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 22 No. 47 (2016): Juventude, Educação e Trabalho; 150-169
Linhas Críticas; Vol. 22 Núm. 47 (2016): Juventude, Educação e Trabalho; 150-169
Linhas Crí­ticas; v. 22 n. 47 (2016): Juventude, Educação e Trabalho; 150-169
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v22i47
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br||
_version_ 1797053652245938176