The participation of the Ministry of Tourism in the policies of professional education in tourism

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Ivan Conceição Martins da
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Cesar Fratucci, Aguinaldo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Cenário
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/revistacenario/article/view/35428
Resumo: Professional education implies the possibility of employability of individuals, as well as an increase in the quality of services in the tourism and in the competitiveness of national tourist destinations. Thus, the aim of this work is to analyze the participation of the Ministry of Tourism in public policies of professional education in tourism. The following procedures were used as methodology: bibliographic research; documentary analysis in the National Tourism Plans; and secondary data collection on pages, publications and official reports of Ministry of Tourism and Ministry of Education. As a result, it was observed that the Ministry of Tourism policies in this field revealed rare actions in higher and secondary education, none in graduate school and a strong concentration of actions in professional qualification. His analysis confirmed the disjointed stance with the other Ministries and public policies.
id UNB-26_b790586fed1361ea395f6b1845e221ae
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/35428
network_acronym_str UNB-26
network_name_str Revista Cenário
repository_id_str
spelling The participation of the Ministry of Tourism in the policies of professional education in tourismLa participación del Ministerio de Turismo en las políticas de educación profesional en turismoA participação do Ministério do Turismo nas políticas de educação profissional em turismoeducação profissionalpolíticas públicasturismoMinistério do Turismoeducación profesionalpolíticas públicasturismoMinisterio del Turismoprofessional educationpublic policiestourismMinistry of TourismProfessional education implies the possibility of employability of individuals, as well as an increase in the quality of services in the tourism and in the competitiveness of national tourist destinations. Thus, the aim of this work is to analyze the participation of the Ministry of Tourism in public policies of professional education in tourism. The following procedures were used as methodology: bibliographic research; documentary analysis in the National Tourism Plans; and secondary data collection on pages, publications and official reports of Ministry of Tourism and Ministry of Education. As a result, it was observed that the Ministry of Tourism policies in this field revealed rare actions in higher and secondary education, none in graduate school and a strong concentration of actions in professional qualification. His analysis confirmed the disjointed stance with the other Ministries and public policies.La educación profesional implica posibilidad de empleabilidad de las personas, así como aumento en la calidad de los servicios en el turismo y competitividad de los destinos turísticos. Así, el objetivo de este trabajo es analizar la participación del Ministerio de Turismo en las políticas públicas de formación profesional en turismo. Se utilizaron como metodología los siguientes procedimientos: investigación bibliográfica; análisis documental en los Planes Nacionales de Turismo; y recopilación de datos secundarios en páginas y publicaciones oficiales de Ministerios. Como resultado, se observó que las políticas del Ministerio en este campo revelaron acciones poco frecuentes en la educación superior y secundaria, ninguna en el posgrado y una fuerte concentración de acciones en la calificación profesional. Su análisis confirmó la postura desarticulada con otros Ministerios y políticas públicas.A educação profissional supõe a possibilidade de empregabilidade dos indivíduos, bem como o aumento da qualidade dos serviços no turismo e da competitividade dos destinos turísticos nacionais. Dessa forma, é objetivo deste trabalho analisar a participação do Ministério do Turismo nas políticas públicas de educação profissional em turismo. Foram utilizados como metodologia os procedimentos de: pesquisa bibliográfica; análise documental nos Planos Nacionais de Turismo; e coleta de dados secundária em páginas, publicações e reportagens oficiais de Ministérios. Como resultados, observou-se que as políticas do Ministério do Turismo neste campo revelaram raras ações no ensino superior e médio, nenhuma na pós-graduação e uma forte concentração de ações em qualificação profissional. Sua análise confirmou a postura desarticulada com as demais pastas e políticas públicas.Centro de Excelência em Turismo (CET) - Universidade de Brasília (UnB)2021-05-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistacenario/article/view/3542810.26512/revistacenario.v9i2.35428Cenário: Revista Interdisciplinar em Turismo e Território; Vol. 9 No. 2 (2021); 135 - 149Cenário: Revista Interdisciplinar em Turismo e Território; Vol. 9 Núm. 2 (2021); 135 - 149Cenário: Revista Interdisciplinar em Turismo e Território; Vol. 9 No. 2 (2021); 135 - 149Cenário: Revista Interdisciplinar em Turismo e Território ; v. 9 n. 2 (2021); 135 - 149Cenário: Revista Interdisciplinar em Turismo e Território; Vol. 9 N.º 2 (2021); 135 - 1492318-856110.26512/revistacenario.v9i2reponame:Revista Cenárioinstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistacenario/article/view/35428/29787Copyright (c) 2021 Cenário: Revista Interdisciplinar em Turismo e Territóriohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Ivan Conceição Martins daCesar Fratucci, Aguinaldo2021-05-31T23:16:31Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/35428Revistahttp://periodicos.unb.br/index.php/revistacenariohttp://periodicos.unb.br/index.php/revistacenario/oai||revistacenario.cet.unb@gmail.com2318-85612318-8561opendoar:2021-05-31T23:16:31Revista Cenário - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv The participation of the Ministry of Tourism in the policies of professional education in tourism
La participación del Ministerio de Turismo en las políticas de educación profesional en turismo
A participação do Ministério do Turismo nas políticas de educação profissional em turismo
title The participation of the Ministry of Tourism in the policies of professional education in tourism
spellingShingle The participation of the Ministry of Tourism in the policies of professional education in tourism
Silva, Ivan Conceição Martins da
educação profissional
políticas públicas
turismo
Ministério do Turismo
educación profesional
políticas públicas
turismo
Ministerio del Turismo
professional education
public policies
tourism
Ministry of Tourism
title_short The participation of the Ministry of Tourism in the policies of professional education in tourism
title_full The participation of the Ministry of Tourism in the policies of professional education in tourism
title_fullStr The participation of the Ministry of Tourism in the policies of professional education in tourism
title_full_unstemmed The participation of the Ministry of Tourism in the policies of professional education in tourism
title_sort The participation of the Ministry of Tourism in the policies of professional education in tourism
author Silva, Ivan Conceição Martins da
author_facet Silva, Ivan Conceição Martins da
Cesar Fratucci, Aguinaldo
author_role author
author2 Cesar Fratucci, Aguinaldo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Ivan Conceição Martins da
Cesar Fratucci, Aguinaldo
dc.subject.por.fl_str_mv educação profissional
políticas públicas
turismo
Ministério do Turismo
educación profesional
políticas públicas
turismo
Ministerio del Turismo
professional education
public policies
tourism
Ministry of Tourism
topic educação profissional
políticas públicas
turismo
Ministério do Turismo
educación profesional
políticas públicas
turismo
Ministerio del Turismo
professional education
public policies
tourism
Ministry of Tourism
description Professional education implies the possibility of employability of individuals, as well as an increase in the quality of services in the tourism and in the competitiveness of national tourist destinations. Thus, the aim of this work is to analyze the participation of the Ministry of Tourism in public policies of professional education in tourism. The following procedures were used as methodology: bibliographic research; documentary analysis in the National Tourism Plans; and secondary data collection on pages, publications and official reports of Ministry of Tourism and Ministry of Education. As a result, it was observed that the Ministry of Tourism policies in this field revealed rare actions in higher and secondary education, none in graduate school and a strong concentration of actions in professional qualification. His analysis confirmed the disjointed stance with the other Ministries and public policies.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-05-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/revistacenario/article/view/35428
10.26512/revistacenario.v9i2.35428
url https://periodicos.unb.br/index.php/revistacenario/article/view/35428
identifier_str_mv 10.26512/revistacenario.v9i2.35428
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/revistacenario/article/view/35428/29787
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Cenário: Revista Interdisciplinar em Turismo e Território
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Cenário: Revista Interdisciplinar em Turismo e Território
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Excelência em Turismo (CET) - Universidade de Brasília (UnB)
publisher.none.fl_str_mv Centro de Excelência em Turismo (CET) - Universidade de Brasília (UnB)
dc.source.none.fl_str_mv Cenário: Revista Interdisciplinar em Turismo e Território; Vol. 9 No. 2 (2021); 135 - 149
Cenário: Revista Interdisciplinar em Turismo e Território; Vol. 9 Núm. 2 (2021); 135 - 149
Cenário: Revista Interdisciplinar em Turismo e Território; Vol. 9 No. 2 (2021); 135 - 149
Cenário: Revista Interdisciplinar em Turismo e Território ; v. 9 n. 2 (2021); 135 - 149
Cenário: Revista Interdisciplinar em Turismo e Território; Vol. 9 N.º 2 (2021); 135 - 149
2318-8561
10.26512/revistacenario.v9i2
reponame:Revista Cenário
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Revista Cenário
collection Revista Cenário
repository.name.fl_str_mv Revista Cenário - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv ||revistacenario.cet.unb@gmail.com
_version_ 1797231710368169984